*****TAMMIKUUN TÄHDET VKO 53*****
Ja aloitetaas uus viikko listan päivityksellä :)
Synnyttäneet:
*piiuli-78..........15.12.2009....poika...44.5cm...2210g
Yhtenä kappaleena:
*Elisabet_B.........26.12.2009....Jorvi
*hedgehog79.........01.01.2010....Koks
*Larubia............02.01.2010....Jordania
*Ankka..............02.01.2010....Kanada
*mein386............03.01.2010....TAYS poika
*mammitasu..........03.01.2010....KYS
*roimamma...........03.01.2010....Lapin kesk.sair.
*Anan...............04.01.2010....Israel
*Kolmosmuru.........05.01.2010....NKL
*Sognatore79........07.01.2010....OYS tyttö?
*mussukka76.........07.01.2010....NKL tyttö
*mokkelo............08.01.2010
*tiiti4.............09.01.2010
*mama78.............10.01.2010
*tammibebe..........11.01.2010....NKL
*Tuhistin...........11.01.2010....TAYS
*nuori odottaja.....11.01.2010.... poika
*Dizzy..............13.01.2010....K-HKS
*Ope01..............14.01.2010....TYKS
*LissuMS81..........14.01.2010....K-PKS
*laurra2............15.01.2010....
*Ciira..............15.01.2010....Hyvinkää
*Äitsyliini.........16.01.2010.....NKL tyttö
*TätiVihreä.........17.01.2010....Jorvi
*Mmamma.............17.01.2010....MKS
*Jennuli-81.........18.01.2010....Hyvinkää poika
*Hömelö.............18.01.2010....KYS
*Elli...............18.01.2010....KYS
*aLmA77.............19.01.2010....P-KKS
*Supu3..............19.01.2010....Hyvinkää tyttö
*Christine86........19.01.2010....
*Riesa..............19.01.2010
*Tammikuumamma......20.01.2010....Hyvinkää
*Sande87............21.01.2010....Hyvinkää
*Niki...............22.01.2010....
*memmu2.............22.01.2010....
*jenna83............22.01.2010....
*maji...............23.01.2010....Hyvinkää
*vauva-10...........24.01.2010....TAYS
*väiski*............24.01.2010....K-PK poika?
*Tiivi-Taavi........28.01.2010....
*Minsku.............28.01.2010....KHKS poika
Kommentit (31)
vihdoinkin sain pikkuisen poikani kotiin eilen!!!huomenna tulee sitten 2viikkoa synnytyksestä. nyt saadaan ottaa uusivuosi koko perheen voimin vastaan :) ensimmäinen yö kotona meni ihan kivasti, poika nukkui 12-04, aamu meni sitten lyhyemmillä torkuilla, ja syötöillä. eiköhän tämä tästä ala taas luonnaamaan ;)
Mä kaaduin tuossa meidän pihassa polvilleni enkä siis itseäni enkä masua loukannut, mutta äsken vessassa käydessäni huomasin että pikkuhousunsuojaan oli tullut vähän rusehtavaa vuotoa :( Mitään tämmöisiä vuotoja ei ole raskauden aikana muuten tullut. Toivottavasti tämä nyt ei tarkoita että synnytys käynnistyy. Juuri kun ehdin hehkuttaa, että täällä kaikki niin hyvin ja varppina menee ens vuoden puolelle :(
Onko teillä kokemuksia tuommoisesta vuodosta? Mä kun tätä ekaa odottelen niin ei ole kokemuksia.. Anoppi sanoi, että sen toinen synnytys alkoi juuri tuolla lailla rusehtavalla vuodolla... Mä nyt yritän olla superrennosti ettei vaan alkais ja kestettäis vielä nämä kolme kokonaista päivää mitä edessä olis...
Sognatore 38+4
Nuo kaatumiset ja liukastumiset on kyllä tämän talvi odottamisen nurja puoli. Rusehtava vuoto voi olla merkki alkavasta synnytyksestä, tai sitten ei. Näistä kun ei aina tiedä. Pääasia ettet satuttanut itseäsi etkä vauvaa. Nyt seurailet että vauva liikkuu normaalisti.
Itsekin tässä toivon, että vauveli " pysyy matkassa " vielä sen 4 päivää. Eilen jouduin soittamaan sairaalaan ja kysymään neuvoa, kun supisteli napakasti ja ihan säännöllisesti. Lähinnä kyselin sitä kun terkkari sanoi, että saattavat vielä jarrutella, että jos alkaa supistella niin herkästi ottaa yhteyttä. No, eivät jarruttele enää, vaan saa syntyä jos on syntyäkseen. Supistukset rauhoittuivat itsekseen. Mutta vauva " ruuvaa " itseään ympäri ja alemmas tuonne lantioon. Tekee välillä kovastikin kipeää! Tänään olin neuvolassa ja liityn nyt teidän paineilijoiden joukkoon. Keskiviikkona RR kontrolliin ja tarvittaessa lähete äippäpolille. Paino oli laskenut 600g tässä pyhien aikana.
Mua ei stressaa mikään niin paljoa tässä lähestyvässä synnytyksessä kun lasten hoidon järjestäminen! Mies käy töissä toisella paikkakunnalla 70 km päässä ja sieltä tulee matkaa synnytys sairaalaan liki 100 km. Ollaan vasta muutettu tänne uudelle paikkakunnalle ja muutamiin naapureihin tutustuttu. Tuntuu vaan kurjalta jättää lapset meilkein vieraiden hoiviin. Oma äitini on 2 tunnin ajomatkan päässä. Ja mulle toitotetaan kaiken aikaa, että heti kun alkaa supistella, on lähdettävä. Jospa alkais niin, että mieskin olisi kotona.
Sitten tuo uusi synnytys sairaalakin mietityttää. Molemmat tyttöni olen synnyttänyt Helsingissä. Molempien kohdalla saatiin perhehuoneet ja kuopuksen kanssa kotiuduttiin hänen ollessa vuorokauden ikäinen. Käytiin vaan sitten näyttämässä lastenlääkärille. Nyt odottaa tavallinen huone ja aikaiseen kotiutukseenkin suhtaudutaan kuulemma nihkeästi. Kammottaa ajatuskin jakaa huone jonkun ventovieraan kanssa ja olla sairaalassa ilman miestä. On ollut niin ihanaa aina yhdessä tutustua uuteen perheenjäseneen. Tällaisia ajatuksia täällä.
Ja olo on hankala. Kaikki rasitus supistelee ja tuntuu, että sisuskalut painuu kasaan ja vatsanahka repeää. Turvonneet raajatkin ärsyttää. Kaipaa sormuksia ja korkokenkiä, ja pulkkamäkeä ja luistelua...vali-vali....
Minsku rv 35 + 4
.. voisi ehkä olla limatulppaa? Esikoisen kanssa limatulppa tosin oli aika selkeä "klöntti", ei niinkään vuotoa. Mutta ei se kaikilla samanlainen ole. Minulla limatulppa lähti illalla, ja yöllä käynnistyi synnytys.
Onko muuten muilla (joilla laskettu aika on nyt lähiaikoina) toiveena tammikuinen syntymäpäivä sen takia, ettei lapsi olisi luokkansa nuorin?
Tänään olin neuvolassa ja joulusyömiset kostautuivat. Hyvänä uutisena, ettua Hb oli 126, noussut 10 pykälää viikossa ja on nyt aloituslukemia korkeammalla. Vihdoin voin lopettaa niiden kirottujen vatsansekoittajien popsimisen. 800g oli tullut viikossa painoa, turvotusta on edelleen ja verenpaine oli [minulle] tosi korkeissa lukemissa, 118/88. Koskaan ei aiemmin ole alapaine mennyt 80 yli. Sovittiin sitten uusi aika torstaille, ja sitten tarvittaessa alkuviikolle. Terkka ei kuitenkaan ollut huolissaan, kun toi 88 on kuitenkin normaalin ylärajoissa, proteiinia ei ollut eikä mulla ole muita raskausmyrkytyksen oireita. Vauva oli vaihteeksi selkä vasemmalla puolella, toivottavasti ei sieltä hirveesti kääntyile.
Nyt pitää vaan lopettaa suolaisten ruokien syönti (mutta kun se Brie oli niin hyvää...) ja skarpata torstaille, jos selviäisi mittauksista paremmilla arvosanoilla.
Minsku, minua myös huolestuttaa esikoisen hoitojärjestelyt, jos tulee yöllä äkkilähtö. Anoppi asuu suht lähellä, mutta on nyt välipäivät ainakin töissä, joten hoidosta ei ole varmuutta. Kakkosvaihtoehtona on sitten kaverini (tytön kummit), mutta he asuvat n. 30min ajomatkan päässä. Ovat kuitenkin lupautuneet joko tulemaan tänne yöllä, tai sitten hätätilanteessa noukkimaan tytön Jorvista. Jos lähdön voi ajoittaa päiväsaikaan, antaa se enempi vaihtoehtoja. Ja jos menee oikein pahasti yli, niin sitten on päivisin jo eskari. Mies on onneksi nyt lomalla, ja isyyslomalle jää sitten kunhan vauva syntyy. Ensi viikolla menee takaisin töihin, jollei jotain tapahdu sitä ennen.
Elisabet ja Beckham 40+2
SOGNATORE: toivottavasti ruskea vuoto loppuu. Saattaapi tosin enteillä synnytystä. Pidän peukkuja ettei ainakaan mitään sen vakavampaa ole. Tarkkaile ja kuulostelehan omaa oloa ja vauvanliikkeitä normia tarkemmin!
MINSKU: Täälläkin sitä turvotusta ihan reippaasti ja kyllä ottaa kupoliin... Olo on muutenkin jo vaikea (painoa tullut 20kg), liitoskipuja, selkäkipua, närästystä... blääh. Valivali täältäkin siis ;D
OMAA NAPAA.... meillä on onneksi hyvin lastenhoitoapua saatavilla synnytyksen ajaksi. Appiukko on jo sovittu mahdolliseen yölliseen lähtöön, asuvat tuossa parin kilometrin päässä :) Hän on jo eläkkeellä, niin joutaa hyvin tulemaan noita isompia vahtimaan. Jos sattuisivat reissussa tai jossain olemaan, niin mun äitikin on jo eläkkeellä, joten hänkin pääsisi varmaan sit tulemaan. He asuvat noin 10km päässä :) Lapsillekin on jo kerrottu, että jos joku aamu ei äiti ja isi olekaan kotona, ollaan vauvaa hakemassa ;)
t.aLmA rv 36+6
...hämärän kähmässä tässä kirjoittelen, ja tiistain puolella vielä.
Valtakunnassa kaikki hyvin. Lunta on taas saatu ihan riittämiin ja lumitöitä tehty kolme kertaa päivässä. Luvattu on vielä se puoli metrinen tälle viikolle, plus pakastuvaa että näin.
Neuvola oli tänään. Miinuksen puolella mennään mutta enää en lähde ylimääräisiin ultriin, koskapa tiedän, että kaikki on hyvin. Neuvolatäti tosin on tasaisesti huolissaan ja kun kuuli etten ole rautaa syönyt moneen viikkoon niin uhkasi rautatipalla. Noh, kuitenkin on hemppa noussut ILMAN rautaa 104:än sieltä 90:stä. Että sain todistettua senkin, ettei tässä nyt ylimääräisiä juttuja tarvita. Eilen tehtiin Piiiitkä metsälenkki miehen kanssa lumipyryssä ja luulempa että jatkamme samaan malliin joka ilta, että saan tähän vatsaan vähän vauhtia...
Meillä jyllää perheessä enteroviirus ja pelko siitä että tarttuu viime metreillä vielä minuun.
Riittää että lapsissa käy vuorotellen, kun nämä yövalvomiset eivät oikein pidemmän päälle tunnu tekevän hyvää. Mutta minkäs teet, kun on tauti talossa niin on tauti talossa.
Tammikuussa selviää sitten, josko voisi saada alulle tämän synnytyksen vähän aikaisemmin. Sen päättäneen lääkäri 14. päivä, mikäli en ole aikaisemmin kahdentunut. Meitsi on nopea synnyttäjä ja kun on kysymyksessä seitikko niin siinä ei paljoa tarvitse yskiä kun vauva on ulkona. Odotan innolla mitä tuleman pitää ja teen kaikkeni, että tämä vatsa häviäisi pian...
Perhe alkoi taas huutamaan...lopetus tähän...
Riesa ja miinus vatsa.
Vuoto onneksi loppui! Sitä seurasi mahakipua joka jatkui yöhön asti. 0tin pari panadolia ja sain kuin sainkin jotenkin nukuttua, ainakin aamuyön ja aamun. Miesraukka on nukkunut huonosti, kun minä oon kuulemma ähissyt koko yön.. ja rampannut vessassa..
Minsku: Mä oon niin kömpelökin vielä kaiken lisäksi, että paremminkin tainnut olla ihme, että en ole aiemmin kaatunut. Varsinkin kun on tasapaino nykyään ihan hukassa! Pitää yrittää olla nyt varovaisempi!! Appiukko tulikin tekemään lumityöt ja käyttämään koiran, eivät taida mua enää pihalle päästää :D Mä toivon että tää syntyis ens vuoden puolella just sen takia, ettei olis aina se nuorin ja viimeisenä sais niin mopokorttia, täysikäisyyttä yms. Itse oon syntynyt joulukuussa ja kärsinyt siitä että mut laitettiin kouluun 6-vuotiaanan ilman edes eskareita ja en todellakaan ollut valmis siihen. Koulun aloittaminen ja käyminen olikin ihan kauhean vaikeaa mulle.. Nythän tuo ei enää haittaa että on vikana synttärit mutta kyllä se nuorempana oli aika kiristävää odotella jopa vuosi pidempään kuin kaverit..
Elisabet: Ei ainakaan minkäänlaisia klönttejä ollut vuodossa mukana, pitääpä seurata tilannetta. Sekö limatulppa voi olla ihan vaan vuotoakin? Hassua, kun aina kuvitellut että se olisi kirjaimellisesti "tulppa" ja sen näköinenkin.
Alma: Onneksi vuoto tosiaan loppui ja pitää toivoa että pysyykin poissa. Enpä edes huomannut että olisi hyvä pitää tarkemmin silmällä nyt vauvan liikkeitä. On se kyllä liikkunut, muttei ehkä ihan yhtä voimakkaasti ja paljon.. Mutta siihen varmaan voi vaikuttaa nuo mahakivutkin, joista nyt en oikein tiedä että onko ne supistuksia vai jotain muuta.
Lukemaan ja lepäilemään!
Sognatore 38+5
Mun piti käydä synnärillä mutka, kun tuttu kätilö sanoi että jos kaatuu ja vuotaa niin pitää mennä. Soitin sitten sinne ja samaa suosittelivat. No, me käytiin anopin kanssa mutka ja kaikki oli hyvin. Vauva liikkui vähemmän kuin normaalisti mutta kuitenkin liikkui ja istukka näytti olevan kunnolla kiinni ja virtaukset hyvät. Tällä hetkellä mussu näyttäs olevan 3500g, lasketulle ajalle veikkailivat 3700-3800g. Käyrät oli hyvät ja jännää vaan että sen monitorin mukaan mulla supisteli aina välillä vaan en kyllä mitään tuntenut :D Liekö jo niin tottunut noihin kovisteluihin ettei tosiaan enää reagoi. Tai sitten ne vehkeet on ihan liian herkät!! Ja uskon että supistukset, oikeet semmoiset kyllä sitten varmasti tuntee!
Teki se lääkäri sisätutkimuksenkin ja ronklasikin niin urakalla että sitten vasta valuinkin verta. Ei ollut tilanne muuttunut tuolla alhaalla, edelleen sormelle auki ja tsilleen. Ja pää on yhä siellä lähtökuopissansa.. Se mua vähän mietitytti kun ei ole enää vihlaillut vaikka vauva liikkuu, meinas että paikat jo joustaa ja on niin pehmeet ettei enää välttis vihlailekaan sen takia.
Eli täällä kaikki hyvin!
Sognatore 38+5
Sognatore - Hyva etta kavit naytilla - kaatuminen ja vuoto kuulosti huolestuttavalta. Hienoa ettei kuitenkaan mitaan hataa sinulla, eika vauvalla. Ehka se vuoto kuitenkin ennakoi jotain kohdunkaulan muutoksia, ja limatulppahan on usein verinen limaklontti (hurmaavaa..). Itsellani ei ikina ole limatulppa lahtenyt niin etta olisin huomannut, mutta nain kerrotaan.
Noista kayralle piirtyvista suppareista sen verran, etten minakaan esikoisesta niita huomannut. Pelkastaan kadella kokeilemalla tajusin etta maha oli ihan kova ja harkkasuppari paalla. :) Kakkosesta tunnistin ne helpommin, mutten tuntenut niita esim. kayralla. Mutta nyt kolmannella kerralla ne ihan tuntuvat, en tieda ovatko voimakkaampia, vai mista se johtuu, mutta joskus tuntuu jopa etta henki salpautuu kun tulee kunnon suppari, vaikkeivat edelleenkaan ole yhtaan kipeita. Ja olet ihan oikeassa, etta ne synnytyssupparit kylla yleensa erottaa naista toisista. Ovat IHAN erilaisia, jopa ekalla kerralla kun tuli ensimmainen synnytyssupistus tiesin heti etta tama on sita itseaan.
Elisabeth - Sama taalla, haluan ehdottomasti etta tama vauva kuuluu vuoden ensimmaisiin eika viimeisiin. Tama kolmonen aloittanee ranskalaisessa koulusysteemissa, kuten sisarensakin, ja se alkaa kolmevuotiaana. On aika iso ero aloittaako koulun 2,5 vai 3,5-vuotiaana, ja on se ero suuri viela 6-7 vuotiaanakin. Edelliset ovat syntyneet kevaalla molemmat, ja ovat olleet reippaita pikku "leikkikoululaisia" yli kolmevuotiaina, mutta samalla luokalla on ollut myos loppuvuodesta syntyneita, ja ero on tosi selkea.
Taalla lyllerretaan uuteen vuoteen yhdessa kasassa. :) Toissapaivana vauva oli niin hiljaa edeltavan illan ja seuraavan paivan, etta kavin naytilla sairaalassa. Kaikki oli kuitenkin ihan hyvin, ja tietysti eilen sitten liikkui taas senkin edesta.. Kayralle piirtyi lievia ja yksi napakampi suppari.
Tana aamuna kun herasin, tuli aika voimakas supistus, ja tuntui etta koko maha kramppasi, ja silta tuntuu edelleen. Saikahdin jo etta nyt alkaa tulla kipeita suppareita, muttei sentaan. Nyt ei todellakaan tarvitsisi vauvan tulla ennen kuin korkeintaan to-pe valisena yona. ;)
Larubia 39+4
Kävin eilen äitipolilla näytillä, kun paineet levosta huolimatta on korkealla. Lähinnä yläpaine... Tutkimuksissa kaikki hyvin. Lääkäri vain ihmetteli että siellä mulla oli ihan ok paineet. Johtui tietenkin siitä että kätilö mittasi paineen kun olin makuullani. Sehän ei silloin ole vertailukelpoinen ollenkaan. No nyt syödään suurimmalla mahdollisella annoksella verenpainelääkettä. Mitäköhän paineet olisi jos touhuaisi normaalisti?!
Limatulppa lähti maanantaina ja eilisessä ultrassa todettiin että vauveli on jo ihan alhaalla. Siksi siis pingviinikävely :)
Sognatore: Kyllä se on hyvä käydä näytillä varmuuden vuoksi. Eipä jää mitään kummittelemaan sitten. Toivottavasti ei nyt tuosta ronklailusta sitten innostu ja meinaa syntyä. Pidetään peukkuja että menee tammikuulle.
Piiuli: Ihanaa että sait pojan kotiin. Tulethan kertomaan sitten miten sujuu?
Minsku: Voi kurjuus tuota lastenhoitoa. Täällä pidetään peukkuja että synnytys käynnistyy silloin kun miehesi on kotona. Ei kyllä tarvisi olla tuollaisia ylimääräisiä stressin aiheuttajia.
Larubia: ota nyt vielä ihan rauhallisesti ja jalat tiukasti yhdessä :) Perjantaina sitten voi jalat aukaista. Meillä äitipolilla toitottavat koko ajan liikelaskennan tärkeyttä. 10 liikettä joka tunti pitäisi tuntua. Meillä ei kyllä olla koskaan liikuttu niin paljoa (tai en ainakaan ole huomannut, mulla istukka on kohdun etuseinämässä)
Hirmu monella alkaa la lähestymään. Täällä vasta huomenna täysiaikaisia... No lauantaina taas äitipolille ja jos paineet vaan nousee, niin sitten mietitään käynnistystä.
Sande87 36+6
SOngnatore: Hyvä, että olet käynyt näytillä. Aina kun verta tulee varsinkin jos on kirkasta niin pitää mennä. Minulla eka synnytys käynnistyi tuolla limatulpan irtoamisella... Oli rusehtavan verinen möntti(tulppa) ei mitenkään iso. Ehkä peukalon pään kokoinen... Kolmannessa limatulpan huomasin niin olikin valkoinen/väritön iso limaklöntti... Ihanaa:D Mutta tosiaan tuossa ekassa synnytys käynnistyi siitä ja supparit alkoi heti...
Täällä supistuksia(kivuliaitakin) tulee öisin, jolloin en saa kunnolla nukuttua. Yksi yö niitä tuli puoli kahdesta puoli kuuteenkunnes nukahdin. Olin ihan varma, että lähtö tuli, mutta ei...
Ihan hyvä, koska haluan myös tämän syntyvän ensi vuonna...
Tänään olisi neuvola ja viime viikolla oli myös, missä kaikki oli hyvin... Sokeri yhellä plussalla, mutta ei kuulemma haittaa...
Kohdunpohjankorkeus oli 38!!!!!APUA!!!!
Ens maanantaina on se koko arvio taas ja sitten katsovan käynnistetäänkö... Eli tämä voi syntyä jo ensi viikolla.... JAiks!!
Kävely on tuskaa, ylös nouseminen on tuskaa, maha on kyllä tiellä joka asiassa ja olenkyllä jo ihan valmis!!!
Liikelaskennan tärkeyttä painotetaan täälläkin ihan kunnolla... lähettivät neuvolasta ihan tekstarinkin sen takia:)
ciira 37+5
Maanantaina oli neuvola ja mulla oli nyt se "oikea" neuvolantäti, jee! Hän vaikutti ihan mukavalta ja osasi asiansa, ekaa kertaa kohdun mittaus ei sattunut, kyseli jopa synnytykseen liittyvistä peloista, antoi vinkkejä valmistautumiseeen ja mm. liivien hankintaan jne. Tätä mä oon odottanut! Fabio tosin kiemurteli ja potki tätiä niin, että sydänäänten kuuntelusta ei meinannut tulla mitään, th totesi kyllä että ymmärsi vihjeen ja eihän tuo kaikuluotaus vauvasta mukavalta tunnu (tätäkään en muuten ollut aiemmin tiennyt...) Kaikenkaikkiaan jäi siis oikeen hyvä mieli käynnistä :)
Sf-mitta kulkee edelleen piirun yläkäyrän yläpuolella vaikka vauva ei erityisen suuri olekaan (vajaa kolme kg nyt), etuseinämässä oleva istukka ja mun 160cm:n tappi-vartalo ei vaan anna kauheesti kasvutilaa muualle kuin eteenpäin...
Verenpaine on kotona pysynyt ihan ok lukemissa eli alapaine on jäänyt 90 kieppeille, nyt sain kotiin niitä pikapissatikkuja ja voin seurata proteiinia ilman jatkuvaa kusimukien kuljettelua. Tuli kyllä alkuajat oviksen metsästyksineen mieleen, kun kaivelin taas pissamukeja veskin kaapista esiin ;)
Seuraava Hyvinkään kontrolli ens maanantaina ja siitä taas viikon päästä neuvola, nyt vielä makkaria järjestelemään että saan mun askartelulipaston tyhjennettyä ja Fabion petivaatteet ja vaipat sinne tilalle. Hyvää vuodenvaihdetta ja kuljetaanhan varovasti!
Jennuli 37+2
Jennuli; onpa mukava kuulla, että joissain neuvoloissa neuvotaan imetykseen liittyvissä asioissa ja just esim. liivien hankinnassa. Niin tärkeä asia kun imetys on, niin jää aivan liian vähälle huomiolle neuvoloissa.
Mites teillä muilla, joko maitoa tihkuu rinnoista? Itselläni tihkuu joka ilta, kun lämpimän suihkun jälkeen rasvailen mahaa ja rintoja. Saa kyllä napakoita supistuksiakin aikaan tuo rintojen rasvailu.
Larubia; mulla nuo supistukset tuntuu ihan samoilta, eli tuntuu että henki salpautuu. Muutenkin tuntuu, että sisuskalut painuu kasaan. Mullakaan ei niitä kipeitä supistuksia ole vielä ollut, mutta kun tarpeeksi kauan supistukset kestää, niin alkaa selässä menkkamainen jomotus. Eilen illalla ja tänä aamuna supistellut taas ihan kiitettävästi ja kananmunan valkuaista muistuttavaa limaa tulee pyyhkiessä.
Neuvolassa kävin tänään verenpainekontrollissa ja nyt oli alapaine 84. Onneksi oli laskenut! Menin ilman lapsia ja istuskelin hetken ihan rauhassa. Toivottavasti ei enää nousisikaan.
Kyllä joo sen ikäeron huomaa selvästi noista eskarilaisista ja pienistä koululaisista. Ja jotenki tuntuu lapsen puolesta kurjalta jos synttärit joulun ja uudenvuoden välissä. Menee sitten aina yksillä juhlilla. Pieniä asioita joo, mutta aina saa toiveensa esittää.
Uusivuosi tulee menemään rauhallisissa merkeissä. Kaveriperhe tulee lapsineen kylään ja säästä riippuen ulkoillaan ja lasketaan mäkeä, tai siis vetreämmät laskee mäkeä, syödään hyvin ja oleillaan.
Eilen mies toi tullessaan vauvan ensisänkyyn sopivan patjan ja petasin sängyn valmiiksi. Ostin myös ihanan, pikkuisen laitokselta kotiutumispuvun. Kaikki alkaakin olla valmiina hoitoalustaa ja ammetta lukuunottamatta.
Nyt hetkeksi sohvan nurkkaan lepäilemään kun nuo lapsukaisetkin suunnittelee ulos lähtöä.
Ai joo, meinasi paniikki iskeä tänään ruokakaupassa. Molemmat pohkeet alkoivat krampata yhtä aikaa, tai siis tuli se pakotus ja tunne, että kohta kramppaa. Pyörittele siinä sitten jalkoja kassajonossa. Autossakin piti istua hetken ennenkuin uskalsi lähteä ajamaan. Ei kiva ei! Mikä sitten avuksi kun magnesiumikaan ei enää auta?
Minsku rv 35 + 6 ( viikkojen puolesta sais pikkuinen vielä voimistaa itseään muutaman viikon. Mutta kova kiire tuntuu olevan...)
Onko teillä kohdunsuun tutkimuksen jälkeen vuotanut verta ja jos on niin kuinka kauan sitä on jatkunut? Mulla edelleen vuotaa eilisen jäljiltä ja oletin että olisi loppunut jo eilen :( Vuoto on rusehtavaa/hyvin tummaa ja pikkuhousunsuojalla pärjää, että ei sitä kauheana tule, mutta ärsyttävää jo tuokin.. Kun joutuu sitten synnytyksen jälkeen niitä jälkivuotoja kestämään (inhoon menkkoja ja normaalisti käytän aina tamponia) niin olis kiva nyt saada olla ilman.
Larubia ja Ciira: Kiitos vinkeistä ja kokemuksistanne! On niin vaikeaa kun ei tiedä mikä on normaalia ja mikä ei, kun ei sitä kokemusta ole. Larubian kertoma rauhoitti mieltä tosi paljon, uskon nyt että tiedän sitten kun aika on :) Ja että nämä tosiaan on niitä harjoitussuppareita ja näemmä niitä tulee koko ajan. En tosiaan itsekään oikein enää huomaa niitä kuin että satun tuntemaan että maha kovana. Jännää, että ne muuttuu kipeämmän tuntoisiksi myöhemmissä synnytyksissä. Mihinkähän semmoinenkin perustuu?! Sen limatulpan suhteen mietin kanssa että lieköhän huomaan koko juttua ellei sitten ole kunnon klöntti suojassa vessassa käydessä :) Nyt oli viime käynnillä jotain hyytymiä, ihan pieniä, valunut pönttöön mutta jotenkin yhdistäisin niitä tuohon ronklaamisen jälkeiseen vuotoon. Ja kun ne oli tosiaan semmoisia menkkahyytymien tyyppisiä ja näköisiä, kunnon klönttiä ei ole näkynyt. Vaikka tosiaan se ei välttis semmoinen sitten olekaan :) Otappa selvää! :D
Sande: Niin se lääkärikin sanoi, että hyvä kun tulin näytille vaikka kaikki olikin hyvin. Sanoikin että herkällä hekin sitä suosittelevat, koska kyseessä hyvin kallisarvoinen pieni, ihmeellinen elämä!
Minsku: Mulla ei ole tihkuttanut rinnoista yhtään mitään. Ei edes suihkussa tai vaikka hieroisi pyyhkeellä. Toivottavasti sillä ei kuitenkaan ole sitten mitään tekemistä sen maidontulon kanssa, koska haluaisin kyetä imettämään ihan täysipäinoisesti lastani. Täytyy toivoa että maito nousee ja sitä on riittävästi tämän pienokaisen tarjontaan.
Enää huominen päivä ja sitten saadaan me alkupään odottajat huokaista!!! Mä ajattelen kans niinku Larubiakin että to-pe välisenä yönä saa sitten jo syntyäkin :) Eli nyt tsempataan vielä vähän yli vuorokausi! Tietty nyt kun hirveenä pelännyt ja jännännyt tuota ettei vaan synny ennen vuodenvaihdetta niin se odotuttaakin tammikuun loppuun asti ja sitten on ihan tollo olo kun on kuukauden pelännyt turhaan :D
Huomiseen!
Sognatore 38+6
... joka haluaisi pantata synnytystä vuodenvaihteen yli juuri tuon luokkansa vanhin vs. luokkansa nuorin-argumentin vuoksi. On nyt taas hieman täysjärkisempi olo :) Enää reilu vuorokausi!
Sognatore, mua inhottaa ajatuskin tommosista kovakouraisista ronklaamisista. Esikoisen kohdalta muistan ne liiankin hyvin... Mun mielestä jos vuotoa tulee seurauksena, niin on oltu liian kovakouraisia.
Nyt olen sitten alkanut stressata vauvan liikkeistä :( Ehkä en niihin kiinnitä huomiota niin paljoa, mutta huolestuttavan usein tulee fiilis "ok.. millon on vauva liikkunut?" ja jos pitäisi saada 10 liikettä/tunti, niin huolestuttaa. Mutta sitten kun alkaa kunnon paniikki iskeä ja alan etsimään Jorvin numeroa, niin Beckham taas mustelmoi mun kylkiluita ja huoli hälvenee.
Huomenna neuvola ja verenpainekontrolli. Toivottavasti olen saanut turvotusta myös alas, ja vaaka näyttäisi nätimpiä lukemia.
Elisabet ja Beckham 40+4
Liityn seuraanne vasta nyt tosin mutta lueskellut olen keskusteluja niin täällä kuin muillakin vauva/odotus sivustoilla mutta jostain syystä vasta nyt rekisteröidyin
Minulla on esikoisen laskettu aika 8.1. ja aika hassu fiilis on ylipäätään.
hihityttää ja pelottaa, on absurdia ja jotenkin uskomatonta että ihan viimeistän kolmen viikon päästä ipana on sylissä ja tuhisee ja syö ja on luultavasti itkettävän suloinen.
Raskaus sinällään on mennyt hyvin mitänyt päätös pitää vai ei -oli vaikea. Ei sikäli etteikö lapsia olisi halunnut ja ikääkin on jo kohta kolmekymmentä ja silleen mutta tulevan esikoisen isän kanssa seurustelua on kestänyt vain n. puolitoista kuukautta pidempään -kuin mitä tämä raskaus on kestänyt. Siksi oli hiukan iso pelästyminen meille kummallekin että nytkö jo ois yhteisen lapsen aika?!.. siinä sitten panikoitiin yksin ja yhdessä ja lopulta päätettiin yhdessä että joo, kaipa näin oli tarkoitus ja nyt ollaan jo suorastaan innostuneen odottavaisia yhteisen kakaramme tulosta.
Kaikki on kylpyammetta ja pinnasänkyä lukuunottamatta valmiina ja kummatkin mummit odottaa kärsimättöminä ensimmäistä lapsenlastaan. Harjoitussuppareita on, turvotusta aika vähän, närästys on alkanut hellittään kun vatsa alkaa laskeutumaan ilmeisesti, nukkuminen hankalaa ja jos hyvä asento löytyy niin viimeistään kolmen tunnin päästä pitää lyllertää vessaan. Kiloja tullut 17 0_o
Synnytys ei jännitä vaan sen jälkeinen aika
Kaikenkaikkiaan onnellinen ja hämmentynyt fiilis. Jee(?)!
Saimme ihanan joululahjan 24.12. kun ihana suloinen poikamme syntyi 2870g! On se niin pieni ja ihan alyttoman suloinen! Kotona olemme nyt kolmatta paivaa ja harjoittelemme vauvaperheen arkea.
Jouduin suoraan synnyttamaan tyomatkalta! Taallahan alkaa aitiysloma vasta synnytyksesta eli loppun asti vain toissa. Synnytys kaynnistettiin rv 38+4 raskausmyrkytyksen vuoksi ja olimme synnytyssalissa 26t koska kohdunkaulaa oli viela 2.5cm jaljella, kiinni eika mitaan muitakaan merkkeja synnytyksen alkamisesta ollut.
Itse synnytys oli helppo (siis kaynnistyksen jalkeen, kaynnistysvaiheessa he kayttivat 'jotain' palloa jotta saivat avautumisen kayntiin ja se oli oikeastaan kivuliain ja inhottavin koko synnytyksessa) ja mika tarkeinta palkintona ihana suloinen poika!
Anan: Voi kovasti onnea pojasta! Varmasti paras joululahja :) Pallolla varmaan "survoivat" kohdun sisäsuun auki?
Näyttää siltä että pojat ovat ottaneet varaslähdön. Eikö yhtään tyttöä ole tullut ai eikö vaan ole ehditty tänne kirjottaa?
Minsku: Täällä on maitoa tihkunut joitain tippoja rv 20 lähtien ja rv 28 lähtien ihan yöllä kastellut lakanan märäksi. Nyt kastuu iltaisin yökkärin etumuskin. Rintaliivit säästyneet suuremmilta vuodoilta :/
Ihana jouluylläri teillä, onnea koko perheelle!
Täällä taas kaikki kuten ennenkin, maanantaina kävin lantion magneettikuvassa ja tänään soittivat tuloksista. Kuulemma kaikki mitat näyttää oikein hyviltä ja pylly edelläkin pitäis hyvin mahtua maailmaan tulemaan :) Aamusella oli myös neuvola, rutiinikäynti, kaikki sielläkin ok. Harmi vain, ettei täti mitannu jostain syystä lainkaan tota sf-mittaa, oisin halunnut neuvolakorttiin vielä loppuun asti käyrän mahasta ;) Esikoiselta kun ei edes koskaan tullu mitään "mahakäyrää", kun hän oli niin pieni ja loppuaikana ei käyty lainkaan neuvolassa, vaan pelkästään äitipolilla useamman kerran viikossa, ja siellä ei mitään mittailtu, ultrattiin vaan.
Muakin on alkanut synnytys jo hieman mietityttää :) Miten se mahtaa käynnistyä ja miten nopsasti kaikki mahtaa sujua jne. Ja ennnen kaikkea, miten tuo rakas esikoinen mahtaa pärjätä sillä aikaa :/ Miehen vanhemmat on kyllä samassa kaupungissa ja hoitavat mielellään, mutta silti sitä itseä mietityttää, varsinkin kun tuo neiti on mm. nukkumaanmenossa sekä päivällä että illalla varsin "äitiriippuvainen" tapaus :) Joskus jos äiti ei ole paikalla, isäkin on kelvannut, mutta jos ei kumpaakaan ole... No, eiköhän sitä nyt siitäkin selvitä, ja onhan tuo neiti jo niin iso, että ymmärtää kyllä, kun asioita hänelle selittää! Toivon vaan, ettei nyt ainakaan keskellä yötä tarttis minnekään lähteä!!
Täälläkin siis odotellaan, että aikasintaan 1. päivä on lupa syntyä ;) Itse olen loppuvuoden lapsi, ja kyllä moni asia on paljon helpompaa, jos on syntynyt alkuvuodesta!
Maidon erittymisestä oli puhetta, täällä ei kyllä tietoakaan vielä moisesta. Esikoisesta mulla nousi maito vasta muutama päivä synnytyksestä. Tosin sillä nyt ei loppuviimein ollut kauheesti merkitystä, koska en saanut häntä missään vaiheessa imettää, kun oli niin pieni syntyessään :( Tällä kertaa toivon todella saavani kunnolla opastusta imetykseen ja ehdottomasti haluan tätä kakkosta imettää! Mä vaan en osaa "vaatia" mitään neuvoja/ opastusta sairaalassa/ neuvolassa :/ Pitää koittaa vaan muistaa omat "oikeudet" ja vaatia tosiaan kunnon neuvoja jos siltä tuntuu!
Tämmöistä siis täällä, hyvää loppuvuotta kaikille!
t. Ope rv 37+6
Olotila alkaa todella jo tuskastuttaa, kun MITÄÄN ei jaksa tehdä :( Onneksi ei tarvinnut viettää joulua laitoksella. Mutta vauva sais luvan syntyä heti alkukuusta.
Neuvolassa kaikki OK, paino pudonnut viikossa 200g (tähän mennnessä tullut siis 10kg 300g), verenpaine neuvolatädin mittaamana 135/86 (kotimittauksella parempia lukemia luokkaa 112/64), pissassa taas ehkä hiukan valkuaista, hemppa 130 (jatkan rautatabletin ottamista joka 2. päivä) ja SF-mitta 34 cm. Lapsivettä normaali määrä ja vauvan sykkeeksi kirjattiin n. 165 ja vauva oli tällä kertaa raivotarjonnassa. Turvotusta hiukan havaittavissa, kun sormukset alkaneet hiukan ahdistaa.
Seuraava neuvolakäynti sovittiin ensi maanantaille.
Perjantaina 8.1. onkin sitten äippäpolille sovittu käynti, jossa arvioidaan vauvan kokoa. Neuvolatädin näppituntuman mukaan vauva on nyt n. 3,5 kg.
Verensokerimittauksesta otin ihan omavaltaisen joululoman, koska tulokset ovat olleet hyviä, ellen itse ole sabotoinut niitä syömällä aterioiden välissä jotain extraa tai vaikkapa juomalla ruokajuomana tavallista limua (yleensä juon ihan vettä tai Funlightia). Mutta joskus täytyy saada vähän herkutella =)
Nyt on kyllä jännä tulla tsekkaamaan muiden tammkuisten kuulumisia ja ennenkaikkea onko tammikuun tähtiä syttynyt. Ihme, että Piiuli78 (onnittelut pikkuprinssistä!) on ainoa toistaiseksi synnyttänyt joukossamme.
Mutta ties vaikka niitä vauvauutisia alkaa kohta ropisemaan :)
Äitsyliini rv 37+2