*******Tammikuun tähdet tammikuhun*******
Kommentit (45)
Täällä on Juhla Mokkaa muumimukissa ja ensimmäiset pölyt pyyhitty sekä koirat käytetty ulkona.
ALMA77 tiedoksi että minulla tuo siivous on "arbetskada" eli pienikin pöly on saatava pois...lattiat otan Sinipiika laminaatti/parkettirätillä varmaan sen 5 kertaa päivässä ja luuttuan kerran tai kaksi päivässä. Meillä on sekä alhaalla että ylhäällä vaaleat/valkeat laminaatti/parkettilattiat ja se oli siivousfriikin väärä valinta parin vuoden takaa...täällä kuljen nenä maassa ja etsin jos ei muuta niin hiuksia lattialta. Inhoan tahroja, sormenjälkiä, muruja...vesipiraroita altaan ympärillä...vessat suihkutan joka päivä pariin kertaan VÄHINTÄÄN! Peilitkaapit samoin.
petivaatteet kerran viikkoon ulos, samoin pyyhkeet pesuun. Tiskirätin desifioin kerran viikossa. Minulla on KAMMO toisten tiskirättejä kohtaan, enkä siis voi edes ajatella nykiä toisten keittiörättejä.
Eli meitsin aamu alkaa aikaisin, jotta työt tulee tehtyä. Mottona on ensin työ ja sitten palkka. Ensin tavalliset proseduurit ja sitten nautin kahvista.
Koirista vielä. Meillä on kaksi pientä villakoiraa, joista EI lähde karva, muuta kuin saksien käytön jälkeen. Mahtavia koiria sekä lapsille että vieraille. Näyttelyt ovat jääneet muutamaan kertaan vuodessa, koska yleensä se vaatii niin monta valmistaumispäivää ja koko viikonlopun, että sellaiset on suunniteltava aina hyvin. Perhettä kun en halua jättää yksin turhan pitkäksi aikaa. Toiselle "tilauksessa" pennut ja isäehdokas on jo löytynyt Suomen puolelta.
Meillä osaa yksivuotias kuivata jo lattiaa rätillä ja imuroida muruja pois. :-)
Niin, kuusi lasta talossa mutta kukaan ei sitä usko. :-)ylpeänä siis esittelen tämän Kiljusen lauman. .-)
SOGNATORE: Lapsiveden yleensä hoksaa aika helposti, kun sitä alkaa tulla ihan yllättäen. Siitä ei voi erehtyä. En tiedä kuinka sitä voi tulla "tipoittain" koska itselläni on kerralla mennyt kaikki yhdellä kertaa. Joten pidähän tilannetta silmällä.
Jos te kaikki muut teette niitä poikia niin täällä ei Alfahanelta tule muuta kuin tyttöjä...sori vaan.
Hyvät sunnuntait.
R.
Sormien puutumisesta; täällä kanssa oikean käden sormet aivan pökkelöt. Ja minua tosiaan öisin valvottaa kova kipu oikeassa kyynärpäässä ja oikean käden sormet on kuin tulessa ja tikkuilee. Ihottavaa! Tavaroita olen rikkonut paljon. On hajonnut Arabian astioita, maitopurkit ja margariinit tulee pöytään lattian kanssa. Eilen illalla rikoin lasisen joulupukki-koristeen. varvaskin ollut kerran musta kun tiputin takkaan tarkoitetun painavan puun varpaalle.
Sognatore; lapsivettä voi todellakin tulla tihkuttamalla ja kannattaa olla yhteydessä synnäriin. Antavat ohjeet miten toimia juuri sen tulehdusriskin vuoksi. Itselläni käynnistynyt molemmat synnytykset vesien menolla, mutta lapsivettä tuli kunnolla. Viimeksi kun vedet menivät illalla yhdentoista maissa ja soitin synnärille, niin sanoivat että jos vesi kirkasta eikä säännöllisesti supistele, niin kotona voi olla aamuun. No, tyttö oli maailmassa kahden tunnin kuluttua.
Itse häntäpään pitäjänä en pidä kiirettä tuolla synnytyksen käynnistämisellä. Mulla vasta ensiviikolla tulee täyteen 37 viikkoa. Silti ei enää tarvitse varoa mitään, vaan voimien mukaan aion touhuta. Vauva kyllä syntyy kun aika on oikea.
