tää yh jätti tänään eka kertaa 4,5vuotiaan yksin kotiin kun
kävin kaupassa, lapsi itse halus jäädä kotiin kattoo videoa. aikaa meni 15min mulla ja hyvin meni tenavalla, mut syyllistyinkö heitteille jättöön nyt?
Kommentit (30)
ja lyönyt pääsi ja joutunut sairaalaan etkä olisi muistanut että lapsi jäi sisälle?
Meidän 3v olis tänään halunnu aivan ehdottomasti jäädä yksin kotiin, mut en sit yllättäen jättäny ;)
ja lyönyt pääsi ja joutunut sairaalaan etkä olisi muistanut että lapsi jäi sisälle?
Ap liukastuisi suihkusta tullessaan ja löisi päänsä ja saisi aivoverenvuodon.
Ap saisi sairaskohtauksen ja heittäisi henkensä kesken hampaiden harjauksen.
Ap veisi roskia ja kaatuisi jätekatoksessa eikä muistaisi että sillä on lapsi.
Kaikki aivan yhtä varteenotettavia riskejä kuin noin paha liukastuminen kauppareissulla. Kaikkia riskejä ei saa pois vaikka tekisi mitä. Moni on kuollut ihan kotiinsa.
sen aikaa kun kävelin koiran kanssa postilaatikolle ja takaisin, 10min. No 1v oli just nukahtanu päikkäreille ja 3v piirsi pöydän ääressä. Itkuhälytin oli mukana, samoin puhelin, näin kokoajan talon ja ovikin oli auki. Muualle en lähtis.
lapsi yleensä ei oo koskaan halunnu edes olla musta erossa.. Mut tänään oli niin kauhee pakkanen ja maito loppu, lähikauppaan oli pakko lähtee aamulla, lapsi ite esitti että kattoo videota eikä nouse edes sohvalta sinä aikana kun kipaisen kaupassa.. Jotenkin tuli levollinen olo itelle, semmonen varmuus et uskallan käydä! Mun tyttö tosi vastuuntuntoinen ja kypsä ja fiksu iäisekseen ollu aina. mut kiinnostaa lähinnä tietää millon muut ootte jättäny tän ikäsiä yksin pikku ajoiks? ap
Joka tapauksessa, lapselle pitää opettaa, mihin pitää soittaa, jos alkaa pelottaa tai on ollut kauan yksin.
Juuri noin, että jättää pieneksi hetkeksi ja katsomaan turvallista DVD:tä.
kauppareissun ajaksi katsomaan elokuvaa yksin kotiin.
Mulla ei ole hajuakaan, onko oikea ikä aloittaa yksinolemisen harjoittelu, enkä ole ketään tuomitsemassa, mutta itselleni ajatuskin on vieras. Jos neuvolassa käskisivät näin tekemään, en tekisi.
Ekaluokkalainen voi mielestäni ruveta harjoittelemaan yksinoloa. Ja sisarukset jossain eskari-iässä jos vanhempi sisarus kotona. Jonkun on osattava käyttää kännykkää hätätilanteessa jne. Meidän 4+ ei vielä osaa soittaa kapulalla mihinkään.
kauppareissun ajaksi katsomaan elokuvaa yksin kotiin. Mulla ei ole hajuakaan, onko oikea ikä aloittaa yksinolemisen harjoittelu, enkä ole ketään tuomitsemassa, mutta itselleni ajatuskin on vieras. Jos neuvolassa käskisivät näin tekemään, en tekisi. Ekaluokkalainen voi mielestäni ruveta harjoittelemaan yksinoloa. Ja sisarukset jossain eskari-iässä jos vanhempi sisarus kotona. Jonkun on osattava käyttää kännykkää hätätilanteessa jne. Meidän 4+ ei vielä osaa soittaa kapulalla mihinkään.
kauppareissun ajaksi katsomaan elokuvaa yksin kotiin. Mulla ei ole hajuakaan, onko oikea ikä aloittaa yksinolemisen harjoittelu, enkä ole ketään tuomitsemassa, mutta itselleni ajatuskin on vieras. Jos neuvolassa käskisivät näin tekemään, en tekisi. Ekaluokkalainen voi mielestäni ruveta harjoittelemaan yksinoloa. Ja sisarukset jossain eskari-iässä jos vanhempi sisarus kotona. Jonkun on osattava käyttää kännykkää hätätilanteessa jne. Meidän 4+ ei vielä osaa soittaa kapulalla mihinkään.
Hienoa, että meni hyvin. Antaa uskoa molemmille.
Ap liukastuisi suihkusta tullessaan ja löisi päänsä ja saisi aivoverenvuodon. Ap saisi sairaskohtauksen ja heittäisi henkensä kesken hampaiden harjauksen. Ap veisi roskia ja kaatuisi jätekatoksessa eikä muistaisi että sillä on lapsi. Kaikki aivan yhtä varteenotettavia riskejä kuin noin paha liukastuminen kauppareissulla. Kaikkia riskejä ei saa pois vaikka tekisi mitä. Moni on kuollut ihan kotiinsa.
kannattaa ottaa huomioon että jos kotona ollessa tapahtuu jotain ei joudu sossuntätien kanssa asioimaan, toisin kuin jos jätät lapsesi yksin kotiin ja sulle tapahtuu jotain.
kotiin yksin jättäminen on heitteillejättö. Se että jos kotona saa sairaskohtauksen ei ole.
Mä jätin usein 4-vuotiaan kattomaan telkkarista piirrettyjä, kun vein pyykkejä taloyhtiön pesutupaan. Nuoremman lapsen otin mukaan (jos oli hereillä), koska häntä en olisi voinut jättää valvomatta edes hetkeksikään.
Reissuun meni about sen vartin verran.
Kyllähän sitä usein mietin, että mitäs jos nyt jotain tapahtuu, mutta naapurit tiesivät minun olevan kotiäiti, eli jos olisin mennyt tajuttomaksi matkalla, he olisivat tienneet, että toinen tai kummatkin lapset ovat kotona.
olla "avuton" vielä pikään.
En ole kuullut muista 3-vuotiaista, jotka käyttäisivät jo kännykkää, enkä varmaankaan ainakaan asialla kehuskelisi.
meilläkin 4v on ollut hetken yksin kotona kun olen käyttänyt koiraa ulkona.
ja 5vuotiaana on ollut yksin monta kertaa kotona sen aikaa kun olen vienyt miehen töihin. Minulla on kestänyt noin 10min.
Lapsi on aina halunnut jäädä yksin kotiin.
Ja jos minua ei kotiin kuuluisi lapsi osaisi mennä tuttuun naapuriin
1,5km päähän. Liikenne tietysti silloin on aika paljon rauhallisempaa kuin nyt ja pienessä kylässä kaikki tunsivat minut, kaupantätikin oli kummitätini. Niin ne ajat muuttuu.
lievästi flunssaisen 4-v 4kk kotiin siksi aikaa kun vein isoveljen eskariin. Pienempi 1-v 7kk oli mukana.
Olin kyllä todella paniikissa koko matkan, ja onneksi nyt alkoi lomat, ja loman jälkeen tällaisia tilanteita ei enää tule.
Meilläkin muksu pyysi itse saada jäädä katsomaan DVD:tä. Meillä asuu isovanhemmat naapurissa, ja laitoin muksulle valmiiksi haalarin ja kengät ja pipon, että jos tulisi ihan mikä tahansa hätä, voisi saman tien pilputella mummille.
reissussa meni n. 20 minuuttia, ja lapsi oli samassa asennossa sohvalla kuin lähtiessämme, kun palasin. Tämä sama lapsi on aiemmin jäänyt yksin kotiin siten, että me muut ollaan puuhailtu pihalla, ja tämä on leikkinyt sisällä/ katsonut videoita, joten sinänsä on tottunut olemaan hetkittäin yksin kotona.
Isoveljensä, keväällä 7-v ei suostu jäämään hetkeksikään yksin, ei edes tämän pikkuveljensä kanssa, autossa odottaminenkin on ylivoimaista. En pakota, en todellakaan. Näin ne lapset on erilaisia.
Oma 4,5 vuotiaani on liian kekseliäs kaveri, mitä tahansa voisi tapahtua vartissa ilman valvontaa. Kammottava ajatus.
tuolloin olin itse 10v ja noin pienet olivat hoidossa eivät todellakaan yksin käyneet kaupassa. Ja olen kotoisin pikku kunnasta.
1,5km päähän. Liikenne tietysti silloin on aika paljon rauhallisempaa kuin nyt ja pienessä kylässä kaikki tunsivat minut, kaupantätikin oli kummitätini. Niin ne ajat muuttuu.
Kyllä!
Mielestäni et - sinä tunnet lapsesi ja hänen taipumuksensa.