Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten vauva muka jää nälkäiseksi? En ymmärrä.

Vierailija
30.12.2009 |

Minä kahta vauvaa imettänyt ihminen en ymmärrä miten vauva jää vielä nälkäiseksi syötyään rintaa.

Kävimme sukulaisten pian 2kk ikäistä vauvaa katsomassa ja äiti kertoi, että ovat alkaneet nyt antaa korviketta imetyksen jälkeen kun vauva jää selvästi nälkäiseksi. Rintamaito ei taida riittää.

Miten se ilmenee? Miksei voi imettää sitten lisää?

Ja tämä ei ole edes ainut tapaus, olen kuullut muitakin tarinoita, että rintamaito ei taida riittää?

Eikö se ole riittämättä vasta jos vaippoja ei kastu tarpeeksi tai neuvolasta sanotaan, että paino ei nouse tarpeeksi?

Selittäkää nyt mulle, jooko? Haluaisin ymmärtää, kun mun mielstä jos maitoa tulee, sitä myös tulee tarpeeksi, kunhan vaan imettää kun vauva pyytää.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä maitoahan tulee lisää ja lisää, kun jatkaa imettämistä. En ymmärrä, miten sitä sitten ei tulisi riittävästi. Onko se jokin fysiologinen juttu vai mikä? Ja tämä on aivan asiallista pohdintaa, ei mitään imetys-fanaatikon propagandaa :)

Vierailija
2/25 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

molemmat tissit esim. illalla ihan typötyhjiksi, ja vauva karjuu siinä lisää ruokaa, niin vaikka tissistä tuleekin koko ajan ihan vähän (kun kyllähän sitä maitoa niihin koko ajan muodostuu) niin se pieni vähäinen määrä ei vaan riitä sille vauvalle. se ei kertakaikkiaan tyynny. raivoaa huutaa ja melskaa siinä tissi suussa ja lutkuttaa sitä, vaan kun ei maitoa tule kuin pari tippaa niin se ei riitä. miten tätä on niin vaikea tajuta??? silloin on ymmärrettävää, että kaivetaan korviketta esille, koska ei sitä kukaan kestä, että vauva huutaa nälissään. pitäisikö antaa vain tutti ja odottaa pari tuntia, että tisseissä on taas jotain muutakin kuin pelkkää nahkaa imettäväksi???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olin tilanteessa, jossa lapsi oli rinnalla noin 20 h vuorokaudesta. Oli todella karmivaa aikaa. Ei tullut lisää maitoa vaikka kuinka annoin lapsen ime. Vihasin imetystä ja lastani, kunnes aloitimme korvikkeen annon kaksi kertaa vuorokaudessa. Lapsi imi silti 8 kertaa päivässä mutta mulla oli edes pienet levähdyshetket. Ja tuli lapsestakin rakastettava ja elämä ei ollut pelkkää imetystä.

Eli maitoa voi tulla liian vähän, kaikki ei ole lehmiä!

Vierailija
4/25 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin se pieni vähäinen määrä ei vaan riitä sille vauvalle. se ei kertakaikkiaan tyynny. raivoaa huutaa ja melskaa siinä tissi suussa ja lutkuttaa sitä, vaan kun ei maitoa tule kuin pari tippaa niin se ei riitä. miten tätä on niin vaikea tajuta???

mutta tuo tunne rinnoissa oli kyllä usein että täysin tyhjät ovat ja todellakaan eivät hetkessä täyty. Ehkä tunnin päästä olisi voinut kokeilla uudestaan niin että lapsi olisi saanutkin jotain suuhunsa. En ymmärrä miten joidenkin ihmisten ymmärrys ei riitä tuohon.

Vierailija
5/25 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

imettävän äidin syödä hyvin ja runsaasti juoda vaikka vettä, niin on mistä maitoa muodostuu. Lepääminen auttaa, joten älä lähde tekemään lumitöitä tai muuta raskasta työtä jos haluat että maitoa muodostuu.

Vierailija
6/25 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että rinnan tyhjyydestä ei voi päätellä mitään.

Ja sieltä siis tulee silloinkin maitoa, vaikka tuntuisi tyhjältä.

Ja oikeasti olen aina luullut, että jos sitä kerran tulee, niin ei sitä voi liian vähän tulla.

Ja kun vauva itkee imetetään lisää ja maitoa tulee.

Kyllä mä olen kuullut aina nielemisäänen, vaikka rinta oliskin tyhjän tuntuinen.

Ettei kyse ole itseluottamuksen puutteesta vaan?

Vai voiko oikeasti maitoa erittää liian vähän? Siinähän pitäisi päteä kysynnän ja tarjonnan laki. Mitä enemmän vauvan antaa imeä, sitä enemmän rinta sitä tuottaa.

-ap

Vierailija
7/25 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei kyse ole itseluottamuksen puutteesta vaan?

Vierailija
8/25 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoitin sitä, että jos ympäristö kylvää epäilyksen siemeniä, tyyliin "onkohan sillä vielä nälkä, kun se itkee", niin äiti itsekin alkaa uskoa tähän.

-ap

Vierailija
9/25 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kyllä neuvolassa sanottiin että joskus maitoa ei vaan tule (tarpeeksi) vaikka äiti kuinka haluaisi.

Vai voiko oikeasti maitoa erittää liian vähän? Siinähän pitäisi päteä kysynnän ja tarjonnan laki. Mitä enemmän vauvan antaa imeä, sitä enemmän rinta sitä tuottaa.

-ap

Vierailija
10/25 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...samaa ku ite sain esikoisen niin maitoo riitti puolitoista vuotta ja toinen synty niin maitoo riitti puoli vuotta. kaverilla on neljä lasta ja kolmelle ekalle maitoo tuli n3 kk ja nyt neljäs on jo puoli vuotta ja maitoo tulee aina vain hyvin. luulen että joillakin se on ihan siitä kiinni että kuinka ajattelee itse. jos ajattelee että maito ei riitä niin se alkaa loppumaan. ja on se todellakin siitä kiinni että juotko ja syötkö hyvin. jotkut vaan sitte luovuttaa herkemmin imettämisen kanssa että heti kun hiipuu vähän niin sitte lopetetaan kokonaan. ite ainaki koen että on todella paljon helpompaa imettää kun lämmittää korvikkeita...

Vierailija
11/25 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun rinta on tyhjä, niin se on tyhjä. On ihan eri asia imea täyttä rintaa josta maitoa oikein suihkuaa suu täyteen, kuin lussuttaa tyhjää pussia josta heruu tippa kerrallaan.

Vierailija
12/25 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

molemmat tissit esim. illalla ihan typötyhjiksi, ja vauva karjuu siinä lisää ruokaa, niin vaikka tissistä tuleekin koko ajan ihan vähän (kun kyllähän sitä maitoa niihin koko ajan muodostuu) niin se pieni vähäinen määrä ei vaan riitä sille vauvalle. se ei kertakaikkiaan tyynny. raivoaa huutaa ja melskaa siinä tissi suussa ja lutkuttaa sitä, vaan kun ei maitoa tule kuin pari tippaa niin se ei riitä. miten tätä on niin vaikea tajuta??? silloin on ymmärrettävää, että kaivetaan korviketta esille, koska ei sitä kukaan kestä, että vauva huutaa nälissään. pitäisikö antaa vain tutti ja odottaa pari tuntia, että tisseissä on taas jotain muutakin kuin pelkkää nahkaa imettäväksi???

3,5kk tapeltiin illat, kunnes lopulta aloin antamaan lisämaitoa iltaisin. Eikä imetys edes häiriintynyt siitä (vauva nyt 6kk ja edelleen imetän).

Vierailija
13/25 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei syö kunnolla itse ja saa suht paljon rasvaa ja paaaljon vettä, niin maito on paljon kevyempää ja sitä ei riitä yhtä hyvin.

Helppo kokeilla käytännössä. Kun itse söin muutaman päivän kevyesti, vauva huomasi sen heti ja valitti ruokailun jälkeen. Kun taas söin reilusti, vauva oli paljon tyytyväisempi ja myös nukkui paljon paremmin.

Vierailija
14/25 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

maitorauhasia on toisilla enemmän, toisilla vähemmän. Joillakin maidoneritys on tehokasta, joillakin hitaampaa. Vauvat ovat myös "imuteholtaan" hyvin erilaisia.

Esimerkiksi minulta maitoa tulvii liikaakin, niin että kun hanat aukesi, ne jäivät auki ja maito suihkusi paineella. Ja vauvaa otti pannuun. Oli pakko tyhjennellä tissiä ensin vähän, vaikka se vaan lisäsi maidon tuloa. Ei ole lehmänäkään aina hyvä olla :)

Vielä kun lapsi oli liki yksi vuotias ja olin ekaa kertaa poissa kotoa yön, heruin pumpullekin niin, että sain tyhjentää desin per tissi muutamaan otteeseen, että pärjäsin.

Joillakin tissit eivät heru pumpulle juuri lainkaan, ja kuvittelisin, että heikommin tai rauhallisemmin imevälle vauvallekin melko huonosti.

Kaikki vaan on erilaisia, eikä se tee ketään paremmaksi tai huonommaksi äidiksi.

Vierailija
15/25 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä huolimatta tyhjä tissi on tyhjä tissi, maitoa ei vaan tullut niin nopeasti kuin vauva olisi sitä juonut. Pumpulla en muuten koskaan saanut irti 0,2 desiä enempää kerralla.

Vierailija
16/25 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sanonpa silti, että aina sitä maitoa ei tule tarpeeksi. Olen kotiuttanut monta äitiä parikin viikkoa synnytyksestä niin, että ihan todistetusti maitoa ei heru niin paljon kuin vauva tarvitsisi

Vierailija
17/25 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. itse olen joskus saanut neuvon, että jos vauva vielä puolen tunninkin jälkeen imee, on aika antaa pulloa. Tyyliin 15 min per rinta eli molemmista syötetty se 15 minuuttia. Puolikin tuntia voi joista kuista tuntua pitkältä ajalta ja nopeasti hiipii ajatuksiin se, että eipä taida tulla maitoa riittävästi, kun vauva vieläkin imee. Varsinkin jos vauva itkee rinnalla, vaikkapa turhauduttuaan maidon hitaaseen herumiseen. Moni voi silloin ajatella, että kääk nyt ei tule tarpeeksi maitoa.

Vierailija
18/25 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmettele ap ja muutkin vastaavat ihan rauhassa. Hienoa että teillä on onnistunut imetys.

Itselläni ei maito riitä. ja tämä ilmeni juurikin sillä että sohvalla istuttiin noin 40-50min vähintään puolentunnin välein ja märkiä vaippoja ei tullut kuin 1-2 päivässä. Kun alettiin antamaan korviketta niin tämä äiti sitten itkikin itsensä uneen ihan vain sillä että imetys ei onnistu kunnolla. Nyt maitoa ei nouse senkään vertaa. Ja kyllä, syön hyvin, juon paljon, lepäsin aina kun vauvakin (siivoaminen on jäänyt vaiheeseen, vasta nyt alan olla tarpeeksi levännyt ja virkeä tekemään asioita), käytin kaikki mahdolliset kikka kolmoset, neloset ja seitsenvitoset että maito nousisi, mutta ei.

Kokeilkaapa huviksenne istua väkipakolla hereillä monta viikkoa putkeen, kantaa huolta ja huonoa omaatuntoa siitä kun lapsenne ei saa tarpeeksi ruokaa. Ehkäpä sitten ei enää kysellä tyhmiä.

Mutta kyllä mieluummin annan sitä korviketta että lapsi saa ruokaa kunnolla. Eikös se ole tärkeintä kuitenkin??

Vierailija
19/25 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mitäpä jos on vielä pari muuta pientä hoidettavana, eikä ketään auttamassa? Niin, miten halvatussa sitä voi istua koko päivän yrittämässä imetystä? Ei mitenkään. Järkevä äiti osaa priorisoida, ja jos imetys alkaa viedä kaiken ajan ja kaikki voimat, kärsii siitä koko perhe.

Vierailija
20/25 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nälkäiseksi? Siten, että imee ja imee ja kun maitoa ei yksinkertaisesti enää tissistä tule, huutaa pää punaisena, mutta vaikenee ja nukahtaa kun saa lisää pullosta. Että siten. Onnellista, jos pystyy olemaan 24h sohvalla vauva kainalossa, mutta näillä mennään. Kumma, jos ei ajatusmaailmaan mahdu kuin ne omat riitoisat tissit. Luojalle kiitos tuttipulloista ja korvikkeista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän