Eskaripojan asperger-piirteet?
Meillä on eskaria käyvä poika, jonka luonne ja käytös on askarruttanut meitä vanhempia jo pidempään. Isosiskonsa on aivan erilainen ja ollut aina helpommin 'hallittava' kuin pikkuveljensä.
Poika on luonteeltaan oikein kunnon skorpioni, tulinen ja temperamenttinen. Kaiken pitäisi tapahtua hänen ehdoillaan, hänen pitäisi olla kaikessa ensimmäinen ja periksi ei suostu antamaan millään. Neuvottelua joutuu käyttämään usein ja kaikkein parasta on kun antaa vain kaksi vaihtoehtoa, joista valita.
Päivähoidossa ovat sanoneet, että omaa joitain asperger-piirteitä. Ei ole kiinnostunut riehumisesta ja sotaleikeistä, vaan viihtyy mieluummin rauhallisimpien kavereiden kanssa. Harrastaa urheilua, mutta ei ole siinä kovin hyvä. On myös muita mieluisia ei-urheilu harrastuksia.
Olen yrittänyt seurata asperger-piirteitä, joita olen lukenut, mutta ei ole aistiyliherkkä, ei pidä huonettaan siistinä, ei ole vastaan uusia tilanteita ym. Keräilee mitä ihmeellisimpia tavaroita, leikkii keskittyneesti yksinkin, on tarkka piirtäessään ja on kiinnostunut kaikesta pienikokoisesta esim. esineistä. Aikuisten kunnioittaminen ei oikein onnistu, vaan saattaa sanoa asioita liiankin suoraan, vaikka asiasta on monestikin keskusteltu. Ei siis varsinaisesti välitä muiden ihmisten mielipiteistä tai tunteista. On hyvin älykäs ja suoriutuu eskaritehtävistään hyvin, osaa jo lukea ja tykkää tutkia asioita.
Mietinkin, että pitäisikö minun olla huolissani vai onko lapseni vain omanlaisensa tapaus? Olisin kiinnostunut muiden kokemuksista aspergerin suhteen.
Kommentit (2)
On sanottu myös, että lapsellani on asperger piirteitä, mutta ei poika todellakaan ole asperger. Piirteet ei riitä koskaan asperger diagnoosiin asti. Meillä poika tosi tarkka, keräilee tavaroita( hamsteri), ääni harvoin kimakka.
Mutta jos sinua huolestuttaa niin tilaa aika kuntasi psykologille, joka sitten ohjaa teitä eteenpäin.