Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suuret lahjaröykkiöt kuuluvat jouluun!

Vierailija
12.12.2009 |

Outoa lukea, kun monet antaa lapsilleen van n. 5 lahjaa jouluna.

Meillä yleensä kukin saa n. 30 pakettia, aikuisetkin. Vaatteita harvemmin, ei ainakaan mitään sukkahousuja tai kalsareita. Vähän erikoisempi villapusero, pyjama tai joulusukat kyllä löytää tiensä pakettiin.

Meillä kaikkia lahjoja arvostetaan. Ja vain osa avataan aattona, osa säästetään avattavaksi joulupäivänä ja tapanina. Ne avataan yksitellen niin, että kutakin lahjaa voidaan rauhassa ihastella ja kaikki muutkin näkevät, mitä paketissa oli. Näin joulun jännitys säilyy pidempään. Yksi paketti säästetään jokaiselle vielä loppiaiseksi.

Jo silloin kun olin lapsi, meillä oli tapana, että kukin avasi vuorotellen yhden oman pakettinsa ja muutkin seurasivat jännittyneinä, mitä paketista paljastuu. Lahjoja ei ole koskaan saanut vaan repiä sarjassa ulos kääreistä ja heittää syrjään vaan kaikkea on rauhassa ihasteltu ja kokeiltu. Ja paketteja ei koskaan avattu, kun pukki oli vielä paikalla.

En ymmärrä, kun nykyään lapset vaan repii paperit kiireesti pois lahjojen päältä. Se ei opeta arvostamaan sitä mitä saa.

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 6-, 4-, ja 2-vuotiaatkin osaa rauhassa odottaa sitä, että jokainen avaa oman pakettinsa vuorotellen, jos heidät on siihen opetettu ja tällainen kulttuuri on kotona.

Kun olin lapsi, vietimme aattoa isän vanhempien luona. Siellä oli n. 20 ihmistä joka vuosi ja kiltisti kaikki odottivat, lapsetkin, sitä, että jokainen sai vuorollaan avata yhden pakettinsa. Oli hauskaa katsoa, mitä muutkin lahjaksi saivat.

Perinne rikkoutui vasta nuorimmaisten serkkujeni synnyttyä. He saivat repiä papereita lahjoista jo ennenkuin pukki oli lähtenyt. Siinä meni monelta meidän suvusta joulumieli.

Vierailija
2/59 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 6-, 4-, ja 2-vuotiaatkin osaa rauhassa odottaa sitä, että jokainen avaa oman pakettinsa vuorotellen, jos heidät on siihen opetettu ja tällainen kulttuuri on kotona. Kun olin lapsi, vietimme aattoa isän vanhempien luona. Siellä oli n. 20 ihmistä joka vuosi ja kiltisti kaikki odottivat, lapsetkin, sitä, että jokainen sai vuorollaan avata yhden pakettinsa. Oli hauskaa katsoa, mitä muutkin lahjaksi saivat. Perinne rikkoutui vasta nuorimmaisten serkkujeni synnyttyä. He saivat repiä papereita lahjoista jo ennenkuin pukki oli lähtenyt. Siinä meni monelta meidän suvusta joulumieli.

varmasti voi opettaa. Itse olen laiska äiti, enkä jaksa juuri tätä taitoa opettaa. Mielestäni kuuluu jouluun, että lapset saavat pakettinsa, ja sitten avaavat ne innoissaan. Sen verran yritän tilannetta hallita, että haluan tietää mikä lahja on keltäkin saatu. Ja yleensä onnistuu, koska meillä lahjoja on aika vähän per lapsi.

Meidän joulunvietto olisi kauhistus ap:lle ja monelle muulle, yhtälailla kuin ap:n kuvaama joulu ei meille istu. Mutta oikein iloista ja hyvää joulua kaikille, millä tavalla sitä haluattekin viettää! Pääasia on hyvä ja iloinen mieli!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa olen kieltänyt isovanhempia antamasta tuhatta ja yhtä pakettia, varsinkin äidilläni kun on ollut tapana antaa muutaman varsinaisen lahjan lisäksi lukuisa määrä paketteja, joissa vaatetta, hammasharjan lisäharjoja ´jne - nämä olen kieltänyt, koska ne ovat tavaroita joita ostetaan muutenkin ja koska en halua totuttaa lapsia lahjavuoreen.

Mitä haittaa lapselle muka on siitä että paketista voi tulla myös ihan arkipäiväisiä asioista? Meillä tyttö rakastaa avata lahjoja! Käärii saamiaan lahjoja uudelleen paperiin ja avaa uudelleen (itse olen lapsena leikkinyt samaa). Periaatteessa ei ole niin väliä mitä paketista tulee, se yllätys on siinä tärkeintä. Toki lapsesta on kiva saada niitä toivelahjoja, mutta esim. muumihammastahna ja pikkuhousut ilahduttavat myös. Joten, meillä on jouluna lahjavuoret, mutta varmaan puolet lahjoista on ihan järkevää käyttötavaraa. Jos pitää valita että määrä vai laatu niin valitsen määrän. Mielummin kasa arkisia asioita kuin esim. vain yksi arvokkaampi lahja.

Vierailija
4/59 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuuden kodissani tehtiin joskus niin, omassa kodissani aina. En voisi kuvitella, että lapset syöksyisivät repimään pakettejaan, pukin ehkä vielä jakaessa lahjoja...

Mutta toki ok, jos tuo vaan sopii kaikille. Pääasia on jouluilo.

Meillä on mielestäni paljon paketteja, lapsille n. 15 kpl, aikuisille muutamia.

Vierailija
5/59 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä mikään ihme että teillä kestää lahjojen avaaminen loppiaiseen saakka jos niitä tuolla tyylillä availlaan.

Meidän seitsemänhenkinen perhe availis varmaan pääsiäiseen saakka.

Vierailija
6/59 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tahnaakin ja jokainen eri pakettiin. Itse muistan pienenä saaneeni muovisen tyhjän saippuakotelon ja olin jopa siitä iloinen!

Muuten meidän lapset ei saisi kuin yhden paketin, jollei annettaisi noita pieniä halpoja käyttötavaroita. Ja ei niistä kukaan ainakaan tähän mennessä ole närkästynyt.

Vierailija
7/59 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh. Mietippä meille tuo röykkiö! Meillä on 6 lasta. :D Mihin mahduttais itse??? HEHEHHE

Vierailija
8/59 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmat lapsilleen opettavat

ja vielä tänä päivänä kun kirkonkin kellot itkee.

Vierailija
9/59 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joita itse kammoan. En voi sietää turhaa tavaraa ja kun kiipeän vaikka meidän ullakolle, jossa on säästössä mm. joulukoristeet, sesongin ulkopuoliset vaatteet ja kengät sekä lasten vanhoja vaatteita ja leluja, joita vielä säästetään sisaruksille, minulle iskee välitön ahdistus! Niin paljon tavaraa, niin paljon mitä kukaan ei tartte (ainakaan juuri silloin). En voisi kuvitellakaan hamstraavani 120 lahjaa meidän taloon joka joulu. Lakanoita on kaapit täynnä, samoin astioita, pyyhkeitä, leluja, vaatteita, kosmetiikkaa ja elektroniikkaa. Korkeintaan kirjoja voisin haluta, mutta nekin alkavat ahdistaa heti kun eivät mahdu niille varattuun paikkaan.

Meillä lapset saavat 4-5 lahjaa meiltä aikuisilta ja sitten muutamat kummeilta ja isovanhemmilta. Kaikki mietittiä, usein vähän kalliimpaa lahjaa. Roinat saa jäädä kauppaan kiitos.

Vierailija
10/59 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh. Mietippä meille tuo röykkiö! Meillä on 6 lasta. :D Mihin mahduttais itse??? HEHEHHE

Meitä oli kuusi lasta+vanhemmat kolmiossa, ja kaikilla varmasti 20-30 lahjaa. Ja kaikki oltiin iloisia kaikesta mitä saatiin. Yleensä oli kyllä paljon pieniä lahjoja, juurikin sukkia yms., mutta niin sen meidän mielestä kuuluu ollakin. :)

Joku kyseli millaisia meistä on tullut jotka olemme paljon paketteja saaneet, niin me ainakin osaamme arvostaa pieniä asioita, emmekä kaipaa mitään kalliita ja hienoja tavaroita. Hammasharjoista ja kynttilöistäkin voi olla iloinen.

Hyvää joulua kaikille, miten sen sitten vietättekin. :D

Vierailija
11/59 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös pienenä saanut paljon lahjoja jouluna.Ja ehäpä siksi lahjatarpeeni on tyydytetty silloin niin näin isona ja en kaipaa mitää lahjoja enää:D.En siis todellakaan usko että lapsi piloille menee lahjoista.Päinvastoin, mieheni joka sai pienenä vähän lahjoja (1-5kpl), odottaa VIELÄKIN silmät kiiluen itselleen paketteja;).

