Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mikä lapsella on kun silmissään asiat pienenee

Vierailija
20.12.2009 |

ja suurenee, on joskus aiemminkin kertonut tästä mutta siitä aikaa jo kauan. tulee nukkumaan mennessä yleensä. on muuten normaali. isällään ollut lapsena samanlaista, onko kokemuksia? isällään siis iän myötä "kohtaukset" hävinneet.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös näitä "menee nopeasti" tunteita. Minulla ei muita oireita ja kohtaus tulee todella harvoin.

Miten kauan sinulla kohtaus kestää? Pelottaako kohtaus? Pystytkö puhumaan "kohtauksen" aikana tai tekemään muuta? Kiinnostaa hirveästi, en ole koskaan kuullut kenelläkään muulla olevan näitä kohtauksia, tuo epilepsia-näkökulmakin on uutta.

Lapsena kohtaukset olivat todella voimakkaita ja tuntuivat painajaismaisilta. Muiden ihmisten puhe kuulosti puuroiselta ja olin mieluiten hiljaa ja paikallaan hiljaisuudessa, silmät kiinni. 5

Vierailija
22/35 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään faktatietoa asiasta. Mutta kiinnostaa itseäkin kun myös mulla on sitä että telkkaria katsellessa tuntuu kuva kaukaiselta ja suurelta. Huimausta on usein mutta se ei liene yleisin syy kasvaimeen:) en siis epäile sitä. Yleensä on korvaperäistä. Tosiaan työkaveri kävi läpi tämän ja sanoi että vuosia oli kasvain kehittynyt ja oireet vuosien varrelta löytäneet syyn.Hänellä siis ilmeni epileptisiä oireita. Noita että menee lujaa ja tuleee päälle. itellä ei noita ole. Vitoselle tässä siis tarinoin:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siinä löytyy tälle "tilalle" ihan daignoosikin, en valitettavasti muista mikä se oli.

Minä saan myös joskus noita yöllisiä "kuolemakohtauksia", googlaa unihalvaus. Minulla se menee niin, että tuntuu että olen täysin hereillä, mutten voi liikkua enkä saa suustani ääntä. Tiedostan ympäröivän elämän, eli miehen nukkumassa vieressä, mutten saa ääntäkään pihahdettua vaikka kuinka yritän huutaa. Kamalaa.

Vierailija
24/35 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ketjun aloittajalle ja sinulle, joka mainitsit epilepsian. Taisi vihdoinkin selvitä mikä minua vaivasi. Miten on mahdollista, että maan johtavat neurologit eivät osanneet tehdä oikeaa diagnoosia? Olen pienoisessa shokissa täällä, tosi iso juttu minulle ja selvittää aikamoisen osan lapsuuttani. Jos diagnoosi oikea sinnittelin siis kohtaukseni läpi aina ilman minkäänlaista lääkitystä pakokauhun vallassa. 5

Vierailija
25/35 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinkolasit ovat ihan markettikamaa ilman mitään vahvuuksia, mutta silti lattia tai katu tuntuu tulevan liian lähelle, jos käytän niitä.

Vierailija
26/35 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin oirekuvauksen Epilepsialiiton sivuilta.

http://www.epilepsia.fi/epilepsialiitto/ajankohtaista/tietoa_epilepsias…

Itse en tietenkään tee diagnoosia vaan otan ensi viikolla yhteyttä tuonne Epilepsialiittoon ja kyselen miten kannattaisi edetä. Lapsuuden oireeni viittaavat epilepsiakohtauksiin melko vahvasti.

Lähinnä huolettaa oma lapsi, jolla on puheenviivästymää ja pelkään, että samat oireet iskevät päälle jossakin vaiheessa kuin minulla lapsena. Aion myös pyytää lähetettä kuvauttamaan pääni. Luin jostakin, että kasvain voi olla vuosiakausia oireilematta.

Vierailija
27/35 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

omalla lapsellani on muuten myös vähän vaikeuksia motoriikan kanssa. Ei mitenkään että erottuisi erityisesti joukosta mutta motoriikan kehittyminen vaatii valtavasti harjoitusta. Lisäksi lukemaan oppimisessa on huomattavia vaikeuksia. Ollut myös puheenviivästymistä.

Vierailija
28/35 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sinunkin kannattaisi käydä pyytämässä lähete magneettikuvauksiin tai vähintäänkin lääkärissä juttelemassa oireistasi? Varmuuden vuoksi. Vaikka kohtauksia tulisi vain harvoin.

Minkä ikäinen lapsesi on?

5

Vierailija
29/35 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee tuota myös mutta yleensä vain kun kuume nousee yli 37,5 astetta.. Sillon alkaa nuo pienenemiset ja suurenemiset tai lähinnä että toiseen huoneeseen on kilometri matkaa ja näyttää tosi kaukaiselta kaikki

Vierailija
30/35 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta se on kyllä ihan vaan migreeniä, ei epilepsiaa. Migreeniaurat on just tota. Ei välttämättä edes tule päänsärkyä ollenkaan.

Vierailija
31/35 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä löysit googlettamalla??? Nyt on pakko pikana kirjoittaa kysymys kun oon viemässä lapsia pesulle.

Mun 6v:llä on noita pikana/hitaana meneviä kohtauksia ja isällään on myös lapsena ollut!! Isänsä kertoo noista usein,on jäänyt traumat... ja nyt mietin miten tukea/auttaa esikoista. Esikoisella myös joskus "mustenee" silmissä.

Sanoo siis,että "en oikein nää mitään" tai,että "tuntuu että tuolla reunoilla on pimeää,nään vaan tässä vähän" (tarkoittaa kai et ihan siinä edessä)

Vierailija
33/35 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
34/35 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös näitä "menee nopeasti" tunteita. Minulla ei muita oireita ja kohtaus tulee todella harvoin.

Miten kauan sinulla kohtaus kestää? Pelottaako kohtaus? Pystytkö puhumaan "kohtauksen" aikana tai tekemään muuta? Kiinnostaa hirveästi, en ole koskaan kuullut kenelläkään muulla olevan näitä kohtauksia, tuo epilepsia-näkökulmakin on uutta. Lapsena kohtaukset olivat todella voimakkaita ja tuntuivat painajaismaisilta. Muiden ihmisten puhe kuulosti puuroiselta ja olin mieluiten hiljaa ja paikallaan hiljaisuudessa, silmät kiinni. 5

Miten kauan sinulla kohtaus kestää?

Ei kestä kauaa, joitain minuutteja. Kun kohtaus on päällä on jotenkin kauhean vaikea arvioida aikaa.

Pelottaako kohtaus?

vähän. Nyt jo tiedän että menee nopeasti ohi.

Pystytkö puhumaan "kohtauksen" aikana tai tekemään muuta?

Kohtaus tulee yleensä illalla. Jostain syystä liittyy lukemiseen. Eli jos illalla luen saattaa tulla kohtaus. Olo on epämiellyttävä ja silloin keskeyttää tekemisen ja vaan on ja odottaa että menisi ohi.

Minulla näitä on harvoin. Joskus on pitkiä aikoja jopa vuosia kun ei tule ollenkaan, sitten vuosia että pari krt/vuosi.

Itse en muista että ihan lapsuudessa olisi ollut. Minulla ehkä teini-iästä lähtien. Ikää nyt 30+.

En ole osannut kuvata tunnetta mutta sinä annoit minulle sanat tunteeseen että on epäsynkassa ympäröivän maailman kanssa. Lääkärille olen joskus yrittänyt selittää. Lähetti sydänfilmiin. Siinä ei ollut mitään, eikä sitä tietenkään edes otettu kohtauksen aikana koska se olisi kohdallani lähes mahdotonta. Kerran yritin mitata kohtauksen aikana verenpaineen. Ihan en ennättänyt kohtauksen ollessa pahimmillaan vaan vasta loppuun. En huomannut poikkeavaa.

t. 18

Vierailija
35/35 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli pakko tulla tsekkaan tämä vielä kun oli niin mielenkiintoinen. Vai oli 5 saanut ehkä selville kohtausten syyn? Hienoa! Itekin kävin kattoon ton linkin kun mullakin on sitä että suurenee ja tuntuu kaukaiselta (yl.telkkaa kattoessa),eli makrospia olis nimeltään siis. Jos nyt meni oikein. Ja voi johtua migreenistä joka mulla on ollut kakskymppisestä. Vautsi! Että on nimikin sille tunteelle. Oon aina ajatellu et mulla vaan "jää näkö päälle":) Itelläni tämä ei ole siis häiritsevän usein mutta joskus kuitenkin ja olen vähän ihmetellytkin mitähän lie. Mutta näköjään aihe vapaa ei petä:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi