Päiväkodissa leivottiin lepohetken aikaan, oliko mielestänne normaalia touhua?
Eli siis perjantaina ilmoittivat että maanantaina leivotaan pipareita. No, ekat (eli seitsemäksi päikkäriin menneet) leipoivat ennen aamiaista. Ja osa sitten päiväuniaikaan, eli ne jotka eivät olleet 45 minuuttiin nukahtaneet, saivat nousta ja menivät leipomaan. Meidän tyttö oli nukahtanut ja jäi sitten kokonaan leipomishommasta pois, koska meni vasta ysiksi. Lasta harmitti ihan älyttömästi, koska oli ainut eskari jolta jäi leipomiset väliin, ja äitiä harmitaa edelleen ihan vietävästi että ryhmän kasvattajat voi olla noin pölkkypäitä... Mitä laittavat lapsia unille jos tarkoitus onkin leipoa? Ja mikseivät sitten edes herätä! Tämä on iso juttu, koska leipovat tasan tämän kerran vuodessa.
Mitä olette mieltä? Onko liikaa jos valitan johtajalle asti? Tuo aikataulutus osoittaa mielestäni suurta pedagogista kyvyttömyyttä.
Kommentit (123)
Sinulle tuntuu olevan päiväkotimaailma ja arki siellä täysin vieras. Ehkä sinun kannattaisi vain pitää suusi täällä nyt kiinni.
Vai yritätkö aiheuttaa mielipahaa minulle? Minä tiedän olevani oikeassa, en vain tiedä miten pitkälle asian veisin. Et aggressioillasi saa minulle pahaa mieltä aikaiseksi, vaan lähinnä minua ihmetyttää miten jollain voi olla itsensä kanssa noin vaikeaa.
Tsemppiä ja iloista joulunodotusta sinulle ja kaikille muillekin lapsiaan epäoikeudenmukaisuuteen kasvattaville!
ap
kynä ja paperia esille johon kirjoitetaan muistiin ne jotka ovat tehneet kyseisen asian tai eivät tehneet.
Tai niin, kuten minä teen työssäni että on valmiit listat lapsista nimillä, vedetään viiva yli tai laitetaan rasti sen kohdalle joka on tehnyt. Tyhjistä nimikohdista näkee kuka ei ole vielä tehnyt.
Puppua on se ettei mikään toinen päivä voisi tehdä. Olen ollut vuosia eskarissa lto ja aina tämäntyyppiset tapaukset hoidetaan fiksusti ja niin kuin ne pitää, eli lapsi joka ei ole askarrellut määrättyä juttua tai tehnyt käsityötä, ottanut osaa leipomiseen jne. haetaan vaikka ulkoa siksi pieneksi ajaksi että hänelle sadaan samat asiat ajan tasalle kuin muutkin.
Vaikka olisi sairauden takioa poissa, niin koitetaan saada tehtyä. Meillä ainakin järjestyy.
Näissä asioissa ei aleta oppimaan että aina ei voi ja että on syytä oppia pettymyksiin jne.
Päivähoito on tasavertaista kaikille eikä näitä käsillä tehtyjä asioita käytetä pettymyksen oppimiseen.
Pettymystä oppii kestämään kyllä muissa asioissa, aina ei ole ensimmäinen jonossa, ruokaa saamassa, jakamassa jotain, tulossa ulkoa, aina ei saa sitä kaveria parikseen jonoon jonka haluaisi jne.
Jotenkin välillä tuntuu kuin olisi aikuiskasvattaja täällä...
Tottakai lapsen olisi pitänyt saada leipoa unilta herättyään, koska tänään oli nimenomaan piparipäivä. Meilläkin olisi lapsi pahoittanut mielensä, samoin äiti.
T.Luokanope ja lto
Sinuna sanoisin henkilökunnalle, että lapselle tuli paha mieli, kun hän ei saanut osallistua yhteiseen leivontatuokioon, jota oli kovasti odottanut. -ope
Päivähoidossa on isompiakin ongelmia: liian vähän henkilökuntaa, homeisia/sisäilmaongelmaisia tiloja, jne.
Mutta jos leipominen on maailman isoin juttu niin valita.
Lapsen mielipaha on ymmärrettävää. Kuusi vuotiaan pitäisi osata itse ilmaista mielipahansa tädeille ja jutella siitä. Se olisi normaalia ja asiallista! Jos lapsi ei itse kykene tuomaan asiaa esille, ongelmat ovat suuremmat kuin leipomisesta poisjääminen. Siitä tämä asenne!
"Aion valittaa. Jos sen takia kukaan ei ensi vuonna leivo, niin edelleen vain korostuu henkilökunnan kyvyttömyys kasvatustehtävissä, ja toivottavasti pikkuhiljaa siirtyvät sitten muihin tehtäviin."
Lapsesi on päivähoidossa tarhassa, ei konditoriossa tai leipomossa. Henkilökunnan ei tarvitse leipoa lasten kanssa.
Ei tarvitsekaan, paitsi jos ovat edellisenä hoitopäivänä niin maininneet tehtävän. Lupaukset täytyy pitää.
Älä enää jankuta.
Teillä on muuten töissä huomenna palkalliset pikkujoulut, kahteen kertaan, ekat on 04-06 ja tokat 18-19, mut hei harmi sun työpäiväas onkin 9-17, et pääse mukaan.
"Huonosti suunniteltua eli ammattitaidon puutetta. Sinuna sanoisin henkilökunnalle, että lapselle tuli paha mieli, kun hän ei saanut osallistua yhteiseen leivontatuokioon, jota oli kovasti odottanut. -ope"
Ohjeistatko oppilaitasikin näin: valittakaa kotona ja pyytäkää äitiä/isiä soittamaa opelle!
Kysymys ei ole siitä, toimivatko tädit oikein. Kysymys on siitä, että mitä se äidille kuuluu se kommentoiminen. Lapsen pitää saada suunsa auki! Kyllä eskarilainen on jo riittävän iso kertomaan mielipahasta itse! Vai pissaako se vielä housuunsa kun ei saa sanottua tädeille että pissattaa?
Tällä palstalla vierailevat varmaan Suomen kylmimmät ja ilkeimmät naiset. Kuvitelkaa, että he ovat äitejä ja kasvattavat uusia ihmisiä tähän maailmaan.
osa tänään, loput huomenna?
Ainakin omalla työpaikallani toimitaan näin, jos kaikki eivät ehdi samana päivänä.
eiköhän ne leipomiset jää luonnostaan pois. Tai ainakin taikina tulee keskusjohtoisesti. Älä nuku silloin kun on kivaa touhua, sopii muillekin ohjeeksi. Ap on mielenkiintoinen tapaus vaatiessaan erityiskohtelun erityiskohtelua, nyt päiväkodissa, sitten koulussa.
Joku pari päivää sitten valitti kuinka haluaa viedä lapsen myöhemmin päiväkotiin kuin muut, mutta se aiheuttaa närää päiväkodin porukoissa.
heidän puhemiehinään. Mikäpä siinä, yhdessä me lapsia kasvatamme. Mitä tulee esikoululaiseen: hän on vielä pieni lapsi, eikä ole vastuussa siitä, miten muu maailma häntä kohtelee. -ope
"Älä enää jankuta. Teillä on muuten töissä huomenna palkalliset pikkujoulut, kahteen kertaan, ekat on 04-06 ja tokat 18-19, mut hei harmi sun työpäiväas onkin 9-17, et pääse mukaan."
Mutta hei, jos sä valittaisit appi-ukolle, joka soittaisi pomolle, ja vaatisi että pitäisi järjestää vielä yhdet pikkujoulut sun vuoksi?!
Lukekaahan vänkääjät esim. tuo kirjoitus.
Ja päivähoidon muut isot ongelmat eivät ole 6-vuotiaan syytä, joten hänen ei tarvitse sitä milipahaansa niellä sen takia. Pikkuisen eri asiasta oli nyt kyse.
osa tänään, loput huomenna?
Ainakin omalla työpaikallani toimitaan näin, jos kaikki eivät ehdi samana päivänä.
Valitettavasti oli vain tämä yksi päivä. Huomenna on toisen ryhmän vuoro.
Ja oma eskarilaiseni on erittäin sosiaalinen ja puhelias ja oli kertonut tästä mielipahastaan jo moneen kertaan hoitajilleen ja oikein jankuttanut että hänkin haluaa leipoa. Mutta ei enää saanut, kun oli nukkunut sen iltapäivän leipomishetken ajan.
ja lapsen sinne leipomaan toisen ryhmän kanssa. Olethan jo tunnin aiheesta täällä puhunut, asian puhuminen päiväkodissa vie ehkä minuutin?
"Minun oppilaani ovat yläkoululaisia ja toisinaan heidän vanhempansa toimivat heidän puhemiehinään. Mikäpä siinä, yhdessä me lapsia kasvatamme. Mitä tulee esikoululaiseen: hän on vielä pieni lapsi, eikä ole vastuussa siitä, miten muu maailma häntä kohtelee. -ope"
Minä toimisin näin. Menisimme aamulla yhdessä lapsen kanssa. Lapsi kertoisi tädille minun kuullen, miten paha mieli tuli. Jos täti pahoittelisi ja pyytäisi anteeksi, asia olisi ok. Jos täti ei ymmärtäisi, sitten puhuisin itse.
Typerämpää tehdä puolesta.
Ap on mielenkiintoinen tapaus vaatiessaan erityiskohtelun erityiskohtelua, nyt päiväkodissa, sitten koulussa.
Ap on mielenkiintoinen tapaus, kyllä, olen erittäin mielenkiintoinen, mutta en tästä syystä, enkä vaadi erityiskohtelua, vaan nimenomaan vaadin tasavertaista kohtelua kaikille!
ap
ja on monta asiaa, joita eivät uskalla sanoa päiväkodissa tai koulussa, vaikka mukavat koulut ja hoitopaikat heillä onkin. Etenkin jos ovat pahoittaneet mielensä, surevat mieluummin kotona vanhemmille. Kyllä vanhemman tehtävä on selvittää tuollaisia asioita lapsensa puolesta. Kuka lasta tässä maailmassa puolustaa, jos ei oma äiti?
T. Luokanope ja lto edelleen
"Aion valittaa. Jos sen takia kukaan ei ensi vuonna leivo, niin edelleen vain korostuu henkilökunnan kyvyttömyys kasvatustehtävissä, ja toivottavasti pikkuhiljaa siirtyvät sitten muihin tehtäviin."
Lapsesi on päivähoidossa tarhassa, ei konditoriossa tai leipomossa. Henkilökunnan ei tarvitse leipoa lasten kanssa.