Vierailija
12/59 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lakanoita joululahjaksi? kuulostaa kyllä hassulta.

Muumilakanat muumi-fanille, kyllä olisi mukava sujahtaa uudessa yöpuvussa lukemaan lahjakirjaa :)

poikani on saanut esim spiderman pyyheliinan ja tykkäsi.

Vierailija
13/59 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka kieltävät isovanhempia ostamasta lahjoja - kasvatusmielessä :( Minkälainen teidän oma lapsuus oli? Voi surku teidän lapsiparkoja, varmaan isona himoitsevat röykkiöittäin lahjoja niin kuin tuon toisen ketjun outo mies, jolle ei mitään monen sadan euron lahjat kelpaa.

Kyllä jouluna oli ihanaa se jännitys ja lahjapinot. meillä lapsille on monta lahjaa. Ja minustakin on ihana saada ja antaa lahjoja.

Vierailija
14/59 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ne, jotka ovat tottuneet lapsena saamaan ison kasan lahjoja, kokevat sen olevan joulussa tärkeintä ja haluavat samaa omille lapsilleen. Ekologisuudesta voidaan sitten hurskastella kestovaipoilla ja muilla.

Ne, joiden perheissä on arvostettu vähän, mutta laadukasta, haluaa jatkaa samaa omille lapsilleen.

Meillä saatiin aina paljon lahjoja. Osa lahjoista oli toki hyödyllisiä lakanat/pyyhe-tyyliin. Isompana olin jopa pettynyt, jos sain alle 30 lahjaa!

Omaa lastani en aio tuollaiseen lahjapaljouteen opettaa. Saa max 10 lahjaa, joista osa noita hyödyllisiä. Panostan mieluummin laatuun, kuin määrään. Enkä myöskään halua opettaa lasta siihen, että saa toivelistaltaan kaiken (kuten minä yleensä sain).

Tuskin pelkän joulun syytä, mutta olen aikamoinen materialisti aikuisena ja kovasti koitan tuosta opetella eroon...

Meillä panostetaan sekä laatuun ETTÄ määrään. Mä sain skidinä aina 30-40 lahjaa ja omat lapset saa nyt 20-30 lahjaa. Ja lahjat on ihan kunnollisia, kirjoja, CD:itä, DVD:itä, pelejä, lakanoita, pyyhkeitä, jne.

Vierailija
15/59 |
12.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni suuret lahjaröykkiöt eivät kuulu jouluun ja on hölmöä totuttaa lapset sellaiseen.

Vaikka lapsi kokeilisi ja ihastelisi jokaista lahjaa erikseen niin silti se turruttaa lasta eikä lapsi osaa aidosti ja syvästi iloita kaikesta samalla tavalla mitä iloitsisi yksittäisestä lahjasta. Siksi meillä annetaan jouluna muutamia lahjoja ja ne ovat ns. spesiaalilahjoja. Vaatteita emme koskaan anna lahjaksi, ne ovat asioita, joita ostamme muutenkin. Samoin luistimet, sukset ym normaalit harrastevälineet ostamme ilman, että ne olisivat lahjoja.

Me annamme myös lahjoja pitkin vuotta eli lapsi saa joskus jonkun mieleisen jutun esim. juhannukseksi, koulun päättäjäisten kunniaksi jne. Lapsi iloitsee niitä takuuvarmasti näin erikseen saatuina enemmän kuin mitä jos kaikki tulisivat kerralla (kuten jouluna tulee).

Vierailija
16/59 |
12.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistähän sitä löytäisi rahaa ostaa omalle perheelle 240 lahjapakettia?

Vierailija
17/59 |
12.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli ihanaa, kun sitä jännitystä vaan kesti ja kesti. :) Ja jokaisesta tavarasta pidin.

Meilläkään ei ole koskaan ostettu lahjaksi jotain sukkahousuja, pitkiä kalsareita, tms. Luistimet, pulkan tai pipon olen kyllä saattanut saada. Ja ollut niistä tosi onnellinen.

Vierailija
18/59 |
12.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostavat kenties lahjoja pitkin vuotta ja taas vastaavasti pienituloisemmat ja vähävaraiset haluavat, että paketteja on paljon periaatteella "edes jouluna"?

Vierailija
19/59 |
12.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on joku joulu kava, jossa lapset kurkkii lahjakasojen keskellä vain päät näkyy :D

keskimäärin sellanen 13-20 lahjaa/lapsi

Vierailija
20/59 |
12.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis monellakin varmaan vähintään se 40 tai 60 pakettia?