Onko Facebookissa ikäraja? 10-v lapseni kertoi,
että oli liittynyt kavereidensa kanssa facebookiin.
Itse on ymmärrä siitä mitään, enkä siitä tiedosta lainkaan ilahtunut. Olin kuitenkin tyytyväinen, että lapsi kertoi sen. Kielsin laittamasta sinne omaa nimeään yms. muita henk.koht. tietoja. Kaikki lapset olivat kirjautuneet sinne tekaistuilla nimillä. Neuvoisitteko mitä pitäisi tehdä. Kieltääkö koko facebook vai antaa olla siellä tekaistulla nimellä ja seurata tilannetta?
Kommentit (50)
siellä on paljon lapsia, alle 13v ja ihan omilla nimillä ja iällä. Miten ne on sitten päässeet sisää? En ole antanut oman 10v liittyä vielä, messengeri saa riittää. En kyllä tiennytkää et siellä ois joku ikäraja.:)
farm livve rulaa
13v ikärajana joten jos siellä on sitä nuorempia eivät pysty olemaan oikealla iällään. Koska sinne ei pysty kirjautumaan alle 13v.
Kirjautuessa taas pitää ilmoittaa syntymäaika ja tähän on pakko valehdella syntymävuosi jos haluaa profiilin luoda
voi vittu senkin saamarin tantta jos 11.v kattoo k15 leffaa ni hui helvetti ku se saa siit NIIN hirveitä "traumoja" mä olen antanut mun 8 vuotiaan tytön liittyä faceen ihan omalla nimellä siellä on jopa hänestä kuvia ja videoita puhelin numero ja koti osoite ja annan hänen katsoa K15 leffoja joten haistakaa paskat te lomalla olevat säksättäjät eikö teillä mitään muuta tekemistä ole. MIHIN MAAILMA ON MENOSSA???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
mitä pahaa voi olla antaa lapsen liittyä Facebookiin alle 13-vuotiaana. En keksinyt yhtään hyvää syytä ja niinpä annoin 8-vuotiaalleni luvan liittyä. Tai itse asiassa perustin itse hänelle profiilin.
valehtelemasta ikäänsä? Eikö ihan kasvatukselliset syytä riittäisi?
Minä en missään tapauksessa antaisi lapselleni sellaista viestiä, että valehtelu on ok, ja palveluntarjoajan huijaaminen, vaikka siinä ei viranomaisia huijattaisikaan.¨
Olen opena yläkoulussa, ja kovasti opettajien kanssa ihmettelemme, miksi niin moni lapsi pystyy valehtelemaan ihan pokkana. No ei kai ole ihme, jos vanhemmat eivät pidä valehtelemista edes vääränä.
Siitä, että vanhemmat opettavat lapsilleen periaatteen, että on ok kiertää sääntöjä, jos ne ovat omasta mielestä tyhmiä. Ihan sama vaikka kyse ei olekaan laeista, ei lapsi sitä ymmärrä.
Kouluissakin on järjestyssäännöt - teidän lapset saavat varmaan rikkoa niitäkin jos ne ovat typeriä heidän mielestään? Eiväthän nekään ole lakeja. Ja tarkemmin ajatellen monet laitkin ovat ihan typeriä. Ketä se haittaa, jos nicopetteri ja jessiinajannica menevät alaikäisenä baariin kaverin papereilla?
Minkä takia muuten luulet, että ne ikärajat ovat leffoissa? Ihan huvikseen vain laitettu?
voi vittu senkin saamarin tantta jos 11.v kattoo k15 leffaa ni hui helvetti ku se saa siit NIIN hirveitä "traumoja" mä olen antanut mun 8 vuotiaan tytön liittyä faceen ihan omalla nimellä siellä on jopa hänestä kuvia ja videoita puhelin numero ja koti osoite ja annan hänen katsoa K15 leffoja joten haistakaa paskat te lomalla olevat säksättäjät eikö teillä mitään muuta tekemistä ole. MIHIN MAAILMA ON MENOSSA???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
ei ole ap:n tapauksessa suurin ongelma, että lapsi on facebookissa, vaan se, ettei ap tajua facebookista mitään.
Jos päästät lapsesi palveluun, keskustelkaa käyttäytymissäännöistä. Valenimellä esiintyminen antaa mielestäni vähän sellaista viestiä, että on oikein huijata. Facessa nyt kuitenkin on tarkoitus olla omalla nimellä.
