Ekaluokkalaisten pikkujouluissa myös viinitajoilu aikuisille :O
Hyvinkäällä, www.aamuposti.fi:
Juttu viinitarjoilusta Talvisillan ekaluokkalaisten ja heidän vanhempiensa yhteisessä pikkujouluissa (AP 8.12.) herätti paljon keskustelua epätavallisen nopeasti.
Aamupostin nettisivuille ja tekstareina tulleet viestit ovat puolesta ja vastaan, ja molemmilta puolilta jyrkästi.
Viiniä viime torstain nyyttikestien juomavalikoimaan ehdotti luokan opettaja Johanna Nyyssönen, ja hänen mukaansa kaikkien oppilaiden vanhemmat hyväksyivät ajatuksen jo juhlailtaa suunniteltaessa.
Kommentit (73)
Ongelma ei ole se viinilasi, vaan ongelma on vanhemman korvien välissä.
Todellakin, empaattista ja niin ylevää.
Kuka tässä ketjussa ei "pystyisi menemään lasten juhliin ilman viinitarjoilua"? Eivätköhän melkein kaikki meistä osallistu kaikkin lasten juhliin ilman mitään alkoholeja.
Lähinnähän tuo on niin, että lasi viiniä ruuan kanssa vanhemmille tarjottuna on ok, samalla lailla kuin vaikka täytekakkukahvit tai vaikkapa lettukestit. Miksi aina pitäisi mennä samalla kaavalla?
Voi pyhä pylly.
Ongelma ei ole se viinilasi, vaan ongelma on vanhemman korvien välissä.
Todellakin, empaattista ja niin ylevää.
alkoholisti siellä juhlassa juo sivistyneesti sen lasillisen viiniä, se laukaisee hänessä viinanhimon ja vetää ne kännit sitten juhlan jälkeen.
juoda kännejä. Lasista viiniä ei kukaan tule humalaan.
Juhlat tosiaan olivat nyyttärit ja opettaja teki aloitteen viinitarjoilusta, jota ainoastaan yksi vanhempi vastusti. Tarjolla oli alkoholillista glögiä ja yksi hanapakkaus punaviiniä ja molempia jäi yli.
Hyvinkään kaupungilla ei aiemmin ollut mitään ohjetta alkoholitarjoilusta, mutta opetustoimessa tehtiin pikapäätös että jatkossa koululla olevissa tilaisuuksissa alkoholi on kielletty.
Tämä referoitua Aamupostista.
T: hyvinkääläinen
Lähinnähän tuo on niin, että lasi viiniä ruuan kanssa vanhemmille tarjottuna on ok, samalla lailla kuin vaikka täytekakkukahvit tai vaikkapa lettukestit. Miksi aina pitäisi mennä samalla kaavalla?
on nytkin pieni sivistynyt hiprakka päällä, ja lähes joka ilta. Ja koskaan ei olla mietitty, miten lapset asiaan suhtautuvat.
Vain alkoholisti ei näe mitään outoa ja harmillista koulun tarjoamassa alkoholijuomassa. Koska hän ei näe alkoholin ongelmallisuutta muutenkaan, sehän on ainoastaan niin miellyttävä seuralainen, ja jos joku asiasta mukisee, vika on hänen päänsä sisäinen. Vain hullut vaativat raivoraittiutta lasten juhliin.
Toisaalta, luuletko, että viinanhimoinen äiti tai isukki vastustaa tarjoilua? Entä kuka _kehtaa_ vastustaa?
Lähinnähän tuo on niin, että lasi viiniä ruuan kanssa vanhemmille tarjottuna on ok, samalla lailla kuin vaikka täytekakkukahvit tai vaikkapa lettukestit. Miksi aina pitäisi mennä samalla kaavalla?on nytkin pieni sivistynyt hiprakka päällä, ja lähes joka ilta. Ja koskaan ei olla mietitty, miten lapset asiaan suhtautuvat.
Vain alkoholisti ei näe mitään outoa ja harmillista koulun tarjoamassa alkoholijuomassa. Koska hän ei näe alkoholin ongelmallisuutta muutenkaan, sehän on ainoastaan niin miellyttävä seuralainen, ja jos joku asiasta mukisee, vika on hänen päänsä sisäinen. Vain hullut vaativat raivoraittiutta lasten juhliin.
Ihan tässä teekupin äärellä sitä ihmettelen. ;-)
en voi ymmärtää miksi siellä pitää olla viinitarjoilu.
Suomessa nyt valitettavasti ON vakava alkoholiongelma, eikä sitä Etelä-Eurooppalaista viinikulttuuria, ja valitettavasti tuossakin ekaluokassa voi olla joku oppilas jonka isä tai äiti on alkoholisti. Ja valitettavasti tälle pienelle ekaluokkalaiselle se viinitarjoilu voi tarjota valtavan ahdistuksen ja pilata koko kivaksi tarkoitetun pikkujoulun.
Vaikka sinä ja minä osaisimmekin käyttää alkoholia sivistyneesti, kaikki eivät valitettavasti osaa. Valitettavasti olemme nyt SUOMESSA.
Aika mustavalkoinen on maailmasi ;-)
Lähinnähän tuo on niin, että lasi viiniä ruuan kanssa vanhemmille tarjottuna on ok, samalla lailla kuin vaikka täytekakkukahvit tai vaikkapa lettukestit. Miksi aina pitäisi mennä samalla kaavalla?on nytkin pieni sivistynyt hiprakka päällä, ja lähes joka ilta. Ja koskaan ei olla mietitty, miten lapset asiaan suhtautuvat.
Vain alkoholisti ei näe mitään outoa ja harmillista koulun tarjoamassa alkoholijuomassa. Koska hän ei näe alkoholin ongelmallisuutta muutenkaan, sehän on ainoastaan niin miellyttävä seuralainen, ja jos joku asiasta mukisee, vika on hänen päänsä sisäinen. Vain hullut vaativat raivoraittiutta lasten juhliin.Ihan tässä teekupin äärellä sitä ihmettelen. ;-)
epäempaattiselta ja suppeakatseiselta tai laput silmillä elävältä vaikutat itse.
Ykse kehtasi ilmoittaa eriävän mielipiteensä, loput vastustajat eivät tainneet kedata jottei leimautuisi juntiksi/alkoholistiksi.
että alkoholisti vetää aina jotain kossua:DD
Kyllä sekin on alkoholismia jos joka ilta tissuttelee pullon vinkkua siinä telkkarin ääressä.
että alkoholisti vetää aina jotain kossua:DD
Kyllä sekin on alkoholismia jos joka ilta tissuttelee pullon vinkkua siinä telkkarin ääressä.
Aika mustavalkoinen on maailmasi ;-)
Vain alkoholisti ei näe mitään outoa ja harmillista koulun tarjoamassa alkoholijuomassa. Koska hän ei näe alkoholin ongelmallisuutta muutenkaan, sehän on ainoastaan niin miellyttävä seuralainen, ja jos joku asiasta mukisee, vika on hänen päänsä sisäinen. Vain hullut vaativat raivoraittiutta lasten juhliin.Ihan tässä teekupin äärellä sitä ihmettelen. ;-)
epäempaattiselta ja suppeakatseiselta tai laput silmillä elävältä vaikutat itse.
ovat varmasti nytkin "hiprakassa" ja itse alkoholisteja, siksi tuo teekuppi. Aika jyrkkä tapa ajatella sinulla siis minusta. Itse ajattelen, että alkoholi ei välttämättä mitenkään "kuulu" kouluun, mutta jos joulujuhlissa tarjotaan lasi glögiä tms. niin ei se myöskään ole kovin iso asia suuntaan eikä toiseen. Omassa lähipiirissänikin on alkoholisteja, ja he ovat aina osanneet järjestää itselleen alkoholia tilanteesta riippumatta, jos vain ovat halunneet.
mä olen nähnyt viinin ja oluen juontia lapsuudessani joka viikonloppu,kotona, naapurissa ja juhlissa. Sama linja jatkuu meidänkin perheessä. En ole koskaan vanhempiani pelännyt, enkä usko, että meilläkään lapset kauhuissaan siitä on, että juomme viiniä. Ihan normaali ihminen minustakin kasvoi.
