Saako vauvan yöruokinnan lopettaa heti kun 6kk tulee mittariin?
Vaikkei kiinteitä vielä uppoaisi kovinkaan paljon päivällä?
Kommentit (17)
ja ajattelin vaan että joko sitä viimeinkin sais nukkua.
Nuku sitten yösi rauhassa, kun voit olla varma ettei vauvasi ole nälissään.
ja ajattelin vaan että joko sitä viimeinkin sais nukkua.
ei sinusta. Jos lapsella on yöllä nälkä niin tuskin sä annat huutaa sen nälkäänsä, vai annatko? Toinen on et annat puuroa tms ennen nukkumaan menoa. Meillä on kohta 8kk ja nukkunut aina yöt hyvin :)
mutta varaudu aika helvetinmoisiin yöhuutoihin. Aika harva vauva taitaa lopettaa yösyömiset seinään siinä 6kk:n iässä, tai missään iässä ylipäänsä. Meillä 8kk poika on välillä ollut pari yötä syömättä, nukkunut koko yön, ja sitten taas parina seuraavana yönä tahtookin yöllä syödä. Onneksi ei kuormita mua normaalia enempää, jos kuormittaisi niin alkaisin jo pyrkiä yösyöttöjä saamaan kokonaan pois.
Mitä nyt olen neuvolassa asiasta jutellut niin 4 kk ikänen vaikka nukkuisi koko yön, niin pitäisi herätellä syömään ettei sokerit mene ihan heittämään lapsella.
Puolivuotias taas pärjää yön. Jos herää yöllä niin riittää vesi juomaksi, ei tartte sen kummosemmin imettää.
Ja pääasia ei ole se miten paljon tai vähän lapsi syö kiinteitä, vaan siitä että lapsi selviää yöstä jo syömättä.
kyllä mitään tuollaista, vaikka tyttö nukkunut yönsä ihan alusta asti. Ehkä 10 kertaa yhteensä herännyt ennen klo 6 syömään, yhdentoista aikoihin mennyt nukkumaan. Ajattelin alusta asti että kun on käynyt näin hyvä tuuri, en kyllä herättele niin kauan kun käyrillä kasvaa.
Ja eikö tuollaiset neuvot ole ristiriidassa paljon mainostetun lapsentahtisuuden kanssa?
Mitä nyt olen neuvolassa asiasta jutellut niin 4 kk ikänen vaikka nukkuisi koko yön, niin pitäisi herätellä syömään ettei sokerit mene ihan heittämään lapsella.
Puolivuotias taas pärjää yön. Jos herää yöllä niin riittää vesi juomaksi, ei tartte sen kummosemmin imettää.
Ja pääasia ei ole se miten paljon tai vähän lapsi syö kiinteitä, vaan siitä että lapsi selviää yöstä jo syömättä.
jos vain on päivällä syönyt paljon ja säännöllisesti. Oisko noin? No, aion koittaa jättää 4 kk:n ekan yösyötön pois. Kun alkaa heräileen, hössytän pinnarissa takaisin uneen ilman höpötyksiä. Ei ainakaan eilen alkanut itkemään siitä. Saa nähdä mitä tänään.
Viiden kuukauden iässä ovat aloittaneet iltapuuron, ja silloin yöimetys on tippunut yhteen. Sen yhden imetyksen ovat vauvat tahtoneet vielä pitää, eka 11 kk ikään ja toinen 9 kk ikään saakka. Sitten se on loppunut ihan itsestään, vauva on vain nukkunut aamuun asti heräämättä.
En lähtisi huudattamaan puolivuotiasta, kun ei se kuitenkaan vielä kiinteitä niin paljoa syö, että voisi olla satavarma ettei ole nälkä tai ettei niitä maidon ravintoaineita tarvitse.
Syy: lapsi ei enää oikeastaan vaatinut ruokaa enää. Vähän vaan ynisi ja minä rauhoittelin, että nuku nyt vaan. Ei mitään raivokasta pyyntöä enää ja loppui muutamassa päivässä. Tottui nopeasti nukkumaan koko yön.
jos ei päivälläkään kunnolla syö.
Meillä taas neuvolassa sanottiin ihan toisin, kun tiedustelin vuoden ikäisen poikani yösyömistä.
Eli JOS lapsi syö sen 5x kiinteitä päivällä ja maidot päälle, voi alkaa lopettelee yömaitoa.
Mutta jos päivän ravinnonsaanti on pienempi niin yömaitoa tulisi antaa kun lapsi pyytää.
Kaikki ei todellakaan kasva samaa tahtia, ja kaikkien energiantarve ei ole samanlainen. Joku tosiaan nukkuu jo parikuisena koko yön.
Mutta vielä vuodenikäiselle tulisi antaa yömaito jos hän selkeästi sen tarvitsee. Sen jälkeen oletetaan että on vain tapa tai on jano.
67cm ja 9kg, niin luulisi pärjäävän ilman yömaitoa jos vähänkään menee kiinteitä 1,5kk päästä.
Meillä poika lopetti yösyömiset ITSE kolmikuisena. Kyllähän sen lapsentahtisuuden pitää tässäkin näkyä: jos lapsi ei tarvitse yöllä ravintoa, niin silloin häntä ei herätetä syömään! On se kumma, että lapsentahtisuus tarkoittaa vain sitä, että pitää syöttää 10 kertaa yössä...
tein ehkä väärin lopettaessani 2 kuisella yösyötöt.
Huomasin lapsen vaan jotenkin itse mieluummin nukkuvan kuin heräämään syömään. Lähinnä vain hiukan "jutteli" niihin kahteen aikaan, kun oli tottunut syömään.
Olenko nyt tehnyt pahasti.
esikoisen yösyöttämiset, kun hän oli 6 kk. Vauvan isä tassutteli muutamana yönä. Vauva ei vielä syönyt kovinkaan paljoa päivällä, illalla söi puuroa. Lopetin, koska en jaksanut tunnin välein heräämistä. Kyllä, täysin itsekkäästi ja omista tarpeista käsin.
Kun yösyönnit loppui, vauva alkoi syömään päivällä enemmän. Aiemmin esim. aamupäivisin ei syönyt juuri mitään. No, ei tietenkään, kun oli koko yön tissutellut, niin ei masu vetänyt.
Toinen lapseni taas on itse vähentänyt yösyöntiä. Söi vauvana säntillisesti kaksi kertaa yössä, vähän ennen kuin täytti puoli vuotta jätti sen toisen syötön pois, söi vain aamuyöstä. Ja sitten n. 8 kk iässä toinenkin yösyönti jäi pois. Ihan itsekseen.
Se on yksilöllistä, onko yöllä vielä nälkä. Jos ei kiinteitä vielä mene, niin kai sä voit lasta imettää ettei joudu nälissään olemaan.