Miksi lapsi hoidossa jos äidillä talviloma?
Siis mä en nyt oikein tajua yhtä juttua. Kun naapurin rouva kertoi eilen, että hänellä oli eilen alkanut joululoma, joka jatkuu joulun yli välipäiviin saakka. Silti oli vajaa 3-v (perheessä myös koululainen) ollut eilen koko päivän hoidossa ja tänäänkin kuulemma viedään? Koska kuulemma turhaa pitää kotonakaan kun maksavat tietyistä päivistä kuukaudessa. Eikä saa siivottuakaan kun lapsi on kotona.
Minusta jotenkin avutonta mutta ennen kaikkea väärin LASTA kohtaan! Eikö lapsellakin olisi oikeus pidempään joululomaan? Erityisesti koska tällä tytöllä on ylipitkät hoitopäivät klo 6.30-16.30 joka päivä:((. Tiedän sen koska asuvat naapurissa ja ovat itse kertoneet näistä päivistä.
Ensi viikon lapsi siis saa olla kotona ja olisi kuulemma laitettu varahoitopaikkaankin heti joulun jälkeen mutta ei sitten viitsitty kun varahoitopaikkana ei ollutkaan yksi läheinen päiväkoti vaan eräs kauempana oleva.
Mitä mieltä te olette tällaisesta? Yleensä mä puolustan subjektiivista päivähoito-oikeutta, mutta joskus kieltämättä tuntuu että oikeutta käytetään häikäilemättä myös hyväksi!
Kommentit (51)
jos kyse parista päivästä, niin voipi olla, että lapsella on ihan oikeasti virikkeellisempää ja hauskempaa leikkiä hoidossa kavereiden kanssa kuin olla kotona joulusiivouksen jaloissa ja ravata äidin kanssa kaupoilla (tai että äiti saa jouluostokset hoidettua päiväsaikaan ihan itekseen). Miksi AINA syyllistetään vanhempia oman ajan (tässä tapauksessa "oma aika" mennee siivoamiseen ja jouluvalmisteluihin??) ottamisesta eli koskaan ei vanhempi saisi olla kotona / töistä vapaalla ilman että sitten lapset on "työnä".
Siis en tarkoita tätä pitkäaikaisena ratkaisuna vaan etenkin jos kyse tässä joulun alla on parista päivästä, niin ymmärrän täysin.
Perusteluna tuota "maksetaan tietyistä päivistä" en ymmärrä enkä sitäkään, että pidetään täyttä päivää, mutta sen ymmärrän, että viedään tässä joulun alla hoitoon (osaksi päivää).
annan toisen levätä. Ja sehän voi olla että lapsi haluaa mennä tarhaan.
Ja on siivoaminen huomattavasti helpompaa yksin kun lapsen kanssa.
Eiköhän se lapsi tiedä onko äiti kotona vai ei ja sen mukaan toimii.
sama oli elokuussakin kun äidillä oli kesälomaa. Tämä pieni tyttö oli silti hoidossa "koska haluaa mennä sinne" ja toinen syy oli "koska nyt kuitenkin maksetaan noista päivistä" niin miksi pitää kotona?
Tämä äiti on siivousmaanikko, joten sinänsä ymmärrän että kodin puhtaanapito on tärkeämpää kuin lapsen kanssa oleminen.
Minusta on aika avutonta, ettei siivottua saa jos lapsi pyörii ympärillä. Miten se lapsikaan koskaan oppii siivousta jos ei koskaan osallistu siihen tavalliseen elämään?
t. ap
eikä näe siinä mitään ongelmaa niin kait sitä voi pitää lasta sitten hoidossa vaikka lomat ja juhlapyhätkin?
Eiköhän se kolmivuotias ole saanut jo ihan riittämiin virikkeitä, kotona äidin joulusiivousten katselu ja niihin osallistuminen yhdessä äidin kanssa! voisi olla lapselle paljon mieluisampaa - ainakin sellaisille lapsille, jotka vielä tunnistavat vanhempansa.
mutta sen tehokkuudesta en tiedä. Ja saa äitikin relata joskus kesällä, tietty jos pitää koko lomansa ajan lapsen hoidossa NIIN SITTEN voit arvostella!
kuin katselevat yksikseen kun äiti siivoaa.
kun on ylimääräistä lomaa. Itse taas otan lapset ja lähden mummon luo kylästelemään. Ei tulisi mieleenkään pitää lapsia hoidossa ja maata itse kotona, jos ei kerran sairaskaan ole.
1-2 aikuisen omaa lomapäivää silloin tällöin ei kaada kenenkään maailmaa. Vanhempi voi käyttää tuon ajan siivoukseen, asioiden hoitoon tai lepäämiseen. Sen jälkeen jaksaa ja pystyy paremmin keskittymään lapseenkin ja lomailla hänen kanssaan.
ja kun lapsi oli päiväkoti-ikäinen, oli hän aina silloin hoidossa. Sillä oikeesti on tooosi paljon helpompaa tehdä kunnollinen joulusiivous ilman lasta.
Mulla se olikin vuoden ainoa päivä, kun lapsi oli hoidossa mun ollessani vapaalla.
Ei tulisi mieleenkään pitää lapsia hoidossa ja maata itse kotona, jos ei kerran sairaskaan ole.
Vaan siivoamisesta!
Ei tulisi mieleenkään pitää lapsia hoidossa ja maata itse kotona, jos ei kerran sairaskaan ole.
Vaan siivoamisesta!
kestä?
Miksi aikuiset tarvitsevat lomaa enemmän kuin isoissa lapsiryhmissä 10 tuntista työpäivää tekevät lapset? Milloin lapsi saa omia 1-2 päivän lomia?
Jos lapsi on talvella viikon lomalla ja kesällä ehkä sitten pari viikkoa, onko se tosiaan tarpeeksi 3-vuotiaalle, jolla on muuten 10 tunnin hoitopäivät?
ym päivän-pari ymmärrän, mutta muuten otan lapset kotiin hoidosta jos on itselälni lomaa. Väsyneitä ne ovat lapsetkin koko syksyn hoidossa ravaamisen jälkeen ja meillä lapset tykkäävät olla kotosalla, joten ei ongelmaa.
Mä kuitenkin luulen että aika harvinaista on pitää lasta hoidossa kun itsellä on lomaa.
Mulle itselle ei ole edes vaihtoehtona sitä että veisin lapsen hoitoon kun on lomaa. Lapsi on joulun tienoolla pari viikkoa pois hoidosta ja niin on useampi hoitokaverikin kun varahoitoa ei ole järjestetty kenellekään ryhmän lapsista. Toki maksetaan tyhjästä mutta niin se vaan joskus menee :p
pitkät hoitopäivät ja 3 v. lapseni joutuisi olemaan pitkiä päiviä tarhassa, en veisi häntä tarhaan , kun itselläloma vaan tekisin kerrankin jotain erityistä lapsen kanssa. Siivotakin voi. lapsen on hyvä olla mukana siivoamisessa, eikai siihen nyt koko päivää mene!3v. lapsi jaksaa touhuta mukana, siitähän on jo apuakin, kun kerää lattialta leluja, ettei tarvi itse kontata. Meillä lapset osallistuu ikätasonsa mukaisesti siivoukseen. En ole kylläkään perfektionisti kodinsiivouksen kanssa, joten en saa siihen kulumaan niin kauan aikaa, et lapset olisivat tiellä tai itse olisin kiukkuinen. Miksi pitäisi olla? Ei kaikkea tarvi tehdä saman päivän aikana.Nyt kun on hieno talvi-ilma olis mukava viettää lomapäiviä oman lapsen kanssa ulkoillen ja jouluun valmistautuen.
Syy on ihan se, että eilen juoksin koko päivän asioilla, tänään ompelen tytölle joululahjaksi talvitakin ja hameen. Halusin saada nämä hommat tehtyä, niin voidaan sitten ottaa loppuloma iisisti.
Meillä lapsi on hoidossa n.9.30-10 -> 17.
oikein pitää sisällään. Siivoatteko kaappien sisältä ja ikkkunoiden pesusta lähtien koko kämpän, kun siitä niin vouhkaatte. Eikö normaali imurointi ja vaikka moppaus riitä. Eikai se ole syy lapsia hoitoon viedä.
Miksi aikuiset tarvitsevat lomaa enemmän kuin isoissa lapsiryhmissä 10 tuntista työpäivää tekevät lapset? Milloin lapsi saa omia 1-2 päivän lomia? Jos lapsi on talvella viikon lomalla ja kesällä ehkä sitten pari viikkoa, onko se tosiaan tarpeeksi 3-vuotiaalle, jolla on muuten 10 tunnin hoitopäivät?
kesällä tällä lapsella ei ollut montaa viikkoa vapaata. Joutuivat käyttämään varahoitopaikkaa silloin. Ja elokuussa kun äidillä oli siis parin viikon loma niin tyttö oli silti vain viikon kotona ja sitten aloitti hoidossa "koska maksoivat tietyistä päivistä".
Muutenkin tämä äitee valittaa miten rankkaa on ja plaa plaa miten lapset sitoo jne. Tuntuu, ettei yhtään osaa nauttia lapsestaan. Harvoin sanon näin, mutta tässä tapauksessa tuntuu että olisi ollut parempi jättää lapsiluku yhteen.
Enkä sitä sano, etteikö päivähoitoa joskus voisi käyttää omienkin asioiden hoitamiseen. Ei lapsia kauppaan tarvitse raahata, voi ne lapset hakea hoidosta myöhemminkin. Mutta juuri tällaista en oikein tajua, ettei pienelle lapselle anneta esim. kunnon joulu- tai kesälomaa jos siihen kerran on mahdollisuus?
oikein pitää sisällään. Siivoatteko kaappien sisältä ja ikkkunoiden pesusta lähtien koko kämpän, kun siitä niin vouhkaatte. Eikö normaali imurointi ja vaikka moppaus riitä. Eikai se ole syy lapsia hoitoon viedä.
ihan varmasti siivoaa kaikki kaapit, pesee ikkunat sisäpuolelta, vaihtaa kaikki verhot yms yms näin ennen joulua. On tarkka vaatteiden kanssa, silittää kaikki jne. Ei ihmekään ettei siinä ole tilaa 3-v lapselle!
En sanoisi mitään muuten, mutta kun tytöllä on noin pitkät hoitopäivät muutenkin, niin tuntuu ikävältä.
Ja samaa harrastaa muuten perheen isäkin, jos sattuu olemaan vapaalla! Silloinkin tyttö haetaan vasta 16 jälkeen.
ap
Tosin kohtuullista olisi pitää lasta hoidossa lyhyemmän päivän kuin normaalisti. Itsekin pitäisin parina päivänä että saisi kunnolla siivottua ja jouluvalmistelut tehtyä. Mukavampi lapsen olla silloin poissa jaloista tarhassa, kuin kiukkuisen äidin kanssa kotona. :).