Joulun pakkoperinteen katkaisu? Anoppiasiaa, of course.
Olen päättänyt tänä vuonna olla huono ihminen ja osittain lopettaa jouluperinteen, joka on muuttuneiden elämäntilanteiden ja vaikeidenkin järjestelyjen kautta jatkunut vuosia.
Jouluaatto on vietettävä anoppilassa -tavalla josta kukaan meidän perheessä ei nauti. En nyt erittele, mutta eikös jouluna pitäisi kaikilla olla mahdollisuus nauttia vapaista tavallaan. Anopille ei vain riitä että hän saa tehdä niin, vaan sen lisäksi kaikkien muiden pitää haluta samoja perinteitä kuin hän.
Mikään muu vaihtoehto ei tietenkään käy, eikä anoppilan väki taida ymmärtää, että meille ei ole mikään itsestäänselvyys tämä yhdessäolo.
Olen ajatellut, että koko illan sijaan menisimme anoppilaan päivällä vaikkapa lounaan merkeissä. Ehtisimme viettää joulu heidän kanssaan päiväsaikaan 2-4 h. Omaan kotiimme suuntaisimme siinä klo 15 aikaan.
Miten ilmoittaa tämä mahdollisimman vähin vaurioin? Ja kun tuohon ei kuitenaan löydy vastausta, miten vaan saada rohkeutta uskoa siihen, että minulla on oikeus tehdä näin. Mieheni on samaa mieltä. Lapsista ei ole vielä päätöksen tekijöiksi.
Kommentit (72)
vain soittaa, että "Marihan" on useasti sanonut, että tulemme mielelämme päivävisiitille heille, kahvit tai joulupuuro sopii meille oikein hyvin. Siihen malliin sitten ruokailette vaikka aamupäivällä jo kotona. Hirveitä anoppeja ihmisillä.
istummeko niin "rauhassa" sitä syömässä, että ihan ehdittäisiin jutustella miniän perheen kanssa, onkin sitten toinen juttu. Meidän anoppilassa on niin hirveä työn touho koko aaton, että syövät suurin piirtein seisten sen puuron muun askareen lomassa...Jos tulisi silloin vieraita, niin kyllä se häiritsisi.
Ja jos joku haluaisi meille tulla syömään jouluna lounasta, se olisi nimenomaan riisipuuro ja sekametelisoppa. Ja pöytä kyllä katetaan sitä puuroakin varten ihan normaalisti. :) Me ainakin voitaisiin käydä anoppilassa syömässä puurot ja sit tulla kotiin ja syödä illalla varsinaiset jouluruoat.
vaan että jouluinen kattaus puuttuu. Joidenkin on vaikea ymmärtää, että joillakin on lähipiirissä näitä, jotka aina haluavat muiden taipuvan tahtoonsa. Mulla on ihan samanlaista, eri piirteet vaan, mutta johtava ajatus on just toi, että minä olen jo suunnitellut valmiiksi, mitä te teidän lauantai-iltana teette...
sanotte suoraan että nyt olemme aaton kotona. Parempi tehdä se soitto nyt kuin pari päivää ennen joulua jolloin anoppi saattanut jo joulusiivouksia ja ruokaa tehdäkin vieraita silmällä pitäen...
vai miksi ette osaa kakistaa asioita ulos suustanne?
Märäntykää sinne anoppiloiden pakkopulajouluihin, kun ette halua kasvaa aikuisiksi, jotka ilmaisevat oman mielipiteensä.
Toivottavasti kaikilla pakkojoulukärvistelijöillä on tänä jouluna niin kamalaa ja ahdistavaa, että he ennemmin kuolevat kun jättävät enää ilmaisematta oman tahtonsa.
Siinä olisi hyvä joululahja kaikille vinkujille.
Me menemme vanhempieni luokse tänä jouluna ja sinne tulee myös veljeni perhe.
Kaksi edellistä joulua olemme olleet omassa kotonamme ihan vain oman porukan kesken.
Parina jouluna vanhempani ovat olleet meillä ja kerran myös veljeni perhe.
Koskaan emme ole olleet jouluna anoppilassa, eikä hän meillä.
Sopuisia olon lähtöpiste meillä on puhua ajoissa suunnitelmista ja kysellä mitä muut ovat ajatelleet. Usein ajatukset menevät samaan suuntaan ihan luonnostaan.
Minä olin ajatellut tänä vuonna kutsua vanhempani meille, mutta äitini olikin jo puhunut mieheni kanssa että menisimme heille. Tämä oli jo lokakuussa.
Aattona olemme joskus käyneet puurolla muissa sukulaisissa, lounasta ei varmaankaan kukaan aattona syö.
Ei vaikka kuinka tulevat miniät haluaisivat.
Meillä nukutaan aattona pitempään ja syödään leipää ja kahvia ja lapset teetä tai kaakaota. Kinkkua ja juustoa ja hedelmiä ja vihanneksia. Ihan vapaa myöhäinen aamupala.
Tällä pärjää ihan hyvin joulupäivälliseen, sillä välillä keitetään kahvi ja syödään torttuja ja suklaata ja omenoita on esillä yms.
Itse asiassa en tiedä ketään perhettä, missä syödään jouluaattona erikseen aamupala, lounas ja päivällinen.
Kai nyt joka päivä jouluna syödään? Lounas ja päivällinen?
Ei voi olla kovin vaativaa kattaa pöytä kahdesti päivässä. Kai se pöytä joka tapauksessa katetaan kahdesti pöydässä omallekin perheelle??
Ja missäs se appi luuraa? Miksi anoppi raataa yksin?
Kai nyt joka päivä jouluna syödään? Lounas ja päivällinen?
Ei voi olla kovin vaativaa kattaa pöytä kahdesti päivässä. Kai se pöytä joka tapauksessa katetaan kahdesti pöydässä omallekin perheelle??
Ja missäs se appi luuraa? Miksi anoppi raataa yksin?
Mättöä koko päivä ja ahmintaa illalla?
Mitäs mättöä tuo muka oli:
- aamiainen: puuroa, max 150 kcal
- välipala: omena, noin 80 kcal
- kaksi suklaakonvehtia, yhteensä 60 kcal
- joulutorttu, noin 180 kcal
Päivän syömiset ilta-ateriaan mennessä noin 420 kcal. Jää joulupöytää varten vielä 1200–1600 kcal riippuen päivän liikunnasta.
Eli älä nyt viitsi keuhkota.
kotona sen jälkeen kun lapsi syntyi.
Mutta, olemme toivottaneet anopin ja minun vanhempani aattoillaksi meille. Eli tulevat meille syömään (tai syövät ensin kotonaan), juodaan kahvit ja availlaan lahjoja jne.
Tuntuisi aika tylyltä vain ilmoittaa esim. anopille että "olepas yksin kotonasi jouluaatto, me vietetään se PERHEEN kesken".
Jos siis ymmärsitte pointtini niin olisi korrektia pyytää appivanhemmat ja/tai omat vanhemmat omaan kotiinne aattona, jos ei jouluaterialle niin kahville ja lahjoja avaamaan.
Tietty jos kaikille käy että vieraillaan vasta joulupäivänä ja tapanina niin mikäs siinä.
Kas kun minä syön terveellisesti.
62
ymmärrän täysin ap'tä. kyllä kuullostaa määräilevältä anoppisi (ihan kuin minunkin) saunaankin saa mennä vasta ruoan jälkeen :-)
ei ole vielä myöhäistä ilmoittaa, kyllä niitä jouluruokia (joita tuskin on vielä jääkaapissa) voi hyvin syödä välipäivinäkin.
meille on tulossa sukua myöskin kylään aattoiltana. jos joku nyt ilmoittaisi että ovatkin illan kotona, mutta tulevat mielellään lounaalle, niin eihän se vielä olisi myöhäistä. Harmillista tietysti omalta kannaltani, kun odotan jo innolla aattoiltaa, mutta toki ymmärtäisin heidän kantansa. Ottaisin avosylin lounaalle (joka meillä riisipuuro) heidät. tulisivat vaikka aamulla pulkkamäkeen ja saunaankin ennen lounasta. Meillä herätään kukonlaulunaikaan, kiitos nuorimmaisen, joten meillä tosiaan syödään puurolounas puoleltapäivinn ennen koko perheen päiväunia. Jouluillallinen sitten iltakuudelta...
Jouluruokahan on voitaikinaleivonnaisia lukuunottamatta hyvin terveellistä. Vähärasvaista proteiinia kinkusta tai kalkkunasta, runsaasti kasvislisäkkeitä ja vielä omega-kolmosetkin lohikaloista. Ei pitäisi olla erityisen vaikea päivä edes ortoreksiasta kärsivälle, sillä valinnanvaraa yleensä pöydästä löytyy.
Olen kala-allergikko, eikä sikaa meillä ole syöty 30 vuoteen.
jonka siis miehesi tekee. Meillä on ollut sama ongelma, pari joulua yritettiin mennä kompromissilla (yhteinen jouluateria meillä) jonka jälkeen luovuttiin siitäkin. Anopille eivät kelvanneet ruuat, kellonaika ja joululiinakin oli huono(ihan totta!).
Mies ilmoitti anopille seuraavan joulun alla meidän suunnitelmamme syödä pienemmällä porukalla ja kutsui anopin ja apen aattoillaksi joulukahveille. Tällä systeemillä on nyt menty muutama vuosi. Se toimii ihan ok. Minun vanhempani syövät edelleen perheeni kanssa meillä.
Eli rohkeutta peliin - minunkin anoppini on herkkänahkaista sorttia mutta on sopeutunut kun ei muuta voi. Ja kyllä, ennätätte kertoa uutisen vielä nytkin. Kyllä anoppi uutisesta viimeistään ensi jouluun mennessä toipuu.
Mättöä koko päivä ja ahmintaa illalla?
Missä näet mättöä jos syö aamupalalla kahvia ja leipää. Välipalaksi omenaa ja suklaapalan. Lisäksi iltapäivällä torttukahvi.
Minä ymmärrän mätön kyllä vähän toisella tavalla. Mutta ehkä olet joku anorektikko, kenelle hernekin tekee sen, että pitää mennä työntämään vessaan sormet kurkkuun.
Kuten monella muullakin, meilläkin kyllä syödään aattona myös lounas. Se on riisipuuroa ja rusinasoppaa. Aamulla normaali aamupala, lounasaikaan se puuro ja sitten joulupäivällinen päivällisaikaan. Ja välissä kahvit kera jouluherkkujen :) Mättöä koko päivä!
Ja tuo joulupuuro on rauhallinen hetki, aattona ei meillä juurikaan enää mitään hommia tehdä. Kaikki ruoka on valmistettu etukäteen, sen kun illalla nostaa pöytään!
Olinpa yllättynyt kun näin monta vastausta oli tullut! En tullut ajatelleeksi, että peruutus tulisi liian myöhään, sillä olen todellakin pehmittänyt anoppia pitkin syksyä. Anopille on kuitenkin aina olemassa vain se my way.
Joululounas ei todellakaan ole minun tahtoni, vaan yhteinen syöminen on anopin pakkomielle. Eräänkin kerran se "jouluillallinen" syötiin aamulla klo 10, koska sehän syödään vaikka mikä olisi. En korostanut kauheasti, mutta anoppilan jouluun ei kuulu minkäänlaiset valmisteluista, mikrossa lämmitetyt valmisruuat syödään kaupan peltirasioista, lahjoja ei osteta jne. Mutta tätä en sanonut, koska muuten pitäisitte minua materialistina... En halua puuttua toisten jouluihin, mutta jotain omia toiveita on vuosien aikana kirkastunut. Anoppilan joulu on minun näkökulmasta hyvin askeettista eikä se eroa muista päivistä juuri mitenkään. Itse taas haluaisin nauttia pestystä joulusaunasta, siivotusta kodista, kuusen tuoksusta, itse tai kaupan tekemistä ruuista kauniisti katetusta pöydästä. Joskus voisi mennä ihan tilanteen mukaan, eli muuttaa sauna-aikaa tai haudalla käyntiä tai tehdä jotain kerrassaan radikaalia...
Eli se on kyllä pakko korjata, että jos tuli mielikuva, että anoppi viikkotolkulla siivoaa ja laittaa joulua kiittämättömälle miniälle, niin se on kyllä väärin. Anoppi ei tosiaankaan kesken joulukiireensä ryhdy valmistamaan miniän määräämää lounastarjoilua. Taisin alkuun kirjoittaakin että anopille ei riitä että hän saa tehdä tavallaan, vaan että kaikki muutkin tekevät hänen tavallaan.
Appi on aika pienessä roolissa jouluna, ja minun vanhemmat asuvat niin kaukana ettei sinne ole mahdollista mennä aattona jos aikoo käydä anopilla.
Mutta kaikesta koomisuudesta huolimatta menemme anoppilaan vähän aikaisemmin ja lähdemme ruuan jälkeen! Vaikka jouluun valmistautuminen ei olekaan näkyvää, joulu on kuitenkin anopin heikko kohta, ja olisi oikeasti liikaa posauttaa se juuri joulun alla. Ensi jouluksi aiomme esittää kutsun heille saapua meidän kotiimme, vaikka tiedän, että se on anopille ihan loukkaavaa, koska eihän kukaan jouluna halua "vieraisiin paikkoihin".
Harvoin olen saanut av:lta oikeasti näin osaavaa ja perusteellista apua, joten kiitos todella. Ihan oikeasti auttoi vähän pistämään tätä juttua mittasuhteisiin.
Oikein hyvää joulua kaikille, missä sitä vietättekään!
Ja jos joku haluaisi meille tulla syömään jouluna lounasta, se olisi nimenomaan riisipuuro ja sekametelisoppa. Ja pöytä kyllä katetaan sitä puuroakin varten ihan normaalisti. :)
Me ainakin voitaisiin käydä anoppilassa syömässä puurot ja sit tulla kotiin ja syödä illalla varsinaiset jouluruoat.