Päiväkodissa leivottiin lepohetken aikaan, oliko mielestänne normaalia touhua?
Eli siis perjantaina ilmoittivat että maanantaina leivotaan pipareita. No, ekat (eli seitsemäksi päikkäriin menneet) leipoivat ennen aamiaista. Ja osa sitten päiväuniaikaan, eli ne jotka eivät olleet 45 minuuttiin nukahtaneet, saivat nousta ja menivät leipomaan. Meidän tyttö oli nukahtanut ja jäi sitten kokonaan leipomishommasta pois, koska meni vasta ysiksi. Lasta harmitti ihan älyttömästi, koska oli ainut eskari jolta jäi leipomiset väliin, ja äitiä harmitaa edelleen ihan vietävästi että ryhmän kasvattajat voi olla noin pölkkypäitä... Mitä laittavat lapsia unille jos tarkoitus onkin leipoa? Ja mikseivät sitten edes herätä! Tämä on iso juttu, koska leipovat tasan tämän kerran vuodessa.
Mitä olette mieltä? Onko liikaa jos valitan johtajalle asti? Tuo aikataulutus osoittaa mielestäni suurta pedagogista kyvyttömyyttä.
Kommentit (123)
"Paitsi että pedagoginen kvyttömyys ON suuri ongelma. Mutta johtaja ei voi ratkaista sitä jossei ole siitä tietoinen."
Mistä tiedät, ettei kyseessä ole inhimillinen erhe, ennen kuin olet puhunut tätien kanssa? Voivat hyvinkin olla pahoillaan, ja tarjota lapsellesi uutta mahdollisuutta. Vahinkoja tapahtuu, myös päiväkodissa. Kysy ensin, tuomitse sitten!
Tämähän on tahallista kiusaamista. Niin kylmää ja sydämetöntä:(
Osoittaa myös suurta tyhmyyttä. Teksteissä kirjoittajat rakentavat kuvaa sivistymättömistä ja moraaliltaan kehittymättömistä ihmisistä. Kuka haluaa paljastaa itsestään sellaista?
Ehkä sellainen, joka ei käsitä mitä paljastaa..
leivontahetken päiväunien aikaan.
Onhan sitä päivässä paljon muitakin aikoja jolloin voi leipoa.
Ainakin lasteni päiväkodissa leipomiset onnistuu silloin kun kaikki ovat hereillä.
Omat lapsenikin ovat saaneet leipoa useammankin kerran vaikka ovat pk:ssa alle 6 tuntia päivässä ja pienimmät nukkuvat päiväunetkin.
Muutakin kivaa osaavat pk:ssa lapsille järjestää ja vieläpä silloin kun kaikki lapset ovat hereillä.
Minä ainakin antaisin palautetta jos lapsille olisi hehkutettu jostain kivasta jutusta ja sitten sanottaisiin että se kiva juttu tehtiin silloin kun osa lapsista nukkui.
Kyllä hoitajille sen verran pitäisi empatiakykyä olla, että ymmärtäisi lapsen pahoittavan mielensä jos jää kivasta tekemisestä ulkopuolelle.
OMG
Uskon, että lapselle tulee mielipaha. Uskon, että on kasvattavaa opetella kestämään sitä. Uskon, että kannattaisi vähän kysellä mitä tapahtuu milloinkin päiväkodissa, jotta osaa tuoda lapsen oikeaan aikaan paikalle.Meille oli ilmoitettu että leivotaan klo 10:30! Mutta koska oli tullut lunta, olivatkin ulkona koko aamupäivän. Ja lapseni vähän väsyneenä ja raitisilmamyrkytyksen saaneena sitten nukahti.
Kiitos teille jotka ymmärsitte. Otan asian puheeksi ja koitan painottaa oikeudenmukaisuuden opettamismahdollisuuksia ja epäoikeudenmukaisuuden opettamisesimerkkejä, joita he viljelevät.
"Paitsi että pedagoginen kvyttömyys ON suuri ongelma. Mutta johtaja ei voi ratkaista sitä jossei ole siitä tietoinen."
Mistä tiedät, ettei kyseessä ole inhimillinen erhe, ennen kuin olet puhunut tätien kanssa? Voivat hyvinkin olla pahoillaan, ja tarjota lapsellesi uutta mahdollisuutta. Vahinkoja tapahtuu, myös päiväkodissa. Kysy ensin, tuomitse sitten!
Tiedän ettei kyseessä ole inhimillinen erhe koska lto jo minulle kertoi että näin kävi ja että lapseni jankutti että hänkin haluaa vielä leipoa mutta että eivät enää päästäneet.
Taisin jäädä tähän ketjuun koukkuun, onneks olen muutakin saanut aikaiseksi tässä samalla muilla ruuduilla. Nyt täytyy kuitenkin suunnata iltapesulle.
