Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pikagallup: mille synnytyskipu tuntuu?

Vierailija
09.12.2009 |

Pidän kohta lääkiksen luennon synnytyskivusta.

Miten kuvailisitte, pikagallup?

Luen nää kohta ääneen täällä...

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudestaan ja uudestaan. Lähtisi hitaasti ryömittämällä ajamaan alavartalon yli ja kipu huipentuisi siihen, kun rekka on koko painollaan alavartalon päällä ja samalla polttaa liekinheittimellä keski- ja alavartaloa. Sitten rekka peruuttaisi hitaasti pois ja lähtisi ajamaan yli taas kahden minuutin kuluttua. Se kipu on niin kovaa supistusvaiheessa, että siinä todella tiedä miten siitä selviää.

Vierailija
22/38 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Supistuskivut olivat kuin järkyttävät kuukautiskivut lisättynä alavatsan kivuliaat paineen tunteet. Paine tuntui kohdistuvan lantioluihin ja oli jotenkin aivan mielettömän vaikeaa kohdistaa. Epiduraali auttoi jonkin verran, mutta lopussa yritin vielä "estää" tätä painetta jännittämällä itseni ja lopulta sain jonkin lihaksia rentouttavan piikinkin, että synnytys etenisi.

Ponnistuskipu tuntui pahimpana emättimessä ja tuntui, että repeän varmaan aivan palasiksi ja ettei lapsi ikinä tule sieltä ulos.

Taisin revetäkin suht pahasti, kun tikkejä tuli niin paljon, ettei määrää edes minulle kerrottu..

Paranin kuitenkin ihan hyvin ja toinen lapsi syntyy toukokuussa. Toivottavasti tämä synnytys olisi hieman helpompi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle jäi kipulääkkeettömästä synnytyksestä semmonen kammo etten ole viiden vuoden aikana toipunut, en pysty muistelemaan synnytystä enkä harkita toista lasta. Repeämien ompeleminen ilman toimivaa puudutusta oli ehkä pahinta. En ole harrastanut seksiä kertaakaan synnytyksen jälkeen (5v) koska pelkään raskautta ja kipua ja suhde päättyi yhteisymmärryksessä eroon vuoden päästä lapsen syntymästä. Mutta lapsi on ihana, en voi katua hänen saamista.

Vierailija
24/38 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauhean kivuliaana. Toki se sattui, joo, mutta se oli enemmän sellasta, että seuraavaa, aivan kuten kuukautiskipuja mutta kovempia, odotti tulevan, koska se vie lähemmäs määränpäätä.

Itse lapsen ulostuloa kuvailisin paskantamisena peräpukamien ollessa pahimmillaan. Se on vaan se kipu pakko kestää, että tulee hyvä olo.

Vierailija
25/38 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kehon sisällä joku repisi lihaksia ja venyttäisi ne ihan pinkeiksi. Sietämätöntä kipua, joka ei anna levätä.

Vierailija
26/38 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alavatsalta se kipu alkoi. Jotenkin siihen kipuun täytyi keskittyä niin sataprosenttisesti, ettei sitä jälkikäteen muista. Tai ei _kipuun_ tarvinnut keskittyä, vaan sen läpi elämiseen. Ja supistusten välit meni tehokkaasti levätessä.

Vierailija
27/38 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avautumisen lopussa niihin saattaa liittyä vielä sellainen tunne, kun kärvennettäisiin alakroppaa polttoraudalla.

Ponnistaminen tuntuu siltä, kun vesimeloni tunkisi väkisin ulos persuuksista. Tai siltä, kun kaksi vahvaa miestä repisi alapäätä väkisin auki.

Kipua kestää paremmin, jos pystyy henkisesti asettumaan sen yläpuolelle. Silloin kipuun pystyy suhtautumaan tyyliin "siinähän supistaa". Tiedän, ettei se ole aina helppoa, mutta kannattaa kokeilla! :)

Vierailija
28/38 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kaksi luomusynnytystä ja kipuja voisi kuvailla jotenkin näin:

Avautumisvaiheen kipu on sitä kuukautiskipua potenssiin 5-10. Munanjohtimia revitään ja pahimmillaan kaikki lihakset rintojen alta polviin ovat kuin tulessa (poltot tosiaan hyvä sana). Ihan kuin joku vetäisi käsin lihaksia äärimmilleen kunnes ne paukkuu.

Ponnistusvaiheen kipu on "hyvää kipua" jos näin voi sanoa. Sisuskalut työntää itse vauvaa ulos ja itse voi omilla ponnistuksillaan auttaa siinä. Senkun menee aallon mukana. Ilman repeämistä ja epparin leikkaamista olisin voinut kuvailla kipua jopa miellyttäväksi jollain tasolla. Luonnollisesti se, kun iho repeää, ei tunnu millään tasolla mukavalta ja epparin leikkaamista kamalampaa kipua en ole ikinä tuntenut!