Ihan kiva että SINUN vanhempasi eivät ole alkoholisteja eikä SINUN lastesti tartte pelätä. Kaikki eivät ole yhtä onnellisessa asemassa.
mä olen nähnyt viinin ja oluen juontia lapsuudessani joka viikonloppu,kotona, naapurissa ja juhlissa. Sama linja jatkuu meidänkin perheessä. En ole koskaan vanhempiani pelännyt, enkä usko, että meilläkään lapset kauhuissaan siitä on, että juomme viiniä. Ihan normaali ihminen minustakin kasvoi.
Ihan kiva että SINUN vanhempasi eivät ole alkoholisteja eikä SINUN lastesti tartte pelätä. Kaikki eivät ole yhtä onnellisessa asemassa.
asemassa, ettei vanhemmat ole alkkiksia.
alkoholismi todellakaan aina päällepäin näy. Itse kärsin lapsuudessani vanhempani alkoholismista paljon. Hän oli hyvässä ja vastuullisessa asemassa töissä sekä monessa luottamustehtävässä auinpaikkakunnallamme. Kaikin puolin siis monen tuntema ja arvostamakin henkilö. Kaikki pitivät häntä oikein mukavana ja hauskana seuraihmisenä ja kehuivat aina minullekin kuinka mukava ja hieno vanhempi minulla on. Eipä vaan kukaan tiennyt todellisuutta. Kotona hän naukkaili jatkuvasti viiniä, olutta tms. mietoja juomia, joskus myös väkeviä ja oli usein humalassa tai vähintään pienessä hiprakassa. Ja todellakin minua alkoi heti ahdistaa, jos jossakin esim. kyläillessämme tarjottiin vain se yksi "harmiton" lasillinen viiniä. Pelko alkoi siitä, kun vanhempani tarttui lasiin. Lähes aina se yksi harmitopn lasillinen sai aikaan sen, että kotiin mennessämme pullon korkki aukesi. Vaikka hän oli luvannut, että tänään vietetään oikein mukava ilta leikkien ja pelaten, niin se yksi lasillinen sattoi muuttaa kaiken. Ja kukaan perheemme ulkopuolinen ei tätä tiennyt, eikä varmaaan olisi uskonutkaan.
Sitä ahdistukseen määrä minkä silloin lapsena koin ei voi ymmärtää, jos ei sitä itse ole kokenut. Meillä ei ollut sellaista tilannetta, että ruuan kanssa aikuiset voi nauttia viiniä tai olutta lasin tai kaksi, koska lähes aina se riistäytyi käsistä tämän alkoholisti vanhempani osalta. Ei hän koskaan ollut väkivaltainen, mutta se ahdistus ja pelko pienen lapsen sisimmässä oli jotain mitä en toivo kenenkään lapsen joutuvan kestämään missään tilanteessa. Kaikkein vähiten lapselle itselleen tärkeässä juhlassa.
Matka sen kun pitenee sivistysvaltioksi.
Olen usein miettinyt, että ei taida olla lapsillani enää paluuta Suomeen. Eivät sopeutuisi ylen synkkään ja pimeään ilmapiiriin.
Keskustelupalstallakin haukutaan jo pöljäksi. Eikä edes ole ymmärretty mitä toinen on kirjoittanut.
Tavan nimenomaan voi oppia esim. nämä pienet lapset niin, että näkevät vanhempansa nauttivan lasin viiniä tulematta siitä hulluksi tai humalaan.
Onpas tämä nyt tunteisiin vetoaaa.
Erittäin ajattelematonta opettajalta hyväksyä tuollainen saati sitten ehdottaa.