Säädä yksityisyysasetukset kohdilleen ja valvo käyttöä. Kirjaudu palveluun myös itse. Aikuisen kuuluu olla perillä siitä, mitä tuon ikäinen netissä tekee!
no facebookissa on siksi ikä-raja koska muuten kaikki 7v ihmiset kertoisivat ysksityis asioitaan ja tietoja facebookissa on hyvä olla ikä-raja koska ihan kaikki ei ymmärrä mitä siellä tehdään ja sielä voi olla lapsinappaajia siinä on myös vaaroja esim nimi Seppo Taalasmaa se on esim joku lapsi nappaaja ja se voisi kysyä ihan mitä vaan ja sinä no tavataan tuusulan uimahallilla: D niin siksi kaikki 13v ihmiset on ja ovat ymmärtäneet kaiken mitä siellä tehdään ja 5-12v ei saa olla facebookissa tai minä kerron hänen omistajalle ja käyttäjä poistetaan:)
kaikki 12-11 vuotiaat tyypit ovat facebookissa vaikka ei saa olla se on laki on sanonut se on lakin rikkomista jos menet liian aikaisin.ja se on yhtä sama asia kun poltat tupakkaa ala ikäisenä nini rikot laikia se on tyhmää joudut vaikeuksiin: D
lasten hyväksikäyttö netissä on niin karmean yleistä nykyään.
nimimttäin mulle selvisi (lapset itse kertoivat), että muutama 9-vuotias oppilaani on facessa ja nyt kun ovat olleet riidoissa, ovat jatkaneet riitelyä Facebookissa. Aika ikävä soppa siitä loppujen lopuksi saatiin syntymään...
Heh, eräs äiti vähän vaivautuneena mulle selitti, että itse teki profiilin lapselleen ja YLEENSÄ aina valvoo selän takana, kun lapsi kirjoittaa:/ No, näköjään ei sitten ihan aina kuitenkaan, kun tuollaista pääsi käymään:(((
Eli ei tosiaan alaikäisten paikka...
Kannattaa kieltää, se ei ole leikin paikka.
ja siellä todellakin ollaan omilla nimillä. Ei siinä ole muuten mitään järkeä. Eihän kukaan voi löytää ketään, jos siellä oltaisiin väärillä nimillä.
Ei ole lasten paikka. On lisännyt koulukiusausta, kun on niin helppo kirjoittaa ilkeä kommentti jostakin toisesta.
Kaikki alle 13 v, jotka siellä ovat, ovat väärentäneet ikänsä, ja ihmettelen niitä vanhempia, joiden mielestä se on ok. Valehtelua nimittäin sekin.
Ikäraja on nyt 16. Vastuuttomilta vanhemmat vaikuttaa jotka lapsensa facebookiin päästävät. Tai antavat sinne rekisteröityä, oman iän valehteleminen tulee eteen eli valehtelu arkipäivää näille lapsille.
Olen vastannut kaveripyyntöihin että otan kaveriksi vain täysi-ikäisiä.
Koska eivät nuo meidän poliittiset keskustelut tai taidepohdinnat kaipaa mitään lasten kommentteja.
mitä pahaa voi olla antaa lapsen liittyä Facebookiin alle 13-vuotiaana. En keksinyt yhtään hyvää syytä ja niinpä annoin 8-vuotiaalleni luvan liittyä. Tai itse asiassa perustin itse hänelle profiilin.
Leffapätkiä jotka ovat k-18. Siksi.
Ja minä en ainakaan halua keskustella 8-vuotiaan tasolla.
Leffapätkiä jotka ovat k-18. Siksi.
Ja minä en ainakaan halua keskustella 8-vuotiaan tasolla.
sitten ei pidä tuollaisia hyväksyä kaveriksi jos eivät tuollaista tajua! Ja miksi sun pitäisi keskustella 8-v tasolla, jos sulla on joku lapsi kaverina :O?
En missään tapauksessa anna alle 13v liittyä siihen. Ikärajat on tehty miettien ja asiantuntijoiden toimesta, minusta on vastuullista vanhemmuutta ja rakkautta pitää näistä ikärajoista kiinni. Sama on elokuvissa ja peleissä. Mitä mieltä olette äidistä joka antaa 11veen katsoa k15 elokuvia? Tai antaa liittyä facebookiin? Itselleni tulee lähinnä sääli lasta kohtaan ja inho tuollaista äitiä kohtaan. Tulee mieleen että tuollainen vanhempi ei viitsi ja jaksa olla kiinnostunut lasten ajatuksista, kasvusta, oikeudesta OLLA LAPSI!
Minä taas nimenomaan olen kiinnostunut lapseni ajatuksista ja 12 vuotiaana yhdessä loimme lapselle profiilin. Minulla on lapsen profiilin salasanat ja oikeus mennä milloin tahansa katsomaan, samoin lapsi saa kirjautua fb:hen vain läsnäollessani. Minusta on niin paljon parempi harjoitella netin käyttöä yhdessä ja ajoissa kuin työntää teini-ikäinen sinne yksin. Luuletko että yläasteikäinen kaiken netin käytöstä vanhemmilleen kertoo, tuskinpa vaan? Mutta inhoa sinä siellä vaan tälläisiä äitejä, minä kasvatan lastani tavallani :)
Olen 10v ja oon facessa.Siellä voi hengailla kamujen kanssa ja etsiskellä tuttuja jotka on samassa koulussa tai silleen ja sit niihin voi tutustua.Voi kommentoida kuvia yms. Ja olen siellä ihan omalla nimelläni.Olen ollut siellä jo 7'veestä lähtien! Hyödyllinen sanon mä! Pikkuserkkunikin saan sieltä tavoitettua ja onhan Facebookkia käytettu japanin tsunamin tai senkin hyödyksi!