Raskaudesta voi ja saa nauttia niin monella tapaa, ei ole yhtä oikeaa. Yksi on aktiivinen esim. urheilun suhteen, toinen nauttii rauhallisemmasta oleilusta. Jokainen toimii niinkuin itsestä hyvältä tuntuu. Itse en todellakaan jaksa enkä halua tehdä tunnin metsälenkkejä, mielummin levähdän sohvan nurkassa aina tilaisuuden salliessa.
Pisti silmään myös tuo väite, että synnytys ei satu jos niin päättää. Täälläkin on ensisynnyttäjiä, joten ei ehkä ihan kannata tuollaisia kirjoitella ( tämä on minun mielipiteeni ). Synnytyskivun kokee jokainen synnyttäjä erilailla. Kipulääkkeen tarpeenkin jokainen päättää itse. Ja aina ei itse voi kaikkeen vaikuttaa. Vaikka kuinka haluaisi luomuna synnyttää, niin se ei onnistu. Äidin ja vauvan turvallisuus ja terveys sanelee sen miten toimitaan.
Sognatore, jos vielä olet kotosalla, niin tulehan kertomaan väliaikatietoja. Jännitän täällä puolestasi!
Minsku rv 36 + 3
Yö meni mukavasti, ei tihuuttanut yhtään mitään suojaan eikä kipujakaan ollut. Tosi kevyessä unessa kuitenkin yö meni kun taisin jännittää aika kovasti mahdollista lähtöä..
Nyt aamusella taas vähän tihuutti vuotoa, en voi mistään ihan varma olla että se lapsivettä olisi. Erilaista se on kuin valkovuoto on ollut eikä ole sitä rusehtavaakaan vuotoa mitä tuli aiemmin.. Seurataan tilannetta ja tulen aina päivittämään missä mennään :)
Enpä kyllä haluaisi joutua mihinkään 6 tunnin tarkkailuihin enkä käynnistyksiin vaan haluaisin että vauva tulee sitten kun se on valmis ja halukas tulemaan. En ole vielä soittanut synnärille.. Kai sinne tarttee soittaa ja kysellä miten edetään tämän suhteen täällä pohjoisessa.
Sognatore 39+3
Siellä meinasivat, ettei välttämättä ole lapsivettä. Valkovuotokin voi muuttua hyvin juoksevaksi lopussa. Kuitenkin neuvoi että jos vuoto jatkuu vielä tänään niin pitäisi käydä näytillä ennen puoltayötä että voivat katsoa tulehdusarvot ja vissiin tarkistaa että on lapsivettä. Jos tänään ei enää tule mitään niin riittää että käyn huomenna neuvolassa tarkastuttamassa onko kyseessä lapsivesi.
Nyt toivonkin ettei kyseessä ole lapsivesi tai sitten jos on niin alkaisi synnytys luonnollisesti eikä käynnistettynä. Ja mikä tärkeintä ettei vauva nyt ainakaan mitään tulehdusta saisi!!!
Vaikka on sellainen olo, että syntyis jo vauva, jotta oma tukala ja jaksamaton olo helpottuisi, niin en aio alkaa yrittää manipuloimaan vauvan syntymistä. Vauva päättäköön, koska on oikea aika syntyä. Lepään just silloin kun huvittaa ja jo pitkään jatkuneiden rikkonaisten öiden takia nukun surutta päikkäreitä jossain vaiheessa päivää. Nykyinen rytmini on sellainen, että menen nukkumaan 2 maissa, kylkeä käännettävä (Pekkaniskaa tarvittaisiin!) tunnin välein, kun alempi jalka on aina ihan outo, ei varsimaissti puutunut, mutta on pakko liikuttaa sitä ja pissalla käytävä pari kertaa yössä. Yleensä alan olemaan vasta aamulla niin väsynyt, että näen vasta silloin unia. Olenkin alkanut herätä 11-12 maissa ja se on mahdollista ennenkuin koulu ja eskari taas alkaa.
Kauhulla ajattelen jo ensi viikkoa, jolloin on kävellen pitkää ylämäkeä pitkin (en omista ajokorttia) vietävä tyttö eskariin 8.30 ja haettava 12. Kävelyvauhti ei päätä huimaa ja alavatsalla on painon tunnetta.
