Muodostatko ihmisestä käsityksen hänen käyttämiensä tuotemerkkien perusteella?
Vaikuttavatko ne siihen, miten häneen suhtaudut tai häntä arvostat?
Kommentit (40)
mulla on yksi tuttu joka on hyvin merkkitietoinen. Kaikki pitää olla jotain merkkiä, esim. täysin vastaava vaate merkittömänä ei käy. Minusta se on vähän huvittavaa, pidän jopa häntä vähän hölmönä tuon merkkien vahtaamisen takia. Eikä nyt tosiaan ole kyse siitä että olisin kateellinen hänelle merkkivaatteista...
mielikuvia ja käsityksiä ja olla antamatta niille liikaa painoarvoa, mutta toisaalta ihmiselle harvoin kerääntyy koko käyttämäänsä tuotemerkkivalikoimaa sattumalta. Brändithän ovat olemassa sen takia, että ihmiset haluavat liittyä "suurempaan tarinaan", joten kyllähän se jotain ihmisestä kertookin, mitä "tarinat" hän on halunnut valita. Eli kyllähän käytetyt tuotemerkit kertovat ihmisestä siinä kuin hänen kirjahyllynsä jne.
tunnistettavia merkkejä käyttävistä ihmisistä (tyyliin Reimatec, Ticket to heaven, Me&I jne). Tulee olo että ovat tyhmiä kun ostavat kallista ja lisäksi haluavat ihan mielettömästi päteä.
Itse tosin olenkin luomu-henkinen kirppistelijä ja kierrättäjä ja harkitsen ostokseni tarkkaan, suosin oikeasti hinta-laatusuhteeltaan hyviä merkkejä (minä ym. ylimarkkinoidut merkit eivät ole) ja pidän fiksuina muitakin jotka tekevät samoin.
niin toki tulee ihmisestä sellainen kuva, että hän on jotenkin juuttunut urilleen. Eikä uskalla oikeasti itse päättää. Oikeasti merkillähän ei ole mitään väliä, jos tuote miellyttää ja on hyvä. Jos siis tekee valintansa merkin mukaan, niin on kyllä aika kapeakatseinen tapaus.
Minulla on kyllä valitettavasti stereotypiat mielessäni vaikkapa Marimekon raitapaitoihin ja crockseissa kulkevista ihmisistä.
Kyllä se merkkien valinta kertoo, onko ihmisellä kykyä individualistiseen ajatteluun vai onko massan mukana kulkeva ja jotenkin nuo individualistit saa minulta enemmän arvostusta. Ehkä siksi, että pidän heidän valitsemaan tietään enemmän omani kaltaisena. Ja jos valinnat on tehty vielä harkiten ja linjakkaasti, niin aina parempi, siinä vielä määrätietoinen ja itsevarma henkilö.
että kirjoitukset tulee olemaan haukkuvia osin.
Itse kyllä huomaan jos joku käyttää paljon merkkivaatteita. Tunnen eräänkin lentoemon joka on aina tosi tyylikäs ja aina merkkivaatteissa. Alkuun tunsin olon ehkä vähän "homssuseksi" hänen rinnallaan ja alku oli vähän kyräilyä. Nyt kun olen tutustunut häneen kunnolla, voin sanoa että hän on ihana ja mukava ihminen, se vaan tykkään pukeutua tiettyihin merkkeihin ja malleihin. Ja hei, mä oon saanut siltä sen vanhoja vaatteita :)
Itse tykkään käyttää tiettyjä merkkejä ihan sen takia että olen kokenut ne käytössä hyväksi.
Ja en kyllä välitä vaikka kanssaihmiseni eivät sitten näitä samoja merkkejä, esim. taloudellisista syistä, halua käyttää.
Merkkituotteet ovat helppoja hankintoja, enkä ainakaan itse pyri antamaan itsestäni mitään mielikuvaa niiden avulla.
Kun en itse tunnista merkkejä.. Tiedän merkkejä toki nimeltä, mutta en erota, onko kyseessä Cittarista ostettu 'merkitön' vaate vai kenties joku Burberry..
Etkö oikeasti huomaa tai muodosta mitään mielikuvaa esimerkiksi siitä, ajaako joku Audilla vai Skodalla? Millaisesta kahvikupista juot kyläillessäsi kahvisi? jne. Minä vähän luulen, että ne jotka eivät edes tiedosta huomaavansa merkkejä tekevät niistä vahvimmat johtopäätökset.
Ja sehän juuri on sitä merkkien vaikuttavuutta, että pitää jotain tyhmänä, koska hänen lapsillaan on Reiman ulkohaalari. Kertoo myös melkoisesta sokeudesta asian suhteen, jos ei huomaa edes kyseenalaistaa omia käsityksiään ja pohtia, josko se Reiman haalari olisikin lahja mummolta ja sen käyttämättä jättäminen olisikin sitä pahinta tyhmyyttä ja epäekologisuutta.
Kun en itse tunnista merkkejä.. Tiedän merkkejä toki nimeltä, mutta en erota, onko kyseessä Cittarista ostettu 'merkitön' vaate vai kenties joku Burberry..
ja ostan yleensä vain merkkituotteita. Tosin sellaisia merkkituotteita, joissa se merkki ei näy kilometrien päähän. En kiinnitä negatiivista huomiota "merkittömiin" ihmisiin, mutta sellaisiin ihmisiin kyllä joiden vaatteessa lukee isolla Gant, Ralp Lauren, Hilfiger, Burberry, Peak jne. Mielestäni mikään ei ole niin noloa kuin elvistellä "muka niin hienoilla" merkeillä. Nousukasmaista meininkiä.
Jos kyseessä ei ole mikään täysin ylihinnoiteltu maailmanmerkki, en huomioi asiaa. Laatutavara maksaa enemmän kuin huono, joten pidän viisaampana hankkia laatumerkkejä kuin sekundaa.
Mutta nämä aidot burberryhuivit, merkkikäsilaukut, jotka maksavat satoja euroja jne jne. varsinkin runsaasti edustettuina antavat materialistisen ja tomppelin vaikutelman. Tai ainakin tulee olo, että meillä ei ole paljoa yhteistä.
Miksi jonkun huivin pitää maksaa 250 e, jos miltei samannäköisen saa alle 10 eurolla? Aivan, siksi, että muutkin näkevät että on varaa maksaa merkistä 240e, tai siksi, että ihmisellä itsellään on pakkomielle merkkeihin.
Mutta mitäpä yksi ylihintainen merkkituote sinne tai tänne, kunhan osaa ostaa ja käyttää myös vähemmän statusarvoa omaavaa tavaraa. Usein vain merkkipakkomielteisillä on tarve saada sitä yhtä merkkiä lähes hinnalla millä hyvänsä. Että olisi se Merkki, ei siksi, että laatu maksaa.
En mä ihan oikeasti kiinnitä huomiota siihen, et millaisesta kahvikupista mä juon kahvia (kaverit tarjoaa aina Muumi-mukeista). Mä en ihan oikeasti tiedä, onko kahvikuppi Villeroy Bochia vai jotain merkitöntä Anttila-laatua. Ei kiinnosta.
Eikä mulle ole muodostunut kanssa-autoilijoista mielikuvia. Itse ajan vanhalla Volvolla. Minkälainen mielikuva mun pitäis muodostaa Audi- tai Skoda-kuskista? Ne kun tulevat tietääkseni samalta tehtaalta...
Mulle on ihan sama, et onko naapurin Kallella Reimatec, koska mun lapseni on pysynyt ihan kuivana ja lämpimänä Lassien haalarissa.
Kertoo myös melkoisesta sokeudesta asian suhteen, jos ei huomaa edes kyseenalaistaa omia käsityksiään ja pohtia, josko se Reiman haalari olisikin lahja mummolta ja sen käyttämättä jättäminen olisikin sitä pahinta tyhmyyttä ja epäekologisuutta.
Wau, mahtavan syväluotaava analyysi vain sillä perusteella, että mä en ole kiinnostunut merkeistä / en huomaa niitä. Ei sitten mielessäsi käynyt, että sen halpishaalarinkin käyttämättä jättäminen olisi tyhnmää ja epäekologista?
Miksi mun pitäis arvostaa ihmistä eri tavalla, jos mä käytän Lumenen ripsiväriä ja kaveri jotain Kaneboa tai Dioria? Samalla tavallahan ne toimii.
jos kahdesta vastaavasta tuotteesta valitsee toisen vain brändin perusteella. Tosin jos nyt muistan oikein, niin Skodaa ja Audia ei tehdä samalla tehttaalla, vaan Skodaa ja Opelia.
Ja kyllä, annat tietysti tietyn mielikuvan ajamalla vanhalla Volvolla. Ja varmaan juuri sen, minkä haluatkin tekstistäsi päätellen.
Eikä mulle ole muodostunut kanssa-autoilijoista mielikuvia. Itse ajan vanhalla Volvolla. Minkälainen mielikuva mun pitäis muodostaa Audi- tai Skoda-kuskista? Ne kun tulevat tietääkseni samalta tehtaalta...
Toki sen halpishaalarinkin käyttämättä jättäminen olisi epäekologista. Siksi ne, jotka tiedostavat huomaavansa merkit eivät niin helposti vedä johtopäätöksiä yksittäisistä merkeistä. Toki jos perheen jokaisella lapsella on esimerkiksi Lassietecin haalari, niin siitä voisi vetää sellaisen johtopäätöksen, että perheessä pyritään ostamaan lapsille asianmukaiset ja hyvää hinta/laatu-suhdetta edustavat haalarit ja se kertonee jotain.
Wau, mahtavan syväluotaava analyysi vain sillä perusteella, että mä en ole kiinnostunut merkeistä / en huomaa niitä. Ei sitten mielessäsi käynyt, että sen halpishaalarinkin käyttämättä jättäminen olisi tyhnmää ja epäekologista?
Lisäksi jos ihmisellä on ihan sairaasti merkkivaatteita, pidän häntä ehkä hieman pinnallisena.
Itse olen tosi tarkka, ettei mun vaatteissa näy merkki. Olen usein ratkonut esim. Espritin punaisen merkin pois paidan alalaidasta. Ikinä en ostaisi Espritin t-paitaa, jossa lukee merkki isolla.
Kengissä saa merkki näkyä (oikeastaan pelkkää Eccoa). Samoin laukussa mulla on Marimekon merkki.
Astiat on Iittalaa, mutta niistäkin kiskon heti tarran irti.
Merkin käyttäjille tuotemerkillä lienee paljon pienempi merkitys (merkkiä merkin perään :D) kuin näillä, jotka heitä arvostelevat. Ihmiset ovat kyllä aikamoisia kaksinaismoralisteja.
joku työkaveri tai tuttu pukeutuu aina joihinkin kalliimpiin merkkivaatteisiin ja ne merkit selvästi näkyvät, pidän sitä vähän huvittavana, että niin täytyy selvästi tehdä. Että ei siis voi muuta päälleen pukea.
Erikseen on sitten tyylikäs ja ajaton pukeutuminen, jossa voi yhdistyä kallista ja halpaa. Se ei ole mitään naurettavaa.
Tosin jos nyt muistan oikein, niin Skodaa ja Audia ei tehdä samalla tehttaalla, vaan Skodaa ja Opelia.
Kuten myös Volgswagen ja Seat.
siitä, että kertoo jotain, kumman brändin haluaa valita?
Vaikka tokihan samaltakin tehtaalta tulevissa tuotteissa on eroja. On ihan tavallista, että samankin yrityksen tuoteportofoliossa on hinnaltaan ja laadultaan vaihtelevia tuotteita eri brändien alla. Tosin juuri näissä autoissa se laatuero ei yleensä ole yhtä iso kuin hintaero.
Fletcher, kyllä Skoda ja Audi tulevat samalta tehtaalta.
Kuten myös Volgswagen ja Seat.
jopa niihin jotka eivät tunnista kys. merkkejä tai jolla ei ole merkeistä ennakkokäsitystä.