Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Totta vai tarua? Lestadiolaiset harjoittavat perspanoja välttääkseen tiineytymisen,

Vierailija
11.12.2009 |

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis näitä julkisia synnintunnustuksia ry:llä, joissa sitten uskonsisaret ja veljet saarnaa synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä? Ja vieläkö tullaan riemuun? Minusta se oli lapsena jotenkin pelottavaa kun mummut kiljui: Kiitetty, kiitetty, Jeesus Kristus! Silmät seisoi päässä ja jotkut kompuroi toistensa päällekin vahingossa lattialla.

Mummoni kanssa näissä seuroissa tuli käytyä kaukaisella 70-luvulla... Kiinnostais käydä katsomassa onko meininki vielä sama, vai onko nykyaika muuttanut lestadiolaisten tapoja. Ja millään pahalla en kysy, tapansa kullakin.

Vierailija
2/32 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita kiittäjämummoja ei kyllä nykyään enää juuri näy. Vanhat on kuolleet pois ja uusia ei jostain syystä ole tullut tilalle.

Julkiseen "synnintunnustukseen" ry:lle olen sattunut ehkä kaksi kertaa 30-vuotisen lestaelämäni aikana. Tai ehkä lapsuudessa niitä oli enemmän, en vain muista. Nykyään ei kylläkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On monia asioita, jotka pidentävät lasten ikäeroa, mutta eivät kuitenkaan ole ehkäisyä! Esim. pitkä imetys voi ehkäistä raskauden, itselläni kuukautiset ovat pois 1-1½ v synnytyksen jälkeen imetyksen takia. Nuorempana minulla oli kivuliaat ja epäsäännölliset kuukautiset ja lääkäri määräsi e-pillerit hoidoksi. Tällöin tuli useamman vuoden väli. Eli pillerit olivat sairauden hoitoon, ei ehkäisyyn ja tiedän monella muullakin näin olevan. Se on ihan ok.

Ja seksiä "saa" harrastaa miten haluaa, siis ilman yhdyntääkin, näinkin voi joskus olla halu tai vaikka sinne kakkoseen, jos tykkää. Jos on kovin väsynyt niin ei silloin seksikään oikein innosta ja silloin voi tulla kysymykseen selibaattikin vähän aikaa.

Monilta vl-äideiltä poistetaan kohtu vuotohäiriöiden, myoomien tms takia n. 40-vuotiaana.

Vierailija
4/32 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On monia asioita, jotka pidentävät lasten ikäeroa, mutta eivät kuitenkaan ole ehkäisyä! Esim. pitkä imetys voi ehkäistä raskauden, itselläni kuukautiset ovat pois 1-1½ v synnytyksen jälkeen imetyksen takia. Nuorempana minulla oli kivuliaat ja epäsäännölliset kuukautiset ja lääkäri määräsi e-pillerit hoidoksi. Tällöin tuli useamman vuoden väli. Eli pillerit olivat sairauden hoitoon, ei ehkäisyyn ja tiedän monella muullakin näin olevan. Se on ihan ok.

Ja seksiä "saa" harrastaa miten haluaa, siis ilman yhdyntääkin, näinkin voi joskus olla halu tai vaikka sinne kakkoseen, jos tykkää. Jos on kovin väsynyt niin ei silloin seksikään oikein innosta ja silloin voi tulla kysymykseen selibaattikin vähän aikaa.

Monilta vl-äideiltä poistetaan kohtu vuotohäiriöiden, myoomien tms takia n. 40-vuotiaana.

että varsinainen ehkäisyn käyttö ei kuulu lestadiolaisuuteen? Kun mä sain jostain viestistä sellaisen kuvan, että olisikin "sallittua"?

Sori että tivaan, mutta haluaisin suoran vastauksen!

Terv. se kyselijä

(Mulla ei ole siis mitään ketunhäntää kainalossa tässä, haluan vain tietää! Ei se mua haittaa, jos joku haluaa paljon lapsia.)

Vierailija
5/32 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole tarkemmat säännöt kuin muilla

Vierailija
6/32 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muut lestat pukeutuu koreasti yms esikot ei saa esim käyttää kravattia, ei koruja jne

Vierailija
7/32 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

e-pillerit olisi määrätty vaikka aknen hoitoon? Tai hormonikierukka runsaaseen kuukautisvuotoon? Olisiko ne silloin teille sallittuja? Eli sääntöjä voi kiertää?

Vierailija
8/32 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuntuu että muuta vaihtoehtoa ei löydy.

e-pillerit olisi määrätty vaikka aknen hoitoon? Tai hormonikierukka runsaaseen kuukautisvuotoon? Olisiko ne silloin teille sallittuja? Eli sääntöjä voi kiertää?

Vierailija
9/32 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jättääkö ukko siemensyöksyn saamatta vai rikkooko tätä sääntöä?

Vierailija
10/32 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

(joka on se suurin lestadiolaisryhmä). Vl:t pitävät ehkäisyä yksiselitteisesti syntinä, mutta toisinajattelijoitakin joukkoon mahtuu.

että varsinainen ehkäisyn käyttö ei kuulu lestadiolaisuuteen? Kun mä sain jostain viestistä sellaisen kuvan, että olisikin "sallittua"? Sori että tivaan, mutta haluaisin suoran vastauksen! Terv. se kyselijä

Vierailija
11/32 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lestat näyttävät rupsahtaneilta rusinoilta. Ne, ketkä tunnen, en siis yleistä.

Vierailija
12/32 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hyväksyttyjä" sairaudenhoitokäytössä eli just esim. aknen hoitoon tai runsaisiin kuukautisiin yms.

Itse olen lesta ja käyttäny pillereitä /kierukkaa n.pari vuotta endometrioosin ja runsaiden, kivuliaiden menkkojen vuoksi. Ekalla vuoden käytöllä sain menkat normaaliksi joka mahdollisti raskaaksi tulon. ilman pillereiden käyttöä olisin tuskin tullu raskaaksi.

Vierailija
13/32 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

syntiä jos ehkäisette raskautta? Oli se sitetn keskeytetty yhdyntä tms. Vai vaikuttaako siihen synnintuntoon se miten muut teihin suhtautuisivat jos saisivat tietää?

Vierailija
14/32 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten tuskin olisinkaan ehkäisemättä. Senhän voisi tehdä täysin salaa jos haluaisi.

Vierailija
15/32 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl jotku varmaan harrastaa kakkosta mut kai ne myös tykkää siitä. Ite en oo kokeillu, ehkä vähän kyl kiinnostais. :)

Vierailija
16/32 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ole harrastettu, ei kiinnosta lainkaan. Eikös ole muitakin tapoja ehkäistä?

Vierailija
17/32 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole kuullut kenenkään sitä harrastavat ehkäisyn vuoksi.. vaikka seksistä puhutaankin melko avoimesti.

Vierailija
18/32 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei siitä tykkää ja naisia se sattuu mutta kun miehen on pakko päästä pökkimään jonnekin niin kakkoseen sitten. Miehetkään ei siitä tykkää mutta näin tehdään. Nuoria pareja neuvotaan tähän kaikissa keskusteluissa, jos näyttää siltä että uupuvat jatkuvaan lasten tuloon. Seksiähän on PAKKO harrastaa kaikkien ja KAIKILLE se lasten tulo vuoden välein (?) on mahdoton ongelma. Joten onneksi on tällainen ratkaisu.

Vierailija
19/32 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hullua.. Jos haluaisin ehkäistä niin kyllä käyttäisin jotain mukavampaa menetelmää! :D

t. lesta

Vierailija
20/32 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. lestadiolainen, tiineenä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kolme