Raivostuttaa edelleen!
Meillä oli eilen tuttavaperhe lapsineen kylässä. Pöydässä oli myös joulukeksipurkki ja ne ipanat söivät sen melkein tyhjäksi, noin 10 piparia jäi. Vanhemmat eivät sanoneet mitään. Purkki oli täysi kun sen laitoin pöytään. Yrtinin vihjailla, että pipareiden leipomiseen meni koko päivä mutta ei tehonnut. Nyt täytyy leipoa uudet piparit jouluksi!
Miksi vanhemmat eivät välitä, mitä lapset tekevät? Olisivat kai voineet sanoa, että nyt riittää?
Kommentit (51)
Aika syömäreitä, jos jokainen kolme lapsi syö 40-50 piparia. Luulisi, että tuollainen sessio kestäisi sen aikaa, että ehtisit nostaa piparit pois pöydästä.
Samaa mieltä, että huonotapaisia vanhempia noilla lapsilla. Lapsia on turha syyttää, jos vanhemmat eivät paremmasta tiedä.
Mutta kuka järkevä aikuinen yrittää VIHJAILEMALLA kasvattaa lapsia? Mikset sanonut, että nyt kaikki ovat saaneet pipareita, loput säästetään jouluksi. Ei ihme, että lasten kasvatuksessa puhutaan vihjeillä, ei meillä ainakaan lapset mitään vihjeitä ymmärtäisi. Suoraa puhetta kyllä.
Alkeelliset käytös tavat olisi kyllä toivottavaa opettaa lapsilleen, mutta mitäs teet, jos niitä ei ole vanhemmillakaan.
Ymmärrän täysin ap:n fiiliksiä. Meillä ainakin koristellut piparit ovat myös osa joulukoristelua. En ole tottunut siihen, että kukaan rohmuaisi älyttömiä määriä tarjottavia. Kiva, kun meilläkin poikkeilee joulun alla useita perheitä glögillä ja pipareilla, jos ensimmäisen perheen lapset tuhoaisivat herkkupöydästä piparit (tai konvehdit). Meillä herkkupöydässä on koko joulun tarjolla karkkeja ja keksejä, eikä omatkaan lapset todellakaan hae sieltä mitään ilman lupaa.
Ymmärrän että ärsyttää! Olen itse ollut monessa paikassa glögillä ja piparilla missä on ollut koko piparipurkki tarjolla, muttei todellakaan tulisi mieleen syödä koko purkkia.
Itse olin kerran leiponut miehelle merkkipäiväksi piirakan, kun 2 ystävääni soittivat, että ovat lähistöllä ja kysyivät voivatko tulla piipahtamaan. Pyysin heitä tuomaan vaniljakastiketta mukanaan lähikaupasta, niin voitaisiin ottaa maistiaiset piirakasta . Noh, nämä sankarit alkoivat vetää piirakkaa oikein urakalla naamaan, vaikka vihjailinkin että nyt riittäisi. Olivat syöneet yli puoli piirakka (oli reilun kokoinen) kun multa meni hermot ja sanoin että nyt riittää, pitää miehellekin jäädä jotain, kun kerta hänelle leivottu. Tajusivat tilanteen sitten, mutteivat edes pahoitelleet asiaa. En siis ollut heille piirakkaa leiponut, lupasin pienet maistiaiset. Kaiken huipuksi toinen näistä naisista pyysi vielä rahat tästä parin euron kastikkeesta, jonka oli juuri piirakan mukana vetänyt melkein kokonaan naamaansa! Huh huh... Eipä tarvinut heitä päästää enää vähään aikaan kylään. Kuulostaa ehkä pieneltä jutulta, mutta silloin otti päähän!
Voin kuvitella ap.n kiertävän isoa piparipurkkia ja vihjailevan:
"mulla meni koko päivä näihin pipareihin"
"mulla meni KOKO PÄIVÄ näihin pipareihin"
mums mums, onpa hyviä
"MULLA MENI KOKO PÄIVÄ NÄIHIN PIPAREIHIN"
Siis ihana provo. Kuka kakara pystyy syömään 40 piparia. Olisi ollut uskottavampi jos määrä olisi ollut pienempi.
Mutta ajatuksena hauska. Miettikää nyt av. mammaa otsa tuskan hiestä, kädet täristen kyttää piparipurkkia kun naapurin WT mamma lastensa kanssa ahmii sitä tyhjäksi.
Alkeelliset käytös tavat olisi kyllä toivottavaa opettaa lapsilleen, mutta mitäs teet, jos niitä ei ole vanhemmillakaan. Ymmärrän täysin ap:n fiiliksiä. Meillä ainakin koristellut piparit ovat myös osa joulukoristelua. En ole tottunut siihen, että kukaan rohmuaisi älyttömiä määriä tarjottavia. Kiva, kun meilläkin poikkeilee joulun alla useita perheitä glögillä ja pipareilla, jos ensimmäisen perheen lapset tuhoaisivat herkkupöydästä piparit (tai konvehdit). Meillä herkkupöydässä on koko joulun tarjolla karkkeja ja keksejä, eikä omatkaan lapset todellakaan hae sieltä mitään ilman lupaa.
Muista nyt sitten kertoa vieraillesi että ne on koristeita, ei sitä muuten voi tietää.
Ei mulle tulis mieleenkään raivota siitä että vieraat ovat syöneet piparit mitkä olen laittanut tarjolle. Koskaa niitä ei kukaan kaikkia syönyt, mutta noin periaatteessa jo ne on siinä sen takia että jos vain jaksaa ja haluaa, niin saa syödä vaikka kaikki.
Jotenkin kummalta tuntuu käytäntö että laitetaan tarjolle, mutta pitää tajuta olla syömättä. Jotain omituista pröystäilyä?
tulee niin raivoihin, kuten ap kirjoittaa. Varsinkin kun on tehnyt ihan kaupan valmiista taikinasta...
Kaupan piparitaikinapaketista tekee helposti 40-50 piparia eli pari-kolme pakettia on noihin mennyt eikä kukaan saa niiden tekoon kulumaan 1-2 tuntia enempää, kun paistamiseenkaan ei mene kuin 5min/pelti.
pojat hirmuisia syömäreitä ;) vaikka todella hoikkia ikää heillä 5v ja 6v. Kaipa nuo liikkuvat niin paljon että kaikki menee. Ei tosin oltu ap:lla kylässä, meillä 2 lasta ja itse en antaisi lasten hamstrata kylässä pöytää tyhjäksi ihan sillä periaattella että oppisivat jotain käytöstapoja. Tuttavapiirissä yhden kaverin mies ikää päälle 40v ja syö kaikki mitä pöytään laitetaan ja nuolee vielä sormensakin Yök.. joten en halua omista lapsistani samanlaisia törppöjä kasvavan. Ymmärrän ap:ta mutta noin voi käydä, noin on itsellekkin käynyt ja parasta säännöstellä tarjoilua jos ei halua kaiken menevän.
ja aikaa meni todellakin koko iltapäivä noin klo 12-17. Lasten leipomisvauhti kun ei ole mikään huisin nopea.
Teimme useamman taikinapaketin. Paketissa on kilo taikinaa.
Osasta teimme isoja pipareita ja niitä en laittanut pöytään. Noin normaalikokoisia oli tuossa purkissa 130-160 kpl eikä siitä oltu syöty yhtäkään ja nyt on se noin 10-15 jäljellä.
Tämä aloitus ei ollut provo vaikka useampi niin veikkasikin.
Myönnän, että virhe oli minun kun en ottanut piparipurkkia pois mutta mielestäni se olisi ollut noloa. Pöydässä oli muutakin tarjolla ja sen kaiken muun saikin syödä ja syötiinkin.
Mielestäni vanhempien tehtävä on vahtia ja komentaa lapsiaan eikä minun. Mielestäni kahvipöytätarjoilua ei ole tarkoitettu syötäväksi kaikkia loppuun. Eri asia on kun istutaan iltaa ja laitetaan naposteltavia esille.
Mutta nyt opin, en tee tätä virhettä enää. Harmittaa vain, että lasten kova työ katosi muiden suuhun. Onneksi veivät silloin pipareita kotiinsakin.
ap
40 piparia per naama?????????