Ollanko hyvin pärjääville nuorille äideille kateellisia?
Tai nuorille perheille? Vai mistä johtuu, että monesti nämä "kypsällä iällä saaneet " äidit jaksavat ottaa kiivaasti kantaa siihen, kuinka EI kannattaisi tehdä lapsia nuorena. Jos he tietävät, että oma tapa on "parempi" toimia, ja ovat vielä kypsiä aikuisia, niin miksi he jaksavat kerta toisensa jälkeen avautua nettipalstoilla, kuinka kamalaa on saada nuorena lapsia? Onko se jonkunlaista kateutta kuitenkin? Minusta ainakin nuoret, onnelliset perheet on suloista katseltavaa, ja usein pärjäävätkin ihan hyvin :)
Kommentit (55)
Halutaan vain leikkiä kotia ja tiedetään että kun on lapsi, niin kaupungilta saa kämpän ja sossusta toimeentulon
täällä ne kaupungin asunnot vie nakit ja juopot, en ole saanut laisinkaan kaupungilta asuntoa, vaikka lapsia kolme.. Ehei!
Halutaan vain leikkiä kotia ja tiedetään että kun on lapsi, niin kaupungilta saa kämpän ja sossusta toimeentulon
täällä ne kaupungin asunnot vie nakit ja juopot, en ole saanut laisinkaan kaupungilta asuntoa, vaikka lapsia kolme.. Ehei!
Eli siis narkit!
Taloudellista hyvinvointia? Silloin ei ainakaan nuori äiti ole sitä itse voinut luoda, on joko perittyä rahaa tai sitten hyvin toimeentuleva mies josta on riippuvainen.. Vanhennat äidit ovat jo itse luoneet omaa hyvinvointiaan omilla avuillaan.
Kuinkas selität sen että meilläkin on tällä hetkellä mieheni kanssa talous kunnossa, pärjätään hyvin, itseasiassa meillä on yritys. Ja ei kumpikaan ole perinyt rahaa tai muuta vastaavaa. Miksi ei voisi nuoret pärjätä omillaan?
ja jos ei opiskele niin on vähän vaikea saada työtä. Tällä hetkellä se on vaikeaa monelle koulutetullekin.
Tosiasia on että nuoretkin pärjäävät jos vain haluavat pärjätä.
Aika harvoin parikymppisellä on vakituinen työpaikka, ei se ole mikään yleistys vaan fakta. Varmasti ne pärjää jotka haluaa, mutta usein ne jotka saavat lapsia nuorena eivät todellakaan halua pärjätä taloudellisesti. Halutaan vain leikkiä kotia ja tiedetään että kun on lapsi, niin kaupungilta saa kämpän ja sossusta toimeentulon.
Itse en tunne ketään joka haluaa leikkiä pelkästään kotia siksi että saisi sossusta kämpän ja rahaa.
Sä taas taidat pelkästään yleistää omien kokemusten pohjalta?
Taloudellista hyvinvointia? Silloin ei ainakaan nuori äiti ole sitä itse voinut luoda, on joko perittyä rahaa tai sitten hyvin toimeentuleva mies josta on riippuvainen.. Vanhennat äidit ovat jo itse luoneet omaa hyvinvointiaan omilla avuillaan.
Kuinkas selität sen että meilläkin on tällä hetkellä mieheni kanssa talous kunnossa, pärjätään hyvin, itseasiassa meillä on yritys. Ja ei kumpikaan ole perinyt rahaa tai muuta vastaavaa. Miksi ei voisi nuoret pärjätä omillaan?
ja jos ei opiskele niin on vähän vaikea saada työtä. Tällä hetkellä se on vaikeaa monelle koulutetullekin.
Aika harvoin parikymppisellä on vakituinen työpaikka, ei se ole mikään yleistys vaan fakta. Varmasti ne pärjää jotka haluaa, mutta usein ne jotka saavat lapsia nuorena eivät todellakaan halua pärjätä taloudellisesti. Halutaan vain leikkiä kotia ja tiedetään että kun on lapsi, niin kaupungilta saa kämpän ja sossusta toimeentulon.
Itse en tunne ketään joka haluaa leikkiä pelkästään kotia siksi että saisi sossusta kämpän ja rahaa. Sä taas taidat pelkästään yleistää omien kokemusten pohjalta?
paikassa johon pääsi peruskoulupohjalta ja siellä oli muutamia alle parikymppisiä kouluttamattomia joiden suunnitelma oli selvä: tiineeksi niin saa stadin kämpän. Ainahan lapsiperheelle asunto järjestetään, jos ei kaupungilta/kunnalta niin sossun tuella joltain muualta kuten satolta.
Itse en tunne ketään joka haluaa leikkiä pelkästään kotia siksi että saisi sossusta kämpän ja rahaa. Sä taas taidat pelkästään yleistää omien kokemusten pohjalta?
paikassa johon pääsi peruskoulupohjalta ja siellä oli muutamia alle parikymppisiä kouluttamattomia joiden suunnitelma oli selvä: tiineeksi niin saa stadin kämpän. Ainahan lapsiperheelle asunto järjestetään, jos ei kaupungilta/kunnalta niin sossun tuella joltain muualta kuten satolta.
Sitä en kyllä ihmettele, mitä tutustunut helsinkiläisnuoriin niin............
Pikkaisen erilainen meininki täällä maalla.
mun serkku on suht nuori täyttää 23 ja kesällä valmistuu DI:ksi on työpaikka jo valmiina jos ny tulis raskaaksi ei kärsis koulu enään ja olis hyvä toimeentulokin...
mun serkku on suht nuori täyttää 23 ja kesällä valmistuu DI:ksi on työpaikka jo valmiina jos ny tulis raskaaksi ei kärsis koulu enään ja olis hyvä toimeentulokin...
tkana ehkä amiskoulu tai pelkkä yo- tutkinto ja sitten pamahtaa raskaaksi ja jää huonolle vanhempainrahakaudelle? Että mistä sitä rahaa on OMIN AVUIN tahkottu??
itse olin 21 ja vakkari töissä kun sain esikoiseni!!
itse olin 21 ja vakkari töissä kun sain esikoiseni!!
juhuu ap???
mitä olit ehtinyt hankkia? minäkin olin vakkaritöissä ja en ollut ehtinyt paljon mitään kun valmistuin 19 vuotiaana ammattiin
nuori aloittaa ammattikoulun heti peruskoulun jälkeen 16-vuotiaana. Se kestää noin 3 vuotta ja nuori on kesät opiskelualaansa liittyvissä töissä saaden palkkaa. Nuori valmistuu 19-vuotiaana ammattiin ja jos on onnistunut valitsemaan hyväpalkkaisen työvoimapulasta kärsivän alan niin sitten asiat ovat hyvin. Käy vuoden pari töissä ja saa lapsen 20-21-vuotiaana ihan hyvällä äitiyspäivärahalla. Kun taas monet ylioppilaat pääsevät saman ikäisenä vasta opiskelemaan haluamaansa alaa.
odotan neljättä lastani (tosin raskaus on niin alussa, ettei siitä tiedä muut kuin minä ja mieheni).
Minusta meillä on ihan tavallinen, onnellinen perhe. Mies on rakennusalalla ja tienaa sen verran hyvin, että itse voin olla kotona / tehdä 50% työaikaa (valmistuin 2kk ennen esikoiseni syntymää kätilöksi ja olen sen verran tehnyt työtä, ettei taidot ruostu).
Meillä on vanha, ikioma omakotitalo, josta on hyvin pieni laina. Asumme jonkun mielestä varmaan vaatimattomasti (3 makaria, isohko tupakeittiö ja ulkosauna). Meille tämä on kuitenkin unelmien täyttymys, lähinnä sijainniltaan ja tunnelmaltaan.
Tunnen jaksavani lasten kanssa hyvin, vaikka ovat syntyneet suht pienillä ikäeroilla. Meille on kyllä sattunutkin 2 erityisen tervettä ja helppoa lasta, yhdellä on sitten enempi jaksamista vaativia juttuja (pahat tulehduskierteet, lievä kehitysvamma). Mieheni tukee minua sopivasti, osaamme vaalia parisuhdettamme ja meillä on 2 ihanaa koiraa, jotka ovat se MINUN ikioma juttu, rentoutumiskeino.
Ikinä en ole kohdannut pahansuopia tai kateellisia ihmisiä. Minusta jokaisessa äidissä, jokaisessa ihmisessä, jokaisessa elämässä on jotain arvokasta ja ainutlaatuista. Parhaiten elämässä mielestäni ovat onnistuneet he, jotka ovat saavuttaneet onnen ja osaavat olla juuri omia itsejään, sellaisia kuin ovat. Ilman mitään roolia tai toisten mielyttämisen taakkaa.
sitten ehditty harjoittaa pari vuotta ja bruttovuosipalkka jossain keittäjän työssä on n. 18 000 euoroa vuosi? Että onpas ehditty paljon takoa rhaa ja elettäväkin on sillä vaatimattomalla palkall.
Buahhaahaa hyvin pärjäävät nuoret äipät!
sitten ehditty harjoittaa pari vuotta ja bruttovuosipalkka jossain keittäjän työssä on n. 18 000 euoroa vuosi? Että onpas ehditty paljon takoa rhaa ja elettäväkin on sillä vaatimattomalla palkall. Buahhaahaa hyvin pärjäävät nuoret äipät!
sähköasentajina tai lvi- alalla? Kyllä ne edelleen miehisiä ammatteja ovat.
En kyllä kadehdi enkä myöskään väheksy kaksikymppisiä äitejä, jokaisella on oma elämäntarinansa ja jokainen äiti on rakkain mahdollinen lapselleen, oli minkä ikäinen hyvänsä :-)
En kyllä kadehdi enkä myöskään väheksy kaksikymppisiä äitejä, jokaisella on oma elämäntarinansa ja jokainen äiti on rakkain mahdollinen lapselleen, oli minkä ikäinen hyvänsä :-)
suurtalouskokki tms. niin silti yhdessä heillä toimeentulo parempaa kuin esim. akateemisilla opiskelijavanhemmilla
sähköasentajina tai lvi- alalla? Kyllä ne edelleen miehisiä ammatteja ovat.
mutta niitäkään ei varmaan saisi nuori äiti saada,heh.. Ainiin, saammehan tällä hetkellä myös asumistukea 50e kuussa, hurjaa.. Ja kyllä, tunnen myös 30-40 vuotiaita äitejä, jotka saavat asumistukea ja paljon enmmän kuin minä...