Olipa taas sukujoulu...
Meillä on iso omakotitalo ja rakastan joulun laittamista. Tästä syystä mieheni veljen perhe päätti taas kutsua itsensä meille jouluksi (veljen vaimo ei pidä ruuanlaitosta eikä jaksa tehdä joulua...) miehen ja omien vanhempieni lisäksi. Nämä isovanhemmat siis kutsuin ihan itse...
No, tämä perhe saapui meille aattona puolilta päivin ja olin kertonut, että joulurauhan jälkeen syödään puuro. Ei perheen lapsille riisipuuro, kun se oli "outoa" eikä sekahedelmäkeitto, kun se oli "pahaa". Kahvipöydässä maistuivat leipomukset ja kohvehdit sitten mainiosti...
Koko ruokailushown varasti sitten mieheni veli, joka päätti tilata lapsilleen pitsat jouluruuaksi, kun "ei meidän lapset kuitenkaan syö mitään laatikoita tai kinkkua"!!! Seuraavaksi sitten omat lapseni rupesivat kinuamaan pitsaa, kun "serkutkin saa". Meillä pitsan tilaaminen on tosi harvinaista ja lasten mielestä suurta juhlaa. Siinä sitten jäi äidin jouluruuat toiseksi, kun en jaksanut suurempaa riitaa tuosta haastaa...
Meillä lapset ovat kaikkiruokaisia ja pitävät jouluruuistakin (viisivuotiaan suosikkia on graavilohi ja silakkarullat :) enkä ole koskaan tehnyt lapsille mitään omaa ruokaa, vaan syövät sitä mitä muutkin.
Tänään ilmoitin, että joululounaalla kaikki syövät nyt sitten jouluruokaa. Serkkulapset söivät lihapullia. Pelkästään. Ei perunaa (pahaa), ei karjalanpaistia (yök) ei salaatteja, ei kaloja (mitä noi on? Hyi, en syö), ei laatikoita eikä kinkkua. Leipä kelpasi.
Onneksi isovanhemmat pitivät kovasti ruuistani, samoin ima perheeni, mutta silti harmitti ihan hirveästi.
En viitsi edes kertoa joulupukin käynnistä...
Näitä jouluvieraita ei tule meille enää ikinä.
Kommentit (23)
syönyt, ja kinkku, rosollia ja herneitä näykki miten kuten, mutta ei tullut mieleeni pizzaa tilata!
Törkeää vieraanvaraisuuden hyväksi käyttöä! Olisit itse tilannut ne pitzat ja vain pari ja laittanut yhdeksi ruokalajiksi toisten joukkoon ei noin, että toiset syö vain pizzaa ja toiset muuta.
tarvitse tilata kutsumattomille vieraille pitsaa!
hauska kuulla moukkien toilailuja =)
Ja osaanotot emännälle, minä olisin jo sanonut suorat sanat
vähän realitytsekkiä ap. TOSI monille lapsille ei maita jouluruuat eikä siitä tehdä numeroa. Ajan kanssa sitten oppivat kun ei PAKOTETA. Olisit voinut etukäteen jutella lasten äidin kanssa ja näille lapsille olisi voitu laittaa jotain sellaista joulupöytään, mikä maittaa. Jouluhan se heilläkin oli!
Kun itse olin pieni en vuosikausiin suostunut jouluna syömään kuin Saarioisten maksalaatikkoa :D tai lihapullia ja ranskalaisia. Niitä mulle oli tarjolla joulupöydässä, eikä siitä tehty numeroa. Teininä pääsin jouluruokien makuun ja syön nykyisin hyvällä halulla montaa sorttia.
Eli ymmärrän että pizzan tilaus oli vähän överi, mutta se olisi voitu välttää etukäteissuunnittelulla.
Illan piristeeksi..
Sano seuraavalla kerralla, että eivät ole tervetulleita, sillä tarjolla on ainoastaan JOULUjuttuja, jouluruokia eikä laisinkaan pizzaa.
Kun itse olin pieni en vuosikausiin suostunut jouluna syömään kuin Saarioisten maksalaatikkoa :D tai lihapullia ja ranskalaisia.
Meilläkään ei lapset kovasti pidä jouluruuista, mutta ei heille mitään erityistä pöytään kateta. Syövät sitten kalaa, kinkkua ja perunaa ja leipää.
ei voi olla totta! Eikö anoppisikaan sanonut mitään tuolle toiselle pojalleen. Kyllä luulisi anoppiakin hävettäneen kun ei ole osannut lapselleen alkeellisimpiakaan käytöstapoja opettaa. :)
Kyllä meillä lapset syö jouluruokaa siinä missä muutakin. Ja vaikka joku lanttulaatikko tai rosolli jäisikin syömättä, niin kyllä normijoulupöydässä aina on niin paljon muuta että varmasti saa vatsan täyteen vähän nirsompikin. Eikö veljen vaimo sanonut mitään, mikseivät esim. tuoneet omia eväitä nirsoille lapsilleen?
halunneet syödä jouluruokaa. Ei tää perhe varmaankaan mitenkään halunnut loukata, olivat vaan ajattelemattomia.
Terv Yhden nirson äiti, jonka lapsi söi tänään keitetyn perunan ja leipää juomaksi maitoa.
Miksi et varnnut jotain lasten ruokaa pöytään?
Meillä käy joka joulu samat nirsot vieraat, jotka saavat kalapöydän sijaan lekkelemakkaraa ja juustoja (kauniisti rullalla) sekä joululaatikoiden sijaan lihamakaronilaatikkoa ja muutaman kylmän lihapullan. Eivät eroa jouluruokien joukosta mitenkään.
Muuten täysin käsittämätöntä tilata jouluaattona vieraisiin pitsat? Miten noin nirsoille lapsille kelpaa mausteiset pitsat muutenkaan? Onko viesti porvoosta?
pikku nokareet kaikkia laatikoita kun sai aina välillä pari palaa kinkkua. Muuten olisi syönnyt vain kinkkua. Uutteen makuun totuttelu vaatii 20 maistelu kertaa. Joten toiveissa on, että joskus poika söisi enemmän kuin puoli tl. Tsemppiä!
kun arvelin ettei jouluruuat maistu. Eipä siinä senkummempia. Mutta pizzan tilaaminen olis kyllä ollut jo vähän liikaa. Söikö ne niitä siinä pöydässä laatikoista? :D Ettei vaan olis provo, mikä pizzeria on auki jouluaattoiltana... ?
Juu, ja kerro toki se joulupukin visiittikin!!
Voin ihan kuvitella.
Mä en tajua miksi niin monet ylipäänsä tunkee kylään kun on niin paljon rajoitteita. Ei tykätä tästä eikä tuosta jne. Eikä osata enää käyttäytyä!
Mulle tuli joulukirkossa täyteen kiintiö pikkulapsiperheistä. Olkoonkin, että oli lapsiperheille suunnattu tilaisuus.
Mammat pulisi kirkossa keskenään eikä kuunnellu papin puheita, jälkikasku kitisi minkä ehti ja isommat juoksi ympäri kirkkoa kenenkään komentamatta. Papin puhe hukkui yleiseen pulinaan.
Minkä ihmeen takia nuo ihmiset tuli, kun eivät edes halunneet kuunnella?
Ja vaikka tilaisuus oli lapsiperheille suunnattu, kai jotkut tavat vois sielläkin olla käytössä ja vois lastensa perään vähän edes yrittää katsoa!
Mä en ole koskaan ajatellutkaan tekeväni (saati tilaavani :)) lapselleni jotain erityisruokaa. Hän syö sen mitä pöydästä haluaa ja sillä sipuli. Ja vanhemmat näytämme esimerkillämme, että kaikki ruoka on hyvää. En ole ikinä milloinkaan kuullut viisivuotiaani sanovan "hyi, en syö"! Enkä sellaista törkeyttä sallisikaan. Ruokaa ja ruuan valmistajaa täytyy aina kunnioittaa. Jos lapsi ei jostain välitä, niin hän kieltäytyy kohteliaasti. Tosin tämäkin on harvinaista.
hävennyt itteni maanrakoon jos oils mies ruennu pitsaa lapsille tilaan:)) Meillä lapset syö joulupöydästä sitä mitä on tarjolla ja maistuu. Kalaa ja pottuja ja laatikoitakin meni vähän. Kinkkuakin maistiaisiks. Oikein yllätyin kun kolmevee sanoi että vois ottaa lanttulaatikkoa.On meinaan meidän perheen nirso. Pienempi tyttö syö ihan mitä vain ja eskaripoikakin aika ennakkoluulottomasti.
eivät muka voisi oppia käyttäytymään kohteliaasti... Oppivat kyllä, jos ymmärtäväisesti opetetaan. Ja oma esimerkki on tietysti paras. Oma lapseni osaa esim kirkossa kyllä olla hiljaa. Eilenkin joulukirkossa istui sylissäni ja sitten kun ei enää jaksanut istua supatti korvaani, että nyt haluan välillä mennä ulos. Ja niin siitä hiljaa hiivittiin takavasemmalle. Lapsille voi opettaa tilannetajua.
Ensinnäkin tiesin kyllä näistä nirsoiluista, mutta luulin, että lihapullat, karjalanpaisti, kinkku, italiansalaatti, leipä tms. kelpaisi. Olivat viimeksi jouluna käydessään vielä niin pieniä, että kelpuuttivat maksalaatikon ja kinkun ruuakseen...Nyt lapset ovat 8 ja 9, meillä 5 ja 7
En nostanut pitsan tilaamisesta meteliä (anoppi kyllä naputti jo ihan tarpeeksi), koska joulutunnelma oli jo muutenkin tarpeeksi kireää. Teimme niin, että lapset söivät pitsansa keittiössä ja me muut sitten jouluruokia ruokailutilassa. Harmitti kyllä ihan vietävästi.
No, joulupukkiepidsodi alkoi jo ennen pukin tuloa, kun serkut päättivät valistaa lapsiamme sillä, että joulupukkia ei ole olemassa. Vahvasti pukkiin uskovat lapsemme eivät tienneet mitä uskoa, mutta pukin tultua, serkkupoika sanoi heti "kato nyt, ihan selvästi tekoparta". Lapsemme olivat harjoitelleet laulua ja piirtäneet pukille lahjaksi piirustukset, mutta eivät sitten halunneetkaan niitä antaa/laulaa. Meni tunnelma aika latteaksi. No lahjat jaettiin ja pukki lähti (tässä olin tiukkana enkä antanut kenenkään repiä pakettejaan auki samantien). Kun sitten lahjat avattiin kävi selväksi, että meidän lasten lelut olivat "lapsellsia" ja "surkeita", vaikka ne olivatkin lapsiemme toivelahjoja. Onneksi lapsemme silti olivat innoissaan lahjoistaan. Serkut saivat pelikonsolin ja muutaman pelin. Meillä ei ole pelikonsolia, pelataan tietskalla se mitä pelataan. Enkä ollenkaan pidä mistään räiskintäpeleistä. Koko aattoillan meillä oli sitten olohuoneessa tv:ssä kiinni tuo konsoli (pitää sitä kokeilla..) ja siinä joku lego-hahmoilla pelattava räiskintä. Ok, veri ei lentänyt, mutta meteli oli melkoinen. Sitä sitten väkisin seurattiin koko joulu. Olin vähän ajatellut, että aikuiset voisivat vaikka katsoa jotain joulukonsettia tms. tai ihan vaan keskustella kun lapset leikkivät leluillaan... Meillä kun ei valitettavasti ole kuin yksi televisio ja se on olohuoneessa.
Että tosi tunnelmallinen joulu meillä. Ensi joulun olemme ihan varmasti eri seurassa...
meillä noita sporttipelejä pelasivat kaikki ja kivaa oli. Ymmärrän kyllä närkästymisesi, pizza ei kuulu kuvioihin, olishan noista tarjottavista löytynyt muutakin syötävää, tai sitten olisivat saaneet olla syömättä.
Vähänkö noloa! Mä olisin sanonut, että menkää syömään ne pitsat muualle!