Nyt menossa 39. rv ja vaikka olen esittänyt vienon toiveen, että vauva saisi syntyä heti kuun alussa, en siis aio ottaa 3 S:ää käyttöön synnytyksen käynnistämisen toivossa, sillä on ihme, että yleensä tulee raskaaksi, pysyy raskaana ja synnytys menee hyvin. Itsekin olen kokenut keskenmenon, meille piti tulla vauva 8/2002, mutta aloin vuotaa verta 12. rv:lla ja se osoittautui tuulimunaksi. Vaikka mitään vauvaa ei sitten ollutkaan, niin oli rankkaa luopua ajatuksesta kesävauvasta. Tyttöni syntyi sitten 4/2003, tyttö "myöhästyi" LA:sta 1h40 min.
Ja synnytyskö ei muka satu?? Hah! Kyllä sattuu ja tyttöni jouduin synnyttämään ilokaasun turvin (no, synnytyskertomuksen mukaan sain jonkin petidiinipiikin, mutta siitä ei ollut apua). Tytön päänympärys oli 36cm (muut mitat: 4060g ja 53cm) ja luulin kuolevani siihen paikkaan. Jouduin paniikkiin tuolloin, kun tajusin, etten saa muuta kuin ilokaasua ja varmastikin jännitin kipua liikaa ja itse pahensin tilannettani sillä, etten pystynyt rentoutumaan ja kuuntelemaan ohjeita. Poikani synnytys v.1998 meni siten, että sain epiduraalia ja se oli taivaallista. Loppujen lopuksi poika syntyi kiireellisellä keisarinleikkauksella, kun vauvan päästä otetuissa verikokeissa ilmeni uhkaavaa hapenpuutetta.
Tällä kertaa toivon saavani spinaali- tai paraservikaalipuudutuksen, jotka ilmeisesti sopivat uudelleensynnyttäjälle (epiduraalia käytetään kaiketi ensisynnyttäjille, joiden synnytys yleensä kestää kauemmin)
Mites muuten, onko ALmA ainoa, joka on käsittääkseni listoilla myös Yahoon suljetussa ryhmässä? Käyvätkö muut suljetun ryhmän jäsenet vielä täällä lukemassa meidän kuulumisia?
Riesa75 vaikuttaa muuten olevan täydellinen vastakohtani, ihmettelen, että tuollaisia yli-ihmisiä on oikeasti olemassa...
Välillä havaittavissa vähän jo kipeitäkin suppareita ja alapäätä vihloo, mutta muuten luulen että vauveli viihtynee masussa lähelle LA.
Kaikki kamat on jo valmiina, sairaalakassi ja turvakaukalo+vauvan kotiutumisvaatteet odottavat eteisessä ja mies ehtii kyllä koota pinnasängyn, ennenkuin kotiudumme.
No, tässäpä näitä mietteitäni tällä kertaa.
Äitsyliini rv 38+1
Voidaan paksusti ja tsemppiä synnytyksiin, kun niiden aika on :)
Aamulla mulle iski migreenintapainen jomotus tuolla silmien takana, ja heti tietty aloin pyörittelemään kaikkia raskausmyrkytyskauhukuvia. Painohan oli viimeksi neuvolatarkistuksessa noussut reippaasti ja silleen. Soitin sitten, ja käskivät ottaa Panadolia, ja koittaa levätä. Sainkin suurimman säryn loppumaan sillä, mutten kokonaan. Eikun uusi soitto. Siellä kuitenkin rauhoittelivat, että ei se päänsärky yksin raskausmyrkytystä tee, ja kun mun verenpaineet ovat koko ajan olleet kunnossa, niin ei tarvitse nyt tulla näytille, jollei olo radikaalisti pahene.
Ajattelin, että tässä vaiheessa ne ottaisivat jo ilman muuta sinne ja sormet syyhyten alkaisivat käynnistelemään. Pelkään käynnistykseen joutumista, ja olin helpottunut, kun sain luvan vielä odotella kotona. Nyt pitää vaan koittaa rauhottua ja odotella. Päänsärky sitten lähti, kun otin kokista, taisi olla kofeiinin puutetta :)
Vesien tihkumisesta tuli mieleen, että minulla on valkovuoto ollut osittain todella vetistä viimeiset viikot. Tai siis on seassa paksumpaakin kamaa, mutta phs kostuu silti. Ei tullut toi lapsiveden tihkuminen edes aikaisemmin mieleen... ja nyt toivon, ettei se ole ollut lapsivettä, kun samaa on jatkunut jo useamman viikon. Lisää huolenaiheita :/ En taida kehdata enää soitella sinne tommoisen takia.
