-20c tänään ja oppilaat ulkona välituntisin!
Missä on opettajien järki? Mikä se pakkasraja oikein on?
On se tietysti kiva juoda glögi ja kahvikupponen rauhassa lämpimässä, kun oppilaat hytisee pihalla.
Oma lapseni sairastaa astmaa, on aika paha laittaa hänet pihalle hengittelemään jääkylmää ilmaa.
Aion tehdä tästä koululle valituksen.
Kommentit (70)
koululaiset kävelivät joulukirkkoon. Matka kesti 45 min. suuntaansa. Äitiä moinen extreme-retki hirvitti, mutta lapset eivät aisiasta napisseet.
Sama raja oli käytössä omassa koulussani aikoinaan Turussa. Ihan sopiva raja.
ootko tosissas?? Jos sun jennajanicas ei saa vaatetta päälle ja sä et kykene lastasi ohjeistamaan niin älä nyt jumalauta syytä siitä Etelä- Suomen kelejä. Mun lapsi 11- vee ei suostunut lähtemään edes ovesta ulos ilman kunnon varusteita, joillakin sitä järkeä on päässä vain vähän enemmän;)
totta miten jotkut vastaa naiivisti! Minkähän ikäinen olet?
Kyllä sama raja olisi tarpeen olla kouluissakin.
Sama raja oli käytössä omassa koulussani aikoinaan Turussa. Ihan sopiva raja.
Turussa aikoinaan 15 astetta raja.
Joku ehdotti, että ap:n lapsella olisi lupa olla sisällä astman takia, mutta ei halunnut yksin olla. Siitäkin kyllä voisi opettajalle sanoa. Jos raja on niin se on, halusi lapsi tai ei. Vai saako lapsi itse päättää mm. lääkkeen ottamisesta yms?
raksalla työntekijät tekevät töitä ulkona koko työajan, eivät siis ulkoile vain silloin tällöin - siksi pakkasraja on tarpeen. KOulussa oppitunnit (liikuntaa lukuunottamatta) pidetään sisätiloissa.
Vain av:lla voi joku vertailla näin =)
koulussa voi olla vaikka liikunnan kaksoistunti tai sitten pitkä välitunti käytössä.
Ja ennen kaikkea: lapset eivät ehkä osaa suojata itseään kunnolla ja voi tulla paleltumia. Siksi pakkasraja on tarpeen ja -15 on sopiva.
lapseni koulussa sai tänään itse päättää onko sisällä vai ulkona. Todella monet jäivät sisälle kylmyyden vuoksi.
lapsena ja vieläkään en tykkää kylmällä ilmalla olla ulkona (en kyllä paljon muutenkaan). Ironista ehkä mutta olen nykyään koulussa töissä, enkä opettaja eli joudun siellä välkällä kuitenkin seisoskelemaan..:(
ja silti lapsen oli pakko kävellä kouluun yli kaksi kilometriä. Kävelijät pääsevät heti koulun sisälle, mutta autolla tulijat joutuvat olemaan pihalla niin kauan kunnes koulu alkaa.
koulussa voi olla vaikka liikunnan kaksoistunti tai sitten pitkä välitunti käytössä. Ja ennen kaikkea: lapset eivät ehkä osaa suojata itseään kunnolla ja voi tulla paleltumia. Siksi pakkasraja on tarpeen ja -15 on sopiva.
oli lapsena - 30 pakkasraja että pääsi sisälle ja ulkoliikunnan raja -15...koulussa oli aina -14 vaikka kotona ois ollu -20=)eli hiihdettiin ja luisteltiin vaikka mikä ois ollu..meidän koululaiset ei palellu kun on kunnolla päällä..pihalla näkyy lapsia farkuissa ja lenkkareissa,joten en ihmettele jos joitain paleltaa:(
kunnon talvivarusteet???? ei varmasti jäädy sormet ja muut jos on kunnolla vaatetta.
aika kaukana raksan työtunneista. Pitkä välitunti on max 20-30min, sekin aikas kaukana siitä, kuinka monta tuntia raksalla tehdään töitä. Ja huom. siellä raksalla tehdään töitä (joutuu myös näpertämään pitkään paikallaan jotain), koululaiset taas voivat liikkua mielensä mukaan. Ja liikuntatunneilla tosiaan liikutaan, ei siellä seisota 90min (ja tuohon 90 min sisältyy pukeutuminen, siirtymiset jne eli todellinen aika on vielä lyhyempi).
Esikoinen (8v astmaatikko) oli tänään ulkona 3h (mittari näytti -16 astetta), sisälle tullessa varpaat, sormet jne olivat lämpimänä - olisi ollut kauemminkin jos ei olisi tullut kutsua kotiin ja ruokapöytään. Eli jos varusteet kunnossa niin ei taatusti tule kylmä.
haukkaamassa raitista ilmaa, tai mitä ite tykkäisitte niissä ylisuurissa ryhmissä pienissä luokkahuoneissa, mistä on happi on loppu ekan puolen tunnin jälkeen? Koska olette viimeksi käyneet luokassa, jossa on pidetty tunti 30 oppilaalle, siellä saa veitsellä ilmaa leikata.
Mutta asiani oli ihan tuo pakkasennätys, virallinen on 51 astetta, mutta kotimittarit voivat näyttää jopa 57 asteen pakkasia.
Hyvät joulut kaikille!
parakissa on kyllä aivan erittäin hyvä ilmanvaihto ja ei ilma mene huonoksi, vaikka sisällä oltaisiin koko päivä. Koulun päärakennuksesta en kyllä tiedä. On vanhempaa mallia.
vanhemmat kuinka ostaisi niitä.
Aamulehdessä oli kuva yksi päivä jostain isommasta oppilaasta, joka oli mennyt kouluun päällään vain t-paita ja pitkähihainen. Ei lakkia, ei takkia. Tosin haastattelussa sanoi, että huomenna kyllä laittaa takinkin.
Hehe... mielenkiintoinen keskustelu..
Taidat nähdä unia, Suomen pakkasennätyskään ei taida olla -53. Lapsille on kyllä ostettu fleecet ja toppahousut, mutta ei se ole opettelemisesta kiinni. Tietyn ikäiset lapset vaan pukee istä mitä muutkin ylleen.
Tähän pakko kommentoida, että kyllä suomen pakkasennätys on -53, kylläkin Kittilässä ei ROvaniemellä. Itse jatko-opiskelin Rovaniemellä 90-luvun lopulla ja silloin pakkasta oli oikeasti -43. Se oli vaan pukeutumis kysymys ei muuta. Niin ja silloin mentiin bussilla ja kävellen kouluun ;)
Mulla oli skidinä paha astma ja jos oli 20 astetta pakkasta niin en mä saanu henkeä. Jos oli pakko joskus mennä jonnekin (asuttiin tuulisessa kaupungissa ja oltiin autottomia) niin meillä oli semmonen hengityssuoja varalta. Kaulaliina autto joo vähän, mutta aina piti jonkun läpi hengittää että sai edes vähän happea. Nyt on astma oireeton ollu vuosia ja -18 asteessa ulkoilin yli tunnin kaksvuotiaan kanssa. Nou problem.