Iso osa vauvojen itkuista johtuu nälästä
En ymmärrä niitä äitejä, joiden vauva itkee jatkuvasti ja kun rohkenee epäillä, että josko vauva ei saisi tarpeeksi maitoa, niin alkaa kiivas puolustelu, että "mulla tulee maitoa ihan hyvin" ja " ei tää sitä itke" jne. Eikä edes suostuta koettamaan korviketta. Se että joutuu imettämään tunnin tai kahden välein kielii melko paljon siitä, ettei vauva saa tarpeeksi maitoa. Eikä varmaan saakaaan, kun eihän äiti ehdi edes levätä moiseen imetystahtiin. Johan siinä loppuu maito ja pelkästä väsymyksestä. Kehoitin- kerran edes- kokeilemaan naapurin äitiä ja jälkeenpäin hän kauhisteli, että vauva oli vetäissyt pullon alta aika yksikön ja ollut todella tyytyväinen pitkän tovin. Onko oman maidon riittäminen jokin äitiyden mitta vai mikä siitä tekee ihan kuin kunnia-asian. Kun näitä äitejä tuntuu riittävän..
Kommentit (28)
sai korviketta alusta asti ja söi ja kasvoi hyvin. Silti huusi 2 viikkoisesta 3 kk ikään.
todella tyytyväistä vauvaa ollut. Molemmat saaneet pullosta lisämaitoa jos on tuntunut, että nälkä vaivaa. Yöt on nukuttu hyvin ja elämä ei ole pysähtynyt pelkkään sohvalla makaamiseen ja imettämiseen.
eli juuri näin, useimmiten vauvan itku on nälkää. Tuota en kyllä ymmärrä että tunnin-kahden välein imettäminen olisi mielestäsi liian usein ja tarkoittaa ettei maito riitä: miksi ihmeessä vauvan pitäisi syödä yhtä harvoin kuin aikuiset? Saattaahan taaperoikäinenkin syödä parin tunnin välein eikä kukaan mieti että riittääkö tuo leipä/puuro kun syö niin usein.
Äidinmaiton on optimaalista vauvalle, helposti sulavaa ja täten sitä myös tankataan usein. Kun vielä muistelee minkä kokoinen vauvan mahalaukku on (vastasyntyneellä noin tulitikkurasian kokoinen jos sitäkään) niin ei todellakaan ole ihme jos tunnin-kahden välein pitää imettää. Siinä ei ole mitään huolestuttavaa jos lapsi kasvaa muuten hyvin!
"tekee tilausta" niin sanotusti. jos siihen väliin tuuppaat korvikepullon suuhun, oma maidontuotanto kärsii.
minua rassaa nämä ulkopuoliset ihmiset jotka aina ovat tulkitsemassa minun vauvani itkua. kyllähän minä nyt itse osaan sitä tulkita! mikä ihme siinä on että täytyy tulla pätemään??
äiti jaksaa sellaista yötä päivää. Silloinhan kait se menee, jos ei ole mitään muita velvotteita, kuten muita lapsia. Samoin jos vauva tyytyy ja on tyytyväinen sen välin. Mutta, jos silti itkuinen, niin en usko lapsen saavan mitään tai ainakaan tarpeeksi.
En minäkään ymmärrä etteä ei voida edes koettaa yhtä kertaa, jos siis vauva on itkuinen.
Mutta yhden ap:n harhaluulon korjaisin heti.
Pieni vauva haluaa rinnalle muustakin syystä kuin nälästä. Osalla vauvoista on hurja imun tarve, syövät ihan kaikkea sormista tuttiin ja tissi on usein se kaikkein mieluisin juttu. Ja läheisyyttäkin vauva tarvitsee.
Joten se tunnin välein imetys (hereillä ollessa) on osalle vauvoista must vaikka kyse ei olisi ollenkaan siitä, etteikö maitoa heruisi tarpeeksi kerrallaan. Itsellänikin oli toinen lapsista tuollainen imu-petteri... ja hyvin riitti maito yli vuoden kestäneen imetyksen aikana. Korviketta ei tykännyt juoda lainkaan, ei edes osannut juoda tuttipullosta.
Unipätkät tietty hieman pidempiä. Ja meinasi räjäyttää neuvolan vaakan viime käynnillä, niin hienosti kasvaa! Joten syömistiheys ei kerro maidon riittävyydestä oikein mitään.
Minusta on luonnollista, että vauva on minusta riippuvainen ja ei imetys - tiheäkään sellainen - minua niin kauheasti rasita. Ei minun tarvitse korvikkeella "tainnuttaa" vauvaani, syököön rintaa niin usein kun haluaa...
Ja tiedänkin ongelman. Korviketta olen jopa yrittänyt antaa! Ei vain suostu syömään pullosta. Tuntuu välillä että oon ihan hukassa tuon pojan kanssa. Mutta onneksi nyt kuitenkin kasvaa hyvin.
Niin tunnun minäkin kasvavan kun yritän muistaa itsekin syödä että se maito riittäisi edes siihen asti jolloin voin antaa nokkamukista maidon.
jos on muita lapsia, niin ei se niin ole.
Kyllä se on aika äiti/perhekohtaista, minkä kokee raskaaksi ja mitä ei koe. Itselläni oli 1v 11kk vanhempi uhmis siinä jaloissa, joka vieläpä lopetti päiväunien nukkumisen parin kk sisällä kuopuksen syntymisestä. Ja silti se tunnin välein imetys oli minusta helppoa ja mukavaa.
Vauvahan oli joka tapauksessa siinä vieressä koko ajan ja imetys sujuu helposti jopa seisaaltaan.
Tietysti se voisi olla hankalaa, jos kokee, että imettää voi ainoastaan eristyksissä makuuhuoneeseen ja makuulla ollen ja niin, että imetyssessio kestää tunnin kerrallaan...
Itse taisin olla vain aika onnekas siinä, että maitoa tosiaan tuli ja herui nopeasti.
-10, ei 11-
mutta itselläni se helpotti jaksamista, että vauva sai välillä pullosta. Nukkui myös hieman pidempiä pätkiä ja oli tyytyväinen. Imetin molempia pullon ohella 4 kk ja ihan sopivalta tuntui tuo aika. Nyt kolmas tulossa ja varmaan toimin samassa tavoin.
Unipätkät tietty hieman pidempiä. Ja meinasi räjäyttää neuvolan vaakan viime käynnillä, niin hienosti kasvaa! Joten syömistiheys ei kerro maidon riittävyydestä oikein mitään.
Minusta on luonnollista, että vauva on minusta riippuvainen ja ei imetys - tiheäkään sellainen - minua niin kauheasti rasita. Ei minun tarvitse korvikkeella "tainnuttaa" vauvaani, syököön rintaa niin usein kun haluaa...
sillä tavalla menee OT että meidän 6kk tyttö ei itkeä kitise. ei ole nälissään siis :D tissiä saa silloin kun haluaa, joskus tunnin- kahden välein. pisimmillään nukkuu 3 tuntia putkeen.
ja minulla on 2 lasta.
jatkaa niin ja kuitenkin esikon lisäksi maatila johon piti vielä antaa osa itsestään...
Eli kuten äsken vastasinkin, minulla on kaksi lasta (isompi 3 vee) ja ei ole tullut mieleenkään, että imetys ja isompi lapsi olisi jotenkin mahdoton tai edes vaikea yhdistelmä. Samalla kun imetän, voin hyvin jutella esikoisen kanssa, tehdä toisella kädellä vaikka palapeliä, lukea satua jne jne. Eikä tästä ole tullut kertaakaan mitään ongelmaa. Esikoinen hiffaa oikein hienosti että kun vauvalla on nälkä, se syötetään :)
Tuntuu, että joillakin on kova tarve tehdä asiat vaikeaksi ja tuomitaan joku mahdottomaksi ennenkuin on edes kokeiltu.
11
Vauvahan oli joka tapauksessa siinä vieressä koko ajan ja imetys sujuu helposti jopa seisaaltaan. Tietysti se voisi olla hankalaa, jos kokee, että imettää voi ainoastaan eristyksissä makuuhuoneeseen ja makuulla ollen ja niin, että imetyssessio kestää tunnin kerrallaan...
Ne, jotka voivottelee, miten kauhean rasittavaa imetys on, todennäköisesti linnoittautuvat sängylle imettämään ja tekevät muutenkin asiasta liian ison haloon ja ongelman.
Imetys on tekniikkalaji sekin!
Se jonka mielestä tälläinen on pätemistä voi mennä itseensä ja mietti miksi moisesta "tulistuu". Jos on sinut asiansa kanssa, ei lähde syyttelemään pätemisistä. Tuntuu juurikin siltä että tämä on aihe, josta ei saa puhua.
Kysyn ihan uteliaisuudesta. Kun minusta tässä ei oikein kukaan kiukkua.
Tottahan se itkuisuus voi johtua nälästä. Mutta toisaalta siis - mikä tässä tuli aika monelta taholta todistetuksi - tiheä imuttelu ei välttämättä merkitse nälkää.
That's all.
-10-
Vauva syntyessään reilut 4250g
Nukkunut 4-viikkoisesta lähtien 7-9 tuntia yössä putkeen.
Päivälläkin saattaa nukkua 6h putkeen.
Väittäisin, että minulla riittää maitoa.
Eli saa sen vauvan "tainnutettua" tissilläkin!! ;)
Siis te joilla useampi lapsi ja tiheästi syövä vauva? Ulkoillaan lapsen kanssa useita tunteja päivässä, lähes säällä kuin säällä joten kyllä siinä ainakin näin talvella olisi vähän pulmallista imettää tunnin välein vauvaa, vai pitääkö sitten vaan olla aina neljän seinän sisällä lasten kanssa..
Meille tulossa toinen kesällä, joten silloin ei toivottavasti ongelmia ole imetyksen kanssa ulkonakaan..
mul oli sama! ku kaikki ympärillä sanoi et PITÄÄ imettää! ja että rinta maito on tärkein! voi jumalauta jos olisin kokeillu jo aikaisemmin sitä korviketta!!!!!!!!!!! neuvola tädit on ihan perseestä ku ei voi sanoa että voi kokeilla muutaki ku tissiä, ku heidän mielestä 30 min välein ruokkiminen normaalia!!!!!!!!!
kai ne tahallaan kiusaa ihmisiä!