Elisabet ja Beckham 41+1
Ihmiset on niin erilaisia, ja jokainen synnytyskin voi olla tosi erilainen samalla ihmisella. Minskun kanssa samaa mielta siita, etta turhaa esim. ensisynnyttajan on lahtea synnyttamaan niin etta on "paattanyt" ettei synnytys satu. Sattuuhan se. Mutta ehka Riesa tarkoittaakin sita, etta on itsesta kiinni miten siihen kipuun suhtautuu..? Synnytyskipu on kuitenkin ns. "hyvaa" kipua, toisin kuin esim. hammassarky. Supistukset ovat kivuliaita, mutta jos kykenee tsemppaamaan itsensa, ja muistamaan etta jokainen suppari tyontaa vauvaa alas (ja ulos), seka kykenee rentoutumaan (mahdollisuuksien rajoissa), niin ei joudu paniikkiin, ja kipu tuntuu hallittavammalta.
Synnytin edelliset ilokaasun turvin. Ensimmaiseen synnytykseen menin mielestani tosi hyvin valmistautuneena, ja silla mielella etta epiduraalia en halua. Oli valtava yllatys kuitenkin miten voimakkaita ja kokonaisvaltaisia supparit olivat, miten kova kipu oli ja miten vaikeaa olikin rentoutua ja "hallita" sita kipua. Ilokaasu auttoi, mutten osannut keskittya sen kayttoon. Ilokaasun kaytossa olennaista on ajoitus, ja kaasua pitaa naukkailla 10-15 sekuntia ennen seuraavaa supistusta, etta se ehtii vaikuttaa. En tata tajunnut, joten kiskoin naamarista kaasua kuin heikkopainen, ja olin valilla ihan pokerryksissakin.. :D Yhta yllattavaa oli sekin, etta silla sekunnilla kun vauva syntyi, kaikki kipu loppui! Olin heti ihan kunnossa, mita nyt eppari piti tikata.
Seuraavalla kerralla osasi paljon paremmin suhtautua siihen mita oli edessa. Supparit eivat vieneet mennessaan, vaan niihin osasi keskittya eri tavalla. Ilokaasun kaytosta tehtiin miehen kanssa taidetta, kun mies kellotti supistukset ja sanoi aina 10-15 sek ennen seuraavaa, etta nyt alat vedella kaasua. Ilokaasu auttoi rentoutumaan, ja nopeutti avautumista. Ja vaikka lopussa supistukset tulivat niin tiheaan ja paallekkain, etta kaasusta ei ollut mitaan iloa, niin tiesi etta kunhan jaksaa viela tikistaa vauvan ulos, niin kaikki se kipu haviaa kuin taikaiskusta. Sekin auttoi jaksamaan.
Talla kertaa haluaisin olla kotona ammeessa tai suihkussa mahdollisimman pitkaan, silla sairaalassa aika kuluu hitaammin (en halua edelleenkaan muita kivunlievityksia kuin ilokaasun). Mutta olen oppinut itsestani sen, etta avautumisvaihe on minulle paljon nopeampi ilokaasun turvin, joten jos tuntuu etta kivut estavat rentoutumisen kotosalla, niin sitten sairaalaan ja kaasua naamariin. ;)
Niin, ja viela siita miten aktiivinen haluaa olla loppuraskaudessa. Itse haluaisin nyt liikunnalla kaynistella synnytysta, mutta ihan pelkka rauhallinen kavely aiheuttaa tosi kovan kivun keskelle ylavatsaa. En tajua mista se johtuu, sita ei ole aiemmissa raskauksissa ollut, eika se liity (ainakaan pelkastaan) supistuksiin. Kipu on niin kova, etta on heti hidastettava kun se alkaa. Tata on ollut parina viikkona, mutta se on nyt pahentunut ihan viimepaivina. En muistanut kysya laakarilta viimeeksi, torstaina sitten.. Ei taalla ole muita joilla olisi sama vaiva?
Nyt se on muuten alkanut - kysely.. Joko, joko? Eiko vielakaan? Buuu... Tekisikin mieli viettaa seuraavat kaksi viikkoa kotona, kun ei jaksa selitella etta tassa voi viela menna se parikin viikkoa. Huoh.
Larubia rv 40+1
Kävin neuvolassa tänään ja mitä ne kokeilivat sillä paperilla niin ei näkynyt lapsivettä. Paikatkin olivat yhä samalla mallilla, ehkä kohdunkaula vähän lyhentynyt mutta muuten ei mitään uutta. Ronklasi taas aika rajusti ja nyt taas tulee verta. No, mutta tämähän on jo tuttua :) Nyt en enää jaksais odotella, pitää alkaa keskittymään toisiin asioihin enempi ja unohtaa koko edessä oleva synnytys, jos se siis on mahdollista :D Tänäänpä siis käynkin shoppaamassa BabyStylestä semmoisen kaukalolämpöpussin!
Äitsyliini: Mulla onkin aika lailla samanlainen rytmi kuin sullakin noitten nukkumisten kanssa, paitsi että menen aikaisemmin nukkumaan ja siitä huolimatta nukun noin 10-11 ja vielä päikkäreitäkin jos vaan yhtään väsyttää. Tänään jouduin heräämään jo 8 niin ekat päikkärit oli pakko ottaa jo, silti väsyttää ja on voimaton olo että jospa vielä hetken köllähtäis ennenku lähtee kaupunkiin..
Elisabet: Sulla ei enää montaa päivää tarttekaan odotella, pianhan ne varmaan jo käynnistääkin jos ei muuten ala syntymään. Mulla se vuoto olikin valkovuotoa joka kuulemma monesti menee nestemäiseksi lopussa. Oli ihan uutta tietoa mulle, kaikkea sitä oppii :)
Larubia: Mä kans haluisin pystyä liikkumaan vähän enempi, mutta alkaa supistaa ja vihloa niin herkällä ettei siitä mitään tahdo tulla. Plus että liitokset tulee ihan järettömän kipeiksi jos liikaa huhkii. Täytyy siis mennä vähän maltillisemmin :) Tulee siis kipeäksi mullakin maha muttei noin selkeästi keskelle ylävatsaa vaan enemmänki koko maha/alamaha.. Ja täällä kysellään kans, vaikkei vielä ole viikotkaan täynnä. Jännittävät rassut yhtälailla kuin minäkin :)
Jospa sitä sitten vähän lepäis, kun massukin täynnä..
Sognatore 39+4
Toinen prinsessa syntyi meille 1.1.2010 klo 20.35 rv 38+1 Mähän sanoin, ettei huolita vielä 2009 =)
Synnytys eteni vauhdilla, supistukset alkoi harvakseltaan joskus kahden maissa, mutta lopulta joskus seiskan jälkeen vasta alkoivat olla kunnolla kipeitä, Kotoa lähdimme klo 20.01 (autoon istuessa tuli vilkaistua kelloa!) ja neiti syntyi klo 20.35.
Perätilasta huolimatta kaikki sujui tosi nopeasti ja luomuna mentiin koko synnytys taas kerran, kun oli pikkasen kiire niin eipä jääny aikaa puudutella ;)
Tytöllä oli mittaa 49 cm j painoi 3100g, myssy 36,5. Tänäään tulimme kotiin ja kaikki voimme mainiosti! Tuo pikkuinen tuossa sohvalla vieressä jotakin ääntelee, liekö aika taas tankata sapuskaa :)
Ihanaa olla kotona ja ihanaa olla noiden kahden suloisen tytön äiti!!!
t. Ope ja tytöt 3 päivää ja isompi 3 vuotta :)
Tulihan se tyttö sieltä! Opelle kovasti onnea! Kiva kuulla että synnytys sujui hyvin, vaikka aikas nopaesti nähtävästi :)
Nyt olis lähtö neuvolaan edessä.
pikku prinsessoista! Mukava kuulla että kaikki meni hyvin.
Minsku rv 36 + 4
... varmaan on ihanaa, kun viimeinkin saa sen käärön syliin, ja kiva kuulla että perätilasta huolimatta synnytys sujui hienosti! :)
itsekkin jo kovasti odottelen sitä, että pikkuinen tulisi jo maailmaan.. mulla muuten sellainen kysymys, kun tänään aamulla kävin vessassa ja pyyhkiessä huomasin että paperiin jäi vihertävä limaklöntti? miettisin, että voiko olla mahdollista että on limatulppaa? se oli sillast vihertävää, vähän niinku räkää/limaa tulis kurkusta niin sen näköistä, en sitten oikein tiedä mitä muutakaan se voisi olla ? ja viikkoja on 39 tasan. mutta tsemppiä kaikille odotukseen! pian jokaisella on oma nyyttinsä ::)
päästivät vielä Hyvinkäältä vaikka sillä kuuluisalla rajalla edelleen mennään. Lääkäri toisti varmaan neljä kertaa että koska pitää soittaa heille, kysyi lopuksi että haluanko ne asiat vielä paperille... Hei, mä oon raskaana, en imbesilli X) No, paineita edelleen mittaan päivittäin kotona ja sticksaan pissaa ja viikon päästä seuraava käynti. Kokoarvio tällä hetkellä huikeat 3030g, äidin pikku kinkku! Sykkeet oli hyvät enkä taaskaan tuntenut suppareita jotka näkyi käyrällä... Verikokeitakin ottivat, toivottavasti niissä ei mitään näy.
Pääsen sitten sen laittelemaan. Mitään vuotoja ei sisätutkimus saanut aikaan ainakaan vielä, mutta sattui kyllä aika helkkaristi... Eivät muuten anna mennä juuri yli näillä paineilla, joten kaks viikkoa korkeintaan tässä on enää jäljellä.
Ope01: onnea pikku prinsessan äitiliinille! Hienoa että kaikki sujui noin mallikkaasti :) Aika tarkkaan sait tähdättyä ton syntymisajan kanssa!
nuori odottaja: kyllä toi ihan limatulpalta kuulostaa, sikäli kun minä mistään mitään tiedän... Ehkä joku konkari osaa tän vielä varmistaa, mutta olettaisin ettei alakerrasta nyt muuta tuollaista voi valua... ;)
Sognatore: No ihan hyvä ettei ollut lapsivettä, olis vähän tylsää varmaan juosta sitten jatkuvasti tarkastuksissa. Eiköhän se kaveri tule sieltä ulos kohtapuoliin muutenkin :)
Larubia: täällä puutuneena joo molemmat kädet. Tosin mainittakoon että pikkurillit voivat ihan hyvin ja tunto normaali, mikä onkin perin kätevää koska juuri NIITÄHÄN sormia sitä eniten käyttää... luontoäiti taas v****ilee X) En oo saanut vielä mitään hajotettua paitsi hermoni pari kertaa.
Täällä alkavat olla viime hetket käsillä vähän kaikilla ja vissiin hermotkin vähän tiukassa, mutta koitetaans olla kuitenkin kilttejä toisillemme ja armollisesti suoda jokaiselle oikeus mielipiteeseensä :) Toki ei tarvitse samaa mieltä olla eikä toisaalta antaa mitään ohjeita/julistuksia joiden kuvittelee sopivan kaikille, sen verran henkilökohtaisten ja arkojenkin aiheiden kanssa tässä ollaan tekemisissä.
Sänky muuten tulee tänä iltana ja pääsen sitä laittelemaan, jee! Nyt vähän huilia ennen sitä. Viikonjatkoja,
Jennuli 38+0
Meidän oma nyytti päätti sitten syntyä kaksi viikkoa etukäteen. Elikkäs 3.1.2010 syntyi poika 3570g. Valitettavasti isukki ei kerennyt asallistumaan synnytykseen kun synnytys oli sen verran nopea ja alkoi jo yöllä, sopivasti saapui paikalle pesemään ja mittaamaan pojan. Sairaalassa vielä oleillaan niin pitkään että minä paranen siihen kuntoon että tulen toimeen kotona vauvan kanssa. Jaksamisia kaikille.
Hömelölle suuret onnittelut pojasta!
Nyt täällä ollaan hieman ristiriitaisissa mietteissä.
Neuvolassa olen viimeksi käynyt 2 viikkoa sitten, jolloin sf-mitta oli 34.5cm. Nyt sf-mitta oli 34cm. Eli vauva ei todellakaan ole kasvanut. Huomenna on aika äitipolille, jossa kokoarvio. Ehkä toivon käynnistystä? Olisihan se vauvalle parempi päästä kohdun ulkopuolelle kasvattamaan itseään, kun jos jää kohtuun niin ei ehkä kasva ollenkaan. Kuitenkin mietin onko vielä oikea aika?
Hb oli noussut kivasti 125:een. Painoa tullut 1kg per viikko, joka pääosin turvotuksia. Mulle ei nyt tullut enää uutta neuvola-aikaa, kun Hyvinkäällä käyn kerran viikkoon ja pissan ja verenpaineen seuraan kotona.
Tänään supisteli pari tuntia 30min välein, mutta loppuivat sitten kun menin neuvolaan (tai en ainakaan huomannut niitä). Lähdettiin sitten kauppaan, niin jo supisteli taas. Kohtu on todella arka, ei neuvolatäti voinut palpoida ollenkaan. Johtuuko supistuksista?
