Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielenkiintoista huomata, kun pyrin elämään minimalistisesti, miten tarpeetonta erilaisten tavaroiden hankkiminen todella on!

Vierailija
08.12.2023 |

Onko muut huomanneet saman ? aika vähän ihminen oikeastaan tarvitsee.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Nyt on joulu tulossa ja mitään emme ole ostaneet ruuan lisäksi. Kotia on karsittu ankaralla kädellä jo vuoden ajan ja mikä onni siitä tulee. Meillä on ikivanha jouluvalo ulkona, sisälle laitamme vanhan kynttelikön jouluviikolla. Riittää.

Vierailija
2/11 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä tavarat sitten ovat tarpeettomia? Minulla ainakin on kaikenlaista rojua joka puolella lojumassa, mutta kyllä ne sitten ovat hyödyksi, kun tarve tulee. Jotkut laskettelukamat, pertsasukset, luistimet, jääkiekkokypärät - täysin tarpeettomia kesällä, mutta hyvin hyödyllisiä talvella. Tai piknikhuopa, vie sekin tilaa kaapissa, mutta kesällä se on tosi kiva. Iltapuvut, harvoin niitä tulee käytettyä, mutta sitten kun kutsu pukujuhliin tulee, niin pakkohan sellainen on olla. Tai jotkut astiat, arjessa emme tarvitse niin paljon, mutta juhlia pitäessä pari kertaa vuodessa on kaikenlaiset kastikekulhot sun muut tarpeellisia. Lakanoissa ja pyyhkeissä sama juttu, omalle perheelle riittäisi vähempi, mutta kun tulee sukulaisia yövieraiksi tai lapsi järjestää yökyläsynttärit, niin silloin niitä tarvitaan. Karsiiko minimalisti näistä, vai mistä oikein karsitaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on ollut ihmisiä, jotka haluavat nousta pylvään päälle kärsimään nälkää tai kylmään sekä pimeään maakuoppaan natustelemaan koivuklapia.

Ja he todella kuvittelevat sen olevan erinomainen ratkaisu kaikille.

Vierailija
4/11 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä tavarat sitten ovat tarpeettomia? Minulla ainakin on kaikenlaista rojua joka puolella lojumassa, mutta kyllä ne sitten ovat hyödyksi, kun tarve tulee. Jotkut laskettelukamat, pertsasukset, luistimet, jääkiekkokypärät - täysin tarpeettomia kesällä, mutta hyvin hyödyllisiä talvella. Tai piknikhuopa, vie sekin tilaa kaapissa, mutta kesällä se on tosi kiva. Iltapuvut, harvoin niitä tulee käytettyä, mutta sitten kun kutsu pukujuhliin tulee, niin pakkohan sellainen on olla. Tai jotkut astiat, arjessa emme tarvitse niin paljon, mutta juhlia pitäessä pari kertaa vuodessa on kaikenlaiset kastikekulhot sun muut tarpeellisia. Lakanoissa ja pyyhkeissä sama juttu, omalle perheelle riittäisi vähempi, mutta kun tulee sukulaisia yövieraiksi tai lapsi järjestää yökyläsynttärit, niin silloin niitä tarvitaan. Karsiiko minimalisti näistä, vai mistä oikein karsitaan?

Minulla oli kenkiä noin 50 paria, kierrätykseen vein 30 paria, ihan riittävästi jäi. Sellaisia korkokenkiä, joilla ei voi kävellä tai eivät ole sopivia. Siitä aloitin. Nyt mietin noita 20, niissäkin on kierrätykseen meneviä, vien kun ehdin.  Sitten astiakaapille, siellä on ihan liikaa kaikkia, ei missään juhlissa tarvita näitä, ja aina voi lainata. jos tarve tulee. Sitten vaatekaapille....

Vierailija
5/11 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ääriminimalismi on tällä hetkellä erityisesti alemman keskiluokan juttu, jolla koitetaan hallita ahdistusta, kun asutaan liian ahtaasti. Kunnollisen kokoisessa talossa/asunnossa on tilaa myös sille kastikekulholle, vieraspetivaatteille ja luistimille, eli tilaa elämälle elämyksineen ja juhlineen. Toki on järkevää miettiä tavarapaljoutta kriittisesti: ei jätetä pieneksi jääneitä vermeitä komeroihin homehtumaan, satsataan joulukoristeissa tiettyihin juttuihin ja jätetään turha rihkama hankkimatta, käytetään tavarat "loppuun" ennen kuin haalitaan uutta. 

Vierailija
6/11 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sanoisin, että kaikki sellainen, mitä ei oikeasti käytä tai tarvitse tai esim liikaa vaatteita, meikkejä, muita juttuja. mitkä vain "seisoo" kaapissa. Meillä oli pienenä sellainen asunto, että pöydät oli täynnä krääsää ja seinät. Olin aika rauhaton lapsi ja varmaan suuri osa johtui ehkä siitö kun ympärillä seisova roina saa rauhattomaksi. huomasin kun vähensin tavaramäärää, niin tuli levollisempi olo. 

Vierailija
7/11 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on vähän eri käsityksiä minimalismista. Jollekin minimalismi on tosiaankin että kenkiä ei ole 50 vaan 30, ja toisille että omistetaan yhteensä 30 vaatekappaletta.

Itse olen parin tiristysvuoden jälkeen huomannut että tavaroiden omistaminen on kivaa. On kiva että kotona on joulukoristeet kun haluaa koristella, kiva että on askartelutarvikkeet, kiva että on monet pussilakanat että ei tarvitse alati pestä kahta samaa, kiva että on kauniita tarjoiluastioita kun tulee vieraita, kiva että on valmiina pari telttaa ja makuupussia kavereillekin kun haluaa mennä retkeilemään. Keittiössä on ihanaa kun sieltä löytyy mixeri, blenderi, sauvasekoitin, painekeitin, leivänpaahdin, kahvikone, vedenkeitin, kakkuvuokia, höyrytyskori, microplane, hyviä veitsiä ja kaunis astiasto. Olisi tosi ankeaa jos ei olisi tilaa omistaa elämänlaatua lisääviä asioita. Kun asiat omistaa jo niin ei tarvitse myöskään alati juosta kaupassa hakemassa sitä sun tätä.

Vierailija
8/11 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meilläkin on ihan hirveästi turhaa tavaraa. Viimeisen kymmenen vuoden aikana on ollut useita tavaranpoistokierroksia jossa tavaraa on hävitetty, lajiteltu, lahjoitettu ja myyty. Ollaan sit aina välillä sitten ostettu sitä ja tätä, osa osottautunut ihan turhaksikin. Välillä tavaramäärä ollut melko kohtuullinen. Nyt se alkaa taas olemaan aika massiivinen vaikka on viimeisen vuoden aikana jonkin verran taas myytykin. Lisäksi on pahvia yms jotka jäävät varastotiloihin, niitä kun vanhassa talossa riittää. Kahden aikuisen ja kahden lapsen perhe ollaan. Talo on vanha RMT neljällä huoneella ja isoilla kellaritiloilla. Yleensä jos ei koko kalenterivuoden aikana ole tarvittu niin melko turha tavara on. Joidenkin kohdalla kierto voi olla pari vuotta, silloinkin voisi miettiä että onko tavara omistamisen arvoinen. Kuitenkin on minusta hyvä säilyttää jonkin verran tarpeellista jota ei juuri nyt tarvita. Siisteyttä se lisäisi kyllä jos saisi hieman taas vähennettyä. 

Vierailija
9/11 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on erilaisia, joku tulee toimeen ihan muutamalla tavaralla ja toinen tarvitsee vaikka kuinka monta. Itse en ole minimalisti, mutta ymmärrän että tavaroita voi olla liikaa. Se mikä on sopivasti on todella vaikeaa. Olen joskus ajatellut että en tarvitse jotakin tavaraa ja ans olla kun olen siitä luopunut, niin sitä tarvitaankin.

Vierailija
10/11 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut rahapula jo pitkään ja haluaisin muun muassa termospullon, pyyhkeitä, hyviä sukkia, vohveliraudan, meikkejä ja katto- ja pöytälampun. Nämä ovat pitkään olleet jo listalla. Helppo kai se on karsia, jos on ostellut 50 paria kenkiä huvin vuoksi. 

Vierailija
11/11 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään kun on kauniita esineitä ympärillä. Esim venäläinen cobalt net-teesetti on ollut meillä vitriinissä jo vuosia. Ikinä ei ole tarvittu mutta en halua luopua kun on kaunis. On kaikenlaista valaisinta ja pikkuesinettä ripoteltuna pitkin taloa, ja kirjavat tapetit seinillä ja persialaismatot lattialla. Maksimalismi taitaa olla meidän tyyli. Elämiseen tarvittavaa tavaraa on aika paljon, välillä karsitaan aika raskaalla kädellä että pysyy paikat järjestyksessä. Nytkin odottaa kuorma kirpparille vientiä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi