Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valitin rahanpuutetta lasten kuullen

Vierailija
12.12.2009 |

Koko tili menee elämiseen, eikä karsinnan varaakaan ole.Jupisin miehelleni, että kun ei ole töissä käymisestä mitään hyötyä, minulla ei ole edes talvitakkia varaa ostaa. 4-vuotias tyttöni tuli rahapussinsa kanssa ja ojensi mulle kaikki pennosensa: "äiti minä voin kyllä lainata sinulle, minulla on rahaa".

Rupes ihan itkettämään.En tiedä, pitäiskö rahanpuutteesta puhua lasten kuullen vai ei. Minun lapsuudessani meille ei puhuttu mitään, minua se ärsytti, kuin minuun ei olisi luotettu. Äitini puolestaan muistaa lapsuudestaan, kuinka hän oli valvonut yökaudet ja pelännyt, että heiltä menee koti alta, kun vanhempansa olivat puhuneet rahavaikeuksista lasten kuullen.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
12.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muttei huolestuttaa lasta tietenkään eikä kuormittaa häntä aikuisten asioilla.

Itse olen usein todennut lapselle, ettei meillä ole varaa ostaa kaikkea mitä hän haluaa. Ym.

Vierailija
2/12 |
12.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me on otettu se linja, ettei puhuta lasten kuullen varsinaisesta rahapulasta. Että jos on oikeesti vaikeeta maksaa laskuja tms, niin se ei kuulu pienille lapsille. Mutta jos mankuvat jotain kaupassa tai kysyvät, miksei meillä ole jotain, mitä muilla on jne, niin on sanottu, ettei meidän perheellä ole sellaisiin asioihin rahaa. 3- ja 5-vuotiaat ymmärtävät asiat sillä tasolla mielestäni hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
12.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka mahd. rahaa olisi ollutkin. Realismia yritän opettaa.

Muttei huolestuttaa lasta tietenkään eikä kuormittaa häntä aikuisten asioilla.

Itse olen usein todennut lapselle, ettei meillä ole varaa ostaa kaikkea mitä hän haluaa. Ym.

Vierailija
4/12 |
12.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

isälläni oli aina tapana sanoa ettei rahaa ole kun kaupassa pyysi lakupötköä. Ei ihme että lapsiparka kuvitteli että kohta loppuu leipäkin kun makkarakin oli vähissä jonain aamuna.

Vierailija
5/12 |
12.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen linjannut niin että puhun rahasta lapsille mutta en huolestuta. Tänään sanoin pojille kun kiukuttelivat että eivät halua lähteä mukaani kirpparille jonne olin viemässä myytävään että jos en saa vanhoja tavaroita myytyä ei minulla ole ylimääräistä rahaa jolla ostaa uusia tavaroita ja nyt joulun alla tarvitaan sitä ylimääräistä rahaa. Olin niin suutuksissani kun pojat kiukutelleet koko päivän että sanoin heidän voivan valita että ei mennä kirpparille vaan saavat olla koko päivän yöpuvuissa ja pelata pleikkaria mutta sitten joululhjaksikin tulee lelujen sijasta vain yhteistä aikaa. Pjoat ymmärsivät ja lähtivät mukaan ja vanhin sanoi että ei taritse edes heille ostaa mitään kirppikseltä tällä kertaa vaan säästetään kaikki rahat lahjoihin.

Vierailija
6/12 |
12.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei voi ostaa little pet shopeja joka pv

Vierailija
7/12 |
12.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanon niille, ettei kaikkea tarvitse saada! miksi vedota rahapulaan jos sitä ei ole - se on valehtelemista ja yritetään päästä helpommalla.

Itse olen jopa vastanut kun lapsi kysyi, että miksei saa´, eikö meillä ole rahaa, ettei kaikkea tarvitse ostaa vaikka on rahaa.

Vierailija
8/12 |
12.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

elämän tosiasia on ettei rahaa aina riitä, monesti on meijänkin 4v sanonu et mennään mäkkäriin , ei ole rahaa on usein vastaus...mul on rahaa...sanoo hän... tämä on elämää ja oppiipahan arvoja rahalle ja elämälle.

Vierailija
9/12 |
12.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen linjannut niin että puhun rahasta lapsille mutta en huolestuta. Tänään sanoin pojille kun kiukuttelivat että eivät halua lähteä mukaani kirpparille jonne olin viemässä myytävään että jos en saa vanhoja tavaroita myytyä ei minulla ole ylimääräistä rahaa jolla ostaa uusia tavaroita ja nyt joulun alla tarvitaan sitä ylimääräistä rahaa. Olin niin suutuksissani kun pojat kiukutelleet koko päivän että sanoin heidän voivan valita että ei mennä kirpparille vaan saavat olla koko päivän yöpuvuissa ja pelata pleikkaria mutta sitten joululhjaksikin tulee lelujen sijasta vain yhteistä aikaa. Pjoat ymmärsivät ja lähtivät mukaan ja vanhin sanoi että ei taritse edes heille ostaa mitään kirppikseltä tällä kertaa vaan säästetään kaikki rahat lahjoihin.

Vierailija
10/12 |
12.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

elämän tosiasia on ettei rahaa aina riitä, monesti on meijänkin 4v sanonu et mennään mäkkäriin , ei ole rahaa on usein vastaus...mul on rahaa...sanoo hän... tämä on elämää ja oppiipahan arvoja rahalle ja elämälle.

Jos sanoo että ei ole rahaa ostaa lakupötköä, niin osaahan se lapsikin tosiaan päätellä ettei sitten ole rahaa ostaa sitä maitoa ja leipääkään! Eli pitää olla tarkkana siinä miten sanansa valitsee. Ei se ole silloin pumpulissa kasvattamista!

Vierailija
11/12 |
12.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella varmasti vielä tiukempaa kuin itsellä ja uskon että hyväkuntoista vaatetta ja lelua lähtee lahjapaketteihin. Tässä joulun alla menee ihan kivasti mutta tammikuussa huonosti kun alet alkaa.

Pk seudun liepeillä asustelen malaiskunnassa mutta en viitsi sanoa millä kirppiksellä myyn.

6

Vierailija
12/12 |
12.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on hyvä opettaa lapsille, että raha ei kasva puussa. Toisaalta omalla kohdallani opetus meni vähän överiksi, kun lama-aikana 90-luvulla yrittäjävanhempani puhuivat rahahuolistaan jopa minulle. Olin silloin juuri menossa yläasteelle ja ahdistuin noista puheista tosi paljon. En moneen vuoteen uskaltanut pyytää vanhemmiltani rahaa juuri mihinkään, kuljin rikkinäisissä kengissä jne. Hyvä asia tässä oli, että opin todella säästäväiseksi ja aloin hyödyntää kirpputoreja sekä ommella itse vaatteeni.

Vasta yli parikymppisenä aloin pikkuhiljaa ostaa jotakin ilman viikon harkintaa ja huonoa omaatuntoa. Toisaalta säästäväinen olen edelleenkin, mikä tietenkin on hyvä asia.

Eli: Opettakaa lapsillenne tervettä rahankäyttöä, mutta älkää siirtäkö omia rahahuolianne heille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kuusi