Asutko ökyalueella, vaikket oikeasti "kuuluisi" sinne? Lue tämä :)
Hei,
Me ei olla ns rikkaita. Ollaan saatu perintöjä, mutta meillä ns. tavis ammatit (opettaja + raskaantyön raataja). Haaveiltais toisaalta ökylinnasta-. Modernista n. 200 m2 ökytaloista. Mutta mietityttää sopeuduttaisko ympäristössä asuvien oikeasti öky- ihmisten seurassa.
Onko sinulla omia kokemuiksia?
Kiitos kaunis :)
Kommentit (65)
minä olen kyllä myös sitä mieltä, että ns paremmissa perheissä lasten koulunkäynnistä ollaan keskimääräistä kiinnostuneempia.
lasten kaverit ovat hyvistä kodeista, joissa arvostetaan hyviä harrastuksia ja ollaan kiinnostuneita lasten koulunkäynnistä. Siitä on hyötyä ihan jälkikasvullekin siis.
kunta juuri kaavoittanut postimerkin kokoisia tontteja näille 300 neliöisille linnoille. Ei palveluja lähellä, 2 autoa pakollinen minimi.
Ystäviäni asuu noilla alueilla ja minusta ne ovat hmmm ei niin viehättäviä. En todellakaan sano tätä ääneen, ja talot ovat toki kauniita. Mutta kun ulkoseinät ovat melkein kiinni toisissaan, niin eihän se kaunista ole.
Me asutaan alueella jossa on vanhaa ja uutta sekaisin, itse asumme uudessa. Kaikki palvelut lähellä ja asukkaat sekalaisia. Mummoja ja pappoja vanhoissa rintamamiestaloissa ja perheitä uudemmissa omakotitaloissa.
Itse viihdyn täällä paremmin. Ja huomaan, että meidän eskarilaisen touhut on erilaisia kuin noilla ökyalueilla asuvilla. Meillä ei ole vielä mitään tietokonepelejä tms ja leikitkin ovat lapsenomaisempia. En yleistä tätä koskemaan kaikkia ökyalueita, mutta jostain syystä minun kokemukseni on näin.
Että ap haluaa talon alueella, johon ei ole varaa! Miksikö? No siksi, koska on vähän todellisuudentaju kateissa!?
Millä aikoisitte maksaa ko. talon?
Mun ymmärtääkseni kukin asuu yleensä sellaisissa puitteissa, jotka pystyy kustantamaan. Joskus voi tulla ylilyöntejä itse rakennettaessa, koska kustannukset voivat yllättää, ja sitten taloja myydään puolivalmiina.
Mikään pankki ei anna lainaa keskituloiselle perheelle 400 000 e. En tiedä millaiset säästöt teillä on, mutta mitä h*****tin järkeä on edes havitella moista? Joudutte ongelmiin.
Asun itse uudella okt-alueella, jossa on monenlaista perhettä. On isojakin taloja, mutta nämä tavistalotkin ovat _kalliita_(, vaikka tontit ihan seudun keskihintaisia). Toisin sanoen sitä hintaluokkaa, johon on täälläpäin varaa vain vähintään keskituloisilla, ja niilläkin vain, jos on itse otsa hiessä raatamalla tehty lähes kaikki.
Ja joukossa on niitäkin, joilla on rahat loppuneet kesken ja asuttu siinä alusta asti itse väännetyssä mutta ylioptimistisesti suunnitellussa talossa vuosia hiekkakasan keskellä.
Että tervemenoa vaan jokamiehen velkahelvettiin, vaikkakaan jos todellisuudessa pysytään ette edes voi sellaiseen päästä, koska sellaiseen lainaan teillä ei ole rahkeita.
Asun itse ns. rikkaiden alueella. Minulla oli ennakkoluuloja ennen tänne muuttamista mutta ne ovat karisseet vuosien varrella. Täällä asuu ihan tavallisia ihmisiä. Tosin hyvin menestyviä, työssäkäyviä. Paljon on tarhaikäisen vanhemmissa toimitusjohtajia jne. Mutta silti he ovat ihan tavallisia ja mukavia. Kannattaa muistaa, että usein hyvätuloisten alueilla on hyviäkin puolia, ihmiset ovat aktiivisia, lähes kaikki äänestävät, järjestetään yhteistä kotiseututoimintaa, hyväntekeväisyysjuttuja jne. En itse ainakaan tunne ketään "ökyilijää", joka kerskuisi omaisuudellaan.
Mitä hyvää siinä on että lähes kaikki äänestävät (Kokoomusta)
Ko. alue on vastakohta slummeille jossa ei äänestetä.
