Ekaluokkalaisten pikkujouluissa myös viinitajoilu aikuisille :O
Hyvinkäällä, www.aamuposti.fi:
Juttu viinitarjoilusta Talvisillan ekaluokkalaisten ja heidän vanhempiensa yhteisessä pikkujouluissa (AP 8.12.) herätti paljon keskustelua epätavallisen nopeasti.
Aamupostin nettisivuille ja tekstareina tulleet viestit ovat puolesta ja vastaan, ja molemmilta puolilta jyrkästi.
Viiniä viime torstain nyyttikestien juomavalikoimaan ehdotti luokan opettaja Johanna Nyyssönen, ja hänen mukaansa kaikkien oppilaiden vanhemmat hyväksyivät ajatuksen jo juhlailtaa suunniteltaessa.
Kommentit (73)
alkoholismi todellakaan aina päällepäin näy. Itse kärsin lapsuudessani vanhempani alkoholismista paljon. Hän oli hyvässä ja vastuullisessa asemassa töissä sekä monessa luottamustehtävässä auinpaikkakunnallamme. Kaikin puolin siis monen tuntema ja arvostamakin henkilö. Kaikki pitivät häntä oikein mukavana ja hauskana seuraihmisenä ja kehuivat aina minullekin kuinka mukava ja hieno vanhempi minulla on. Eipä vaan kukaan tiennyt todellisuutta. Kotona hän naukkaili jatkuvasti viiniä, olutta tms. mietoja juomia, joskus myös väkeviä ja oli usein humalassa tai vähintään pienessä hiprakassa. Ja todellakin minua alkoi heti ahdistaa, jos jossakin esim. kyläillessämme tarjottiin vain se yksi "harmiton" lasillinen viiniä. Pelko alkoi siitä, kun vanhempani tarttui lasiin. Lähes aina se yksi harmitopn lasillinen sai aikaan sen, että kotiin mennessämme pullon korkki aukesi. Vaikka hän oli luvannut, että tänään vietetään oikein mukava ilta leikkien ja pelaten, niin se yksi lasillinen sattoi muuttaa kaiken. Ja kukaan perheemme ulkopuolinen ei tätä tiennyt, eikä varmaaan olisi uskonutkaan. Sitä ahdistukseen määrä minkä silloin lapsena koin ei voi ymmärtää, jos ei sitä itse ole kokenut. Meillä ei ollut sellaista tilannetta, että ruuan kanssa aikuiset voi nauttia viiniä tai olutta lasin tai kaksi, koska lähes aina se riistäytyi käsistä tämän alkoholisti vanhempani osalta. Ei hän koskaan ollut väkivaltainen, mutta se ahdistus ja pelko pienen lapsen sisimmässä oli jotain mitä en toivo kenenkään lapsen joutuvan kestämään missään tilanteessa. Kaikkein vähiten lapselle itselleen tärkeässä juhlassa.
vaan vanhempasi alkoholiongelma. Kuulostaa siltä, että korkki aukesi ilman sen suurempaa yllytystä muutenkin.
Mutta näinhän se on. Varkaiden vuoksi muut saavat kärsiä sovituskopeista, jotka ovat napaan asti auki. Betoniporsaat poistetaan kaupunkikuvasta, kun ovat joillekin uskonnoille liikaa. Yleisissä käymälöissä on suttuvalot, jotta ei narkomaanit piikitä itseään. Alkoholia ei voi tarjota, jotta ongelmainen ei ratkea.
Holhousyhteiskunta, sitä Suomi on. Ja toisten töppäilyistä pitää kaikkien kärsiä.
Huomaa kyllä, että tässä ketjussa nuo viinitarjoilun puolustelijat ovat itse jotain kaappitissuttelijoita "juu täällä ollaan teekupposen äärellä...". Niin varmaan... Ja sitten keksitään todella ontuva puolustus koulun viinitarjoilulle (ja kaikelle muullekin tömpsyttelylle) jostain "sivistyneestä keskieurooppalaisesta elämäntavasta". Säälittää todella noiden kaappitömpsyttelijöiden lapset (nuo ihmisraukat kun eivät itse ollenkaan tajua ONGELMAANSA, vaan pitävät sitä keskieurooppalaisen sivistyksen merkkinä...). Lähipiirissäni on muutamia tuollaisia tömpsyttelijöitä ja jokainen heistä kuvittelee, että heidän juomatapansa on NORMAALIA ja "sivistynyttä".
Onko mielestäsi kaappitissuttelija ihminen, joka ottaa sunnuntai lounaansa kanssa lasin viiniä? Sama ihminen nauttii pikkujouluissa lasin pari glögiä ja saunan jälkeen juo pullon olutta?
Ei minusta ole kovin viisasta leimat ihmisiä myöskään tissuttelijoiksi. Kaikille alkoholi ei ole ongelma, vaikka sitä aina välillä nauttisikin.
että mikä siinä on niin kamalaa ottaa yksi lasillinen iltaruoalla vaikka kolmasti viikossa lasten nähden? Olenko siis alkkis ja ongelmainen suomalaisen laskutavan mukaan, kun en näe tässä mitään pahaa, päinvastoin?
Meillä se on ruokajuomana joitakin kertoja viikossa makunsa puolesta. Voi kyllä vakuuttaa, että lapsia ei pelota, sillä lapsemme eivät näe meitä humalassa kun emme todellakaan juo humalahakuisesti (yksi ainoa lasi kerta-annoksena ei aiheuta humalaa).
Kyllä huomaa, että siellä alkoholipitoiset juomat ovat edelleen tabu ja punainen vaate. "Normaaliahan" tuo vauhkoaminen ei ole, missään muussa maassa ei saisi samanlaista pillastumista aikaan yksi viinilasillinen.
Muuten, kun tietäisitte mitkä alkoholiannokset / päivä täällä maassa lasketaan alkoholiongelmaksi, niin lentäisitte pyllyllenne. Ai mitä, eikö kaikkeen olekaan yhtä absoluuttista totuutta...
Muuten, kun tietäisitte mitkä alkoholiannokset / päivä täällä maassa lasketaan alkoholiongelmaksi, niin lentäisitte pyllyllenne.
Meitä on monia jotka pystyvät juomaan viiniä sen lasillisen tai pari. Itsekin olen viettänyt aika suuren osan elämästäni Etelä-Euroopassa, enkä siellä ole koskaan nähnyt samanlaisia alkoholisteja mitä täällä Suomessa. Siellä ihan oikeasti pystytään ottamaan se lasillinen, pari tai kolme - täällä Suomessa kun aika moni alkoholisti ei enää sen muutaman lasillisen jälkeen pysty pidättelemään haluaan juoda kaikki tyhjäksi mitä kaapeista löytyy.
Jutun ajatus tässä on se, että joka keskimäärin joka luokassa on ihan oikeasti alkoholistin lapsi tai kaksi. Näiden lapsien joulujuhlaa koulussa ei tulisi pilata sillä, että he joutuvat pelkäämään ratkeaako äiti tai isi jälleen juomaan sen yhden viinilasillisen jälkeen.
Sinä ja minä pystymme lopettamaan sen muutaman lasillisen jälkeen, joukossa on aina kuitenkin niitä jotka eivät pysty.
miehillä 3 alkoholiannosta (esim. 3 viinilasia eli 3x12cl ja viinilasissa voltteja on 10) per PÄIVÄ, naisilla 2 lasia maksimissaan.
Täällä alkoholin suurkuluttajaksi katsotaan henkilöt, jotka juovat säännöllisesti alkoholia yli riskirajan. Miehillä tämä raja on 24 annosta ja naisilla 16 annosta viikossa
Nythän onkin kyse AIKUISEN OIKEUDESTA ottaa viiniä ekaluokkalaisen joulujuhlassa koulun tiloissa.
Kyse ei ole nyt lapsen oikeudesta pelottomaan joulujuhlaan vaan AIKUISEN OIKEUDESTA saada se lasillinen viiniä.
Tähän ollaan menty.
en voi ymmärtää miksi siellä pitää olla viinitarjoilu. Suomessa nyt valitettavasti ON vakava alkoholiongelma, eikä sitä Etelä-Eurooppalaista viinikulttuuria, ja valitettavasti tuossakin ekaluokassa voi olla joku oppilas jonka isä tai äiti on alkoholisti. Ja valitettavasti tälle pienelle ekaluokkalaiselle se viinitarjoilu voi tarjota valtavan ahdistuksen ja pilata koko kivaksi tarkoitetun pikkujoulun. Vaikka sinä ja minä osaisimmekin käyttää alkoholia sivistyneesti, kaikki eivät valitettavasti osaa. Valitettavasti olemme nyt SUOMESSA.
että kun nuo on meillä nuo päivittäisrajat, niin harvapa niitä ikinä ylittääkään päivisin. Eli humalassa ei olla, vaikka päivittäin joisikin.
Suomessahan tuota pidetään ilmeisesti tissutteluna, mutta muistettava on että nuo yleensä (jos henkilö todella ottaa viiniä ihan joka päivä) jakautuu kahedlle aterialle ja ehkä vielä aperitiiville. Meinaan vaan sitä tissuttelua joka mulla on mielessä, että illalla istuu sohvalle käpertyneenä ja vetää 3 lasia viiniä poskeen. Itse kyllä pidän parempana vaihtoehtona ottaa vähän kerrallaan ja silloin tällöin, kun että vetää 0-linjaa ja sitten kiskaisee hirveät määrät kerralla niin että on ihan pihalla eikä pysty kontrolloimaan itseään.
Meitä on monia jotka pystyvät juomaan viiniä sen lasillisen tai pari. Itsekin olen viettänyt aika suuren osan elämästäni Etelä-Euroopassa, enkä siellä ole koskaan nähnyt samanlaisia alkoholisteja mitä täällä Suomessa. Siellä ihan oikeasti pystytään ottamaan se lasillinen, pari tai kolme - täällä Suomessa kun aika moni alkoholisti ei enää sen muutaman lasillisen jälkeen pysty pidättelemään haluaan juoda kaikki tyhjäksi mitä kaapeista löytyy. Jutun ajatus tässä on se, että joka keskimäärin joka luokassa on ihan oikeasti alkoholistin lapsi tai kaksi. Näiden lapsien joulujuhlaa koulussa ei tulisi pilata sillä, että he joutuvat pelkäämään ratkeaako äiti tai isi jälleen juomaan sen yhden viinilasillisen jälkeen. Sinä ja minä pystymme lopettamaan sen muutaman lasillisen jälkeen, joukossa on aina kuitenkin niitä jotka eivät pysty.
Jos tietää olevansa ongelmainen, niin jättää ottamatta. Ällöttää tämä ongelmaisten hyysääminen. Se juoppo kyllä löytää viinansa sitten viimeistään kotimatkalla tai kotona. Juopolla on yleensä hyvä syy myös juomiselleen: esim. lapsen joulujuhla, joka oli niin rasittava että! Kyllä siihen pitää jo yksi rentoutuspaukku ottaa.
Juoppo juo oli viinaa tarjolla tahi ei. Ja juopon lapsi pelkää.
Turha syyllistää niitä, joilla ei ongelmaa ole.
tarjoilla alkoholia. Pääasiassa ovat lapset!
jos joulujuhlatkin pitää pilata juopon lapsen takia.
Aikuisilla voi olla hauskaa lasten juhlissakin ja en ymmärrä, miksi kaikki hauskanpito pitää kieltää juopon lapsen takia. Se juoppo kyllä löytää viinansa muualtakin kuin nyyttäreiltä.
Antakaa meidän kohtuukäyttäjävanhempien ottaa viinimme koulussa joulujuhlissa ja pysykööt juopot vanhemmat pois niistä.
Esim. myyjäistalkoissa, vanhempainilloissa joskus, muissa kokoontumisissa on tarjottu viiniä ja juustoja. Pikkujouluissa ei ole ollut, mutta ei minua haittaisi jos olisikin.
Suomessa on vallalla ihmeellinen suhtautuminen alkoholiin. Toisaalta kaikkea alkoholiin liittyvää pelätään kuollakseen ja toisaalta taas vedetään viinaa kaksin käsin.
Suomessa on vallalla ihmeellinen suhtautuminen alkoholiin. Toisaalta kaikkea alkoholiin liittyvää pelätään kuollakseen ja toisaalta taas vedetään viinaa kaksin käsin.
Jos ajatellaan koululuokkaa, usean oppilaan vanhemmalla on sellaisessa ryhmässä ongelmia alkoholin kanssa. On todella epäreilua ja ajattelematonta tuoda viiniä tuollaiseen tilaisuuteen, jonka pitäisi tuottaa iloa lapsille. Jos aikuinen ei kestä ilman viiniä, jääköön kotiin. Joku raja, oikeasti.
Jos aikuinen ei kestä ilman viiniä, jääköön kotiin.
Jos aikuinen ei kestä viiniä, jääköön kotiin!
on meillä kotonakin ollut aina juhlissa alkoholia, kaikissa vappubileissä, tupareissa, synttäreillä jne.
jos aikuinen ei kestä viiniä, onko hänen pakko sitä juoda?
Vierailija - 09.12.09 07:50 (ID 9653650)
Huomaa kyllä, että tässä ketjussa nuo viinitarjoilun puolustelijat ovat itse jotain kaappitissuttelijoita "juu täällä ollaan teekupposen äärellä...". Niin varmaan...
Ja sitten keksitään todella ontuva puolustus koulun viinitarjoilulle (ja kaikelle muullekin tömpsyttelylle) jostain "sivistyneestä keskieurooppalaisesta elämäntavasta".
Säälittää todella noiden kaappitömpsyttelijöiden lapset (nuo ihmisraukat kun eivät itse ollenkaan tajua ONGELMAANSA, vaan pitävät sitä keskieurooppalaisen sivistyksen merkkinä...). Lähipiirissäni on muutamia tuollaisia tömpsyttelijöitä ja jokainen heistä kuvittelee, että heidän juomatapansa on NORMAALIA ja "sivistynyttä".