Elo-syyskuun pikkukakkoset pinoon...
Moi!
Mä siis mietin, että kun tuolla kuumeilupuolella jo "tutustuttiin" monen kanssa ja tapahtui "tää outo joukkoraskautuminen" ;), niin haluaako joku jatkaa juttuja täällä??
Mulla siis nyt menossa rv 6+2 mun ihan omien laskujen mukaan vaikka menkkojen mukaan olisin kyllä paljonkin edellä...En kuitenkaan viitsi vielä arpoa siis hirveesti tota la:ta. Menossa olen siis 31.12 ekaan neuvolaan ja sitten sekin asia selviää...ainakin ultraan asti.
Oireita mulla on aika vähän. Tissit kipeenä, maha älyttömän turvonnut, etenkin illalla ja pinna siis kireänä kuin jollain mielipuolella ;(. Lisäks nyt alkanut lievä pahaolo, jos ei ehdi just syömään kun on nälkä... Ja uutena, hajut on aika outoja. En varsinaisesti sanois, että hajuaisti olis mitenkään parantunut, mut pahat hajut alkaa oksettaa!! Tosi kiva kun on hoito alalla ja "paska haisee" vähän väliä. Jään duunissa kohta kiinni, koska tänään jo melkeen rykäisin oksennukset ;) Onneks kukaan ei tajunnut...
Hep, eipä tässä muuta. Kirjoitelkaahan tänne muutkin elosyyskuulle pikkukakkosta perheeseen odottavat! Olis kiva kuulla miten teillä menee!
T. Alfrida 6+2
Kommentit (41)
Jee, kiva kun laitoit Alfrida pinon pystyyn!
Oireet kuullostaa tutuilta: tissikipua, nälkä koko ajan ja hajuaisti on tarkentunu huomattavasti. Pahaa oloa ei ainakaan vielä oo onneksi, mutta ehtiihän se tulla. Esikoisesta en voinu juuri lainkaan huonosti mutta kakkosen raskaus voi olla tietty ihan toinen juttu. Katsotaan!
Mulla on vielä jotenki sellanen pelko et menkat alkaa vaikka kaksi ihan selvää plussaa oon saanu. ootan kauheesti että menis vaikka viikko nopeesti eteenpäin kun periaattees mun menkkojen piti alkaa vasta eilen ni joka kerta vessasssa käydessä tarkistaa paperin ettei siinä näy mitään. Ja tosiaan voihans itä pientä vuotoa tullakkin vaikka raskaana on. On tää jännittävää aikaa tää alku. Ja toisaalta jännittää kestääkö pikkanen kyydissä. Toivottavasti päästään sinen syksyyn kaikki!!
Mä soitin tänään jo neuvolaan ku mulla on jotenki sellanen olo et pitää saada se possuyskä-rokote pian mutta se täti sano et pitää eka käydä neuvolassa ja se on tammikuun puolessa välissä. LA on 6.9. =)
Muut mukaan kans!!!
Soffu rv 4+1
Mä otin sen jo aikoja sitten, kun töissä sitä suositeltiin ja mä ajattelin, et jos tuun raskaaks, niin ainakin se sitten on! Kerrankin jotain hyötyä työpaikasta... :)
Mulla kans välillä sellainen olo vieläkin, et missäs ne menkat on, mut sitte muistankin! Mähän ostin silloin niitä tamponeja ja siteitä 2kk sitten oikein olan takaa, hämätäkseni tätiä, ja nyt niitä sitten olis... Toivottavasti odottavat syksyyn saakka kaapissa! Ja mulla ainakin parillakin tutulla on ollut vähän vuotoa alkuraskaudessa, eikä mitään oo tapahtunut! Eli ei hätää vaikka vähän paperiin tarttuiskin.
Kiva, et säkin Soffu pääset pian sinne neuvolaan, vaikka tässä vaiheessa tuntuu, että kaikki kestää ikuisuuden... :)
Jeps, nyt tää väsynyt kanttura lähtee nukkumaan
Alfrida
mä oleilen kyllä tuolla elokuun-pinossa myös, mutta tänne ilmoittadun myös=)
Mulla on nyt menossa viikot 6+6, ehkä =D jaa olo senkus pahenee. oksettaa/yököttää ja ruoka ei maistu. Noh siitä tietty seuraa yli väsymys ja huono olo, mutta muuten olo on mainio =)
Ens viikolla lääkärikäynti gynellä, kun haluan oman gynen hoitamaan tuota alapäätä, enkä vierasta tk-lekuria... parin viikon päästä eka neuvola.
Oon kanssa tossa elokuun-pinossa. Mut ihan kiva kyllä kuulua tähänkin.
Tänään olis sit eka neuvola. Alkaa vaan olee kohta kupla ottassa, kun oon viimeks käyny yöllä vessassa.
Tuun sit jossain vaiheessa kertomaan neuvola kuulumisia
Maijamehi81 9+2
Mä kanssa olen tuolla elokuisissa, mut musta on kyllä hauskaa, että tänne kertyy kans jengiä, niin voidaan jatkaa siitä mihin jäätiin! :)
Maijamehi jännään sun puolesta neuvolaa. Toivotaan, että kaikki olis kivasti. Mä meen neuvolaan sitten huomenna!
Kivaa. Ehkä se jotenkin konkretisoi tätä raskautta vähän!? Tai no ainakin sitten saa sen äitiyskortin, joka voi olla kassissa, jos vaikka jotain sattuu, niin ihmiset näkevät siitä, että oon raskaana! Myöhemminhän se sitten näkyykin ;)
Eipä muuta. Vointi tänään hyvä! Aika jees juttu se!
Alfrida 6+3
Kiva alfrida ku laitoit uuden pinon. Liityn kans joukkoon,vaik oon myös tos syyskuisten porukassa. Tääl viel sulatellaan. Miten voikin noin äkkiä tärpätä km:n jälkeen...toivottavasti menis paremmin täl kertaa. La:sta ei oikeen oo tietoa,mut epäilen sen olevan n.4.9. Ekan haalean plussan sain 27.12. ja selkeän plussan 29.12. ja sit tein viel apteekin oman 30.12 ja siitäkin ihan selkeä plussa,et kai se uskottava on!:)
Paha olo on alkanu vaivaamaan aamuisin,ku on nälkä ja jano,sit ku saa juotua ja syötyä,ni sit alkaa oksettaa...mut menee onneks sit ohi,ku syö lisää. Samaa oli esikoistakin odottaessa. Töihin paluu jännittää nyt ihan älyttömästi,ku olen kans hoitoalalla,enkä todellakaan halua heti paljastua!:D Olen sit viikol 9 ku palaan töihin...toivottavasti ei oo yhtä paljon pahoinvointia ku esikoista. Sitä oli töissä koko ajan. Iltavuorot oli viel pahempia,ku oli väsyny,ni sit eto viel enempi.
Mietin tääl et koskakohan sitä uskaltais neuvolaan soitella? Ketutti niin paljon viimeks perua se aika,et sitä en haluais kokea uudelleen! Ollaan kyl menos muutenki tos tammikuun puolivälis tytön painokontrolliin,ni sitä ottais asian samalla puheeks.:)
Nyt täytyy lopetella ku tyttönen tuolta heräs.
Salsa08 rv4+5 kai
Eipä tuolla neuvolassa mitään ihmeempää tapahtunu, tietysti niitä lappujen ja lippujen täyttämistä sekä pissakoetta ja verikoetta. Hb oli kyl yllättävän hyvä, 139. Sydänääniä ei vielä kuunneltu, toisaalta ehkä olis voitu yrittää, mut eipä mulla esikoisestakaan vielä näin aikaisin kuulunu, et tuskin nytkään olis kuulunu, varsinkin kun on tätä elopainoa tullut lisää..
Ens viikolla sokerirasitukseen johtuen tuosta ylipainosta. ja tammikuun puolen välin jälkeen sit lääkärineuvolaan, silloin pitäis jo sydänäänetkin kuulua:) Nyt ootellaan tota ultra aikaa, kunpa se tulis nopeesti.
Olo on vähän niinkuin ei raskaana oliskaan, ainoo vaan et öisin on melkein pakko käydä vessassa mikä ei oo mulle normaalia. Niin ja sit tulee näitä ihme puuskia ku tulee ärähdettyä miehelle (on varmaan mielissään ku saa viikot olla pois kotoa:))
Ai niin ja tää neuvolatäti on nyt sitä mieltä et mun laskettuaika on 1.8.2010. Esikoisesta mun laskettuaika oli 1.3.2003. Reilun 7 vuoden ikäero noille sitten tulee..
Mukavaa uutta vuotta kaikille=) Tarrasukkia masuasukeille
Maijamehi81 9+3 (tai 4)
Moi! Tulin kanssa just neuvolasta. Oli paljon uutta asiaa, koska aikaisemmin asuin ulkomailla raskausajan.(synnyttämään tulin sit tänne) Eli nyt kans täyteltiin lippuja ja lappuja, mut en tänään saanut tänään otettuu verikokeita, joten pitää mennä ehkä töissä "salaa labraan" otattaa!!Sitten sain kaikenlaisia kirjasia mukaan yms. yms. Eli eipä nyt mitään erikoista tapahtunut. La ei nyt mihinkään muuttunut, eli se vieläkin lasketaan niitten menkkojen mukaan 12.8, vaikkakin neuvolatätikin oli enemmän kans sen 22.8. kannalla, koska se kuulostais järkevältä! Mut pitää odottaa sitä ekaa ultraa, että ne sitten varmistaa ne viikot oikein!
Sitten ihan ihme juttu oli se, että niitä käyntejä on niin harvoin. Mikä kyl on ihan ok, varsinkin kun toista odottaa. Eli seuraavaks tulee se ultra, sitten toinen ultra sitten vasta neuvola viikolla 20. Sitten vasta eka lääkäri viikolla 25 tai jotain. Noh, eipä tartte ainakaan niistä ajoista stressata! ;)
Synnäriksi valitsin naistenklinikan, niinkuin ekallakin kerralla. Onpahan apua ainakin lähellä, jos jotain menee mäkeen (niinkuin ekalla kerralla).
Että tämmöstä.
Hyvää vuoden vikaa päivää ja onnea uuteen vuoteen!!!
Alfrida rv 8 (tai 6+4)
Hyvää alkanutta 2010 vuotta!
Mites meidän kannattas tehdä näiden pinojen kanssa? Tehdäänkö myös täällä kuukausipinot? Riippuu tietty kuin paljon kirjotellaan et jos jo viikossa tulee tosi paljon viestejä ni ehdotan sitten viikkopinoa, mutta jos alotetaan kuukauspinoilla?
Kivoja neuvolakuulumisia teillä! Mullekkin tuli eilen neuvolasta kirje. tuttuja juttuja ja ultra pitäs varata kuulemma ajoissa -> taas on menossa joku vauvabuumi niin ku esikoista odottaessakin. Lama kuulemma tekee sen.
Alfrida: Mitä sulla kävi esikon synnytyksessä jos saa kysyä?
Ja siitä tulikin mieleen kaikille galluppi: millasia synnytyskokemuksia teillä muilla on?
Mun synnytys meni tosi kivasti. Ajantaju vaan katos enkä oikein osaa kertoa kuinka paljon aikaa minkäkin tapahtuman välillä on. Olin esim sitä mieltä että anestesialääkäri odotti mua synnytyssalissa kun menin sinne ja asia olikin niin että mä venasin lääkäriä tunnin verran salissa että se tulis laittaa epiduraalin.
Aika jännää et joitain asioita sitä vaan on unohtanu kokonaan viime raskaudesta ja neuvoloista yms. En ees oikein muistanu enää mitä ruokia pitää välttää et tavallaan hyvä et se lista ainaski tuli eilen postissa vaikak en mä taida enää olla niin tarkka noiden ruokien kanssa ku esikon raskaudessa. =)
Jep jep, pidetäänhän pino ylhäällä, eikös mammat?
Soffu rv 4+4 (eipä kauheesti muita oireita ku tissikipu-> ehkä tää on tyyntä myrskyn edellä!)
Hyvää uutta vuotta!
ehkä tän pinon vois nyt pitää tammikuun loppuun, kun ei vielä niin paljoo kirjoituksia, mut ehkä sitte vaihdetaan kuukausipinoihin??
Ja siis mulla meni synnytys aika hyvinkin, kunnes ponnistusvaiheessa vauva ei mahtunutkaan ulos, vaan sitä yritettiin imukupilla, ja koko setti päätyi lopulta hätäsektioon ja vauva joutui hengityskoneeseen! Kiitän luojaani, että oltiin naistenklinikalla, lastenklinikan teho oli jotenkin tosi lähellä!! ;) Kaikki vauvalla kuitenkin hyvin ja tyttömme on siis täysin normaali! (tai no niin normaali, kuin meistä voi tulla ) Eli säikahdyksellä selvittiin, muttei kyllä ole moneen vuoteen uskaltanut tosissaan miettiä tota raskautumisasiaa, kunnes nyt...
Eli tällaista. Mut nyt oon kyllä jo asennoitunut niin, että uus vauva saa tulla ihan miten tulee, kunhan tarkastavat kunnolla, missä asennossa se siellä on! Olishan se IHANAA aloittaa vauva elämä ihan normaalisti!? Noh, jääköön nähtäväks. Ensin tarvis niitä tarrasukkia kyllä ;)
Mut kyllä pääsen synnytystapa arvioon kun aika lähestyy!Sen lupas jo terkkari eilen :)
Nyt siis uuden vuoden voimalla eteenpäin...
Alfrida 6+5?
Mulla on maanantaina lekuri ja todennäköisesti se myös tekee sen varhaisultran silloin, en oo ihan vielä päättänyt mutta aika siihenkin on varattu kun on ns perus tarkastus. Haluun että joku kattoo onko kaikki rensselit paikoillaan ennnenkun niitä joutuu taas alkaa venyttelemään =D
galluppiin: Meillä synntys meni "normaalisti": Eli pitkä ja kivut tasaissti paheni. Ponnistusvaihe kesti reilu 30 min ja jakkaralta ponnistin. Mullakin ajantaju hävisi kokonaan. Odotin anestesialekuria myös n 45 min ja sinä aikana homma oli edennyt ilmeisesti niin pitkälle, että kun epiduraali oli alkanut vaikuttaa aloin tuntemaan sitä kuuluisaa paineen tunnetta. Ei paljon päässyt nauttimaan siitä puudutteesta =) vikat 2 h kesti omasta/miehen mielestä n 15 min, eli kun alku oli niin hidas niin heti kun alko tapahtumaan niin ajantaju katosi!
Synnytyksestä jäi hyvät fiilikset, meillä oli hyvä kätilö ja Haikaranpesän perhehuoneeseen päästiin yhdessä oleilemaan, kun kaikki oli mennyt niin hyvin. 7 tikkiä tuli, mutta onneksi se kipu on jo unohtunut =)
Sellanen vielä, että lapsien ikäeroksi tulee nyt aika tasan 2v, ja se kyllä vähän jännittää..
Hui, olipa taas tippunu meidän pino!
Musta on oikeestaan mukavampi kirjotella tänne ku syyskuisiin sillä siellä on niin paljon väkeä että oon kyllä ihan pihalla kuka kukakin on ja muutenki kun en vielä tunne niitä yhtään.
Pelko on vieläkin kova kun niin alussa ollaan että joutuukohan sitä palaamaan kuumeilijoihin, vaikea luoottaa että tässä loppuun asti mentäs. Rauhassa pitää tarpoa päiviä hissukseen eteenpäin.
Pitäskö meidän laittaa vaikka seuraavan pinon alkuun esittelyt niin vois sitte vilkasta hieman tietoja ku alkaa mietityttää?
Huomenna on sitten palattava sorvin ääreen. Kiva kun esikoinen saa jäädä vielä lomailee viikoksi isänsä kanssa. Ihan mukava palata töihin. Nyt vaan alkaa se "piilottelu". Vaikak mulla onkin tosi hyvät syyt keksittynä kaikkeen -> antibioottikuuri menossa, uuden vuoden lupauksena kahvin vähentäminen ja tipaton tammikuu. Niillä mennään ja kukaan ei tajuu.... ehkä... paitsi jos alkaa armoton oksentaminen. En voi ehkä sanoo et oonko oksennustaudis töissä.... =) Mutta vielä ainakin hyvä olo.
Mitäs muille kuuluu? Mikä vointi? Kaikki hyvin?
Soffu rv 4+6
Hyvä, että sä huolehdit meidän pinon nostamisesta. Mä oon taas ollut töissä, joten en oo ehtinyt oikeen kirjoittelee! Noi sun "piilotusselitykset" on kyl tosi hyviä!! Mäkin vähän "lainaan", jos tartten... Joo, ja jos oksentelu alkaa, niin pari mulla töissä tietää, joten ne voi kyllä pelastaa mut ;)
Nyt ei kyllä ole yhtään sellainen olo! Muutenkin olo välillä tosi hyvä, mut sitte taas heittää kyllä häränpyllyä ja tietää, että raskaana on!!
Hip hei!
Joo ja seuraavaan pinoon laitetaan vaan esittelyt. Haluatko Soffu laittaa? Sä oot niin "kokenut" siinä :) ?
Tää on mun mielestä kans aika kiva pino, kun musta kanssa elokuisissa ihan sikana jengiä, ja siellä vaan menee sekaisin kuka kukakin on! Eli mä ainakin jatkan täällä varmaan aktiivisemmin! Sitäpaitsi on aika kiva, että meitä on "leveämmillä" viikoilla, niin voi vähän miettii niinkuin laajemmin, että mitä tapahtuu!
Noh, nyt ei muuta erikoista! Paitsi että haluaisin hiihtämään, mut kun on ehkä vähän liian kylmä ja väsyttääkin aika paljon :)
Sunnuntaita vaan kaikille
Alfrida rv 7+0, mun oman pään mukaan! ;)
Joku kyseli tuosta ekasta synnytyksestä, josta mulla on kohta 7 vuotta aikaa, joten en ihan tarkalleen enää muista.. Muistaakseni illalla 8 aikaan alko säännölliset supistukset ja puolen yön jälkeen mentiin sairaalaan, jolloin olin vissiin 5-6 cm auki, joskus kahden aikoihin vissiin aloin ottaa ilokaasua. Noin klo 4 puhkaistiin kalvot ja pojun sain vatsan päälle 4.28
Ei mullakaan kauheesti oo sellainen olo et olisin raskaana.. Ja tuo pieni vuoto tossa uudenvuoden päivänä pelästytti, tosin nyt ei oo mitään vuotoa sen jälkeen ollut.
Maijamehi81 rv 9+6 (tai neuvolan mukaan 10+0)
Kiva lukea teidän neuvolakuulumisia. Mä tääl viel pähkäilen,et uskallanko ees viel soittaa. Nyt viikkoja todennäköisesti 5+1. Ajattelin soittaa huomen aikaa varhaisultraan aikaa,jos sit uskaltais neuvolaanki soitella,ku tietää et kaikki kunnossa...jos on. Pelottaa ihan pölönä,varsinki nyt ku tuolta syyskuisistakin on jo kaks tippunu matkasta. Vähän liian tuoreessa muistissa tuo oma keskenmeno vielä!
Mut mun mielestä kans mukavampi tähän pinoon kirjoitella,ku vähemmän porukkaa ja vähän jo ehditty tutustuu tuol kuumeilupuolella.:)
Galluppiin: Meillä esikoisen syntymä oli hyvin pitkä! Ja sit ennen oli useampana päivänä kipeitä supistuksia...mut tehottomia. Unet vei kuitenki,niin etten ollu nukkunut kolmeen yönä kuin muutaman tunnin. No sit ku vihdoin lähdettiin sairaalaan,ni n.klo 1 ei ollu viel paikat yhtään auki ja mä todella kipeä!! No jäin siit sit osastolle odottelee...seuraavana iltanakaan ei ollu mitään edistystä. Sain muutaman kerran petidiiniä,minkä avulla sain nukuttua muutaman tunnin. Mut en pystyny yhtään rentoutuu,ku huoneeseen tuli kaks muuta odottajaa ulisee!! Mä voin vaan pahoin lääkkeestä ja enkä pystyny ees vessas käymää,ku alko supistelee. Koko ajan tuli supistuksia 4min välein,siitä asti siis ku sairaalaan tultiin! No sit vihdoin seuraavana yönä olikin yhtäkkiä paikat auennu jo 5cm ja pääsin vihdoin synnytyssaliin! Sen jälkeen tuntuikin aika kuluneen siivillä. Kaikkiaan siel synnytyssalis meni viel 2tuntia. Tyttö syntyi klo 2.13. Kalvojen puhkaisun jälkeen kaikki menikin sit nopeasti ja epiduraali vei kaikista pahimman kivun pois! Kaiken kaikkiaan ihan ok fiilis jäi...mut täl kertaa silti ajateltiin mennä Kättärille. Ja toivottavasti seuraava synnytys olis lyhyempi!:)
Huh tulipas kirjoitettua!:)
Toivottavasti Maijamehi81 ei mitään vuotoa enää tulekaan! Pelottaa itseäni edelleen joka vessareissu. Ku pääsis näist eikoista viikoista,ni alkaa varmaan helpottaa tää pelko! Esikoista en pelänny ollenkaan km:ää,mut nyt pelottaa ku se on kerran jo koettu!
Salsa08 ja Velmu:)5+1?
ja toivon kovasti ettei minkään asteinen vuoto uusiudu.. Tässä oon yrittäny miettiä et tarviskohan mun kuitenkin käydä neuvolassa huomenna ja yrittää jos saatais sydänäänet kuuluviin jo, vaikka viikkoja on vasta näin vähän.. Huomenna kuitenkin meen siihen sokerirasitukseen, tietää siis sitä että illalla kasin jälkeen ei saa syödä mitään.. Inhottavaa.
Kohta tarvis lähteä hammaslääkäriin, iiks. en tykkää yhtään.
Maijamehi81 ja toukka 10+0 (10+1)
Nostelen taas vähän pinoa, mutta samalla kerron teille, että tänään ÄRSYTTÄÄ ihan kaikki!!!!
Odotan jo oikein, että pääsen töihin ja tekemään oikeesti jotain fiksua!! Oon ihan kypsä kaikkeen! Heti aamusta mies alkoi KÄRISTÄMÄÄN jotain helvetin (anteeks nyt kaikille) pekonia ja munia, niin, että mulla nyt pahaolo!!! Se käristyshaju tulee mun nenään ihan koko ajan ja se ei kyl mitenkään miellytä!!! Väsyttää lisäks ihan armottomasti, ja pitäis lähtee kohta ulos!! Sekin ärsyttää! Välillä tuntuu, että oon URPON kanssa yhdessä!! Se ei tajuu mitään. Sitten se vain valittaa! (ja mä sille kolme kertaa enemmän)
eli tämmöistä täällä!
Eilen olin jumpassa ja se kyllä teki hyvää, vaikka otinkin välillä vähän rennommin, kun tuntui, että vähän huimaa, mut muuten meni oikein hyvin!Ajattelin, että kävisin jumpassa aika ajoin ja mahdollisimman pitkään, jos mitään estettä ei ilmenny asialle!
Muuten ei oikeestaan mitään erikoista mulla! Ehkä tää ärsytyskin tästä laimenee ajan myötä...
Alfrida
minäkin tule tänne.Hassua kun seurailin teidän raskautumistsa ja sitten yhtäkkiä itsekin olen täällä mukana!Nyt on meneillään rv6 jos oikein laskin ja on lievä flunssa ja usein palelee ankarasti.Pinnakin on vähän tavallista kireämpi ja tuntuu,että stressaan asioista helpommin.Mutta muuten olo on oikein hyvä ja varmaan paranee,ku tukkoisuus ja korvien vinkuminen helpottuu.Neuvolan täti on lomalla ja varasin yksityiselle ajan varhaisultraan,että nähdään,onko masussa ketään..uskaltaa sitten enemmän kuumeilla.Mitään vauvajuttuja en uskalla varmaan mennä ihastelemaan,ennenku 3kk on ylitetty.
Mulla oli oikein hyvä/positiivinen synnytyskokemus ja sain onnistuneen epiduruaalin,kun alkoi tuntua,että supistukset väsyttää mut.Ponnistaminen vei yli tunnin ja alku oli opettelua,mutta ei se tuntunut liian pitkältä,kun oli se puudute ja hyvä kätilö.
Pitäs iteki ruveta käymään salilla,kun on sinne korttikin..Jahka saan aikaiseksi!On aina niin vaikea lähteä,mutta nyt kun on lapsi,niin jospa se houkutttelis enemmän,kun sillä tavalla saa omaa aikaa!
Itsellä kans ollu suht oireetonta. Nyt alkanu sattua kävellessä häpyluuhun (vai mikä piru toi nyt sit on). Rinnat mulla tais olla kipeät aika pitkään, mut nyt ei enää oo ollu.
Jännitän tota ultraa joka on 18 päivä. Kokoajan sellainen olo, jos siellä ei näykkään mitään. Onneks sisko lupas tulla mukaan, ku mies ei kerkeä.
Maijamehi81 ja toukka 10+4 (neuvolan mukaan 10+5)