Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kouluissa tapahtuneita

Vierailija
15.12.2009 |

rikoksia ei anneta poliisin selvitettäväksi? Omassa perheessä on kokemus jossa koulu huijasi meitä kun ilmoitimme koulukiusaamisesta johon sisältyi väkivaltaa ja uhkailemista. He lupasivat selvittää asian koulussa, mutta mitään ei tehty, koulukiusaajaa ei ole koskaan "häiritty" tähän asiaan liittyen. Joissakin tapauksissa koululla on tietoa kiusaamisesta mutta lapsi ei uskalla kertoa asiasta kotona. Ihmetyttää myös erään Vantaan lukion käytäntö että koulussa ilmenneet huumeiden käyttöön ja hallussapitoon kuuluvat asiat on jyrkästi kielletty ilmoittamasta poliisille. Tulee pakostakin mieleen että ns oikeusvaltiossa koulun toiminta on väärää ja vaarantaa oppilaiden turvallisuuden.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
15.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

josta pitää itse tehdä rikosilmoitus, ei koulun. Siis ilmoitus kouluun, sekä poliisille, ITSE!

Vierailija
2/5 |
15.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu siltä että niitä jotka kiusaa tai tekee ilkivaltaa suojellaan, se joka on uhri ei saa mitään tukea koulunpuolelta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
15.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

josta pitää itse tehdä rikosilmoitus, ei koulun. Siis ilmoitus kouluun, sekä poliisille, ITSE!

Mun lapsen asiassa koulu teki rikosilmoituksen. Mutta yrittäpä sitten saada koululta tietoja esim. siitä ketä vastaan se on nostettu? voi nousta seinä pystyyn siinä vaiheessa, nimittäin koulu on vaitiolovelvollinen. Näin sanottiin mulle kun kysyin ketä tai keitä vastaan on syyte nostettu?

Vierailija
4/5 |
15.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiton uhkaus (siis henkeen tai terveyteen kohdistuva uhkaus) on yleisen syytteen alainen eli siitä voi rikosilmoituksen tehdä kuka tahansa.

Pahoinpiteystä (myös lievästä) alle 15-vuotiaan kohdalla rikosilmoituksen tekee sosiaaliviranomainen tai huoltaja. Yli 15-vuotiaan pitää tehdä itse asianomistajana rikosilmoitus.

Eli koulu ei suoraan tee mitään rikosilmoitusta (paitsi koulun omaisuuteen liittyvissä jutuissa) oppilaiden välisissä jutuissa. Koulu ilmoittaa esim. pahoinpitelyistä ja päihteiden käytöstä aina (ainakin meillä) sossuun oppilashuoltoryhmän kautta. Sossu sitten yhteistyössä vanhempien kanssa päättää miten edetään. Poliisille ilmoitamme esim. huumeiden kohdalla epäilyksemme, mutta poliisi sitten päättää tuleeko paikalle ratsaamaan (ei yleensä tule, jos ei ole myyntiä, vaan pistää asian sinne sossuun). Koululla ei ole oikeutta tehdä mitään ratsioita oppilaiden reppuun tms. ne tekee aina poliisi. Pari kertaa poliisi on puhutellut tappelun osapuolet, niissä kyseessä ei ollut kiusaaminen vaan ihan tasapäinen tappelu.

Vierailija
5/5 |
15.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta voihan se olla, että erityistilanteessa poliisi antaa erityisohjeita.