Pitäisikö pelkosektioäidit pakottaa synnyttämään alateitse?
Sektio on huomattavasti kalliimpi synnytystapa kuin alatiesynnytys. Sektio on myös huomattavasti vaarallisempi. Mielestäni erityisesti näin laman aikana pelkosektiot pitäisi kieltää poikkeuslailla. Äidit olisi laitettava synnyttämään alateitse vaikka sitten lepositeissä jos ei muuten onnistu.
Kommentit (68)
samoin toipuminen jne.
nyt vielä tyhmälle millä tavalla se sektio oikeasti on kalliimpi, kuin tavallinen synnytys?
samoin toipuminen jne.
nyt vielä tyhmälle millä tavalla se sektio oikeasti on kalliimpi, kuin tavallinen synnytys?
jos vertaa esim ensimmäiseen synnytykseeni, jolloin olin ennen lapsen syntymää toista vuorokautta sairaalassa ja lapsi syntyi imukupin avulla, jolloin paikalla oli kaksi lääkäriä ja hoitajia pilvin pimein, olisiko suunniteltu sektio tullut todellakin merkittävästi kalliimmaksi, jos olisi marssinut suoraan saliin ja toimenpiteeseen olisi mennyt ööö... tunti?
Toimenpide kestää max puoli tuntia ja on mahdolista saada muutaman euron piikillä täysin kivuttomaksi. Mitäs tykkäsisit siitä että sulle tehtäis kirurginen toimenpide riittämättömässä paikallispuudutuksessa ihan vaan sen takia että sulla ole varaa maksaa tuhansia euroja leikkaussalista. Mites sitte suu pantais? Ehkä ainakin vähän alaleuka väpättäisi?
Mä olen synnyttänyt kolme kertaa ihan normaalisti, eikä se ollut mitään tuon kaltaista.
Hammaslääkäristä taas on kamalat kokemukset. Miksi taas on niin, että synnytyspelko on sitä jaloa plekoa, jota pitää paapoa ja vaalia ja muilla vitun väliä?
Mielestäni "erityisesti näin laman aikana" kannattaisi korottaa pääomaverotusta ja leikata yritysjohtajien optioita ja kultaisia kädenpuristuksia ja korvata esim kansanedustajien sopeutumiseläkkeet 500 pvän ansiosidonnaisella. AP:n ajattelu on kyllä ihan käsittämätöntä!
leikkaamaan näin laman aikaan.
Ne ovat palkkatuloa joten niitä verotetaan raskaasti.
Esim. mieheni maksoi saamistaan optioista veroa 50%. Valtion kassaan tuli tästä mukava summa rahaa. Jos opitioita ei olisi maksettu, olisi valtiolta jäänyt ko. summa saamatta.
Muuten puhut kyllä ihan viisaita :)
Eio sitä pelkosektiota niin vain saa. Itselläni oli "ihan oikea" syy pelkoon esikoisen tapauksessa, kävin pelkopolilla keskustelut ja minulle luvattiin sektio. Onneksi minulle sattui aivan ihana kätilö (pelkopolilla siis), joka osasi pureutua pelkoni "ytimeen" ja loppujen lopuksi poika syntyi alateitse, omasta tahdostani. Samoin myös vuotta myöhemmin syntynyt sisko. Mutta en ikinä pakottaisi ketään pelkoppotilasta alatiesynnytykseen. Ei sitä pelkoa voikaa ymmärtää, jos ei itse ole kokenut sitä.
pitäisi maksaa itse, jos taustalla ei ole selittävää traumaa. Tiedän itsekin näitä tapauksia, jotka ei vaan halua pilata värkkiään, ja suu vaahdossa vaatii itselleen sektion. Elämä on valintoja. Jos ei tahdo synnyttää normaalisti, täytyy kulut maksaa itse. En mäkään haluaisi olla tajuissani hammaslääkärillä, mutta ei multa laiteta tajua pois vaan siksi että pelottaa, kyllä se pitää itse järjestää ja maksaa.
"Ketä idioottia synnyttäminen pelottaa? :-)" Jos lähipiiristä löytyy synnytyksessä vaurioituneita, niin pelko on kyllä perusteltu. Miltä sinusta tuntuisi, jos synnytyksen jälkeen saisit kulkea vaipoissa lopun elämäänsi? Tätä riskiä tuskin hammashoidossa on? Hammashoito kestää noin 30 min, synnytys kestää tunteja! Hammaslääkäri puuduttaa, synnärillä ei välttämättä. Minulle luvattiin puudutukset niin lääkärien kuin kätilöidenkin suusta pelkokeskusteluissa. En saanut mitään kivunlievityksiä. Ensin oli "liian aikaista" kunnes oli "liian myöhäistä". Lantionpohja repesi kunnolla. Ommeltiin ja korjattiin. Mutta vieläkin pitää ottaa vaihtohousut mukaan, kun ulos lähtee. Ammatti meni vaihtoon, kun asiakaspalvelutyötä ei voi tehdä piereskellen.
ja Hammaslääkärin virheestä itse kärsin 2 vuotta kovia tuskia, en pystynyt puremaan toisella puolella suuta ollenkaan, mutta en uskaltanut mennä takaisinkaan pelon takia.
Ikävää että sinulle on käynyt noin, mutta ei minusta kenenkään toisen kokemusta voi käyttää oman pelon pohjana. Kyllä naisia, ihan perusterveitä,kuolee sektioonkin, vauvoja myös, varsinkin niitä sektion jälkeisen raskauden vauvoja ja vammautuu myös. Jos kaikkea pelkää, niin ei niitä vauvoja voi ollenkaan hankkia.
poistaa siedättämällä ja kohtaamalla ne. Hämähäkkiä voi ensin katsoa kymmenen metrin päästä sekunnin, ja pikkuhiljaa lyhennetään välimatkaa ja pidennetään aikaa. Mutta miten hoidat irrationaalista synnytyspelkoa? Soitanko polille että saanko tulla makailemaan sinne synntystuoliin hetkeksi ja te voitte vaikka laittaa oksitosiinit tippumaan.
Olin jo valmiiksi synnytyspelkoinen, mutta pelkopolilla käytyäni ja kätilön kanssa synnytystoiveet kirjattuani sovittiin, että ensimmäinen lapsi syntyy alakautta.
Kaikki meni päin helvettiä aina kivunlievityksestä (jota en saanut) kätilöiden kohteluun saakka. Synnytys kesti 20 tuntia.
Toisesta lapsesta lääkäri myöntyi saman tien pelkosektioon ja myönsi sairaalan hoitaneen ensimmäisen synnytykseni surkeasti. Hänestä ainoa oikea synnytystapa tässä tapauksessa oli sektio. Tälle ei ollut muuta lääketieteellistä syytä kuin armoton synnytyspelkoni, joka arvon naiset on lääketieteellinen syy sekin.
Hetkeäkään en ole katunut. Sektio sujui monin kerroin paremmin kuin alatiesynnytys ja kuntouduin huomattavasti paremmin ja nopeammin. Menisin koska tahansa sektioon, mutta mieluummin kuolisin kuin synnyttäisin alakautta.