Mitä ajattelet äideistä, jotka synnyttävät pienikokoisia täysiaikaisia vauvoja?
Minulle tulee heti mieleen että on tainnut tupakka ja/tai alkoholi äidille maistua.
Kommentit (56)
Minulle tulee heti mieleen että on tainnut tupakka ja/tai alkoholi äidille maistua.
mutta jos sikiö on kovin pieni, niin on riski, että jotain on pielessä. Eikä äidillä ole yleensä juuri osaa eikä arpaa siihen, minkäkokoinen sieltä putkahtaa.
että onkohan hänellä ollut jotain ongelmaa raskaudessa.
Esikoiseni syntyi täysiaikaisena ja 2,3 kg painoisena. Syytä tähän ei selvinnyt. Verenpaineet olivat erittäin korkeat. Elämäntapani olivat (raskausaikana) hyvät.
..perintötekijoitä? Minulla 2 lasta ja molemmat syntyneet 2600g/46cm, koska pienikokoisuus on suvussa kulkeva tekijä.
Noin ennakkoluuloinen ja asioista tietämätön ei kannata olla. Ota selkoa asioista ja sihen asti kunnes ymmärrät enemmän eri syitä pienikokoisuudelle, niin pidä ihmeessä suusi kiinni julkisesti. Sinuahan pidetään ihan hölmönä.
Molemmat lapseni ovat 2,6kg kokoisina syntyneitä ja nimen omaan siksi, että tämä pienikokoisuus on molempien meidän vanhempien suvuissa esiintyä ominaisuus. Näin ei tarvitse olla itse vanhemmilla, riittää että joku suvussa sellaisen ominaisuuden omaa.
Esim. tyttäreni peri tummat piirteensä HYVIN kaukaa sukujuuristaan, jolloin sukuumme on sekoittunut romaniverta. Nk. rotumerkkiä ihmeteltiin pitkään, kunne sain syyn selville sukututkimuksen avulla.
En mitään, mutta sellasista 4-5-kilosista tulee helposti mieleen äidin ruokailutottumuksista negatiivisiä juttuja. Vaikka siis usein turhaankin.
Olen aina kärsinyt matalasta verenpaineesta, olen hoikka ja lapset silti 4-4.4 kiloisia.
raskausaikana. Se aiheuttaa mm. blokkeja istukkaan. Niin, ja minäkin olen siis hoikka eikä verenpaine johdukaan minun tapauksessani missään määrin elämäntavoista tai asioista, joihin voisin itse vaikuttaa. Myös perintötekijöillä vaikutusta, itse olen ollut 2,8 kg syntyessäni, mies vain 2,5 kg. Kummankaan äiti ei ole tupakoinut eikä juonut ollenkaan alkoa raskaana. Miehellä oli napanuora tiukasti kaulan ympärillä, vaikuttanut ilmeisesti virtauksiin sekin. Ihan normaalikokoisia aikuisia silti olemme.
kuulen pelkän painon ja se on paljon alle 3 kg, saatan ajatella onko vauva täysiaikainen. Tiedän äidin, jonka eka lapsi oli 2,7 kg ja kolmas melkein 5 kg, ja ihan samankokoinen äiti on ollut koko ajan. Samoin eräs tuttu todella hoikka äiti on synnyttänyt 5-kiloisen lapsen ja erittäin kookas alle 3-kiloisen. Että eipä noista syntymäpainoista voi päätellä oikein mitään.
mutta kasvuhäiriöistä vauvaa säälin. Onhan se alkuun kiva ja pieni ellei satu päätymään sokeritipalle, mutta sitten kouluiässä alkaa elämä tökkiä kun ei oikein oppi mene päähän.
Pienenä syntynyt on siis mielestäsi sama kuin kasvuhäiriöinen?;D Ei se vaan kuule mene ihan noin!
t. 2 pienenä, täysiaikaisena syntyneen tytön (toinen 2800, toinen 2900) äiti
Ai niin ja tytö tovat nyt 19v ja 17v ja pituutta heillä on 164 ja 160...niin ja molemmilla yli 9 keskiarvo koulussa;D
Olen itse pienikokoinen. Raskausaikana en syönyt makeisia lainkaan. Alkuraskaudessa lähinnä ruisleipää ja omeinoita. En juonut edes mehua, vain vettä. Liikkuminen rajoittui kovien kipujen ja supistusten vuoksi, silti 1-vuotiaan tyttären kanssa tuli liikuttua väkisinkin normaalisti, mutten päässyt urheilemaan tai muuten harrastamaan. Silti painoni nousi 30 kiloa eikä raskausdiabeeteksesta ollut kyse. (Molemmissa raskauksissa paino nousi samalla tavalla). Minua yritettiin syyllistää lihomisesta neuvolassa ja syytellä että herkuttelen liikaa kun paino nousee. Joka kerta sain selitellä että en todellakaan herkutellut, päinvastoin söin monipuolisesti ja terveellisesti.
Synnytin ison tytön ja taas ihmiset pitivät oikeutenaan kertoa minulle, että olen herkutellut liikaa raskausaikana kun tyttö oli iso, vaikka miljoonia kertoja olin selitellyt kaikille, etten ollut herkutellut lainkaan 9kk aikana(kun ei rasvainen ruoka tai makeiset edes maistuneet!?). Minua kyllästyttää se, että ihmiset päättelevät asioita ja syyllistävät joka asiasta äitejä. Ei lihavia miehiäkään mennä suoraan päin naamaa haukkumaan ylensyöjiksi ja veltoiksi jne... Raskauden jälkeen (kun itse halusin kiloista eroon, ärsytti se että raskausaikana herkuttelusta varotettiin mutta synnytyksen jälkeen taas tuputettiin!?. Söin raskauden jälkeen enemmän kuin normaalisti herkkuja ja kaikkea, sillä minun teki mieli kaikkea rasvaista. Silti kaikki kilot hävisivät vuoden sisällä vaikka välillä jopa mässäilin kausia kun oli välillä suklaahimo ja välillä leipähimo jne. Luultavasti kilot lähti niin tehokkaasti, koska isolla vauvalla oli iso ruokahalu ja imee paljon rintaa.
Niin minusta pienen lapsen synnyttänyt äiti on ihan niinkuin mikä tahansa äiti. Ei äidin eikä lapsen koko kerro koko totuutta!!! Ja minusta olisi parempi, että ne jotka jaksavat arvostella toisia tällaisissa asioissa katsoisivat itsejää peiliin, ennenkuin hakemalla haetaan toisista vikoja.
väliin, että ärsytti todella, kun tuttu sanoi kaikken vauvojen olevan suuria jos paino alkaa kolmosella!
mutta kasvuhäiriöistä vauvaa säälin. Onhan se alkuun kiva ja pieni ellei satu päätymään sokeritipalle, mutta sitten kouluiässä alkaa elämä tökkiä kun ei oikein oppi mene päähän.
Mietin yllä olevaa kommenttia pienen vauvan äitinä, jolla kyllä syy pienikokoisuuteen. Lapsi sai kuitenkin ravintoa ja kasvoi tasaisesti mutta pienikokoinen istukasta johtuvasta syystä. Ei ainakaan kukaan lääkäri pysty siitä ennustamaan oppimisvaikeuksia, jos ei ole hapenpuutetta tai muita merkkejä.
ja paino alkaa kolmosella!
väliin, että ärsytti todella, kun tuttu sanoi kaikken vauvojen olevan suuria jos paino alkaa kolmosella!
välillä myös savuttomia päiviä....vauva painoi 3545g ja oli 52cm. Toisessa raskaudessa olin lopettanut tupakoinnin jo kokonaan, vauva painoi 3025g ja oli 47cm pitkä.
Samaa sukupuolta molemmat, samat raskauskilot tulivat (13kg) mutta silti painoeroa puoli kiloa ja pituutta useita senttejä...
Joo.
Järki voisi olla tallella joskus neuvolatädeillä, kun syyttelivät aikoinaan sauhutteluista.( Toki usein saattaa syytäkin olla.) Täsmälleen saman kokoisia molemmat olleet syntyessään, eli 2600g ja 46cm. Terveitä aikuisia naisia nyt molemmat. Viimeisen jälkeen laitokselta lähtiessäni vanhempi mies lääkäri vain tuumasi, että rouva ei ilmeisemmin tule koskaan isompia tekemään, että josko parin vuoden päästä sitten samankokoinen. Ei tullut useampaa ja nyt olen jo mummokin. Mummelin kulta painoi 2700g.
pitää lapsenkin vähän pienempänä jotta homma onnistuu.
mitään jos vauva yli 2,8kg, sitä alemmissa painoissa tulee tietysti mieleen että ehkä raskaudessa on ollut jotain ongelmia