Kokoomusta äänestävät ihmiset ovat erilaisia kuin kommarit ja viherpiipertäjät = paskasakki.
Uskoisin että tällä alueella missä nyt asun ei vasemmisto jyllää, vaikka punaisessa kaupungissa asutaankin.
Ap täällä...
Miks helvetissä lulet etei meilolä ois varaa asua sellaisella alueella????
Sanoin että meillä on kyllä perintöjä esim. Asumme tällähetkellä 330 000€ maksavassa talossa, lainaa noin 40 000. JOten älä tuu viisastelemaan! Kysyin vaan, mitä mieltä ihmiset on, jotka ei oikeesti ole mitään palkkahirmuja. Kustannukset meillä on maksaa, ei me mitään dillejä olla!
Nyt kun selvisi minkä hintaluokan asunnoista puhutaan, pidän ihan talvallisena alueena. Ei 400k Helsingissä ole paljokaan. Ihan tavallisia alueita. Ökyalueella minä tarkoitan sellaisia 800k ja enemmän miljoona asuntoihin. Siis neliöhinnoiltaan vähintään 5005-15000€. Mielestäni sellaisilla alueilla pitää jo olla rahaakin asua ja fiksuja alueita ovat mielestäni.
Juu, meidän "öky" on tässätapauksessa 400 000 about. Turussa sillä saa jo hienon arkkitehdin suunnitteleman lukaalin :)
ON sellaisia joissa kämppien hinnat on alkaen 800 000 eurosta ylöspäin.
Ap täällä...
Miks helvetissä lulet etei meilolä ois varaa asua sellaisella alueella????
Sanoin että meillä on kyllä perintöjä esim. Asumme tällähetkellä 330 000€ maksavassa talossa, lainaa noin 40 000. JOten älä tuu viisastelemaan! Kysyin vaan, mitä mieltä ihmiset on, jotka ei oikeesti ole mitään palkkahirmuja. Kustannukset meillä on maksaa, ei me mitään dillejä olla!
siihen, että teillä olisi sukanvarressa satojatuhansia.
Todellista viistastelua siis, arvon satojen tonnien päällä istuva ap.
Tietenkin jos on rahkeita asua jossain omasta mielestään hienostoalueella, niin sinne vaan.
Sen kyllä olen todennut, että näillä tyypillisillä suomalaisilla hieman paremmilla asuinalueilla, jotka joidenkin vanhempien alueiden asukkaiden mielestä ovat ökyalueita tai hienostoalueita, on seassa ihmisiä, jotka nimenomaan haluavat asua alueella nimenomaan siksi, että alue ja talo ovat heille statussymboleja ja ikäänkuin merkkeinä siitä, että he ovat myös ainakin _melkein_ yhtä "hienoja", kuin aluella asuvat oikeasti rikkaat, joita nämä ihmiset suuresti ihailevat. Mutta ehkä sinäkin ap olet sellainen, joten voit sopeutua joukkoon.
Tietenkään kaikki eivät ole sellaisia, mutta takuuvarmasti sellaista porukkaa löytyy enemmän kuin vaatimattomammalta alueelta. Se lienee varmaa, mutta kullakin alueella on omat piirteensä ja jossain on tervehenkisempi meininki, kun taas toisilla voi olla ahdistavaakin.
seassa ihmisiä, jotka nimenomaan haluavat asua alueella nimenomaan siksi, että alue ja talo ovat heille statussymboleja ja ikäänkuin merkkeinä siitä, että he ovat myös ainakin _melkein_ yhtä "hienoja", kuin aluella asuvat oikeasti rikkaat, joita nämä ihmiset suuresti ihailevat.
joille ulkoiset puitteet ovat elämää tärkeämpiä, palvovat titteleitä, tavaraa ja itseään rikkaampia ja ovat siksi joidenkin mielestä rasittavia ihmisiä.
Me "ökyt" olemme asuneet mm. pääkaupunkiseudulla varakkaalla alueella (talon arvo noin 1 milj e)ja pikkukaupungissa keskiluokkaisella alueella "ökytalossa". En oikein seuraa ap:n ajatuksenkulkua. Me olemme tulleet hyvin toimeen naapurien kanssa joka paikassa, enkä ole koskaan miettinyt heidän varallisuuttaan. En koe, että olisimme ihmisinä jotenkin erikoisempia kuin he, vaikka olemmekin tinanneet paremmin.
Me muutimme vuosi sitten pois espoosta, koska emme löytäneet taloa & tonttia, jotka olisivat olleet tarpeisiimme sopivia.
Nyt asumme kehyskunnassa, isolla tontilla, uudehkossa suuressa kivitalossa, joka maksoi 650 000e, alueella on vain hienoja kivitaloja ja alue on kokonaisuudessaan huolellisesti suunniteltu.
Naapurimme ovat monet ulkomailla suuren osan vuodesta töissä, johtavassa asemassa olevia ja muutama yrittäjä.
Mieheni on toimitusjohtaja ja itse olen yrittäjä (äitiyslomalla).
Todella mukavia ja tavallisen tuntuisia ihmisiä, vaikka on hienot talot &autot.
ja kyllä se ihan ökyaluetta on
Nyt kun selvisi minkä hintaluokan asunnoista puhutaan, pidän ihan talvallisena alueena. Ei 400k Helsingissä ole paljokaan. Ihan tavallisia alueita. Ökyalueella minä tarkoitan sellaisia 800k ja enemmän miljoona asuntoihin. Siis neliöhinnoiltaan vähintään 5005-15000€. Mielestäni sellaisilla alueilla pitää jo olla rahaakin asua ja fiksuja alueita ovat mielestäni.
joitain pröystäileviä taloja jossain pienillä alueilla on, mutta missään Suomessa ei ole sellaista aluetta, jossa olis oikeasti paljon hienoja isoja omakotitaloja ja rikkaita asukkaita vieri vieressä. Me asuttiin välillä Westendissä ja se oli ihan perusespoolaisalue, ankeita Nokian insinöörejä ja kotiäitejä joiden lapset kulki vanhoissa Reimateceissä ja liian pienissä kengissä.
et mä haaveilen sellaisesta et joku oikeasti perustais jonkun oikeasti laadukkaita palveluja tarjoavan hienon pikkukaupungin, jossa olis hyvä infrastruktuuri: Uimahalli, jäähalli, koulut, päiväkodit, ratsastustallit, kirjasto, ostoskeskus, kaikki kävelyetäisyydellä omakotitaloista, jotka olis 250-500 neliöisiä, kauniita ja hyvin suunniteltuja. Parkkipaikkoja olis riittävästi. Koulu olis tasokas, harrastusmahdollisuudet olis hyvät jne.
Kaupunki/asuinalue vois sijaita jossain max 30-35 min ajomatkan päässä Helsingin keskustasta. esim. Kirkkonummen Sarfvik olis ihan ideaali mut tuskinpa sinnekään kukaan mitään kunnollista rakentaa.
Muuttaisin heti!
"Ökyalueet" on täynnä kaltaisiasi idiootteja. Ne, joilla oikeasti on älyä/koulutusta/asemaa/rahaa, eivät tarvitse hulppeaa linnaa sitä todistamaan.
Kaivarissa kierrätys on pop :-)
"Ökyalueet" on täynnä kaltaisiasi idiootteja. Ne, joilla oikeasti on älyä/koulutusta/asemaa/rahaa, eivät tarvitse hulppeaa linnaa sitä todistamaan.
Kaivarissa kierrätys on pop :-)
Höpö höpö.
"Älyä" tarkoittanee samaa mieltä kanssasi olevia NIIN edistyksellisiä kierrättäjiä7vasemmistovihreitä äänestäjiäö tms. yliopistotyyppejä jotka eivät onnistu muuttamaan koulutustaan rahaksi:)
karun todellisuuden mikä suomessa vallitsee asuinalueiden suhteen.
Eli oikeasti ihmiset, jotka asuvat siistimmillä asuinalueilla ovat useimmiten "normaaleja" siinä missä muuallakin asuvat.
Mutta ap taas osoitti oikeaksi senkin, että joukkoon mahtuu myös ihmisiä, jotka pitävät paremmin toimeentulevia erikoisena porukkana ja sen, että näille asuinalueille hakeutuu myös ihmisiä, jotka vartavasten pitävät ihquna ja mahtavana päästä "rikkaiden" alueelle. Ainakin meilläpäin sellaisia liikkuu joukossa, mutta onneksi vähemmän.
Totuus ihmisten toimeentulotasosta uusien, isojen talojen alueella on kuitenkin väistämättä se, että pääasiassa siellä asuu paremmin toimeentulevaa porukkaa ja jopa miljonäärejä. Mutta heitä asuu kyllä myös vanhoissa taloissa, kerrostaloissa ja rivitaloissa, ja muualla kuin ökyalueilla.
ns. hyvässä ympäristössä vanhemmat ovat niin urakeskeisiä ja haluavat harrastaa ja matkustaa, että lapsille ei liikene aikaa. Siitä syntyy ongelmia.