Ihana että lastentarhanopettajat ovat empaattisia ja ymmärtävät lapsen mielipahan. He myös tietävät miten nämä asiat kuuluu hoitaa.
Järkyttävää miten kylmiä suurin osa mammoista on.
mutta kirjoitat näin: "mitä inhottavat, ilkeät ja ahdasmieliset naiset mulle on vastailleet."
Eli minä olen ilkeä, inhottava ja ahdasmielinen, kun kehoitin lapsen läsnäollessa puhumaan suoraan tädeille. Olisi varmaan pitänyt sanoa, että "esitä tädeille, että kaikki on hyvin. Tee johtajalle kirjallinen valitus, jossa vaadit kykenemätöntä henkilökuntaa välittömästi eroamaan. Vaadi lapsellesi kohtuullinen vahingonkorvaus henkisistä kärsimyksistä ja syrjinnästä." Silloin en olisi ollut inhottava, ilkeä ja ahdasmielinen?
Minusta on inhottavaa, jos joku valittaa johtajalle puhumatta ensin asianosaisten kanssa. Mutta ymmärrän toki, että eri mieltä voi olla. Jotkut eivät meinaan hoida asioita "epäpätevien" tätien kanssa. Onneksi johtaja on riittävän pätevä piparileivonnan suhteen.
puhekieltä, se kuvaa sitä tilaa minkä ihminen kokee kun on reippaillut paljon, eli tulee raukea olo.
OMG
Uskon, että lapselle tulee mielipaha. Uskon, että on kasvattavaa opetella kestämään sitä. Uskon, että kannattaisi vähän kysellä mitä tapahtuu milloinkin päiväkodissa, jotta osaa tuoda lapsen oikeaan aikaan paikalle.
Meille oli ilmoitettu että leivotaan klo 10:30! Mutta koska oli tullut lunta, olivatkin ulkona koko aamupäivän. Ja lapseni vähän väsyneenä ja raitisilmamyrkytyksen saaneena sitten nukahti. Kiitos teille jotka ymmärsitte. Otan asian puheeksi ja koitan painottaa oikeudenmukaisuuden opettamismahdollisuuksia ja epäoikeudenmukaisuuden opettamisesimerkkejä, joita he viljelevät.
Etkö ole koskaan kuullut raitisilmamyrkytyksestä? Tajunnet että se on ironiaa ap:lta.
mutta kirjoitat näin: "mitä inhottavat, ilkeät ja ahdasmieliset naiset mulle on vastailleet."
Eli minä olen ilkeä, inhottava ja ahdasmielinen, kun kehoitin lapsen läsnäollessa puhumaan suoraan tädeille.
En tarkoittanut että te kaikki olisitte ilkeitä, mutta osa on ollut.
"Tiedän ettei kyseessä ole inhimillinen erhe koska lto jo minulle kertoi että näin kävi ja että lapseni jankutti että hänkin haluaa vielä leipoa mutta että eivät enää päästäneet."
Kokoajan tulee uutta tietoa. Miksi et kirjoita kaikkea heti? Mitä lto sanoi syyksi? Puhuitteko heti mielipahasta? Mitä lto oli lapsen kanssa jo puhunut? Oliko jo pyydetty anteeksi? Oliko lto pahoillaan? Kerro nyt kaikki!
eiköhän ne leipomiset jää luonnostaan pois. Tai ainakin taikina tulee keskusjohtoisesti. Älä nuku silloin kun on kivaa touhua, sopii muillekin ohjeeksi. Ap on mielenkiintoinen tapaus vaatiessaan erityiskohtelun erityiskohtelua, nyt päiväkodissa, sitten koulussa.
Joku pari päivää sitten valitti kuinka haluaa viedä lapsen myöhemmin päiväkotiin kuin muut, mutta se aiheuttaa närää päiväkodin porukoissa.
vaan sitä ettei niitä mainostettuja kivoja juttuja tehtäisi päivälevon aikaan.
Päivälepo ei todellakaan ole ainoa hetki jolloin niitä voisi tehdä.
Aika jännä ajoitus leipomiselle. Mikähän siinä oli tarkoituksena? Oliko keittiö antanut ehdot? Olikko porukkaa paljon poissa? Omassa päiväkodissani toiminta painottuu aamuihin. Oliko perjantain ilmoituksessa aika monelta leipominen tapahtuu? Omassa ryhmässäni olen kertonut vanhemmille, että toiminta pienryhmissä on aina aamulla klo9.30-10.30. Silloin askartelemme yms. Ryhmässäni on muutama lapsi jotka tulevat vasta ruokailuun. Heiltä jää siis askartelut väliin. Perheet tietävät sen ja hyväksyvät asian, koska
eivät tahdo tuoda lasta hoitoon, jos ovat itse vielä kotona;) Asiasta on turha nostaa mekkalaa, koska kaikki tietää päiväkotien resurssit. Voit aamulla sanoa hoitajalle, että pahoititte mielen, kun ei päästy leipomaan ja toivotte toista leipomispäivää kevätkaudella.
"vaan sitä ettei niitä mainostettuja kivoja juttuja tehtäisi päivälevon aikaan. Päivälepo ei todellakaan ole ainoa hetki jolloin niitä voisi tehdä."
Eikä se ollut ainut hetki. Aamulla leivottiin myös. Mutta miksi tätä asiaa ei voi selvittää tätien kesken? Miksi pitää vetää mukaan niitä, jotka eivät olleet paikalla: johtaja ja ilkeät av-mammat? Tosi reilua kirjoittaa ensin osa, ja sitten lisätä tietoa. Jos haluaa mielipiteitä pitää tietää kaikki. Esim. Oliko lapsen kanssa juteltu asiasta päivähoidossa? Oliko perusteltu/pyydetty anteeksi? Otettiinko opiksi? Oltiinko pahoillaan?
sanot lapselle että nyt jäi leipomiset väliin, mutta ei hätää, ens kerralla sitten. Leivotaan vaikka kotona. Että kaikki on kuitenkin ihan hyvin eikä maailma tähän lopu. (Taitaa äidille tehdä tiukempaa kuin tytölle. Ja jos tytölle tekee tiukkaa niin kannattaa kertoa että näin se vaan joskus elämässä käy.)
vastauksia täällä. kyllä ymmärrän että lapselle tuli paha mieli ihan syystä ja tässä tapauksessa kai lapsille?? puhuisin tätien kanssa asiallisesti että lapselle tuli paha mieli. se on kuitenkin täysin eri asia leipoa kotona kuin tarhassa!
mielipaha on varmasti jo hoidettu kotona...varmasti osaava ja ymmärtävä äiti tämä ap.
ei mitään erikois juttua saa tehdä silloin kun lapset nukkuvat..etenkään jos sitä on jo hehkutettu.
pettymyksiä pitää lapsille tulla kyllä mutta lupausta ei saa rikkoa ja tässä rikottiin.
että osa ryhmästä tekee jotain mitä muut eivät. Esim. osa kuuntelee satua, toiset menevät retkelle. Aina ei käy tasan onnen lahjat. Hyvää harjoittelua koulua varten. Koulussa esim. osa luokasta kutoo rättikässässä sukat, toinen osa puukässässä tekee pannualusen, sitten vaihtuu osat. Osa ompelee mollamaijan, osa tekee linnunpöntön. Elämä on! Opeta lapsi elämää varten, tai saat ryhtyä ammattivalittajaksi.
jää täysin ulkopuolelle?
Mä en ymmärrä näitä vastauksia ollenkaan! Täällä on jollain/ joillain todella häiriintynyt mieli, jos ei tajua, että totta kai tuollainen on väärin ja vielä noin isolle lapselle, jolle noilla spesiaalijutuilla on jo paljon merkitystä! Varsinkin kun syy vielä on tuollainen.
Noinko te omia lapsiannekin kohtelette? Että mitäs nukahdit? JA ihan oikein sulle, että ainoana jäit tuollaisesta kivasta jutusta ulkopuolelle..
Aamupiiri on tuolla 10:30. Sitä ennen ei ole mitään ohjattua toimintaa, paitsi tänään poikkeuksellisesti pieni osa lapsia leipoi heti sitsemältä. Minulla työt alkaa klo 10, niin en mistään hinnasta vie lasta hoitoon kahdeksalta.
kun eskarit eivät voi leipoa sinun työvuorojesi mukaan. Oma vikahan tuo oli. Mitä ihmettä oikein valitat. Ilmeisesti lapsi oli myös valvonut koska nukahti. En ole koskaan kuullu eskarista joka nukkuu päiväunia.
ei se sun lapsesi rikki mene tai saa traumoja jos ei pääse elipomaan. Huoh näitä juttuja, kyllä tehdään taas mitättömän pienestä asiasta ongelma.
"Mitä olette mieltä? Onko liikaa jos valitan johtajalle asti? Tuo aikataulutus osoittaa mielestäni suurta pedagogista kyvyttömyyttä."
Tämä on se pointti mitä tässä olen kovin sanoin kritisoinut. Virhe on tapahtunut. Mutta pienen kokoluokan virhe. Ei niin suuri, että ihan johtajaa tarvitaan. Ja jos joku väittää muuta, niin ihmettelen suuresti. Ja mun mielestä kyseessä ei ole suuri pedagoginen kyvyttömyys. Ei ainakaan ennen kuin asiasta on puhuttu. Kyseessä voi olla inhimillinen erehdys. Toki harmillinen sellainen. Mutta mielestäni ap kyllä ylireagoi!
1. Puhu tarhassa.
2. Valita av:lla, jos tädit ei ymmärrä.
3. Mieti sitten johtajalle valittamista.