Kuka tahansa opiskelijoista voi kokeilla sitä leikkaamalla parin sentin matkalta vaikka reittään auki saksilla. Eikä sitten käytetä puudutteita, ei ehdi! Autenttista, aah! =)

Vierailija
29/38 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siihen pelkää kuolevansa supistusvaiheessa, ja lopulta, kun voimat on lopussa, sitä pelkää, että ei kuolekaan ponnistusvaiheessa, vaan jää riekaleina henkiin kitumaan.

Vierailija
30/38 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipu lähtee alaselästä ja kiertyy vanteen lailla etupuolelle pallean tienoille salvaten hengityksen. Ristiselän/häntäluun tienoilla on kipeä kohta, jonka painaminen helpottaa kipua. Kipu tulee ja menee. Intensiteetti ja kesto kasvavat loppua kohden. Saattaa tulla "mustia pätkiä", joissa on aivan eri maailmassa.

Ponnistaminen: helpotus ja kivutonta, muttei kuitenkaan tunnotonta

Ompeleminen: KAMALAA, samoin kuin mahan painelu

Vierailija
31/38 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ponnistusvaihe taas ei koske ollenkaan. Kaikkein pahinta on tikkien ompelukipu, koska siihen ei auta mikään.

Vierailija
32/38 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin ei voi keskittyä kun hengittämään. Jos mies olis silloin yrittänyt kysyä jotain olisin kivun jälkeen mojauttanut.

Menkka kivut 100 kertaisina.

Vierailija
33/38 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siksi en ymmärräkään monien kokemaa helpotusta KUUMASTA/lämpimästä suihkusta. Omalla kohdalla kuuma vesi toi huonon olon ja oksentamisen. kylmä olis voinut toimia paremmin.

Jonkun sanat raatelusta voisin myös allekirjoitta tuon polton lisäksi.

Vierailija
34/38 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ponnistusvaiheen kipu on "hyvää kipua" jos näin voi sanoa. Sisuskalut työntää itse vauvaa ulos ja itse voi omilla ponnistuksillaan auttaa siinä. Senkun menee aallon mukana. Ilman repeämistä ja epparin leikkaamista olisin voinut kuvailla kipua jopa miellyttäväksi jollain tasolla. Luonnollisesti se, kun iho repeää, ei tunnu millään tasolla mukavalta ja epparin leikkaamista kamalampaa kipua en ole ikinä tuntenut!

Etenkin siinä vaiheessa, kun vauva alkaa työntyä synnytyskanavaan. Luulin toisessa synnytyksessä halkeavani silloin kahtia enkä voinut muuta kuin huutaa. Sitten kun pää alkaa tulla näkyviin, venyminen on pinnallisempaa ja helpompaa kestää.

Epparin leikkaamista en ole tuossa venymisvaiheessa huomannut ollenkaan.

Vierailija
35/38 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimmillaan ennen ponnistamisvaiheen alkua sattui niin kovaa, että luulin suunnilleen kuoleman tulevan ja tunsin vaipuvani johonkin pimeyteen.

Ponnistusvaiheessa tilanne helpotti sen vuoksi, että tiesi homman olevan ohi jossain vaiheessa, ja kipu oli "tuottoisaa" kun vauva alkoi tulla ulos. Eli helpotus oli lähinnä henkistä.

Vierailija
36/38 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin synnytyskipu oli menkkakivun tyylistä, todella paljon kovempaa tietenkin. Mutta jollain lailla siedettävää, koska supistuksien välissä oli pieni tauko. Mut sit synnytystä nopeutettiin, ja se kipu oli hirveää ja painajaismaista. Sen jälkeen kipu tuntui samalta kuin kramppaava pohjelihas potenssiin sata, eli se vain jatkui ja jatkui, eivätkä supistukset koskaan lauenneet, kun seuraava supistus jo tuli. Mä myös menin jonkinlaiseen kipushokkiin, en kyennyt kuulemaan mitään enkä reagoimaan ympäristöön, ja jotenkin lakkasin vaan olemasta. Mua ei enää ollut, oli vaan se hirvittävä kipu. Mä olin jo aika väsynyt, koska lääkitys ei auttanut avautumisessa ollenkaan, ja ekat 30 tuntia meni ilman kivunlievitystä. Sitten kun sain kivunlievitystä, niin koko hommahan oli ihan iisi ja ponnistusvaihe oli suorastaan antoisa ja hieno kokemus.

Vierailija
37/38 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuntui siltä kuin olisi puukolla viilletty mahaa auki. Taisi olla hermosärkyä.

Toisella kerralla tuntui samalta kuin kuukautiskivut ... potenssiin tuhat.

Vierailija
38/38 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

t:kuudesti synnyttänyt ja muutaman maratonin juossut

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi