Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

- Ongelmana kirpparit, muita??

30.12.2009 |

Kirppareista on tullut mulle ihan todellinen ongelma. Olen ilmeisesti tullut riippuvaiseksi niistä. Kuulostaa ehkä oudolta mutta en enää voi elää (ilman kidutusta) jos en pääse päivittäin kirppareille tonkimaan.

Katselin juuri visalaskuja, kirppereille mennyt viime kuussa n 300 euroa: vaatteita itselle ja lapsille, kirjoja, leluja, koristeesineitä, lehtiä...

Meidän kaupungissa on monta hyvää kirpparia, joten valinnanvaraa riittää. Yhdessä paikassa saattaa kulua jopa tunti, ylikin.

Olen täysin hurahtanut esim. legoihin. Kannan niitä kotiin aina kun näen jossakin. Toki ne on kirpparilla paljon halvempia kuin kaupassa, koska pussukan saa yleensä parilla eurolla.

Lisäksi ostan kaikki lehdet kirpparilta. Miksi ostaa kotiin kalliita naistenlehtiä (vuosikertahinta 60-100 euroa), kun kirpparilta samat muotilehdet saa 10-50 sentillä. Meidän perheessä ei muoti vaihdu niin usein ettei ehtisi trendiytyä puoli vuotta myöhemmin. Lapsille ostin Akun vuosikertoja 2 euroa nippu (50 lehteä). Siis niitä tosi hyviä akuja 90-luvulta.

Tämän joulun lajhat olivat pääasiassa kirpparilta: kirjoja (lähes uusia, käyttämättömiä), leluja esim. legot lapsille, koriste-esineitä... Yhden lähes uuden pienkeittiökoneenkin laitoin anopille (hinta 3 euroa, norm 40-50 eur).

Eiliseltä ostoskierrokselta jäi käteen myös aivan suloisen lutuisia askartelutarvikkeita korttien tekoon tai skäppäykseen. Pussukat maksoi huimat 5 euroa, mutta niissä on varmaan monen kympin tavarat sisällä/pussi: vaaleanpunaista paprua, erikoispapruja, tarroja, skräppäys kuvia (koirat, sydän, kukkia, hello kitty...), kimalletta, paljetteja.. siis jokatytön unelma! Nyt pitäis vaan katsoa jostain kansalaisopistosta kortinteko/skräppäyskurssi.

Ostan nykyään myös lähes kaikki vaatteeni kirpparilta(ostan vain tosi siistejä /uusia vaatteita). Eilen ostin villakangastakin (lähes uusi) 6 euroa, neuleen 3 euroa, paitiksen 2 euroa. Vaatekaappi täyttyy hiljakseen, mutta ostan onneksi vaatteita tosi harkitusti.

Eilen kartutin myös Pomona-astiastoani teekupilla, hintaan 5 euroa. Stockalla maksoi muistaakseni parikymppiä.

Tässä siis tyypillinen kuvaus ostoksistani...Sairasta vai ei? Mitä mieltä olette? Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä tykkään kirppareista =) siel on ihanaa käydä ku ei oo varaa ostaa kaupasta =)

Vierailija
2/25 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos shoppailisit samat tavarat kaupoista, se vasta kallista olisi. Kirppareilta ostaminen on ekologista, ei sitä kannata ainakaa lopettaa. Mitä jos koettaisit hillitä sitä? Asettaa jotain euromääräisiä rajoja per kk?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sit tietty tulee ostettua joskus liikaakin, kun on niin halpaa.Musta kirpparit on loistokeksintö! kierrätys kunniaan!!

Vierailija
4/25 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitsetko todella tuota kaikkea mitä ostat, vai nautitko vain tonkimisesta ja löytöjen tekemisestä?

Ostamisesta saa mielihyvää, joten siihenkin voi kehittyä riippuvuus. Yritäpä olla vaikka kokonainen viikko käymättä kirpparilla, keksi jotain muuta mielekästä tekemistä.

Ulkoile, lenkkeile, tee käsitöitä, lue kirjoja...

Itselläni on vähän vastaava ongelma kauppojen kanssa, pidän siis shoppailusta ja löytöjen tekemisestä.

Vaikeaa välillä pitää itsensä kurissa.

Sitten toinen asia nuo joululahjat...

Minusta se nyt vain ei ole sopivaa antaa lahjaksi käytettyä tavaraa.

En voi mitään, mutta tämä on mielipiteeni.

Sinänsä en halveksi kirpparikamaa, ostan sieltä paljon itsekin lastenvaatteita ja kirjoja.

Mutta lahjaksi ostan aina vain uutta.

Vierailija
5/25 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiasiahan on se, että kirpparilta tekee löytöjä isolla L kirjaimella ja siellä on halvempaa.

Ollaan lapsille ostettu hyviä hyväkuntoisia vaatteita ja leluja ja myös todella hyväkuntoisia talvivaatteita, jotka kalleimmillaan on ollut 8€, kun kaupassa joutuu maksamaan pahimmillaan sen 80€ ellei enemmän.

Mä en ala maksamaan lapsen talvihaalareista useita kymppejä, kun ne vaatteet kuluu kuitenkin ja kohta käy pieneksi ja meillä keskimmäinen on ikäistään isompi ja melkein kasvussa ottanut isoveljensä kiinni, joten tosi uuden näköisiä talvivaatteita on löytynyt vähän käytettynä.

Mutta me taas käydään ehkä noin kerran viikossa tai kahdessa. Pyritään käymään kerta viikkoon, kun siellä kuitenkin tekee suht hyviä levy löytöjäkin. :)

Mulla ei koskaan ole ollut ihan noin aktiivista kirpputorilla käymistä kuin aloittajalla, mutta se kerta viikkoon on mukavaa vaihtelua ja shoppailua, kun ainahan sieltä jotain hyödyllistä löytyy.

Hyvältähän tuo kuulostaa, että ap ostat ennemmin halvemmalla kirpparilta,kuin että sulla olis äärimmäisen pakko ostaa uutena kaikki mitä löysit kirpparilta. 300€ visalasku on kyllä suuri, mutta mieti miten suuri se olisi, jos olisit hommannut ostokset uutena.

Varmaan ainakin tuplat.

Kyllähän tuo neuroottisuuden puolelle kuulostaa menevän, että pitää joka päivä päästä kirpparille tonkimaan, kun näin itse käyn hyvä jos yhtä kertaa viikossa.

Mutta siis kaikillahan meillä on paheemme. Ja meitä riittää joka junaan, vai mitä?

Mutta jos haluat rahoja säästyvän niin voin antaa vinkkinä, että kierrä kirppari vaikka pariin kertaan läpi tai jos kierrät kerran ja löydät jonkun tuotteen niin mieti tarvitsetko todella sitä ja tuleeko se käytettyä.

Siis yleensähän vaatteet tulee käyttöön ja ovat hyödyllisiä, mutta tarkoitan, ettei sulla tule mitään turhaa ostettua kuten rihkamaa tms.

Ja nuo joululahjat kuten kirjat ym mitä kerroit ovat juuri niitä hyödyllisempiä, kuin tavarat jotka laitetaan vaan hyllylle ihailtavaksi.

Eli mieti jatkossa onko jotain jo tarpeeksi ja onko se tavara, jota katsot niin TODELLA sellainen jota kipeästi tarvitset.

Eli katsele ja arvioi.

Mutta muista että tämähän on VAAN minun mielipide, jonka voi jättää omaan arvoonsa tai halutessasi voit miettiä kirjoittamiani asioita tarkemmin - jos niistä oli nyt ylipäätään mitään hyötyä ;)

Vierailija
6/25 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli ostettu tavara sitten halpaa tai kallista.

Vierailija
7/25 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirpparikierrätys oikein kannatettavaa!

Vierailija
8/25 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa - ostaminen on ongelma, jos ei sitä osaa rajoittaa vain tarpeellisiin esineisiin. Kirppareilla ostaminen on kuitenkin ekologisempaa kuin täysin uuden tavaran ostaminen. Varsinkin joulun jälkeen saa sitä uuttakin tavaraa kirpparilta kun joittenkin mielestä ikävät joululahjat lähtevät kiertoon.

Jos ostat yli varojesi, niin sitten vain käyttäydyt aikuisesti ja lopetat ostamisen. Käyt vain kerran viikossa ja ostat sellaisia tavaroita joita olisit ostanut muutenkin - lasten harrastusvälineitä ja vaatteita, ei sitä seitsemättä nättiä ja halpaa melkein uutta toppatakkia samalle lapselle tänä talvena. Ei keräilyesineitä, rihkamaa tai kyllä-tälle-vielä-käyttöä-keksitään -esineitä. Ja turha ostaa nyt ensi jouluksi lahjoja läheisille, kun et tiedä miten mieli muuttuu vuoden mittaan, lasten toiveet ja aikuisten tarpeet.

Olen itse samassa jamassa, tosin käyn vain kerran viikossa, mutta sekin on liikaa tänhetkiseen rahatilanteeseeni. Missä kaupungissa on noin hyvät kirpparivalikoimat? Stadissa on, mutta ne on niin ympäri kaupunkia, ettei niissä voi käydä yhtenä päivänä...

Vierailija
9/25 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja viime kesänä käytiin ainakin 5 krt vkossa Hietsussa, viikolla kun on aamulla omat myyjät ja ip toiset.

Ostin aivan järkyttävästi kaikkea.

Paljon halvemmaksi olisi tullut se, että olisin ostanut kaupasta 10 krt kalliimmalla, jos oikeesti olisin jotain tarvinnut, sen sijaan lähes joka pv jotain.

Ystäväni kärsi samanlaisesta taudista, se meni tosi pitkälle. Kun yhteinen ystävämme meni naimisiin, hän löysi kirpparilta astiaston, joka oli hyvä häälahja ja pyysi meidät kimppaan. Astioita ei ollut edes häälahjalistalla ja lisäksi astiasto oli suoraan sanoen aivan kamala.

Silloin me oikein pysähdyttiin ja näytin kuppeja ja kysyin oikeesti, mitä olet ajatellut ja sitten kun katsoin kotia enemmän, oli koti ihan kirpputorinnäköiseksi jo pikkuhiljaa muuttunut.

Halvat hinnat sokaisevat pään pikkuhiljaa.

Mä olen muuttanut nyt kauemmaksi ja mulla on syksystä asti ollut tossa vieressä kirpputoripöytäpaikka, jossa menee 40 % myyntivoittoa pöytävuokraan. Mä saan sieltä n 25 euroa viikossa käteen, jolla ostan pitkälti meidän perheen ruuat. Toivon mukaan kauppa käy ennen kesää sen verran että saan virheostokset pois kaapeista ja ehkä sitten ensi kesänä on vähän enemmän mietintämyssyssä liikettä, kun alkaa taas Hietsun kausi.

Ystävälläni on edelleen se kamala astiasto ja vielä jouluna yritti kaupata sitä yhteiseksi lahjaksi. Pyysin häntä viemään se joulupataan, ehkä sitä kautta onnellinen omistaja löytää sen.

Vierailija
10/25 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"...ja sitten kun katsoin kotia enemmän, oli koti ihan kirpputorinnäköiseksi jo pikkuhiljaa muuttunut..."

Tämä kommentti todella pysäytti. Onko meidänkin asunto muuttumassa kirpparin näköiseksi? Täysin mahdollista. Kirppariaddiktin jälkeen kirjahylly pursuaa kirjoja. Keittiön kaappi on täynnä sekalaista "lahjaksi sopivaa".

Toinen hätkähdyttävä asia on se, että todellakin olin itsekin aikoinaan sitä mieltä, että lahjaksi voi antaa vain käyttämätöntä. Nyt ostan ihan sumeilematta lahjoja kirpparilta. Pääasiassa ihan uuden veroista tavaraa, mutta kirjoissa saattaa olla jotakin "ihan pientä" jälkeä ja eihän kukaan usko, että kodinkoneita myydään ilman pakkausta ja käyttöohjeita.. elikkää joo lahjan saaja kyllä tietää mistä tavara on peräisin.

Aloin tossa miettimään, että niinköhän tuttavamme luulevat, että laitan omia ei-mieluisia lahjojani kiertoon? Mahdollisesti. Se on noloa, sillä periaatteessa jokainen lahja on ostettu saajaansa varten ei minulle.

Niin alaskin menin, että nuukuuttani en viitsinyt ostaa tuttavapariskunnallemme kunnon häälahjaa vaan ostin kirpparilta keramiikkakoriste-esineen, jonka pakkasin sillä tavoin että se näyttää keramiikkapajasta ostetulta. Hintaa taisi olla 2-4 euroa.

Kirpparikirjoja pakkaan joskus kirjakaupan lahjapaperiin - eli tämä varmaan kertoo "rikollisesta mielenlaadusta".

Kuten tuossa joku sanoikin, olen lohdutellut ostohysteriaani sillä, että nämä minun ostokseni tulevat halvaksi verrattuna markettishoppailuun. Kympillä kun saa jo koko korillisen tavaraa. Olen snonut miehelleni, joka purnaa shoppailusta, että ole onnellinen että ostin meidän perheen joululahjat hintaan 100 euroa enkä 500 euroa, kuin ne olisivat kapassa maksaneet!

Kuinka olette päässeet ongelmasta eroon: Mulla kun on näitä houkutuksiä tässä lähellä niin monta...

Vierailija
11/25 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kanssa kirppariongelma, mutta se ei kyllä tunnista sitä itse. Sä sentään tunnistat. Sun täytyy nyt tehdä suunnitelma, miten usein saat käydä kirpparilla ja mitä kaikkea saat ostaa. Jos kotona on liikaa tavaraa, vie takaisin kirpparille, tai jos paikkakunnallasi on vuokratori, niin laita pöytä sinne.

Trust me, et halua samaan jamaan kuin mun täti. Sillä on asunto ja kaikki varastot täynnä roinaa, eikä se enää muista, missä mitäkin on.

Vierailija
12/25 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ootte huomannu että itsellä tai kaverilla on kirppisongelma? Miten se näkyy?

Vierailija
13/25 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ootte huomannu että itsellä tai kaverilla on kirppisongelma? Miten se näkyy?

jos kirppiksillä on pakko rampata tyyliin päivittäin, ja kaikki kiva "pakko ostaa kun halvalla saa", ja kun tavaraa alkaa olla nurkat väärällään, niin eiköhän se oo siinä.

Vierailija
14/25 |
31.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestäni kirpparien vetovoima on:

1. valikoimissa. Mistä muusta kaupasta löydät kaikkea mahdollista antiikista leluihin ja elektroniikasta muotivaatteisiin? Shoppailijan taivas.

2. Edullisuudessa. Uudet talvihaalarit 50 euroa vai lähesuudet 5 euroa? Lelut, pelit ym. muutamalla eurolla. Miksi maksaa kaupan pahvipakkauksista?

3. Löydöissä. Tulee hyvä mieli kun tekee hyvän löydön.

4. Erikoistuotteet. Esim. jos kerää antiikkia/ vanhoja astioita, sisustaa tms. kirppis on se edullisin paikka löytää kukkakuppeja tai arabiaa.

5. Ekologisuus. Miksi ostaa uutta, kun voi kierrättää vanhaa.

Vierailija
15/25 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nostan kuukausittain tietyn summan käteistä jolla käydään kirpputorilla. Jos löydän jotain kalliimpaa, eli joutuisin nostamaan lisää rahaa, mutta sitä tavaraa/vaatetta Oikeasti tarvitaan niin mietin jonkin aikaa ja kysyn jonkun toisenkin mielipidettä ennen ostamista (soitan siskolle tai miehelle).

Teen näin koska ostin ennen mielestäni tarpeellisia (uudenveroinen talvihaalari ja näin halvalla,eihän sitä voi tänne jättää kun kokokin on juuri sopiva tyttärelle...)mutta osoittautui lopulta turhiksi; esim.4v tytöllä on kaksi toppapukua ja kaksi takki+housut yhdistelmää...mihin se muka niitäkin tarvitsee :O Mutta kun oli halpaa. Eli saman verran rahaa kului kuin jos ostaisin kaupasta vähemmän ja uutta.

Siihen "löytämisen iloon" voi oikeasti jäädä pahasti koukkuun,meilläkin tuota vaatetta ja lelua olisi vähemmän jos ostaisin kaiken kaupasta. Ja kaappitilaa enemmän,rahaa varmaan yhtä paljon.

Vierailija
16/25 |
31.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ongelma, jos ostaa tavaraa mitä ei tarvitse rahalla, jota pitäisi käyttää johonkin tarpeelliseen.

Vierailija
17/25 |
31.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus mietin onko ostamani tavarat jonkin kuolleen tavaroita, siksi en koskaan osta arabiaa tms. mummokamaa. Ehkä tääkin on jokin outo tapa.

Meillä ei käydä kirppareilla, mutta antiikki- ja osto- ja myyntiliikkeissä kyllä. Varmaa yli 50% huonekaluistamme ja osa astioista on antiikkiliikkeistä. Eipä ole koskaan tullut ajateltua, että kamalaa, en voi pitää kotona tuota 200 vuotta vanhaa tuolia, kun sehän on jonkun kuolleen. :O

Siis oikeasti. Varmaan on vanha huonekalu ollut monenkin jo kuolleen ihmisen käytössä. Sehän siinä on hienoa, että siinä tavallaan pysyy edesmenneiden sukupolvien muisto ja sekin mahtavaa, että kunnolla tehty kestää aikaa ja käyttöä vuosisatoja.

Vierailija
18/25 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin aikoinani koukussa huutikseen. Ostin sieltä ihan hirveästi tavaraa! Olin juuri saanut esikoiseni ja "jumissa" siis kotona, niin kotikoneella shoppailu oli jotenkin hirveän mukavaa! Onneksi myöhemmin hurahdin sitten siellä myymiseenkin että sai tavaraa pois nurkista...

Nykyisin olen hieman koukussa ale-myynteihin. Tutkin aina kauppojen ale-korit ja ostan kaikenlaista kun halvalla saa. Meneillään oleviin aleihin en juuri ole vielä päässyt, en kyllä mitään juuri tarvitsisikaan mutta jotain varmasti tulee hankittua...

Vierailija
19/25 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nopeasti. Esim Portmeirionin astioista saa hyvin, kirjoista samaten, koruista helposti monikymmenkertaisesti, pitää jaksaa vaan pakata. Helsinkiläiset antiikkikauppiaat ravaa aamuisin jo 7 aikaa kirppareilla, ja samat kamat näkyy sitten myynnissä niiden liikkeissä ja Apollon huutokaupasa, ja sillä elättävät itsensä, mikset sinä myy mitään, ja siirry siitä euron kamojen ostamisesta kallimpii kamoihin, luulis että sulla on hyvä astioidenkin tuntemus, kalliimmissa on voitot ihan toista luokkaa. Katso sulkeutuneet kaupat huutonetistä ja tiedät mitä pyytää, kamalia muumimukejalöytyy jo usein kirppareilla kymmenellä eurolla, ja huutiksessa maksavat niistä vielä lähes satasen, tämäkin on ihan helppoa rahaa.

Vierailija
20/25 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeasti pärjäisimme paljon vähemmällä tavaralla. mutta kun olen löytänyt kirppareilta paljon sellaisia lelujakin, joita en ikinä ostaisi uutena edes -50% alesta, muutamalla eurolla, olen ne ostanut. Lapseni leikkisivät muuten käpylehmillä, sillä olen sitä mieltä, että muovikrääsä on krääsää joka ei juuri mielikuvitusta ruoki. vai mitä on 10 euron muovipakkaus, jossa on peukalonmittainen isopäinen pupu, jolla on porkkana leluna?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi