Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

-20c tänään ja oppilaat ulkona välituntisin!

Vierailija
18.12.2009 |

Missä on opettajien järki? Mikä se pakkasraja oikein on?

On se tietysti kiva juoda glögi ja kahvikupponen rauhassa lämpimässä, kun oppilaat hytisee pihalla.

Oma lapseni sairastaa astmaa, on aika paha laittaa hänet pihalle hengittelemään jääkylmää ilmaa.

Aion tehdä tästä koululle valituksen.

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Belgia, ne tietää kyllä, että suomalaiset on hulluja, imettävätkin!

Vierailija
22/70 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herranjestas. Mä jouduin odottelemaan koulun alkua aina 1 h ja 40 minsaa koulun pihalla joka aamu. jos oli yli -25 astetta, sai mennä sisälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapseni kanssa pulkkamäessä 1,5 tuntia ja pakkasta oli se 20. Eikä lapsi olis millään lähtenyt sisälle ja sormet ja kaikki oli ihan lämpöiset!!! Aivan mahtava keli!!!!

Vierailija
24/70 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sinä luulet, että ne tottelee. Olen töissä, kun lapsi lähtee kouluun, luuletko, etä ne kiltisti laittavat päälle kaiken mitä sanotaan, kun täällä etelässä ei joka talvi tarvitse edes kalsareita lyhyelle koulumatkalle.

Vierailija
25/70 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse olin ylä-asteella, meiän koulussa oli pakkasraja ihan se -25 astetta. Joka välituntu oltiin pihalla, ja kas, hengissä vieläkin! Ja tuon lisäksi, minä vielä kävelin 4 kilometriä kouluun ja takaisin.

t: astmaa sairastava

Vierailija
26/70 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen koulu saa itse määritellä välituntikäytäntönsä. Ihme vuohotus koko pakkasraja. Kyllä tuulella on tässä myös aika suuri merkitys.

Vierailija
27/70 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin ollut koulussa, mutta mitä sitten. Miksi pitäisi olla pakkasessa, mitä lisäarvoa se tuo? Raitista ilmaa vai? Kiva jäätyä pihalla raitista ilmaa haukkaamassa.

Vierailija
28/70 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä, että vaikeaa astamaa sairastavan lapsen on paras pysyä sisällä paukkupakkasilla, mut muut lapset kyllä kaipaa sitä raitista ilmaa. Jos joskus on koulussa sisäpäivä jostain syystä, niin kyllä ne muksut jo kolmen, neljän tunnin kuluttua kiipeilee seinillä. Itse olen kouluni käynyt Rovaniemellä ja muistan, että meillä välituntien pakkasraja oli 30 astetta. Luistelussa raja oli 25 astetta. Yhtenä vuonna oli viikon ajan pakkasta jopa 53 astetta... joo siis oikeesti 53 (ei 35 ;)) ja kouluun mentiin (3 km oli mun koulumatka). Kävellen. Eikä palellu pätkääkään. Lämpimät välikerrastot, kunnon toppavaatteet ja kengät, hyvä pipo, lämpimät hanskat ja kaulahuivi naamalla. Nyt asun Keski-Suomessa ja oikeesti välillä ihmettelen noita koululaisten pakkasrajoja. Yhtenä talvena oma alakoululainen tyttö ei ehtinyt luistelemaan koko talvena koulun kanssa kuin kerran. Aina satoi joko vettä (eli ei ollut jäätä) tai oli pakkasta liikaa (ja se luistelun pakkasraja oli siis 10 astetta). Nyt vaan ihmettelen tuota yhtä aiempaa kirjoitusta, että eikö siellä Etelä-Suomessa myydä fleecejä ja kunnon toppapukuja. Outoa. Luulen, että sinäkin sellaiset lapsellesi löydät ja kun oikein opetat, niin eiköhän lapsi opi ne päälleen pukemaankin. ;)

Pakkasella ulkoilu on asenne- ja vaatetuskysymys.

Vierailija
29/70 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat nähdä unia, Suomen pakkasennätyskään ei taida olla -53.

Lapsille on kyllä ostettu fleecet ja toppahousut, mutta ei se ole opettelemisesta kiinni. Tietyn ikäiset lapset vaan pukee istä mitä muutkin ylleen.

Vierailija
30/70 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on ihme pullamössävinkuja. Minä käyn lenkillä olipa sää mikä hyvänsä, eilen -25 oli oikein raikasta juosta. Jos lapset pidetään pakkasella sisällä niin mitä hyvää luulet siitä koituvan?

Vierailija
31/70 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

villa on lämpimämpää kuin fleece.

4 vuotiaan pojan kanssa oltiin tänään 19 asteen pakkasessa 2,5 tuntia ulkona, ja ihan lämmin oli poika kun sisälle tultiin. Ihan on pukeutumiskysymys tuo tarkeneminen näissä harvinaisissa (etelä-Suomessa) pakkasissa.

Vierailija
32/70 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astmalasta en ulos lähettäisi jos saa hengitysvaikeuksia pakkasesta (oma ulkoilu loppuu jo ennen -10 asteessa, onneksi). Terveille se tekee ain hyvää, vahvistaa varmaan keuhkojakin?

Vierailija
33/70 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ei ole koulun vika. On vanhemman tehtävä huolehtia, että lapsella on tarkoituksen mukaiset vaatteet ja varusteet.

Vai pitäisikö koulujen pakkasrajat säätää sen mukaan, ettei joku äiti saa jannicajennicaa pukemaan kunnollisia vaatteita päälle?

Vierailija
34/70 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei ole huonoa säätä, on vain huonoja varusteita." -tämän lainauksen olen jostain napannut ja mielestäni se on erittäin sopiva.

Pakkasilma tekee ihan hyvää, täällä Etelä-Suomessa vain ei olla totuttu pakkasiin, heti kauhistellaan. Astmaatikkokin ulkoilee -paitsi, jos on esim. keuhkoputkentulehdus tms., että ahdistaa, niin sitten ollaan enemmän sisällä.

Ja olinpa siellä ulkona minäkin -22 asteessa liikkumassa välituntivalvojana - eikä ollut kylmä, kun oli kunnon varusteet :)

Vierailija
35/70 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Olen siis itse astmaatikko, kuten lapsenikin 3v) Vartti on niin lyhyt aika, kun siitä vielä lasketaan pukeutumiseen ja vessakäynteihin kuluva aika pois, että vaatteissa kuin vaatteissa pitäisi pärjätä ulkona. Vanhemman tehtävä valvoa, että lapsilla asialliset vaatteet välitunneille.

Vierailija
36/70 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun lapsella oli tänään luistelua koulussa, pakkasta -18 astetta. mitään pakkasrajaa ei luistelulle kuulemma ole ko. koulussa, ei myöskään välitunneille.

kyllä välitunnin tarkenee kun on asiallisesti päällä. se on sit asia erikseen, onko tuo luistelu noin kylmällä tarpeellista.

Vierailija
37/70 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lojuvat illat kuitenkin tietokoneidensa ääressä?

Vierailija
38/70 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustakaa curlingvanhemmat oma kerho niin saatte keksenään valittaa.... En kehtais edes tehdä tämmöstä alotusta

MEillä kestää 3 vuotiaskin pakkasta varttin verran.... Ainiin ja 6 kuinen nukkuu parikin tuntia -20 asteessa.....

Revi siitä ja itse sit 15v päsät kun poikasi ei läpäissyt armeijaa vaan tuli maitojunalla kotiin kun ei kestänyt mitään....

Mut hei! AInahan sä voit mennä joka välitunniksi sinne koulun parkkipaikalle että sun kullannuppus pääsee lämpimään autoon mamin kainaloon siksi aikaa kun muut karasituu ulkona :D :D :D

Vierailija
39/70 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mulle tuli kuuma siellä hippaa leikkiessa. Pukeutumiskysymys!

Vierailija
40/70 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sinä luulet, että ne tottelee. Olen töissä, kun lapsi lähtee kouluun, luuletko, etä ne kiltisti laittavat päälle kaiken mitä sanotaan, kun täällä etelässä ei joka talvi tarvitse edes kalsareita lyhyelle koulumatkalle.

ootko tosissas?? Jos sun jennajanicas ei saa vaatetta päälle ja sä et kykene lastasi ohjeistamaan niin älä nyt jumalauta syytä siitä Etelä- Suomen kelejä.

Mun lapsi 11- vee ei suostunut lähtemään edes ovesta ulos ilman kunnon varusteita, joillakin sitä järkeä on päässä vain vähän enemmän;)