Lapsen isä saa minut raivon partaalle... :(
Kysymyksessä siis lapsen tapaamisoikeus ja etenkin juhlapyhät. Lapsen isä on sitä mieltä, että jouluaatto vähennetään viikonlopuista. Eli lapsi oli hänellä nyt viikonloppuna ja seuraava viikonloppu olisi 1-3 päivä. Miehen mielestä juhlapyhät korvaavat viikonloppuja, mielestäni ne ovat viikonloppujen lisänä. Miten tämä asia nyt menee lakien ja asetusten mukaan? Ei mulla muuten olisi mitään väliä, mutta tämä on periaate kysymys.
Lisäksi lapsen kuskaus on aina meidän vastuulla. Lapsen isä ei koskaan hae eikä tuo lasta. Olen jaksanut kuskata 35km suuntaansa jo neljän vuoden ajan, mutta nyt olen niin loppu. En haluaisi olla kuskaamatta, koska sitten lapsi ei näe isäänsä, mutta en jaksaisi enää uhrata perjantai iltoja ja sunnuntai iltoja ajeluun. Kaiken huippuna meidän oletetaan kuskaavan myös jouluaattona tyttöä ja hakevan hänet joulupäivänä pois kun isällä tapanina muita menoja. Voiko lain mukaan olettaa, että me kuskaamme?
Kommentit (10)
niin niillä mennään.
Yleensä hyvät tavat menee niin että toinen vanhemmista huolehtii toisen kyydin ja toinen toisen. Osaisiko lapsi kulkea bussilla?
Meillä on esim papereissa että joka 2. vkonloppu, ja puolet loma-ajoista. Arkipyhät vuorovuosin. Eli joka toinen vuosi kaikki arkipyhät (pääsiäinen, vappu, juhannus, uusi vuosi) Joulun aina kotona ja tapanina isälleen. Ja isä hakee ja tuo lapsen saman kaupungin sisällä koska hällä auto, mulla ei, mutta jos muutto toiseen kaupunkiin niin toinen matka isän vastuulla, toinen äidin.
Papereihin kannattaa laittaa pilkuntarkasti kaikki, juuri tämmöistä varten.
Vaadi ainakin puolet bensoista, koska kuljetusvastuu myös isällä.
Soita lastenvalvojalle ja varmista sieltä.
Vaadi ainakin puolet bensoista, koska kuljetusvastuu myös isällä.
Soita lastenvalvojalle ja varmista sieltä.
..tavata muualla asuvaa vanhempaansa ja että vanhempien velvollisuus on edistää tämän oikeuden toteutumista. Lait eivät ole niin yksityiskohtaisia ettei meidän kansalaisten tarvitsisi keskenämme sopia mitään. Vanhemmilla on vapaa oikeus sopia keskenään siitä, miten lapsen tapaamisoikeus toteutetaan. Myöskään kuljetuksista ei laki mainitse mitään.
Jos lastenvalvojalta kysytään niin kuljetukset ovat tapaavan vanhemman velvollisuus. Tämä päätellään siitä, että vain tapaava vanhempi voi saada toimeentulotukea tapaamiskustannuksia varten, jos on muuten toimeentulotukeen oikeutettu.
Siis lapsen isähän ei halua tavata lasta uuden vuoden aattona eikä vappuna. Juhannusaattona ottaa jos menevät mökille mihin tulee myös mummit (lasta vahtimaan). Eli siis vain ja ainoastaan haluaa tavata kivoina perhejuhlina kuten joulu. Muut juhlapyhät ovat aina meidän vastuulla.
Ja mua ei pätkääkään häiritse se, että bensoihin menee rahaa, mutta se aika mikä ajeluun menee. Jos emme vie lasta niin lapsi itkee että en välitä hänestä, koska en vie häntä isälleen. Isä on aivopessyt lasta tällaiseen. Sanonut, että äiti on itsekäs jos ei tuo, koska isällä ei ole autoa. Ei myöskään hae lasta, jolloin lapsi ei näe isäänsä ollenkaan :(
Ja siis todellakin aikaisemmin välimatkaa oli aikaisemmin vain vajaa 10km ja silloinkaan isä ei voinut kuskata. Asumme alueella jossa todella hyvä julkiset yhteydet, joten täällä ei liikkumiseen omaa autoa välttämättä tarvitse.
meillä lukee että lapsi isällään parittomat viikonloput ja LISÄKSI juhlapyhinä seuraavasti.... ( ja sitten on eriteltynä Joulu, uusivuosi, pääsiäinen ja juhannus)
Kuljetus on tapaavan vanhemman vastuulla. Eli meillä isä hakee ja tuo lapsen ellei erikseen sovita muuta käytännön syistä.
Jouluna toisella vanhemmalla ja uutena vuonna toisella. Mitä isä tekee jos et kuskaa lapsia? Meillä minä etäisänä olen aina maksanut lasten 450 km matkat, kun äiti ei osallistu niihin vaikka sopimuksessa sovittiin puoliksi. Suotta stressata eksästä, siitähän on erotti jotta ei tarvitse kokoajan riidellä.