Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi monet ajattelee, että jos äiti saanut esikoisen teininä niin tytärkin saa?

Vierailija
11.12.2009 |

Oon täällä törmännyt tuohon ajattelutapaan ja myös ihan ulkomaailmassa. Onko se oikeasti niin? Minun äitini sai minut 30v iässä, minusta sen sijaan tuli teiniäiti, esikoisen sain päivää vaille 17vuotiaana. En koskaan ajatellut, että koska äitini sai minut tuon ikäisenä, että itse haluan saman ikäisenä. Ajatuksena oli, että joskus 22-25vuotiaana ehkä, jos ois sopiva kumppani löytynyt. Elämä päätti kuitenkin toisin ja yhä olen yhdessä saman miehen kanssa. Yhteiselämää takana 15v ja lapsia on nyt kuusi ja minulla on ammatti ja työpaikka.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä se tietenkään tarkoita, että automaattisesti tyttärestäkin tulisi nuori äiti, mutta huomattavasti todennäköisempää se on.

Vierailija
2/14 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja näin se juuri on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki poikkeuksiakin on. Esim. oma äitini sai minut 18-vuotiaana, mutta itse olen vielä 35-vuotiaana lapseton. Haluaisin kyllä vielä joskus lapsia, mutta monet syyt ovat vaikuttaneet siihen, ettei heitä vielä ole.

Vierailija
4/14 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei tarkoita, että näin kävisi jokaisen yksilön kohdalla. Teiniäidin lapsi saa kuitenkin tilastollisesti omankin lapsen nuorempana kuin vaikkapa 3-4 -kymppisen äidin lapsi. Yksilötasolla on aina poikkeuksia, ei tilastollinen totuus päde joka ikisessä tapauksessa.

Vierailija
5/14 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikseivät ne saa yleensä lapsia nuorina jotka saatu n.30-kymmisenä?

esimerkiksi minut äitini sai minut 29-vuotiaana ja on tehnyt hyvin selväksi etten saisi tehdä lapsia tuon nuorempana. toisin tosin käy parin kk sisällä kun esikoinen syntyy. olen 18, tammikuussa 19.

mutta sitten taas mummoni sai äitini n.20-vuotiaana. olen tuosta maininnut äidilleni "vitsimielessä", että suvussa se kulkee, mutta äidin mielestä en voi verrata itseäni mummooni koska hän ei ole äitini. sanon mitä vain niin äitini on vakaasti sitä mieltä etten saisi tehdä lapsia näin nuorena koska hänkin sai minut vasta lähempänä kolmeakymmentä. kuulemma teiniäidin lapsi saa omia lapsia teini-iässä, eivät ne jotka on saatu vanhemmalla iällä. tuota logiikkaa en ole koskaan käsittänyt.

Vierailija
6/14 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että useimmat lapset kasvaessaan oppivat pitämään oman kasvinperheensä mallia "oikeana" ja hyvänä ja toimivat sitten sen mukaan itsekin. Näin varsinki nsilloin , kun perhe on ollut jokseenkin onnellinen. Onnettomat taas pyrkivät päinvastaiseen kuin kasvinperheessä.

Vierailija
7/14 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mikään mielipide. Ja se on varsin valitettavaa. Kierre pitäisi saada katkaistua.

Vierailija
8/14 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun oli 18v. Jos minä olisin yksin saanut päättää, olisin myös saanut lapset 18-19-vuotiaana. Mies piti päänsä ja lykättiin asiaa muutamalla vuodella. Eli meillä tavallaan kyllä pätee tuo.

Vierailija
9/14 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omisssa sukulaisissa on ja tutuissa useampikin tapaus että nainen on ollut teini saadessaan lapsen ja sitten oma tytärkin saa penskan alle 20v.

Vierailija
10/14 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi huomaa, että äiti on nuori ja pärjännyt hyvin, niin miksi ei itsekin tekisi lapsia nuorena!

Mun äiti oli yli 30 kun synnyin, mutta mulle on opetettu, että lapset pitää tehdä nuorena.. Nyt olen 19v 2kk tytön äiti ja hyvin jaksan hoitaa!

Vierailija
11/14 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulemma teiniäidin lapsi saa omia lapsia teini-iässä, eivät ne jotka on saatu vanhemmalla iällä. tuota logiikkaa en ole koskaan käsittänyt.

Kun otetaan iso joukko lapsensa alle 2-kymppisenä saaneita ja katsotaan, minkä ikäisinä nämä lapset saavat lapsensa, niin iso osa on myös saanut lapsensa alle 2-kymppisenä.

Kun otetaan yhtä iso joukko 3-4 -kymmpisten lapsia ja katsotaan, minkä ikäisenä nämä lapset saavat omia lapsia, edellistä lapsi ryhmää huomattavasti isompi joukko saa lapsensa paljon myöhemmin kuin alle 2-kymppisenä.

Tämä on ihan tutkittua tietoa, ei mitään erityistä logiikkaa tai pääteltyä asiaa. On ihan oikeasti katsottu, minkä ikäisten äitien lapset saavat minkäkin ikäisenä omia lapsia. Ja ei tämä tietenkään päde kaikkiin yksilöihin, aina on yksittäisiä poikkeuksia.

Vierailija
12/14 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulemma teiniäidin lapsi saa omia lapsia teini-iässä, eivät ne jotka on saatu vanhemmalla iällä. tuota logiikkaa en ole koskaan käsittänyt.

Kun otetaan iso joukko lapsensa alle 2-kymppisenä saaneita ja katsotaan, minkä ikäisinä nämä lapset saavat lapsensa, niin iso osa on myös saanut lapsensa alle 2-kymppisenä. Kun otetaan yhtä iso joukko 3-4 -kymmpisten lapsia ja katsotaan, minkä ikäisenä nämä lapset saavat omia lapsia, edellistä lapsi ryhmää huomattavasti isompi joukko saa lapsensa paljon myöhemmin kuin alle 2-kymppisenä. Tämä on ihan tutkittua tietoa, ei mitään erityistä logiikkaa tai pääteltyä asiaa. On ihan oikeasti katsottu, minkä ikäisten äitien lapset saavat minkäkin ikäisenä omia lapsia. Ja ei tämä tietenkään päde kaikkiin yksilöihin, aina on yksittäisiä poikkeuksia.

tuolla viestilläni sitä, etten ole koskaan käsittänyt tuota logiikkaa, jos asia ajatellaan niin että vanhempana saatu lapsi ei Saisi hommata lapsia nuorena. niinkuin äitini on sitä mieltä etten olisi saanut tulla vielä raskaaksi. eikö jokainen saa tehdä lapsia silloin kun kokee olevansa valmis siihen ja kasvatukseen?

Vierailija
13/14 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

äiti taas sai siskoni ollessaan 22 ja minut 33vuotiaana.

Silti siskoni teki yli 3kymppisenä esikoisensa ja minä nyt 28v ja 3lasta.

äitini odotti, että olisin tehnyt lapsen jo 2kymppisenä ja minä ihmettelin, että miksi kun en todellakaan olisi ollut valmis hoitamaan vielä sen ikäisenä lasta.

Joten esikoinen tuli kun olin 25 ja voin sanoa, että se oli mulle sopivampi ikä tehdä ensimmäinen kuin että olisin saanut 5v nuorempana.

Vierailija
14/14 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yleensähän vanhempana lapsia saavat korkeasti koulutetut ja vähämmän koulutetut nuorempina. Näin yleistäen siis, kun isoja joukkoja tarkastellaan. Äidin koulutustaso myös vaikuttaa tilastollisesti lasten koulutustasoon -> lastentekoikään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi