Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskauden aikainen painonnousu? Mikä sopivasti milläkin viikolla?

Vierailija
18.12.2009 |

Odotan esikoistani aivan alussa vielä. Haluaisin, että painoa tulisi sopivasti.. vain sen mitä on ns. pakko eikä yhtään enempää. Olen normaalipainoinen nyt. Mikä siis olisi sopivasti? Paljonko vähintään ja paljonko korkeintaan? Siis niin, ettei jäisi yhtään ylikiloa?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on kovin yksilöllistä, toisilla tulee vain muutama kilo ja toisilla 30 kiloa. Tottakai ruokailutavoilla voi jonkin verran vaikuttaa asiaan, mutta paino saattaa nousta paljonkin, vaikka söisit ihan normaalisti (eri ihmiset keräävät nestettä ja turvotusta eri tavoin).

Mulla nousi paino raskausaikana 15 kg, olin entisissä mitoissani painon puolesta kahden viikon kuluttua synnytyksestä (tosin huomasin, että läskiä oli liikkunut perseestä mahaan :D).

Nauti raskaudestasi, elä terveellisesti ja herkuttele kohtuullisesti äläkä murehdi jotain vaa'an lukemaa.

Vierailija
2/12 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mainitaan useissa lähteissä suositeltavaksi painonnousuksi normaalipainoiselle. Noin 2 kg ensimmäisen kolmanneksen aikana, ja sen jälkeen 250-500 grammaa viikossa. Nämä ohjeet vaihtelavat hieman, ei kannata tuijottaa niitä liian tarkasti. Tuo paino koostuu suurin piirtein seuraavanlaisesti:

- lapsi 3,5 kg

- lapsivesi 1 kg

- istukka 0.5 kg

- kohtu 1 kg

- lisääntynyt verenmäärä 1 kg

- lisääntynyt neste kehossa 2 kg

- rinnat 0.5 kg

Sitten vielä siihen pari kiloa rasvaa päälle.

Rinnat tuskin heti pienevät ja kohtu ja jos ei menetä litraa verta synnytyksessä, niin sitäkin on vielä jäljellä synnytyksen jälkeen. Mutta haittaako se, jos synnäriltä lähtiessä painaa kilon, pari enemmän kuin ennen raskautta, jos se paino koostuu esim. juuri rintojen painosta, kohdusta ja verestä? :)

Ja imetyshän vie energiaa, joten jos pari kiloa rasvaakin tulee lisää, niin ne kyllä yleensä menevät hyötykäyttöön. Toki voi keskustella siitä onko normaalipainoiselle rasvavarastojen lisääminen tarpeellista, koska naisellahan on jo teini-iästä asti juuri raskautta ja imetystä varten rasvaa kehossa.

Ei kannata miettiä painoa liikaa, koska se vie iloa odotuksesta. Liian vähäinen painonnousu taas saattaa olla riski lapselle, eikä kova lihominenkaan ole hyväksi, ellei ole alipainoinen.

Tsemppiä ja onnea odotukseen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt sen mitä maistuu, ja jos vaikka loppuraskaudessa alkaa tuntua, että painoa on tullut kovasti ja syöt paljon makeaa tai rasvaista ruokaa, järki sanoo miten pitäisi toimia.

Hulluutta lähteä raskausaikana liikkeelle puntaria vahtaavalla asenteella.

Vierailija
4/12 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikolla 14 ja itse asiassa laihtunut kilon verran, vaikka olen jo ennestään melko hoikka. En tiedä, oonko syönyt liian vähän vai onko oluen ja pizzojen pois jättäminen voinut vaikuttaa. Mun tekee näet mieli lähinnä nyt vaan terveellisiä ruokia.

Vierailija
5/12 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

odotan esikoistani ja mittani ennen raskautta olivat 168/56 ja nyt olen rv35+4 ja painoa 78kg eli 22kg.

Syön terveellisesti ja vaan yhden lämpimän ruoan päivässä + aamu ja iltaruoat ja ulkoilen.

Neukkutäti ei voi käsittää mistä minulle nousee kilot.. olen käynyt sokerirasituksessa ja ravitsemusterapeutilla ja arvot oli normit eikä ravitsemusterapeutti käskenyt muuttaa edes ruokavaliota!

Silti kiloja kertyy itselleni tyyliin 900-1kg/vko, joten jos olet normaali pituinen/painoinen niin sinulle voi käydä myös näin etkä voi sille asialle mitään.

Itselläkin laskettuun aikaan vielä tovi joten voi tulla kilojakin se 3 ainakin ellei enempi..

kyllä sitä sitten myöhemmin saa kiloja pois :) älä huoli

Vierailija
6/12 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmilla raskauden aikana tulleet ylimääräiset kilot lähtevät nopeammin kuin ovat tulleet, eli muutamassa kuukaudessa. Jos pahoinvointisi ei ole päässyt käyntiin, voi olla, että lähelle puoliväliä painosi jopa laskee, jos nimittäin olet huonovointinen.

Nyt sinun tehtäväsi on elättää vauvaa monipuolisella ja riittävällä ruokavaliolla, eikä miettiä sitä pyöristytkö hieman vai et.

