Suuret lahjaröykkiöt kuuluvat jouluun!
Outoa lukea, kun monet antaa lapsilleen van n. 5 lahjaa jouluna.
Meillä yleensä kukin saa n. 30 pakettia, aikuisetkin. Vaatteita harvemmin, ei ainakaan mitään sukkahousuja tai kalsareita. Vähän erikoisempi villapusero, pyjama tai joulusukat kyllä löytää tiensä pakettiin.
Meillä kaikkia lahjoja arvostetaan. Ja vain osa avataan aattona, osa säästetään avattavaksi joulupäivänä ja tapanina. Ne avataan yksitellen niin, että kutakin lahjaa voidaan rauhassa ihastella ja kaikki muutkin näkevät, mitä paketissa oli. Näin joulun jännitys säilyy pidempään. Yksi paketti säästetään jokaiselle vielä loppiaiseksi.
Jo silloin kun olin lapsi, meillä oli tapana, että kukin avasi vuorotellen yhden oman pakettinsa ja muutkin seurasivat jännittyneinä, mitä paketista paljastuu. Lahjoja ei ole koskaan saanut vaan repiä sarjassa ulos kääreistä ja heittää syrjään vaan kaikkea on rauhassa ihasteltu ja kokeiltu. Ja paketteja ei koskaan avattu, kun pukki oli vielä paikalla.
En ymmärrä, kun nykyään lapset vaan repii paperit kiireesti pois lahjojen päältä. Se ei opeta arvostamaan sitä mitä saa.
Kommentit (59)
Saavat meiltä vanhemmilta 2 lahjaa/pää. Lisäksi isovanhemmilta, tädiltä, kummeilta tulee lahjat niin että kokonaisuudessaan kumpikin saa 8-10 lahjaa. Ihan riittävästi mielestäni! Joukossa on myös kirjoja ja vaatteita, sekä muutama toivottu ja harkittu lelu, josta yksi ns. isompi.
ja vaikka saatiin ihan kivat veronpalautukset, ei me silti ihan hulluiksi heittäydytä. Itse olen jo pitkään inhonnut sitä, kun tulee niin monta lahjaa ja onneksi on nyt jo sovittu, ettei tarvitse niin monta. Eikä meillä osteta mitään spesiaalia kyllä juhannuksena tms. Ainakaan lahjaksi. =) Ehkä noin niinkuin muuten.
kun pakkaa yhteen villasukat, toiseen yöpuvun, kolmanteen jonkun pikkulelun jne
Me panostamme laatuun, emme määrään. Itseasiassa olen kieltänyt isovanhempia antamasta tuhatta ja yhtä pakettia, varsinkin äidilläni kun on ollut tapana antaa muutaman varsinaisen lahjan lisäksi lukuisa määrä paketteja, joissa vaatetta, hammasharjan lisäharjoja ´jne - nämä olen kieltänyt, koska ne ovat tavaroita joita ostetaan muutenkin ja koska en halua totuttaa lapsia lahjavuoreen.
Meillä pojilla oli vain 3 toivetta. Psp portal ja 2 peliä. Vaikka kuinka kyselin, sanoivat, etteivät muuta tarvitse.
Hankala olisi keksiä 28 tavaraa laittaa paketteihin kun eivät muuta kuulemma tarvitse.
Ratkaisin lahjattomuuden sillä, että laitan kummallekin 300 euroa kuoreen ja sen kuusen alle.
no ei kai! :D 3 lahjaa ostin lapselleni ja se saa luvan riittää, miten toi muuten ikinä oppis arvostamaan mitään?!
lahjoja sataa taivaalta eikä sen eteen tarvi tehdä mitään... eih! materiaa ei pitäisi palvoa tuolla tavalla, saatikka totutella lasta siihen.
Itselleni joulun lahja on siinä että saa rauhoittua hyvässä seurassa ja nauttia tunnelmasta tällaisena synkkänä aikana.
Olkaa kiitollisia siitä mitä teillä jo on.
Parasta on, kun lahja on sellainen, mitä ei ole osannut toivoa.
Mutta hammasharja ei kyllä ole mikään joululahja!
Esim. omat kivat lakanat, pelejä, leluja, koruja tytöille, cd-levyjä, elokuvia, kirjoja, kivat jouluvalot omaan huoneeseen, oma erityinen muki, jokin erikoisempi joulukoriste...
Esim. itse sain lapsena ihanan posliinienkelin, joskus 5-vuotiaana. Minulla on se yhä, rakkain joulukoristeeni.
Mutta ei mitään Tiimari-krääsää!
Eli krääsää vain siksi, että saadaan paketteja.
Meillä pojat juuri sanoi, ettei halua mitään krääsää tyyliin mukit ja jouluvalot yms. Halusivat vain sen psp portalin ja pelit. Rahalla saavat sitten ostaa, mitä tarvitsevat joulun jälkeen.
Eli sitä pitäisi kaikkea tyhjänpäiväistä kaapintäytettä ostaa vain siksi, että lapsen pään pitää vain näkyä sieltä lahjaröykkiön alta. Mulla on sitten kyllä omituiset pojat kun toivoivat tuon pelikoneenkin puoliksi ja kumpikin siihen oman pelin.
Ihan onnellisilta ja tasapainoisilta teineiltä vaikuttavat, vaikka koskaan eivät ole hukkuneet lahjoihin ja aina pienenäkin lahjalistat olivat vaatimattomia tyyliin yksi kalliimpi lego ja sitten jotain pientä.
Niin ja meillä ei kummit ja isovanhemmat osta lahjoja. Itse kustannetaan lapsille lahjat.
Parasta on, kun lahja on sellainen, mitä ei ole osannut toivoa.
Mutta hammasharja ei kyllä ole mikään joululahja!
Esim. omat kivat lakanat, pelejä, leluja, koruja tytöille, cd-levyjä, elokuvia, kirjoja, kivat jouluvalot omaan huoneeseen, oma erityinen muki, jokin erikoisempi joulukoriste...
Esim. itse sain lapsena ihanan posliinienkelin, joskus 5-vuotiaana. Minulla on se yhä, rakkain joulukoristeeni.
Mutta ei mitään Tiimari-krääsää!
Mutta ei mitkään tylsät aikuisten lakanat vaan jotkut erityiset. Esim. oman suosikkijoukkueen tai -piirroshahmon kuvalla. Myös pyyhe on hyvä lahja, jos on seim. Aku Ankka-pyyhe. Eli siinä on jokin juju.
Minä ainakin lapsena tykkäsin, kun sain Karvis-lakanat ja -pyyhkeen.
Eikä jouluvalotkaan.
Riippuu siitä, mitä opettaa lapsensa arvostamaan.
samalla tavalla kuin äitinsä. Itse en tykkää siitä, että tutut ostelevat paripuolikuppeja, tyhjää krääsää ja tavaraa, millä en tee mitään. Luonto ei kaipaa tavaraa pelkästään tavaran takia.
Meillä lapsetkaan ei arvosta sellaista tavaraa, millä eivät tee mitään. Ovat kai hieman askeettisia. Koska meillä on kahvikuppeja ja jouluvalot huoneissa niin minusta on turhaa tavaran keräämistä ostaa niitä lisää vain ostamisen takia.
Tätä en ymmärrä ja ehkä teinit ovat omaksuneet saman katsantokannan. Jopa kännykät heillä taitavat olla vanhinta mallia kaveripiirissä, koska eivät tarvitse uutta kun nämähän toimii kuulemma.
Mutta jokainen arvojensa mukaan. Toiselle voi tosiaan olla tärkeää, että sitä tavaraa on paljon ja sitä voi sitten heitellä roskiin kun uutta tulee koko ajan lisää.
Eikä jouluvalotkaan.
Riippuu siitä, mitä opettaa lapsensa arvostamaan.
Pitäähän sielä kuusen alla olla jotain.
Meillä kanssa avataan pitkin joulua lahjoja. Aamulla jo yhdet ja jokainen vuorollaan ja sitten yhdessä ihastellaan lahjaa ja kokeillaankin. On sitten lapsillakin pitkäksi aikaa taas tekemistä ja kaikilla joulurauha.
saatiin maksimissaan 5 lahjaa ja ajattelin kateellisena, että TODELLISEEN JOULUUN KUULUISI lahjavuori. Näin haaveilin. Mutta sitten, kun 17-vuotiaana olin yhden joulun Amerikan Yhdysvaltojen ihmemaassa sitä lahjaröykkiötä katselemassa ja avaamassa paketteja tajusin, ettei se kyllä todellakaan ole joulun tarkoitus. Sen jälkeen en ole lahjavuorten perään haaveillut.
Tuleva joulu on lapseni ensimmäinen. Vielä en ole ostanut hänelle yhtään lahjaa, koska mietin, minkä lahjan (siis yhden) hänelle ostaisin. Lapsella ei ole kummeja, joten kummeilta ei tule lahjoja. Yhdet isovanhemmat ehkä ostavat jotain (toivottavasti uuden isomman turvaistuimen).
ja sitten aattona tai joulupäivänä ne laitetaan paikoilleen - vai odottavatko seuraavaan jouluun? Jos niitä valoja ei voi ostaa tuosta vaan niin eikö olisi järkevistä antaa ne pikkujoululahjaksi niin niistä olisi iloa jos saman vuonna?
meidän lapset saavat mummolta joka joulu lahjaksi sellaiset "pörrösukat" ja kovasti ovat niistä tykänneet. Ja viime jouluna teinit toivoivat sähköhammasharjaa, joten saivat sitten sellaisen.
lapset sulla ap on?
Näen jo silmissäni miten omat, vilkkaat 6, 4, ja 2-v, odottavat rauhassa omaa vuoroaan ja avaavat nätisti paketti kerrallaan 30 lahjaa. Iloiten ja ihastellen jokaista yksitellen.
Ah, siinä sitä olisikin näytelmää kerrakseen. Suostuisikohan mies, jos otettais tänä vuonna tavoitteeksi. Tai koulutetaan niitä lapsia koko ensi vuosi, niin ehkä sitten vuoden päästä onnistuu.
Kai se on sitten paljon joidenkin mielestä. Mutta kyllä jouluun todellakin kuuluu paljon paketteja :) Meillä myös avataan lahjat yksi kerrallaan ja jokainen vuorollaan. Näin on alusta asti lasten kanssa tehty.
jouluna kuin aukomalla ja aukomalla uusia ja uusia paketteja?
Se joulunsanoma on tainnut unohtua.
Pitäähän sielä kuusen alla olla jotain.
Meillä kanssa avataan pitkin joulua lahjoja. Aamulla jo yhdet ja jokainen vuorollaan ja sitten yhdessä ihastellaan lahjaa ja kokeillaankin. On sitten lapsillakin pitkäksi aikaa taas tekemistä ja kaikilla joulurauha.
Hankimme lahjoja pitkin vuotta sitä mukaan, kun sopiva sattuu tielle osumaan.
Muutenkin meillä ihan ok tulot. Ja asunto velaton.
Ja kyllä meilläkin ostetaan muutenkin lahjoja kuin jouluna. Mutta muulloin niitä ei saa mitään isoa kekoa. :)