Iso osa vauvojen itkuista johtuu nälästä
En ymmärrä niitä äitejä, joiden vauva itkee jatkuvasti ja kun rohkenee epäillä, että josko vauva ei saisi tarpeeksi maitoa, niin alkaa kiivas puolustelu, että "mulla tulee maitoa ihan hyvin" ja " ei tää sitä itke" jne. Eikä edes suostuta koettamaan korviketta. Se että joutuu imettämään tunnin tai kahden välein kielii melko paljon siitä, ettei vauva saa tarpeeksi maitoa. Eikä varmaan saakaaan, kun eihän äiti ehdi edes levätä moiseen imetystahtiin. Johan siinä loppuu maito ja pelkästä väsymyksestä. Kehoitin- kerran edes- kokeilemaan naapurin äitiä ja jälkeenpäin hän kauhisteli, että vauva oli vetäissyt pullon alta aika yksikön ja ollut todella tyytyväinen pitkän tovin. Onko oman maidon riittäminen jokin äitiyden mitta vai mikä siitä tekee ihan kuin kunnia-asian. Kun näitä äitejä tuntuu riittävän..
Kommentit (28)
Siis te joilla useampi lapsi ja tiheästi syövä vauva? Ulkoillaan lapsen kanssa useita tunteja päivässä, lähes säällä kuin säällä joten kyllä siinä ainakin näin talvella olisi vähän pulmallista imettää tunnin välein vauvaa, vai pitääkö sitten vaan olla aina neljän seinän sisällä lasten kanssa.. Meille tulossa toinen kesällä, joten silloin ei toivottavasti ongelmia ole imetyksen kanssa ulkonakaan..
Mutta ainakin tuo minun imupetterini nukahti muutamassa minuutissa ulos päästyään...
Ja jos ei ole kova pakkanen, imetys käy takin suojissa jopa talvella (imupetterini syntyi tammikuussa).
-10-
Siis te joilla useampi lapsi ja tiheästi syövä vauva? Ulkoillaan lapsen kanssa useita tunteja päivässä, lähes säällä kuin säällä joten kyllä siinä ainakin näin talvella olisi vähän pulmallista imettää tunnin välein vauvaa, vai pitääkö sitten vaan olla aina neljän seinän sisällä lasten kanssa.. Meille tulossa toinen kesällä, joten silloin ei toivottavasti ongelmia ole imetyksen kanssa ulkonakaan..
Meidän vauvalla - kuten sanottu - unipätkät on pidempiä, eli vetelee n. 3-4 tunnin päiväunia ja tähän myös ajoitamme ulkoilun. Eipä moni tietämäni vauva hereillä ollessaan kauaa yksin vaunuissa suostuisi köllimäänkään, joten eiköhän useimmissa perheissä ulkoilla isomman kanssa silloin kun vauva nukkuu. Ja jos tulee joskus päivä jolloin vauva ei noin kauaa nuku niin sitten ulkoillaan vaikka useampi tunnin setti päivässä. Ei se vaikeaa ole jos ei siitä tee vaikeaa!
T.11
Minustakin lapset usein itkevät nälkää ja tekee mieli mennä sanomaan sille äidille että anna hyvä ihminen ruokaa pullosta tissistä aivan sama.
Ehkä tässä on kyse juuri siitä että kaikki ei ymmärrä että sillä vauvalla voi olla nälkä jo tunnin päästä vaan ajatellaan että just söi nyt huutaa muuta.
Minun lapsille (3) olen tarjonnut tissiä alkuun joka itkuun ettei ainakaan sitä nälkää itke, esikoinen sai lisiä pullosta, muut ei.
Ja kyllä se soi olla vaikeaa imettää vauvaa kun on useita lapsia. Meidän vauva 3kk ei todellakaan syö jos tekee palapelia tai edes juttelee samalla isompien tai yleensä kenenkään kanssa. Ja en ole opettanut tähän vaan pikkuvauvana syötin jokapaikassa, mutta nyt 3kk ei enää kelpaa muuallla kun hiljaisessa ja pimeessä paikassa tai toppahaalarit päällä. Ja tämä mies on sitten syömättä ellei saa kaipaamaan rauhaa ja syö sitten vasta illalla kun isommat nukkuu eli todella huutaa nälkää vaikka tissit täynnä ja sitä tarjotaan.