T. eräs, jonka paino nousi lähes 30 kg, ja putosi alle puolessa vuodessa synnytyksestä alipainon puolelle. Olipahan vähän vararavintoa imetysaikaa varten, joka on muuten TODELLA kuluttavaa.

Vierailija
7/12 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että painoa tulee sopivasti. Pistäpä se oma vaakasi nyt jonnekin kaapin perälle. Neuvolassa seurataan painonnousua riittävästi. Keskity nyt siihen, että syöt hyvin ja monipuolisesti. Se riittää.

Olen muuten huomannut kaveripiiristäni, että ne joilla ei ole yhtään "ylikiloa" synnytyksen jälkeen eivät ole onnistuneet ollenkaan imetyksessä. Mutta tämä pieni empiria vain ystäväpiiristäni, muilla voi olla toisenlaisia kokemuksia. Naisen kroppa siis tarvitsee (ainakin meillä joillakin) rasvaa myös siinä vaiheessa. Itselleni tuli 5 kg ylimääräistä raskaudesta ja imetys on sulattanut ne plus 5 kiloa. Nyt olen alipainoinen. Painoindeksini on alle 20 ja odotankin, että se tästä normalisoituu, kun imetyskin loppuu.

Vierailija
8/12 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis niin, ettei jäisi yhtään ylikiloa?

Ei ne kilot niin paljon merkkaa. Raskaus muuttaa muutenkin kroppaa, vaikka kiloja ei tulisikaan lisää. Varaudu siihen jo nyt, ettei tule järkytyksenä.

Vierailija
9/12 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen saamisen aikoihin toimittajia tuntuu eniten kiinnostavan äidin palautuminen entisiin mittoihinsa, ja kertyneet raskauskilot. Niitä juttuja sitten nuoret naiset lukevat, ja kuvittelevat, että se on joku olennainen osa lapsen saamisessa. Montako kiloa tuli, tuliko ylimääräisiä, ja miten nopeasti ne lähtivät.

Yllättäen usein viimeistään loppuraskaudessa äidit huomaavat miten vaikeaa on itse vaikuttaa kertyvien kilojen määrään, ja kenties jopa sen, että on turhaa ja vain ylimääräinen rasite käyttää paljoa energiaansa niiden miettimiseen. Silloin viimeistään on hyvä tilaisuus kääntää vihdoin ajatuksensa omasta navasta ja rasvaprosenteista tulokkaaseen. Tietenkin terveellistä ruokaa kannattaa syödä, mutta aina sekään ei pahemmin vaikuta kilojen tuloon.

Vierailija
10/12 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä viisi ateriaa päivässä olisi parempi kuin kolme. Todennäköisesti verensokerisi vaihtelee voimakkaasti ja syöt aterioilla aivan liikaa.

Ja ap:lle, syö normaalisti kuten ennenkin, älä vahdi vaakaa. Imetys vie kyllä ne ylimääräiset, ellet ala herkkuja mussuttaa imetysaikana!=)

Vierailija
11/12 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin seuraan painoani, koska siitä koko ajan myös terveydenhuollossa huomautellaan. Ihan aiheesta kyllä, painoindeksi osoittaa ylipainoa.

Olen rv 17 ja painoa on tullut lisää 8 kg. Se tapahtui niin, että ekan 6 viikon aikana tuli 6 kg ja pari kiloa sen jälkeisenä aikana. Turvotus oli hirveä, sillä housut joita käytin vielä viikko kaksi sitten töissä, eivät menneet jalkaan rv:lla 3-6. Olen tyytyväinen kun paino nousee maltillisesti, n 300 gr viikossa, ja koska en voi syödä yhtään makeaa tai rasvaista ruokaa, luotan että luonto on ohjannut minut oikean ruokavalion pariin.

Vierailija
12/12 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ruokahalu on ihan kohillaan

alussa oli pahoinvointia ja täysliha oli ällöö, sillo meni kaikki raikas (salaatit,hedelmät, jogurtit...) olipa sopivasti kesä.

Sitten tuli se syöpöttely jakso. Saatoin syödä roskaruokaa pari kertaa viikossa.

Loppu vaiheessa olen ollut yhdellä lämpimällä aterialla/päivä. Viimeisen kolmanneksen olen ollut saikulla ja kotona ollessa ei edes tule samallalailla nälkä ku töissä. Mandariineja menny paljon ku on kerta sesonki (tämä ei siis liity raskauteen mitenkään).

Nyt tänään oli neuvola mulla rv 37 ja painoa tullut tasan 10kg. Olen siis syöny normaalisti ilman mitään hysteriaa lihomisesta. Paino indexi oli ennen raskautta 25, joten olen ollut normaalipainoinen, mutta pyllyssä ja reisissä on ollut hiukka vara-ravintoo.

Älä mieti painoasi vaan antaudu raskaudelle, kyllä se oma keho tietää mitä tarvitsee (mulla on esim maitotuotteiden määrä lisääntyny ja loppu raskaudesta nesteiden juominen). Älä kuitenkaan syö kahden edestä tai aina sorru roskaruokaan.

Neuvolakortin mukaan viikottainen painon nousu on ollu 200g-700g.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän