Vauvat ei ylipäänsä edes tarvitse soseita.
Suosittelen lukemaan aiheesta baby-led weaning eli lapsentahtinen kiinteiden aloitus. Aiheesta on kirjoitettu useita kirjoja. Olisi hyvä antaa lapsen aloittaa kiinteiden syönti luonnollisella tavalla, tutkien, sormiruokia maistellen ja haistellen. Terveet, hyvinkasvavat vauvat eivät tarvitse soseita äiidnmaidon lisäksi. Siirtyminen kiinteisiin on luonnollisinta silloin, kun se tapahtuu vauvan ehdoilla, mitään sosesotkuja ei tarvita.
Kommentit (8)
Älkää nyt vain kukaan ottako tätä todesta! Kehtaatkin! Joku vielä tukehduttaa vauvansa tällä "luonnollisella" tavalla (tämä tutkiminen, maistelu ja haistelu ei tokikaan ole sotkua..?). Hampaaton tarvitsee sosetta ja piste. Tai voishan sitä päästä helpommalla kun antais hampaattomille vanhuksillekin vaan porkkanan käteen ja muuten normaalia ruokaa...
Ja aloittaa syömisen vauvan tahtisesti.
Kuinka teillä on aikaa kaikkeen tällaiseen jahkaamiseen? Mulla ainakin päivät menee lapsia ja kotia hoitaessa niin ettei tartte miettiä, minkä uuden kotkotuksen alottais vauvan hoidossa.
on hyväksi koettu tapa aloittaa kiinteät. Tietenkin voi käyttää maalaisjärkeä, mitä vauvan eteen tarjoaa. Vauvoilla on aikuisia suurempi kakomisrefleksi, sitä ei tarvitse pelätä. Hedelmiä voi paloitella pieniksi paloiksi ym.
näillä ns. sormiruoilla, eikä vauva ole kertaakaan meinannut tukehtua (on toki välillä kakonut, mutta se nyt on ihan normaalia). Kyllä hampaattomassakin suussa voi jauhaa pehmeitä hedelmäpaloja, keitettyjä vihanneksia jne. Myös soseita annettiin välillä, mutta vauva itse tykkäsi enemmän sormiruoasta. Eivät ne sileät soseet siis todellakaan mikään välttämättömyys ole.
Nykyisin yksivuotiaamme syö käsin, lusikalla tai haarukalla, riippuen ruoasta ja fiiliksestä, kaiketi.
Kannattaa ainakin kokeilla, mitä vauva tykkää sormiruoasta, jos sen kokee jotenkin hankalaksi, niin ainahan voi sitten antaa sosettakin.
ja sitten kun raahaat sen "koliikkivauvasi" päivystykseen kuivuneena, niin muista ottaa toi kirja mukaan, niin sillä sairaanhoitajalla on millä lyödä sua päähän... tsiisus mitä urpoja täällä välillä käy.
Ja aloittaa syömisen vauvan tahtisesti.
Kuinka teillä on aikaa kaikkeen tällaiseen jahkaamiseen? Mulla ainakin päivät menee lapsia ja kotia hoitaessa niin ettei tartte miettiä, minkä uuden kotkotuksen alottais vauvan hoidossa.
Kun lapset syö itse vauvaa myöten niin helpompi keskittyä omaan ruokailuun. Tai vaikka keittiön siistimiseen.
ja sitten kun raahaat sen "koliikkivauvasi" päivystykseen kuivuneena, niin muista ottaa toi kirja mukaan, niin sillä sairaanhoitajalla on millä lyödä sua päähän... tsiisus mitä urpoja täällä välillä käy.
että miten se vauva pääsee kuivumaan, kun saa käydä rinnalla niin paljon kun haluaa ja sitten vielä siihen sormiruokaa päälle. Kuivuuko se siihen soseiden puutteeseen?
kokonaisia porkkanoita ja isoja perunanpaloja vaan, kai niistäkin hitaasti järsimällä saa harvemmillakin hampailla jotain syötyä.