ELI kaikki ei ole niin musta valkoista lapset on erilaisia...
Itseasiassa vastasyntynyt ei tunne nälkää, hän kyllä ymmärtää että jokin on nyt huonosti elimistössä. Vastasyntynyt ei yhdistä rintaa ja maitoa ratkaisuksi nälkään.
Niin se vain on, elämä on jatkumo ja ah ihana opintojen äiti.
että moni tuore äiti joka ei osaa vielä tulkita vauvaansa ja on epävarma imetyksen sujumisesta antaa sitä korviketta joka itkuun aiheuttaen näin jopa lisää vatsavaivoja vauvalleen, vauvan ruuansulatusta ei ole tarkoitus tukottaa isoilla määrillä korviketta tai velliä, rintamaito on hyvin sulavaa ja rintalapsi yleensä syö usein ensimmäiset kuukaudet, lapsi tahtoo myös imeä rintaa ilman nälkääkin koska nauttii siitä. Hyvin olen itse pystynyt imettämään samalla kun hoidan isompia. Oma esikoiseni muuten itkeskeli koska sai liikaa rintamaitoa, ei huolinut tuttia, tahtoi olla rinnalla, söi liikaa ja sai vatsavaivoja. Varmasti osa vauvoista itkee koska ei saa tarpeeksi maitoa mutta ei suurin osa.
Meidän vauva 3kk ei todellakaan syö jos tekee palapelia tai edes juttelee samalla isompien tai yleensä kenenkään kanssa. Ja en ole opettanut tähän vaan pikkuvauvana syötin jokapaikassa, mutta nyt 3kk ei enää kelpaa muuallla kun hiljaisessa ja pimeessä paikassa tai toppahaalarit päällä. Ja tämä mies on sitten syömättä ellei saa kaipaamaan rauhaa ja syö sitten vasta illalla kun isommat nukkuu eli todella huutaa nälkää vaikka tissit täynnä ja sitä tarjotaan. ELI kaikki ei ole niin musta valkoista lapset on erilaisia...
Meillä tuli tuolle imupetterille rintaraivareita 5-6-kuisena ja osin ne korreloivat sen kanssa, oliko imetystilanne liian hälyisä. Menin silloin sivummalle imettämään. Itse asiassa asennolla ei ollut merkitystä, vaan vauva jopa joi paremmin, jos oli pientä liikettä eli esim. kävellen.
Mutta ilman muuta se on osin lapsikohtaista. Kannattaa silti yrittää ja koettaa monenlaista, mitenkään automaattisesti se tiheäkään imetys ei ole vaikeaa tai mahdotonta.
-10-
Minusta enemmän pitäisi puhua siitä miten oppia tunnistamaan vauvan itku. Vauva itkee, anna ruokaa on se yleisin ohje mikä on joka paikassa. Maidon riittävyyttä mietitään ja kyllä aika moni äiti stressaakin siitä. Tärkeä asia se tietysti onkin, ei sillä... Mutta vauva ilmaisee muitakin tarpeitaan itkemällä. Kipua (miten paljon niitäkin voi olla erilaisia), epämukavaa oloa, seuran puutetta, kylmää, kuumaa, väärää asentoa, kutittavaa vaatetta...
En tiedä luuliko ap keksineensä jonkun uuden jutun, mutta itsestäni tuo on jo niin vanha, että olisi aika puhua joskus muistakin syistä! Ne tuoreet äidit jotka tätäkin palstaa lukevat ansaitsevat mielestäni vähän kokonaisvaltaisempaa kannustusta vauvan hoidossa kuin "Anna ruokaa ja jos vauva silti itkee niin anna korviketta!".
moni vauva itkee nälkäänsä, en sitä epäile. Mun pikkuinen on päivällä valveillaoloaikana aika usein tississä kiinni. Ei ime nälkäänsä vaan pitää tissiä tutin korvikkeena kun ei tuttia suostu syömään.