Vanhempien oikeus jäädä hoitamaan sairasta lasta? (Veemäinen työkaveri)
Meillä on töissä eräs henkilö, joka on ihan törkeän usein poissa "hoitamassa kioeää lasta". Kyse siis täysin epäsäännöllisistä ja jopa jokaviikkoisista poissaoloista. Tiedän kyllä, että vanhemmilla on oikeus jäädä kotiin hoitamaan kipeää lasta.
Kysymys kuuluukin: mikä oli se ikäraja, jonka lapsen täytettyä ei enää saa jäädä palkalliselle vapaalle? Kuulin jostain, että se olisi 10 vuotta, onko näin. Ja tarkoittaako se, että lapsen tulee olla alle 10 vuotias (siis 0-9 vee), vai enintään 10-vuotias (eli alle 11 vee)?
Kommentit (43)
mutta töissä ollessa vitutti kun pomo kyseli, että eikö mummu voi hoitaa kipeää lasta??? Lapsi oli vatsataudissa, en todellakaan vie mummulle hoitoon ja kyllä vanhemmilla on velvollisuus hoitaa kipeät muksunsa.
Off topic.
löydät vastauksen tuohon. Vaihtelee aloittain tuo palkallisuus, eri työpaikoilla myös voi olla työpaikkakohtaisia muunnoksia (esim. Tes:n mukaan ei tarvitsisi maksaa palkkaa, mutta työnantaja maksaa esim. 4 päivältä)
hoitamaan, jos lapsi tai sairauden luonne sen vaatii.
hoitamaan, jos lapsi tai sairauden luonne sen vaatii.
mutta silloin kai se on palkatonta
t.5
Sehän ois heitteillejättö jos yksin kotiin jätettäis.Ja oon ihan samaa mieltä ettei isovanhempien tehtävä ole hoitaa sairaita lapsen lapsii
Kiitos vastauksista.
Joo, pitää lukea tuota TES:iä vähän tarkemmin.. Koko muu työyhteisä siis tietää, että kyseinen henkilö lintsaa töistä niin paljon kun vaan mahdollista. Lapsensa täyttää nyt 10 vuotta ja osa meistä jo ajatteli, josko vihdoin pääsemme eroon näistä poissaoloista..
Jos lapsi olisi oikeasti kipeä, olisi se minun mielestäni itsestään selvää, että jää kotiin, mutta tämä on jo niin räikeä tapaus, ettemme enää jaksa. Ja pomo ei tee mitään, vaikka itse olen omalla nimelläni (+ainakin 1 työkaveri) asiasta huomauttanut..
Kaikki sairaudet eivät näy päällepäin. Joskus vanhemmat myös peittelevät lapsensa ongelmia/sairautta, kun häpeilevät sitä.
mutta lapsen sairaudesta on heti tuotava lääkärin/sh todistus.
hoitoa joku flunssainen 10- vuotias tarvitsee? Tynnyrissäkö se on kasvatettu? Kai se osaa maata sängyssä aku ankkoja lukemassa ilman että äippä pitää kiinni kädestä.
Kyseinen henkilö on kännissä vahingossa möläyttänyt asian oikean laidan..
Ja on muuten itsekin erittäin usein "kipeä", mm. aina juuri ennen loman/viikonlopun alkua. Henkilö on myös kehuskellut, että tuntee eräältä yksityiseltä lääkäriasemalta (joka on myös meidän työterveytemme) yhden lääkärin, joka kirjoittaa saikkua kun vaan vähän käy inisemässä, jopa takautuvasti.
Törkeä hyväksikäyttäjä koko hyypiö. :(
Ja ei, tämä lapsi ainakaan ei osaa itse pukea eikä ottaa limua kaapista, ellei vanhempansa soita ja neuvo puhelimessa. Herättämisen kyllä ymmärrän, mutta tämä neuvominen on jatkuvaa ja sarjassamme "laita housut jalkaan". *huoh*
LS-päivät on tarkoitettu sitä varten että sen aikana vanhemmat järjestävät sairaalle lapselle hoitajan vaikka sitten sen mummon.
mutta töissä ollessa vitutti kun pomo kyseli, että eikö mummu voi hoitaa kipeää lasta??? Lapsi oli vatsataudissa, en todellakaan vie mummulle hoitoon ja kyllä vanhemmilla on velvollisuus hoitaa kipeät muksunsa. Off topic.
Teksti menee näin: sairaan lapsen hoitamiseksi ja hoidon järjestämiseksi
voi järjestää, saa vanhempi olla pois töistä. Jos siis mummo voisi hoitaa ja pomo saa sen tietää, ei välttämättä ainakaan palkallista vapaata heru. Palkattomanahan saa olla hoitamassa minkä ikäistä vain.
kerran pomolle olet jo sanonut asiasgta.
vastuu ei ole sinulla eikä sinulla pitäisi olla nokan koputtamista työtoverisi poissaoloihin.
voi olla että kyseessä on joku sellainen asia mitä sinulla ei ole tietoa - eikä tarvitsekaan olla. työtoverisi ei ole sinulle tilivelvollinen poissaoloistaan. pidä se mielessäsi.
13 kommenttiin sen verran ettei taida olla omii lapsii
mutta ihmettelen nykylasten avuttomuutta. Itse olen sairastanut nuhaflunssat yksin kotona tokaluokasta lähtien. Ruokaa ja juomaa oli kaapissa.
Moraalikäsitykseni sanoo toista, etenkin, kun tiedän kyseessä olevan lintsaus eikä poissaolo todellisen syyn vuoksi. Onko kenties sinulla itselläsi jotain salattavaa, kun noin hermostuit? Eikä vastuu todellakaan ole minun, v*tuttaa suoraansanoen suunnattomasti, kun itse tekee työnsä kunnolla samaan aikaan kun toinen laiskottelee minkä kerkeää.
Meille työhönpääsemiseen vaaditaan vuoden erikoiskoulutus, josta ko. henkilö on ollut kolmanneksen poissa. Kyseessä kuitenkin ala, jolla suoranaista yhteyttä viattomien ihmisten elämään.
ei ole lainkaan sinun ongelmasi jos kerran pomolle olet jo sanonut asiasgta.
vastuu ei ole sinulla eikä sinulla pitäisi olla nokan koputtamista työtoverisi poissaoloihin.
voi olla että kyseessä on joku sellainen asia mitä sinulla ei ole tietoa - eikä tarvitsekaan olla. työtoverisi ei ole sinulle tilivelvollinen poissaoloistaan. pidä se mielessäsi.
ja mummo voi jatkaa siitä, ei ne sairaudet aina parane 3 päivässä.
Tapaus on todellakin räikeä ja epäreilu, enhän mä muuten kihisisi täällä raivoissani..!