Kysymys IMETTÄVILLE äideille!
Ymmärrän sen, että äitinä haluaa imettää, niin tein itsekin 2kk ajan. Mutta miksi teitä kiinnostaa imettävätkö muut? Mitä se on teiltä pois? Miksi ei-imettäviä tulee "käännyttää" imettämään niin kuin johonkin uskonlahkoon? Onko oikeutettua sanoa ei-imettävää äitiä idiootiksi?
Kommentit (30)
Uskon, että imettäminen on lapsen parhaaksi (siis noin yleensä) ja kaikki, joilta "maito on loppunut" ovat olleet ihan pihalla kaikista imetykseen liittyvistä faktoista.
Te utelijat tasan tarkkaan tunnette lähinnä ylemmyyttä. Se on niiin monesti nähty, että ne samat arvostelijat, fanaatikot jne. ovat "kiinnostuneita" siihen asti toisten lapsista ja asioista, kun itse ei tarvitse auttaa mitenkään. Huvittaa :)
Ihan oikeasti, en ole missään sattunut tilanteeseen, jossa yritettäisiin nimenomaan käännyttää imettämään tai arvosteltaisiin ei-imettävää äitiä. No, voihan toki olla, että joku on kokenut mun arvostelevan, kun olen sanonut oman syyni imettämiselle - se on niin helppoa, kun ei tarvii raahata pulloja ja purkkeja joka paikkaan.
Sellaisissa tilanteissa olen kyllä ollut, joissa ei-imettävät arvostelevat ja suorastaan haukkuvat äitejä, jotka imettävät. Itsekin olen kohteeksi joutunut, kun kehtasin myöntää, etten aio 8kk ikäistä poikaani "opettaa" korvikkeelle ollenkaan, mikäli hän vain suostuu rintaa syömään siihen vuoden ikään asti. Mä olen kuulemma marttyyriäiti, joka sitoo itsensä lapseen, ja aion juosta koulussa välitunneilla antamassa tissiä, ja jatkaa imetystä vähintään armeijaan asti. Totesin tähän armeija-kommenttiin, että ajattelin kyllä lähteä pojan mukana armeijaan, ettei nyt niin pikkuisen syyn vuoksi tarvi turhaan alkaa lopettamaan imetystä, mutta silti - tajuatteko te imettäviä arvostelevat, kuinka tekin voitte loukata näillä kommenteilla? Ei ole minun vikani, jos jonkun muun imetys ei suju tai hän ei sitä halua tehdä, mutta minun imetykseni sujuu ja haluan imettää. Enkä todellakaan aio vain siksi sitä lopettaa, ettei jollekin muulle äidille tule paha mieli...
ym. vaikutuksia sekä lapselle että äidille, että rinnastan korvikeruokinnan siihen että joku turmelee esim. lapsen hampaat juottamalla mehua, lihottaa lapsen muodottomaksi tai litistää lapsen itsetunnon... Idiotismia se on, samoin kuin kiinteiden ja vellien tukkiminen johonkin kolme- neljäkuiseen.
parempi vissiin sit laiminlyödä muut lapset ja roikottaa lasta vuorokauden ympäri tississä siinä toivossa, että sieltä jotain heruis, vaikka näkee, että tilanne on toivoton. Oma mummuni sanoi, että hän kuvitteli, että imettäminen on pelkkä tahdon asia ja joutu nielemään sen karvaan totuuden, että hänellä ei kerta kaikkiaan tullu maitoa edes osittain imetykseen. Mutta loisto juttu, että näitä täydellisen hyviä äitejä on, jotka ei "turmele" lastaan "vieraalla" ravinnolla, kun meitäkin äitejä on, joiden on ollu pakko turvautua pulloon ja kiinteisiin varhaisessa vaiheessa.
jossa tarkkailtiin apinanpoikasten yrityksiä saada huomiota emoltaan. Emot, jotka suhtautuivat välinpitämättömästi ja torjuvasti omiin poikasiinsa, olivat silti todella kiinnostuneita muiden pienokaisista... Tuli vaan mieleen.. :)
Mutta huomasin että se on ihan turhaa. Jos ei halua imettää, niin ei imetä. Ja sitten on todella niitä jotka ei voi imettää. Jos on tullut jotain puhetta niin kysyn että miten tiheään lapsi syö? Tai kuinka usein sillä on nälkä. Syöttäköön kukin miten tykkää. Kunhan syöttää ja lapsi voi hyvin! :)
Itse imetän ja tiedän kuinka helppoa se on. Ja tiedän monta vinkkiä moneen asiaan. Mutta pidän ne ihan itselläni. Ja annan ne omille lapsilleni jos niitä haluavat. :)
Olimme yhtäaikaa raskaana kaverini kanssa, ja hänen miehensä aina muisti mainita kuinka hänen vaimollaan on ihanat isot rinnat ja niistä varmasti tulee maitoa niin että vois myydäkin. No sitten kävikin niin että minun pienistä rinnoista suihkusi maitoa ja kaverilla loppui maito parissa kuukaudessa, vaikka yritin kannustaa.
Yritin neuvoa että miten voi lisätä maidontuloa jne. Mutta mikään ei mennyt perille. Sitten tämän suuririntasen kaverini mies oli aika noloa kun mieheni kerran meni kehumaan kuinka minun rinnoista tulee maitoa niin että pakasteeseen joutuu ylimääräiset pumpata.
Ilmeet kertoivat enemmäin kuin sanat :)
Että ei se neuvojen vähyydestä ole kiinni että jotkut lopettavat imetyksen. Se on joillakin todella vain tahdon asia. Ja joillakin vain on rinnat sellaiset että niistä vain loppuu maito.
Ja koolla ei ole väliä! :) Ja jokainen taaplaa tavallaan!
t:erittäin onnellinen edelleen imettäjä!
Siis joku AIKUINEN mies PILKKAA ystäväpariskunnan naista pienistä RINNOISTA??? Jos olisit minä, olisi rauhallinen, väkivallaton miehenikin hermostunut ja tintannut niin että tuntuu.
Sairasta, sairasta...
Itselläni olemattomat A-kupit ja kolme lasta täysimettänyt 6kk, ja kolmaskin saa edellleen kaiken maitonsa rintamaitona (1v2kk).
Olimme yhtäaikaa raskaana kaverini kanssa, ja hänen miehensä aina muisti mainita kuinka hänen vaimollaan on ihanat isot rinnat ja niistä varmasti tulee maitoa niin että vois myydäkin. No sitten kävikin niin että minun pienistä rinnoista suihkusi maitoa ja kaverilla loppui maito parissa kuukaudessa, vaikka yritin kannustaa.
Yritin neuvoa että miten voi lisätä maidontuloa jne. Mutta mikään ei mennyt perille. Sitten tämän suuririntasen kaverini mies oli aika noloa kun mieheni kerran meni kehumaan kuinka minun rinnoista tulee maitoa niin että pakasteeseen joutuu ylimääräiset pumpata.
Ilmeet kertoivat enemmäin kuin sanat :)
Että ei se neuvojen vähyydestä ole kiinni että jotkut lopettavat imetyksen. Se on joillakin todella vain tahdon asia. Ja joillakin vain on rinnat sellaiset että niistä vain loppuu maito.
Ja koolla ei ole väliä! :) Ja jokainen taaplaa tavallaan!
t:erittäin onnellinen edelleen imettäjä!
Ei kai kukaan tyhjäpää sinne edes eksy, jos ei halua imettää tai saada imetysneuvoja?? :-O
onko heitä oikeesti olemassa? Taitavat olla aika vanhoja ja vanhavaikaisia ihmisiä? Vai ovatko syyllistäjät nuoria? Minulla oli alkuun vaikeaa imetyksen kanssa, mutta nyt sujuu hyvni- ja harmiksenne voin sanoa, että korviketta saa ajoittain siksi, koska maito ei aina riitä, vaikka juon öisinkin aina herätessä 2 lasia vettä. Alkuun tunsin todella huonoa omaatuntoa tästä, mutta en enää..ja olen onnellinen siitä, että vauva osaa juoda myös pullosta..kaikki ei huoli pulloa. Ja vauva todellakin saa kaiken maidon minulta, mitä riittää
Eipä ole yksikään imetysfanaatikko tullut minulle mitään kommentoimaan, vaikka olen ihan avoimesti antanut pullosta vauvalleni. Ehkä siihen vaikuttaa myös oma habitukseni. Siedän erittäin huonosti asioihini sekaantumista, ja se taitaa näkyä päällekinpäin. Olisin todella yllättynyt, jos joku katsoisi asiakseen tulla "valistamaan" minua. Mutta helppohan se on täällä netissä leukojaan louskuttaa. Yleensähän tällaiset ihmiset ovat niitä pahimpia hissukoita tosielämässä.