Monella on todellakin jännät paikat. Tuosta kivunlievityksestä... Tottahan se on että jotkut ihmiset pärjää hyvin ilman mitään lievitystä. Kyllä ihmiset on niin erilaisia ja kokevat asiat eritavalla. Itselläni on suht matala kipukynnys, joten varmasti tulen jotain helpotusta tarvitsemaan.
Elisabet: Ehkä päänsärky vain enteilee synnytystä? Vaatii lepäämään ennen suurta koitosta.
Jennuli: Mitä luokkaa sun paineet on?
Sande87 37+4
Toivoako pikaista syntymää vai ei?!
Sullahan on ollut sitten vauhdikasta menoa :0
Sande: Toi sf-mitta saattaa laskea myös kun vauva laskeutuu alas tai on mitattu vähän huolimattomasti jommalla kummalla kerralla - mullakin tuli kerran ihan kumma tulos joka poikkesi käyrästä. Eli ei välttis liity kasvuun mitenkään, älä huoli. Mulla ihan sama juttu, ens viikon ma olis ollut neuvola mut se peruttiin kun käyn kerta viikkoon (ainakin) Hyvinkäällä. Mulla alapaine on ollut kotona mitatessa viime viikolla 85-98 ja yläpaine 137-150. Neuvolassa ja polilla mitattaessa aina vähän korkeempi, alapaine siinä 96-101 ja yläpaine 144-151. Mua vähän harmittaa ettei ole neuvolakäyntejä loppuun asti, kun nyt jää paino, hemppa ja sf-mitta seuraamatta. Tai toki voin punnita kotona, mutta eri puntarit näyttää aina vähän eri tuloksia.
Jennuli 38+0
Onneksi olkoon vauvoista Opelle ja Hömelölle! Molemmat ovat synnyttäneet oikein vauhdilla :) Ja tulihan se eka tyttökin tammikuun tähtösiin!
Sande: Tuli mieleen kanssa se, että olisko sulla jo vauva laskeutunut ja sen vuoksi mitta pienentynyt? Taikka tuokin mitä Jennuli sanoi että jompikumpi voinut mitata huolimattomasti on niin totta. Mulla yhdellä kerralla olisi tullut kumma tulos ellen olisi maininnut siitä, että yritti ottaa mittaa vauvan päästä eikä häpyluusta. Erehtyi siis luulemaan vauvan päätä häpyluuksi, vauva kun on tosi alhaalla ja niin on mun häpyluukin :) Itsekin saa olla tarkkana että ottavat mitan oikeasta kohtaa..
Jennuli: Kyllä munkin mielestä on paljon parempi ja mukavampi näin ettei ollut lapsivettä. Nyt saa rauhassa odottaa kunnes vauva on itse valmis tulemaan. Sekin aika varmasti tulee :)
Sognatore 39+4
... ja onnea binäärivauvasta 010110 ;) Seuraava mahis on sitten sunnuntaina, 100110, ja maanantaina 110110. Minulla vielä teoreettiset mahdollisuudet noihin lukemiin, ens viikon ma olisi se takaraja 42+2. Joo, olen tietotekniikan DI, eihän sitä huomaa, eihän? :)
Yhtenä kpleena edelleen. Lapsenhoitostressiin olisi tiedossa mahdollinen helpotus, kun siskoni tulee huomenna yökylään. Eli jos ti/ke yönä alkaisi tapahtua, ei tarvitsisi esikoista kuskata mihinkään!
Huomenna soittelen äitipolille ja varailen ya-kontrolleja akselille torstai/perjantai. Ne olikin viimeksi niiiin mukavia, kun siellä sai ravata moneen otteeseen (esikoinen syntyi 42+2, ei käynnistystä).
Sognatore: Jorviin ottavat rutiinikontrolliin vasta, kun on 12 päivää yli lasketun ajan, jos kaikki on muuten ollut ok. Kuulemma 42+3 on sitten se takaraja, jonka yli eivät päästä vaikka olisi mikä. Tutustumiskierroksella kuitenkin takoivat meille päähän, että 42+0 on vielä ihan normaali raskaus, sen jälkeen vasta saa puhua yliaikaisuudesta. Mutta jokatapauksessa viikon sisään pitäisi jotain tapahtua.
Sande: Kuka tässä ehtii levätä? ;) Tänään mentiin esikoisen kanssa Selloon tappamaan aikaa, kun ei kotona olo inspannut. Ajattelin kans, että jos olen mahd. hankalassa paikassa/tilanteessa, niin herra Murphy laittaa synnytyksen käyntiin. Eli parempi vaan olla liikenteessä päivät. Päänsärkyä ei enää ole ollut.
Elisabet ja Beckham 41+2
argh.
Päivä on taas pulkassa. Pitkä sellainen.
Aamu alkoi seitsemän jälkeen ja nyt on kello kymmenen.
Siivousta, leipomista, ruoanlaittoa ja extra ruoan tekoa ihan pakastimeen saakka, kun tulee aika lähteä sairaalaan, niin ei tarvitse ruveta perheen tekemään ruokaa keittiössa...Siis tämä on helpotusta vain sille henkilölle, joka mahdollisesti tulee vahtimaan kersoja sen muutaman tunnin verran. Aina olen samalla tavalla tehnyt valmiiksi kaikki, täyttänyt jääkaapin ja leiponut pakastimeen valmiiksi sekä tehnyt ruokaa.
Koirat on harjattu, trimmattu, pesty ja föönattu tänä päivänä. MIKÄ TYÖ! Turkit ottavat aikaa monta tuntia. Tosin nyt ovat niin hurjan ihanan näköisiä että.
Lumitöitä sai taas tänään tehdä ulkona, ja nyt on pakkasta sen 20 miinusta.
Vatsan koosta oli joku huolissaan. Se on vähän mittaajan tikusta kiinni...ja aina kun se mitta ei edes kerro koko totuutta. Vauva voi silti olla ihan oikean kokoinen, huolimatta pienestä mitasta. Itselläni on käyrä kulkenut koko ajan miinuksen puolella, mutten ole sillä ajatuksiani sotkenut. Vauva kasvaa kuitenkin ihan normaalisti. Viimeisin mitta oli 30 cm ja tässä ollaan jo 37 viikkoa porskutettu eteenpäin. Tosin en ole ikinä ollut mikään iso, eikä vatsa ole ikinä ollut esteenä. Painon pidän kurissa ja herran nuhteessa koko ajan, enkä käy ikinä vaakalla kun olen raskaana. minulla siinä on sellainen näppituntuma. Itse asiassa en halua tietää paljonko lisä painoa tulee, mutta pidän kyllä huolen että kaikki se "ylimääräinen" lähtee nopeasti pois.
Sognatore on oikeassa että ennen synnytystä vatsa laskeutuu alaspäin.
Eipä kai täällä muuta. Kohta lähtee syntinen syrjälleen. Meillä on ne ässät käytössä miehen kanssa joka päivä (yö) parempi että yrittää kuin että ei...ja sitä paitsi kun se on vielä niiiin mukavaa. :-)
Pusut kuonoon taas kaikille.
R.
La oli siis perjantaina,eilen aamulla lupaili jo vähän ja supisteli ihan napakasti pari tuntia. Lyhyitä,mutta oli niissä jo vähän otetta.Ei mitään limatulppia tms. havaittavissa,ei kyllä ole kahdessa aiemmassakaan tullut...
Eilen pidettiin esikoiselle pienimuotoiset synttärit,virallinen päivä tiistaina. Tämä syntyy sitten varmaan just samana päivänä...:-)
Lenkkeillä olen yrittänyt,siivonnut,saunonut -touhunnut vaikka mitä, ja tässä sitä vaan odotellaan. Mikään yllätyshän tämä yliaikaisuus ei ole,kun nuo kaksikin la:n jälkeen ovat tulleet. Ja olen kyllä lapsen puolesta superonnellinen,että on tammikuinen! Seuraava neuvola-aika olisi tiistaina,silloin rv 40+4...
Kihelmöivää jännitystä,kumpi tulee,onko tukkaa???
Esikoisella,tytöllä,mahdottoman runsas ja pitkä tumma tukka,oikea peikko! Synnytyksen jälkeen,kun saimme isän kanssa syötävää,kätilö otti siksi aikaa vauvan ja tuumasi että täytyy käydä vähän näyttämässä tätä muillekin...:-) Poika sitten eri maata,muutaman millin siili ja ihan blondi! Kesävauva kylläkin eli ehkä ihan kannattavaa olla kaljumpi! Olen tälle vauvalle sanonut,että näillä pakkasilla kannattaisi vakavasti harkita jonkunlaisen kuontalon kasvatusta ennen ulostuloa!
Mutta jatkamme odotusta!
-Hedhehog