Vastasyntyneen peppuvaon yläpuolella on pieni kuoppa. Mistä on kyse?
Huomasin meidän vastasyntyneellä pakavaon yläpuolella pienen painauman, sellaisen pienen "kolon". Ja sen jälkeen pakaravako jatkuu vielä jonkin matkaa. Reikä ei ole tulehtunut eikä mitään.
Neuvolan täti katsoi mutta ei sanonut mitään eikä laitoksellakaan kukaan sanonut mitään Mistähän mahtaa olla kysymys? Onko jokin kehityshäiriö? Tietääkö kukaan? En löydä googlettamalla tietoa.
Kommentit (38)
Kättärin lastenlääkäri sanoi lähtötarkastuksessa, että pitää vauva-aikana katsoa, että kolo tulee kunnolla puhtaaksi kakasta. Vaippojen käytön lopettamisen jälkeen ei ole koko asiasta välitetty.
Meidän vauvalla on sellainen, ja mun äidillänikin oli, kunnes leikattiin n.50 vuotiaana kun alkoi tulehtua. Ei ollut mikään iso operaatio. Aika yleinen taitaa olla.
ettei sitä saa mennä puhdistamaan sisäpuolelta pumpulipuikolla (esim. sellaisella pienellä, joita synnärillä kkäytetään) ettei tulehdu. Ulkopuolelta riittää hyvä peruspuhtaanapito.
ei ole hävinnyt, muttei kyllä haitannutkaan..
Meillä pojalla myös reikä peppuvaon yläpuolella. Tutkittiin alle 2 kk ikäisenä, että on umpinainen. Meille on myös sanottu, että harvoin aiheuttaa mitään sen kummempaa harmia ja iän myötä pitäisi kadota... Saa nähdä häviääkö. Pitää seurata ettei tulehdu ja pitää puhtaana.
Äitini kiikutti minut itkien takaisin sairaalaan, kun huomasi parin päivän ikäisenä sen kolon ja luuli, että mulla on kaksi peppureikää tai jotain :)
Siis se on ihan normaalia ja haittaa siitä tulee isompana vain jos se pääsee tulehtumaan, jolloin se avataan ja putsataan tai jos se murtuu.
Itse olen koko ikäni harrastanut ties mitä lajeja ja lennellyt niin pylly kuin muutkin osat edellä maahan, eikä ole koskaan ollut mitään ongelmia.
Sain itse vauvan 3kk sitten, hänellä ei ole tuota koloa.
http://newborns.stanford.edu/images/dimple1.jpg
Onko se tuollainen vai onko se vaan sellainen "läskin" eli pulleiden pakaroiden väliin jäävä kuoppa?
kuopat pyllyvaon molemmin puolin ja myös hartioissa. Ei ole löytynyt mitään syytä mistä ne on tulleet eikä myöskään hävinneet iän myötä (nyt 7v). Kiva persoonallinen ominaisuus
siis kauniit kuin hymykuopat. Ei sellaiset kuin 32 linkissä!
"Sacral dimple" on mun miehellä. 31-vuotias on ja vieläkin se pieni kuoppa näkyy. Lapsena ei oirehtinut mitenkään eikä ole aikuisenakaan tulehtunut.
Aivan normaalia, meillä on molemmilla lapsilla ollut samanlainen. Häviää iän myötä.
meillä oli sellainen tytöllä, ei ole enää nyt 2 vuotiaalla, en tiedä milloin hävisi. Mitään haittaa siitä ei ollut, pidin sen kyll' huolellisesti puhtaana.
Siitä saattaa olla yhteys selkäytimeen (onneksi harvoin) eli se täytyy poissulkea. Useimmiten se on helppoa eli pohja näkyy tai voidaan varmistaa ultraäänellä. Ei ole sinus pilonidalis, se on eri juttu.
Googlasin coccygeal dimple ja taas rupesi hämmästyttämään, että jotkut on oikeasti huolissaan tuon vauva-bannerin vauvakuvan päätymisestä pedofiilien kovalevyille ja verkkokalvoille.
Minulla tuo tulehtui varsinkin kun piti koulussa istua (tai ainakin istuessa sen olemmassaolon huomasi). Oli kipeä ja täynnä mätää.
Mun veljellä on tuollainen. Lääkärin mukaan se on jäänne kaksosesta, joka ei koskaan kehittynyt, ja kuopasta saattaa joskus alkaa kasvaa esim. hiuksia. Ei kuulemma ole vaarallinen, eikä tuosta nyt vielä ainakaan ole mitään kumma kasvanut. Veli on nyt päälle 50 v, kuoppa ei ole koskaan haitannut.
olen 38-v. ja mulla on kaksi reikää peppuvaon yläpuolella, siinä mistä selkä alkaa. muistan äitini joskus sanoneen, että lääkäri oli sanonut niiden olevan jäänne kaksosesta. ajattelin, että ehkä äiti muisti väärin, mutta on ehkä totta kun täällä joku kirjoittaa samaa. ei ole oireilleet mitenkään, joskus joku on niitä ihmetellyt, kun ovat kui kaksi paksulla neulalla tehtyä reikää.
Sitä syynättiin synnärillä ja neuvolassa, koska kuulemma joskus ne kuopat voivat olla niin syviä, että yltävät peräsuoleen asti, jolloin on tulehdusvaara, koska sinne reikään menee kakkaa. Mutta meidän pojalla ei ollut läpi asti, vaikka olikin syvä aukko. Kannattaa koettaa puhdistella hyvin, vaikka eihän sellaiseen reikään mene edes pumpulipuikko.