Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raivostuttaa edelleen!

Vierailija
13.12.2009 |

Meillä oli eilen tuttavaperhe lapsineen kylässä. Pöydässä oli myös joulukeksipurkki ja ne ipanat söivät sen melkein tyhjäksi, noin 10 piparia jäi. Vanhemmat eivät sanoneet mitään. Purkki oli täysi kun sen laitoin pöytään. Yrtinin vihjailla, että pipareiden leipomiseen meni koko päivä mutta ei tehonnut. Nyt täytyy leipoa uudet piparit jouluksi!

Miksi vanhemmat eivät välitä, mitä lapset tekevät? Olisivat kai voineet sanoa, että nyt riittää?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin on jouluna esillä paljonkin sellaista, mitä en pidä kohteliaana vetää napaan yhdellä kertaa! Piparit on isossa korissa, marmeladeja on iso kulhollinen ja suklaakonvehteja useammassa kulhossa. MInä en kyllä antaisi oman lapseni vedellä pöytää tyhjäksi koskaan. Yleensä voisi ajatella, että tarjolla olevat jutut on tarkoitettu kaikille, eikä vain niille nopeimmille. Miehenikin olen saanut kymmenen vuoden koulutuksella oppimaan, että pöydälle avattua konvehtirasiaa ei ole tarkoitus tyhjentää kymmenessä minuutissa sillä ajatuksella, että "nopeat elävät". Heillä on kotona toimittu niin ja olin tosi hämmentynyt alkuaikoina, kun jäin aina lähes ilman. Omille lapsille olen antanut ohjeeksi, että ensin yksi kaikille ja sitten lisää jos tarjotaan ja ainakin pitää kysyä kohteliaasti lupa.

Vierailija
22/51 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tosiaan tyhmyyttä jäädä ilman jos ei jaa tarjottavia sopiviin eriin varmistukseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ap laittaa iso purkillisen, ilmeisesti säilytyspurkin "koko kansan" lämittäväksi. Olisi hygieenisempaakin laittaa vain osa tarjolle.

Yäk.

Vierailija
24/51 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on pienenä myös opetettu,että vain yksi kpl/tuote.

JA LISÄÄ EI OTETA,VAIKKA TARJOTAAN.....

kyllä nykyaikanankin pitäisi penskoille opettaa jotain käytöstapoja,eikä antaa ahmia pöytää tyhjäksi.!!

minä ainakin opetan tytölleni.

ja jos esim. kummitäti tarjoaa kahvipöydässä 4-vuotiaalleni,että "ota nyt toinen keksi",niin tyttöni kysyy ensin minulta luvan,saako ottaa toisen keksin? saattaa kuulostaa kovalta joistain lässyköistä,mutta mielestäni lapsilla pitää olla hyvät käytöstavat. eikä elää kuin pellossa.

Vierailija
25/51 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ei kaikkia saa rohmuta pöydästä! On fiksua katsoa, että kaikille riittää. Koskaan ei liene järkevää antaa lapsen syödä kymmeniä pipareita...

Nykyään ihmiset eivät osaa alkeellisimpiakaan käytöstapoja. Ja vielä täällä meuhkaavat, että kyllä pitää saada... :(

Vierailija
26/51 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaappiin?

Vierailija
27/51 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 70-luvun tenavia, enkä ole vapaa(mielise)nkasvatuksen hedelmiä, tavat täytyy olla! Omatkin 5 lastani olen pyrkinyt kasvattamaan salonkikelpoisiksi. Kaikkea saa maistaa, muttei tarvitse ahnehtia. Kun laitan tarjolle jotain, tarkoitan sen myös syötäväksi, muttei ole kohteliasta, että seurueesta joku tai jotkut rohmuaa kaiken itselleen.

Vierailija
28/51 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oma moka. Olisit laittanut piapreita lautaselle sen verran kun halusit tarjota. Ensi kerralla osaat sitten!

Vierailija
29/51 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja, että siitä saa syödä.

Itse yleensä toivon, että vieraat tyhjentävät pöydän kokonaan, ettei mulle jää lautasilla seissyttä ruokaa roskiin heitettäväksi.

ne lapset on!! meillä ainakin!!

ja oletan että kaikki mikä tarjolla on, on myös OIKEESTI tarjolla!!!

eli jos korvapuusteja on 10kpl tarjolla, mä ainakin oletan että kaikki saa syödä..eikä niin että pitää säästää seuraavaankin kertaan...

osta loput piparit valmiina, säästyt monelta stressiltä!!

meillä 3 lasta leipoi pipareita noin 200kpl ja säästelen niitä vielä ens viikkoon, pari saa ottaa kulhosta päivittäin...

ja leivotaan sitten lisää..jos ei ennen joulua niin joulupäivänä, samalla kun leikitään uusilla leluilla!!

iloista joulumieltä!!!!

Vierailija
30/51 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivätkä opeta mitään tapoja lapsilleen. Ikävää kyllä, mutta minkäs teet.

Miksi vanhemmat eivät välitä, mitä lapset tekevät? Olisivat kai voineet sanoa, että nyt riittää?

[/quote]

Vierailija
31/51 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivot lisää, niin riittää jouluksi.

Itse kyllä rajoittaisin, eli kun tullaan pöytään syömään, nin 2-3 piparia riittää. Toki pitäisi olla muutakin kun vain piparia, tai muuten pipareita menee todella paljon.

Hyviä olivat varmasti.

Lohduttaudu sillä ap että jos pipareita oikeasti noin paljon, tulivat taatusti niistä kipeäksi.

Vierailija
32/51 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin luulisi, että ne on kaikki syötäväksi tarkoitettu?? Olisi kannattanut jättää omaan jemmaan niitä pipareita ja laittaa tarjolle vaan sen verran kun olit valmis tarjoamaan...

Vierailija
33/51 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhtä laatua yksi kappale, mutta joskus kylässä laitetaan lapsille tarjolle vaikka iso kasa keksiä sillä ajatuksella että lapset saavat syödä kaikki. SIlloin saavat meidänkin lapset syödä niin paljon kuin haluavat.

Olisin ap:n tapauksessa saattanut olettaa että tässäkin on nyt tämmöinen tilanne. Kun niitä keksejä on tarjolla noin valtava kasa niin olisin ehkä luullut että nyt niitä sitten saa syödä. Koska en ole vielä missään rmännyt siihen että kaikki tarjolle asetettu ei olekaan tarkoitettu syötäväksi.

Vierailija
34/51 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...miksi lapset rohmuavat niin kuin tekevät. Vanhempansakaan eivät ilmeisesti tajua mitään.

On vähän eri asia syödä rouskia kaupan kaurakeksejä paketillinen kuin käsintehtyjä piparkakkuja. Minuakin harmitti, kun olin tehnyt juhliin herrasväenleipiä (jokainen voi kokeilla, kuinka työlästä puuhaa) ja sitten erään perheen lapset rohmusivat näitä KEKSEJÄ about 10/lapsi... Ei mitäään muuten, mutta muille lapsille ei sitten useampaa riittänytkään. Melkein halkesin raivosta kun äitinsä sanoi "no, voi nyt ne sun lempiKEKSIT loppui", kun lapsi oli hakemassa lisää noin kuudennen kerran. Ja ennen kuin kukaan ehtii näppärästi ohjeistamaan, niin kyllä, pöydässä oli tarjolla muitakin piparkakkuja.

Vierailija
35/51 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ap laittaa iso purkillisen, ilmeisesti säilytyspurkin "koko kansan" lämittäväksi. Olisi hygieenisempaakin laittaa vain osa tarjolle.

Yäk.

Vierailija
36/51 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sellainen iso pipari urkki, mutta nyt pitäisi saada 2 pienempää Mauri Kunnaksen pipari purkkia.

Onneksi ei käyty teillä kylässä!

Vierailija
37/51 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos valmistaikinasta tehtyihin pipareihin meni koko päivä :D Mulla meni tunti 2kiloon...

Ja mä olen myös seiskytluvun lapsi ja mua niin vitutti kun kaikkea oli tarjolla mutta mitään ei saaanut ottaa, joten joulupipruja mun lapset ja vieraat saa kyllä vetää naamariin ihan huolella jos vaan maistuu. Yleensäkin laitan tarjolle sen verran tarjottavaa mitä haluan että menee kaupaksi.

Vierailija
38/51 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ne mitään koristeita ole. Toisekseen ihmettelen sitä jos pipareiden leipomiseen on mennyt koko päivä ja saat aikaan vain purkillisen pipareita??

Vierailija
39/51 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

saati sitten heidän lapsiltaan. Se, että pöydässä on paljon herkkuja tarjolla, ei tarkoita sitä, että pikku termiitit voivat vetää napaansa kaiken. Hyviin tapoihin kuuluu ottaa 1 kutakin lajia, ei enempää ellei erikseen tyrkytetä toista kierrosta.

Voi aikoja, voi tapoja!

Vierailija
40/51 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

saati sitten heidän lapsiltaan. Se, että pöydässä on paljon herkkuja tarjolla, ei tarkoita sitä, että pikku termiitit voivat vetää napaansa kaiken. Hyviin tapoihin kuuluu ottaa 1 kutakin lajia, ei enempää ellei erikseen tyrkytetä toista kierrosta.

Voi aikoja, voi tapoja!

Jos kylässä on tasan yksi perhe, ja jotain lajia on tarjolla kasoittain, totta kai oletus on, että ne kaikki saa syödä!

Vanhempien pitäisi katsoa lasten perään, joo-o, mutta jos tosiaan tilanne on tuo, miten ihmeessä voi olettaa, että kaikki tarjottavat eivät olekaan tarkoitettu syötäväksi? Jos kyseessä on isommat juhlat, useimmat vanhemmat varmasti vahtivatkin, etteivät omat lapset syö toistenkin osuuksia, mutta se on voi voi, jos itse iskee pöytään valtavan määrän tavaraa, ja ne kaikki käyvät kaupaksi pienellä seurueella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi