Mitä ajattelet äideistä, jotka synnyttävät pienikokoisia täysiaikaisia vauvoja?
Minulle tulee heti mieleen että on tainnut tupakka ja/tai alkoholi äidille maistua.
Kommentit (56)
että äiti Ei ole ylireagoinut raskauttaan ja heittäytynyt sen siivellä avuttomaksi auneksi ja hellinyt itseään miljoonilla herkullisilla mieliteoilla lihottaen itseään, kuten isojen vauvojen äidit, jotka ovat sairastuttaneet itsensä raskausdiabeetekseen.
että äiti Ei ole ylireagoinut raskauttaan ja heittäytynyt sen siivellä avuttomaksi auneksi ja hellinyt itseään miljoonilla herkullisilla mieliteoilla lihottaen itseään, kuten isojen vauvojen äidit, jotka ovat sairastuttaneet itsensä raskausdiabeetekseen.
koska en tupakoi, juo tai ole ylipainoinen (pituutta on 166cm), raskauteni sujui kaikilla mittareilla kuin suoraan oppikirjasta ja poika painoi syntyessään 3060g.
Mitä ihmettä ap oikein ajaa takaa?
En kertakaikkiaan mitään. Ihmiset on tosi erilaisia, niin vauvatkin. Tuttuni, joka on tosi pieni ja laiha, synnytti tosi ison vötkäleen. Eräs sukulaiseni taas synnytti tosi pienen vauvan, ilmeisesti oli jotain tekemistä lapsiveden jonkin kvaliteetin kanssa, en muista.
Miten tämä ihmisten keskinäinen erilaisuus on niin vaikeaa ymmärtää? Siksikö, että pyöritään niin tiukasti sen oman navan ympärillä, eikä yksinkertaisesti ehditä katselemaan ympärille?
Mä jotenkin mietin (alle 3kg vauvoista), että äiti on syönyt tosi aneemisesti raskausaikana. Isoista (reilusti päälle 4kg) taas, että äidillä on ollut jotain verensokeriongelmaa.
No entäs minä: tyttö painoi syntyessään kolme kiloa, poika päälle neljä. Molemmat syntyivät täysiaikaisina, raskausaikoina söin normaalisti kummankin kohdalla, en tupakoi enkä juo alkoholia, ei ole raskaus- tai muutakaan diabetesta tai muita sairauksia. Oma sukuni on pienikokoista, mieheni suku isoja...
Söin raskausaikana kuin hevonen, en juonut tippaakaan enkä polttanut. Eli av-logiikalla vauvani olisi pitänyt olla ainakin viisikiloinen.
Ehkä se johtui vain siitä, että sekä minä että miehemme olemme melko pienikokoisia itsekin.
synnyttäneenä kommentoin vain, että olen perusterve ja terveellisert elämäntavat omaava ei- tupakoiva ja raskausaikana alkon suhteen nollatoleranssia noudattanut äiti, joka ei vielä tänäkään päivänä tiedä, miksi vauva ei kasvanut normaalisti kohdussa. Selittäviä tekijöitä etsittiin niin äidistä, vauvasta että olosuhteista, mutta mysteeriksi jäi. Tänä päivänä lapsi on terve, fiksu eskarilainen, joka edelleen on hieman pienikokoinen ja siro:) Toinen samaa sukupuolta oleva sisruksensa syntyi samoilla viikoilla ja painoi 3,3kg. Että ihmetellä ja ajatella voi.
46 cm ja 3010 g lapsen synnyttänyt äiti, joka on itse 171 cm ja mieheni 185 cm. En juonut enkä polttanut raskaana.
2800 g, syntyi laskettuna päivänä. Isäni on ollut 2800 g syntyessään. Eli itse ajattelisin tällä kokemuksella, että voi olla perinnöllistä. Pienet äidit saavat yleensä pieniä vauvoja... En missään nimessä ajattelisi, että äiti olisi tupakoinut tai käyttänyt alkoholia vain sen perusteella että lapsen syntymäpaino olisi alhainen! Minultakin kätilö tivasi, että olenko polttanut kun vauva on niin "pieni", mikä oli omasta mielestäni täysin törkeää ja asiatonta käytöstä!
Jos äiti on 160cm tai alle, niin olettaisinkin, että vauva tulee olemaan pienen puoleinen (ei tietenkään aina näin).
Jos äiti on pitkä ja hoikka, olettaisin, että on ollut dietillä raskaanakin. Siis jos vauva olisi alle kolmikiloinen.
vauva alle 2,5kg ja täysiaikainen, niin ajattelen välittömästi, että äiti tupakoinut, yli 2,5kg menee vielä normaalista.
Ystäväni molemmat lapset ovat olleet alle 2800g. Ystäväni ei tupakoi, eikä juonut raskausaikoina. Hän on 175cm/n. 72kg.
Minä olen yhtä pitkä ja pari kiloa kevyempi. En ole mässäillyt raskausaikoina ja painoa tullut kaikissa kolmessa raskaudessa 10-11kg kussakin. Kaikki kolme lastani ovat olleet syntyessään yli 4kg.
Jos äiti on pieni rimpula, niin yllätyn jos vauva on sen 4,5kg.
Jos taas kookas äiti saa pienikokoisia vauvoja, niin arvelen (en oleta, vain arvelen) että kyseessä hyvinkin saattaa olla tupakointi raskauden aikana.
saan niin isoja vauvoja. Edellinenkin syntyi laskettuna päivänä ja painoi 4.4kg... Olivat kätilötkin ihmeissään koska olen hoikka ja mahani ei ollut jätti iso. Lantioni on kyllä tilava, mutta miten niitä alle 3.5 kilosia tehdään???
pituutta on 170 cm ja painoa ennen raskauksia ollut 56-60kg välillä. JA painoa tullut lisää raskaudessa 15-20 kg jotka lähteneet nopeasti pois.
Olen itse 174 cm 62 kg, molemmissa raskauksissa paino nousi 10-11 kg, söin tarkoituksella terveellisesti mutta en ollut mitenkään dieetillä. Lapset 4250 g ja 4500g, raskauskilot lähti alle kuukauden kuluessa synnytyksessä. Hyvä ystäväni, joka on minua hiukan lyhyempi on ylipainoinen, paino nousi raskausaikana hänellä tarkoituksella n. 10 kg, eli painoa vähän valvottiin juuri tuon ylipainon takia. Lapsi painoi 3100g. Kaikki lapset olleet täysiaikaisia.
Taitaa olla pitkälti geeneissä, minkäkokoisia lapsia mahassa kasvaa. Tietysti diabetes lisää kokoa ja tupakointi pienentää, mutta kaikki isot vauvat eivät suinkaan ole sokerivauvoja eikä kaikki pienet vauvat tupakoijien lapsia. Itse asiassa olen vähän ollut huomaavinani, että todella lihavien äitien lapset onkin yllättävän pieniä.
yliaikaiset, alle 3kg vauvat ja ihan normaalisti ovat syöneet eivätkä tupakoineet. Sen sijaan naapuri sai 4,5kg ja röökäsi koko raskauden... Eikä ollut edes sokerivauva.
Enpä mieti noista painoista enää mitään tuolla pienellä otannalla.
että vauvan pienuus johtuu todennäköisesti geeneistä. Ja rehellisyyden nimissä täytyy tunnustaa, että pidän pienen vauvan synnyttänyttä äitiä myös onnekkaana. Ei ole varmaan kiva vääntää ulos jotain yli nelikiloista vauvaa. Huh!
ja yli 4-kiloisten synnyttäjät on kaikki plösöjä mässäilijöitä.
pitää olla semmoinen sopiva 3,1-3,5 kg.