Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko Facebookissa ikäraja? 10-v lapseni kertoi,

Vierailija
18.12.2009 |

että oli liittynyt kavereidensa kanssa facebookiin.

Itse on ymmärrä siitä mitään, enkä siitä tiedosta lainkaan ilahtunut. Olin kuitenkin tyytyväinen, että lapsi kertoi sen. Kielsin laittamasta sinne omaa nimeään yms. muita henk.koht. tietoja. Kaikki lapset olivat kirjautuneet sinne tekaistuilla nimillä. Neuvoisitteko mitä pitäisi tehdä. Kieltääkö koko facebook vai antaa olla siellä tekaistulla nimellä ja seurata tilannetta?

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

antaisi lapsilleni lupaa alle 13-vuotiaana sinne profiilia luoda.

Kyllä siinä saa olla sitten tarkkana millaiset yksityisyysasetuksen laittaa, ketä ottaa kavereikseen, mitä asioita siellä käsittelee, mitä kirjoittaa, mihin vastaa, mihin juttuihin liittyy yms. tuskin kovin pienet lapset näitä asioita ymmärtää, itsekin kun saa olla tarkkana ja joitain asioita pohtia tarkemmin, että mikä on fiksua ja mikä ei, ennen kuin menee vaikka liittymään johonkin ryhmään tms...

Vierailija
42/50 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään tapauksessa anna alle 13v liittyä siihen. Ikärajat on tehty miettien ja asiantuntijoiden toimesta, minusta on vastuullista vanhemmuutta ja rakkautta pitää näistä ikärajoista kiinni. Sama on elokuvissa ja peleissä. Mitä mieltä olette äidistä joka antaa 11veen katsoa k15 elokuvia? Tai antaa liittyä facebookiin? Itselleni tulee lähinnä sääli lasta kohtaan ja inho tuollaista äitiä kohtaan. Tulee mieleen että tuollainen vanhempi ei viitsi ja jaksa olla kiinnostunut lasten ajatuksista, kasvusta, oikeudesta OLLA LAPSI!

Minä taas nimenomaan olen kiinnostunut lapseni ajatuksista ja 12 vuotiaana yhdessä loimme lapselle profiilin. Minulla on lapsen profiilin salasanat ja oikeus mennä milloin tahansa katsomaan, samoin lapsi saa kirjautua fb:hen vain läsnäollessani. Minusta on niin paljon parempi harjoitella netin käyttöä yhdessä ja ajoissa kuin työntää teini-ikäinen sinne yksin. Luuletko että yläasteikäinen kaiken netin käytöstä vanhemmilleen kertoo, tuskinpa vaan? Mutta inhoa sinä siellä vaan tälläisiä äitejä, minä kasvatan lastani tavallani :)

kaikista hurjinta on, että jotkut päästää lapset fb:hen heti kun täyttävät ne maagiset 13v. Eivätkä yhtään valvo mitä siellä tekevät eivätkä ole lapsen kaverilistalla edes!! Ihan kuin yhtäkkiä se lapsi olisi jotenkin kypsempi samantien olemaan facebookissa kun on sen 13v täyttänyt. Lapset kehittyy eri tavalla, ja joku toinen on valmis olemaan fb:ssä jo 11-vuotiaana, joku toinen vasta 14-vuotiaana. Tärkeintä onkin, että vanhemmat valvovat mitä ne lapset/nuoret siellä tekevät!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

antaisi lapsilleni lupaa alle 13-vuotiaana sinne profiilia luoda.

Kyllä siinä saa olla sitten tarkkana millaiset yksityisyysasetuksen laittaa, ketä ottaa kavereikseen, mitä asioita siellä käsittelee, mitä kirjoittaa, mihin vastaa, mihin juttuihin liittyy yms. tuskin kovin pienet lapset näitä asioita ymmärtää, itsekin kun saa olla tarkkana ja joitain asioita pohtia tarkemmin, että mikä on fiksua ja mikä ei, ennen kuin menee vaikka liittymään johonkin ryhmään tms...

Vierailija
44/50 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni jopa 13v lapset eivät tarvitse ihan välttämättä olla facebookissa. Onko siitä hyötyä? Sama asia se olisi jos tekstailisi kavrin kaa. Minulla oli kaveri joka ilmoittautui salaa ja kerto vanhemmilleen että hänen kaveri oli tehnyt sen. Ikä raja on tehty lasten turvallisuuden ja mukavuuden vuoksi, ei pari vuotta odotusaikaa ole kovinkaan paljon! Olkaa terveelisiä ja käykää ulkona tapaamassa kavereita! :)

Vierailija
45/50 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika 13 v. itse laittanut ja tytön kanssa 8 v. laitettiin yhdessä.

Pojan sivuja seurailen. Tyttöä ei muuten koko juttu kiinnostanut kuin yksi peli mitä fb:ssä on. Sekin unohtui melko nopeasti.

Vierailija
46/50 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikärajahan sinne on. Saattaa käydä kuten ystäväni lapselle joka vaan klikkasi jotain sovellusta ja kuva päätyikin sitten johonkin treffisivustolle.

Vaikka ne lapset eivät siellä tietoisesti hölmöilisi niin he eivät kuitenkaan ymmärrä kaikkea ja tällaisia tai muita vahinkoja saattaa sattua.

Vierailija
47/50 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aku Ankkoja on kirjautunut satoja, eli tuskinpa se väärällä nimellä esiintyminen kovin epätavallista on.

Siellä on pelejä, joita on kiva pelata. Toisaalta ovat sen verran fiksuja, että eivät laita sinne mitään päivityksiä jne. tai edes kommentoi kavereitaan. Ja kaikki mahdolliset estot on laitettu eli en oikeasti ymmärrä, mitä kamalaa tapahtuu, jos lapsi on FB:ssä.

Enemmän minua kauhistuttavat kaverini, jotka kertovat erittäin vapaasti, mitä tekevät tai aikovat tehdä ihan kuin kutsuisivat varkaita kotiinsa (tyyliin "perjantaina lähdetään koko perhe Leville ja ollaan siellä viikko")

Vierailija
48/50 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sen luokalta on ainakin neljä poikaa facessa, erään syntymäajaksi merkattu 1995

Vierailija
49/50 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan pelaavat keskenään farmeja yms viatonta. Mun puolesta saa olla, tekaistulla nimellä ja farmityyppinsä kuvalla. Mulla lapsen tunnarit, osaa nykyään kyllä itsekin kirjautua muttei saa jos ei ole aikuinen vahtimassa mitä puuhaa.

Ei se mikään paheiden pesäkään ole :)

Vierailija
50/50 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei tämän saitin kohdalla, niin ei muidenkaan, joten se siitä johdonmukaisuudesta ja mediakasvatuksesta.

FB:ssä on juuri erilaisia hauskoja piiloprofiileja, joita lapset hyväksyvät ystävikseen samoin lasten naamalla varustettuja "oikeita" nimiä, joiden takana seuhaa sedät. Pelimaailman kautta on helppo liittyä jne.

FB:nkään idea ei ole yhdistää vain niitä, jotka jo tuntevat, vaan niitä jotka tuntevat sinun tuttujasi ja niitä jotka pelaavat samoja pelejä.

On paljon luotettu 8-vuotiaalle, että hän kykenee kaikkeen siihen arviointiin, etenkin kun FB:n tietoturvataso on nolla ja sovellusten määrä huikea. Lapsi levittää itsestään vaikka mitä tietoa täysin estotta, nytkin kun oli tämä sovellusrumba muutama viikko sitten, niin alaikäisten prosentuaalinen osuus seuranhaussa kuvineen oli huikea, samoin vanhempien sivuilta levitetyt alastomienkin lasten kuvat oli huikeaa katseltavaa, eikä moni näistäkään etsinyt mitään seuraa, mutta oli vain sallinut sovelluksen.

Samoin lasten äly siitä, mitä he julkaisevat omilla sivuillaan tai kirjoittavat omilla sivuillaan on helposti rikosoikeudellisesti arvioitavaa, koska lapset ovat alle rikosoikeudellisen iän, näistä julkaisuista voi tulla koko perheen pitkä ja kivinen lastensuojeluprosessi, jossa vanhemmat velvoitetaan lastensuojelun uhalla perheneuvola-arviointiin. Näitäkin tapauksia on.

Miksi lapset eivät käyttäisi heille tarkoitettuja sovelluksia, kuten habboa ja sen sellaista?