Pitäisikö pelkosektioäidit pakottaa synnyttämään alateitse?
Sektio on huomattavasti kalliimpi synnytystapa kuin alatiesynnytys. Sektio on myös huomattavasti vaarallisempi. Mielestäni erityisesti näin laman aikana pelkosektiot pitäisi kieltää poikkeuslailla. Äidit olisi laitettava synnyttämään alateitse vaikka sitten lepositeissä jos ei muuten onnistu.
Kommentit (68)
mutta ymmärrän hyvin esimerkiksi suurille ihmisjoukoille puhumisen pelon. Siihen auttaa oman kokemukseni mukaan parhaiten se, että joutuu puhumaan niille suurille ihmisjoukoille. Vanha totuus on, että paras pelon hoito on se, että kohtaa pelkonsa.
P.s. Kyllä alatiesynnytys voi mennä poskelleen vaikkei äitiä pelotakaan. Oma esikoiseni syntyi imukuppiavusteisesti ja hankalasti, mutta kakkosen syntyessä nauroin pelosta huolimatta ääneen, kipua ei ollut lainkaan.
pelkosektioäidit saisivat itse maksaa leikkauksensa. aivan samoin, kuin pahasti hammaslääkäriä pelkäävät joutuvat itse maksamaan kalliin nukutushoidon.
Ei ainakaan lepositeissa synnytys helpota pelkoa! :O Pelkäävien kanssa tulisi keskustella siitä ettei synnytyksessä tuleva kipu ole vaarallista vaan kuuluu osana prosessia, näinhän saunassa synnytettiin ilman puudutuksia lapset ennenkin. Nykyään on niin monenmoista kivun lievitystä ja osa kivusta kuuluu synnytykseen että tiedetään miten se edistyy. Mutta ei lepositeitä, siitähän se pelko vasta jää! :)
"minäkään en ymmärrä synnytyspelkoa, mutta ymmärrän hyvin esimerkiksi suurille ihmisjoukoille puhumisen pelon. Siihen auttaa oman kokemukseni mukaan parhaiten se, että joutuu puhumaan niille suurille ihmisjoukoille."
en ymmärrä ihmisjoukoille puhumisen pelkoa. Mitä vaarallista siinä voi käydä? Ja ei todellakaan synnyttäminen auttanut pelkoon. Kahta pahempi pelko synnytyksen jälkeen. Synnytyspelko on kuitenkin todella luonnollinen pelko. Synnyttäminen on oikeasti riskialtista. Jos ei olisi, miksi synnytykset hoidettaisiin sairaalassa kodin sijaan?
Saakelin nysveröt! Ja kielletään kanssa kaikki lääkkeelliset kivunlievitys menetelmät, ne vasta kalliiksi tuleekin. Ja mitä jos alettais taas synnyttää saunassa, sairaalapaikat on nykyään aika kalliita. Ne joilla ei oo omaa saunaa, voi ihan hyvin synnyttää naapurissa tai taloyhtiön yhteissaunassa. Tai vaikka uimahallissa, jos maksaavat vaan sen lipun sinne.
"mielestäni pelkosektioäidit saisivat itse maksaa leikkauksensa. aivan samoin, kuin pahasti hammaslääkäriä pelkäävät joutuvat itse maksamaan kalliin nukutushoidon."
Kenen sitten pitäisi maksaa ylipainoisen ihmisen laihdutusleikkaus? Kenen pitäisi maksaa sairaalollisen ylipainoisen 2-tyypin diabeetikon insuliinit? Kenen pitäisi maksaa tupakoitsijan astman hoito? Kenen pitäisi maksaa polkupyöräilijän aivoleikkaus, kun hän ei käyttänyt kypärää? jne.
mutta ymmärrän hyvin esimerkiksi suurille ihmisjoukoille puhumisen pelon. Siihen auttaa oman kokemukseni mukaan parhaiten se, että joutuu puhumaan niille suurille ihmisjoukoille.
Kuka idiootti vertaa puhumista synnyttämiseen? Voiko puhumiseen esim. kuolla tai voiko siitä saada elinikäisiä fyysisiä vammoja?
Sektio on huomattavasti kalliimpi synnytystapa kuin alatiesynnytys. Sektio on myös huomattavasti vaarallisempi. Mielestäni erityisesti näin laman aikana pelkosektiot pitäisi kieltää poikkeuslailla. Äidit olisi laitettava synnyttämään alateitse vaikka sitten lepositeissä jos ei muuten onnistu.
toimenpide johtaisi kaikenlaisiin komplikaatioihin, synnytys kun ei välttämättä etene, jos äidillä on kova stressi.
Minusta tämän hetkinen systeemi on hyvä - jos on synnytyspelkoa, siitä pääsee juttelemaan.
"mielestäni pelkosektioäidit saisivat itse maksaa leikkauksensa. aivan samoin, kuin pahasti hammaslääkäriä pelkäävät joutuvat itse maksamaan kalliin nukutushoidon."
Kenen sitten pitäisi maksaa ylipainoisen ihmisen laihdutusleikkaus? Kenen pitäisi maksaa sairaalollisen ylipainoisen 2-tyypin diabeetikon insuliinit? Kenen pitäisi maksaa tupakoitsijan astman hoito? Kenen pitäisi maksaa polkupyöräilijän aivoleikkaus, kun hän ei käyttänyt kypärää? jne.
en ymmärrä miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa synnytystä pelkäävän synnytysleikkaus, mutta ei hammaslääkäriä pelkäävän juurihoitoa joka tehdään nukutuksessa tai viisauden hampaan leikkausta. miten ihmeessä tähän voi verrata läskileikkausta tai tupakoitsijan astamahoitoja???
Kuka idiootti vertaa puhumista synnyttämiseen? Voiko puhumiseen esim. kuolla tai voiko siitä saada elinikäisiä fyysisiä vammoja?
Eipä puhumiseen varmaan kukaan ole kuollut, mutta kyllä synnyttämiseenkin kuoleminen on erittäin epätodennäköistä. Itse menisin vieläkin paljon mieluummin synnyttämään kuin puhumaan parille sadalle ihmiselle, vaikka varmaan jälkimmäisestäkin selviäisin. Puhumisella voit tosin pilata ammatillisen maineesi loppuiäksesi, mikä voi maksaa sinulle satoja tuhansia euroja. Eikä massoille puhuminen ole kaikille ihmisille luontaista tai helppoa vaikka se sinulle sitä olisikin!
mutta samaan aikaan sitten paasataan, ettei nykylapsia voi edes ulkoiluttaa Suomessa, jos pakkasta on yli -10C. Ja toppavaatteet ovat sentään monin verroin parempia kuin vuosikymmeniä sitten, jolloin pakkasetkin olivat huomattavasti kovempia.
En ymmärrä. Miten kukaan ei-pelkäävä voi mennä arvostelemaan tai arvioimaan sitä, miten synnytyspelkoisten pitäisi synnyttää? Eihän se synnytyspelkoinen äiti ole pelkosektiopäätöstä saanut uhkaamalla lääkäriä aseella, vaan kyllä sitä päätöstä on edeltänyt keskustelut ja synnytystavan arvioinnit. Ja tämän jälkeen lääkäri on tehnyt päätöksensä.
Joku jo fiksusti kommentoi, että synnytyspelko/-kipu voi saada koko synnytyksen pysähtymään. Tämä ei ole edes mitenkään harvinaista.
Kysyisin ap:lta ja hänen kannaltaan olevilta, että jos OMA LAPSESI pelkäisi kovasti jotain asiaa, niin PAKOTTAISITKO hänet kohtaamaan pelkonsa lepositeissä?
ei pitäisi olla pelko valinnan perusteena, koska minun mielestä ei voi pelätä sellaista mitä ei ole kokenut. Miksi synnytyspelkoinen ei pelkää keisarinleikkausta? Siitä voi tulla vaikka mitä komplikaatioita ym... Itsellä kolme keisarinleikkausta takana, ensimmäistä yritetty KAUAN, kunnes meni nukutuksen kera leikkaukseen, ja toisen kanssa jo tehty synnytystapa-arvio, että ei onnistu norm. synnytys. EI se sektiokaan mikään mukava kokemus ole, itse pelkäsin jo sitä kolmannen kanssa:) Ja tulikin pieniä ongelmia toimenpiteessä (ei onneksi hengenvaarallisia; ilmeisesti) että näinkin voi käydä:) Kukaan ei osaa ennustaa, mikä olisi 100% turvallista..Se on oikein, että peloistaaan pääsee juttelemaan, mutta toivottavasti hoitohenkilökunta osaa, varmasti osaakin kertoa ettei keisarinleikkauskaan välttämättä parempi vaihtoehto ole...
"Ketä idioottia synnyttäminen pelottaa? :-)"
Jos lähipiiristä löytyy synnytyksessä vaurioituneita, niin pelko on kyllä perusteltu. Miltä sinusta tuntuisi, jos synnytyksen jälkeen saisit kulkea vaipoissa lopun elämäänsi? Tätä riskiä tuskin hammashoidossa on? Hammashoito kestää noin 30 min, synnytys kestää tunteja! Hammaslääkäri puuduttaa, synnärillä ei välttämättä.
Minulle luvattiin puudutukset niin lääkärien kuin kätilöidenkin suusta pelkokeskusteluissa. En saanut mitään kivunlievityksiä. Ensin oli "liian aikaista" kunnes oli "liian myöhäistä". Lantionpohja repesi kunnolla. Ommeltiin ja korjattiin. Mutta vieläkin pitää ottaa vaihtohousut mukaan, kun ulos lähtee. Ammatti meni vaihtoon, kun asiakaspalvelutyötä ei voi tehdä piereskellen.
Kysyisin ap:lta ja hänen kannaltaan olevilta, että jos OMA LAPSESI pelkäisi kovasti jotain asiaa, niin PAKOTTAISITKO hänet kohtaamaan pelkonsa lepositeissä?
En ole ap, mutta kyllä olen pakottanut lapseni kohtaamaan irrationaalisia pelkojaan pakolla. Ja kyllä ne tälläkin tavalla menevät ohi. On tietenkin mahdollista että ne olisivatko menneet ohi muutenkin.
Niin, miten tosiaan tupakoitsijoiden syöpähoidot, lihavien lonkkaleikkaukset yms. yms. Samalla logiikallahan nekin "itse aiheutettuja" kuin synnytyspelkoisen raskauskin... Ja aika paljon ne syöpäpotilaatkin tarvitsee kipulääkkeitä, vaikka nehän ne turhia taitaa olla!?
Pelko ON lääketieteellinen syys tehdä sektio. Ei meidän tarvitse sitä täällä pohtia. Ja kyllä mun mielestä oikeasti tupakoitsijatkin tulee hoitaa syövissään!
T. Pitkän synnytyksen päätteeksi kiireelliseen leikkaukseen joutunut/päässyt
Voi 49:n lapsiraukkaa! Pelkojen kohtaaminen pakolla voi näennäisesti viedä sen kyseisen pelon pois, mutta jättää paljon syvempiä, pitkäkestoisia ja vaikeasti hoidettavia seurauksia... Sellaisia, joita et edes uskoisi ja joista lapsi kärsii aikuisenakin. Minulla, surullista kyllä, on kokemusta asiasta. Mieti vielä tekojasi!!!
En ole ap, mutta kyllä olen pakottanut lapseni kohtaamaan irrationaalisia pelkojaan pakolla. Ja kyllä ne tälläkin tavalla menevät ohi. On tietenkin mahdollista että ne olisivatko menneet ohi muutenkin.
Mutta olisitko valmis laittamaan oman lapsesi synnyttämään alakautta, jos hän pelkää esim. synnyttämistä? Ennen kuin ehdit viisastella lisää, niin juu, oletan että lapsi on jo aikuinen. Tai ahtaisitko hänet muutamaksi tunniksi vaikka hissiin jumiin, vaikka hänellä on ahtaanpaikankammo? Menisikö sinusta se kammo sillä ohi, että pakotetaan tekemään jotain?
nyt vielä tyhmälle millä tavalla se sektio oikeasti on kalliimpi, kuin tavallinen synnytys?
raskaaksi jo pelkää niin kamalasti? Luonnollisestihan synnytys kuuluu osana koko projektiin.