Miten teillä muilla on n. 1v sopeutunut hoidossa oloon?
Meidän neiti on nyt 9kk ja poika 1v 10kk. Molemmat aloittavat hoidon pph:lla kuukauden päästä, jotenkin vaan hirvittää kun ovat vielä niin pieniä (tyttö on kooltaankin ikäisiään paljon pienempi, muuten kehityksessä edellä, mm. kävelee jo tuetta), että miten sopeutuvat hoitoon. Meillä ei ole mahdollisuutta, että olisin kotona pidempään, ei ole taloudellisesti varaa siihen. Hoitopäivät ei onneks mitään älyttömän pitkiä tule olemaan, hoitopäivän pituus vaihtelee 5-8tunnin välillä ja luultavasti yhden arkipäivän saavat olla kotona joko minun tai isänsä kanssa tai sitten mummolassa.
Kommentit (53)
on näiden muijien mielestä parempi vaikka kuolla kuin olla päivähoidossa.
Te, jotka on viety päivähoitoon vauvana, toivotteko että olisitte mieluummin jääneet syntymättä?
"Ap, oletko ikinä ajatellut, että abortti on välillä oikea ratkaisu?"
Ja esikoinen meni hoitoon kodin ulkopuolella puolitoistavuotiaana, kakkonen 1-vuotiaana, ja kolmonenkin tulee menemaan 1-vuotiaana. Oikein hyvin on mennyt, alussa tietysti muutaman viikon "sopeutumisvaihe" jossa enemman itkeskellyt jne. Mutta sen jalkeen kaikki on mennyt erinomaisesti. Toki paljon riippuu hoitopaikasta, meilla on todella hyva tarha jossa pienet ryhmakoot (max. 6 lasta/hoitaja) eivatka hoitajat ole leipaantyneita...
jos ne täytyy noin pieninä laitta jo hoitoon?
Suomessakaan ei noin pieniä ole kuin neljä per hoitaja edes päiväkodissa.
Meidän lasten eskarissa on 20 lasta per kolme aikuista. Se on hyvä suhdeluku, viisivuotiaita ovat.
jos ne täytyy noin pieninä laitta jo hoitoon?
Etenkin kun Suomessa tuo 3-vuotiaaksi kotihoidotuen saaminenkin on ihan viimeisten vuosien juttu... Oisko kannattanut siis sita ennen kuolla sukupuuttoon, vai mita meinaat? Entas, kun puoli lantista maailmaa (useat EU maat mukaanlukien) laittaa lapsensa hoitoon 3 kk vanhasta alkaen? Pitaisiko heidankin sinusta lopettaa kokonaan lasten teko? Valaise nyt vahan! ;-)
Vakavasti puhuttuna: on yksi asia todeta ettei se ole aina ideaaliratkaisu laittaa lapset hoitoon kovin pienina, ja aivan toinen sanoa etta sitten niita ei pitaisi saada ollenkaan.
Suomessakaan ei noin pieniä ole kuin neljä per hoitaja edes päiväkodissa.
Meidän lasten eskarissa on 20 lasta per kolme aikuista. Se on hyvä suhdeluku, viisivuotiaita ovat.
Meni päiväkotiin eikä suurempia ongelmia ole koskaan ollut, pari viikkoa itki aamuisin
Hänen neljä työpäiväänsä kun eivät ole normaalin mittaisia eikä niiltäkään tule täysi palkka. Ja lisäksi yllättävien isojen menojen takia jouduimme säästöjen lisäksi ottamaan lainaa ja nyt sekin lisää menoja ja kun laskettiin niin ei millään pärjätä, jos olen kotona. Kaikista tarpeettomista on nyt jo karsittu, mutta siltikään en voi olla pidempään kotona. Onneksemme pph on ihana ja lapset vaikuttivat pitävän hoitajasta.
Kiitän asiallisista vastauksista, arvostelut ym. jätän ihan omaan arvoonsa. Kiva kuitenkin kuulla, että muiden suht saman ikäisten hoidon aloitus on sujunut hyvin. Minulle se varmasti onkin vaikeampi paikka kun lapsille.
ap
14 eli hänen tulonsa pienenivät 20 %. Miksi sinun siis pitää mennä koko viikoksi töihin sen takia?
Eikö se riitä että olet töissä sen yhden päivän, iltaisin ja viikonloppuisin?
Säästätte hoitomaksut ja saatte kotihoidontuen ja lapset eivät joudu hoitoon.
tai toisella? Eikö täällä tunneta suvaitsevaisuutta vai onko suurelle osalle av-laisista suvaitsevaisuus sitä, että niin kauan kun kaikki tekee niin kun minä niin se on ok, mutta jos tekeekin toisella tavalla (viis veisaan perusteluista) niin se on väärin.
Ap:lle, lapsesi tulevat aika varmasti sopeutumaan hoitoon hyvin ja pph on miljoona kertaa parempi paikka kun päiväkoti. Pph:lla on sentään enemmän aikaa lapsille mitä päiväkodissa.
Sisaruksista on turvaa toisilleen niin se jo helpottaa ja kun vielä pääsevät kivalle pph:lle niin paremmin ei voisi olla
Toinen sopeutui heti todella hyvin, toisella meni muutama viikko ennen kuin hoitoon jääminen sujui ilman itkuja.
Meillä lapset alottivat ryhmiksessä jossa hoito oli hyvää, mutta toiminta muuten ei sopinut meille.
Vaihdettiin tarhaan ja lapset viihtyi sielä todella hyvin myös ja nyt oli säännöt selvänä eikä yksityinen päässyt säätämään.
Meillä on ihania kokemuksia siis tarhasta!
Hoitajat on osaavia ja upeita.
Eikä lapset ole erehtyneet koskaan luulemaan hoitajaa äidiksi!!
Muista, että muualla maailmassa ei ole näin pitkiä äitiyslomia kuin Suomessa!
Esim. USA:ssa vauvat menevät hoitoon 2 viikon tai viimeistään 3 kk iässä. Keski-Euroopassa äitiysloma loppuu, kun vauva on 3kk ja sitten alkaa päiväkoti.Ja silti tuntuu, että esim. Keski-Euroopassa on keskimäärin fiksumpaa kansaa kuin Suomessa.
Minä olen aloittanut päivähoidon aikoinaan kun olin 7kk. Äidin oli pakko mennä töihin, että sai maksettua meidän vuokran ja ruuan. Ja olen akateemisesti koulutettu fiksu ihminen eikä mitään traumoja ole jäänyt päivähoidosta. Ei se päivähoito mikään keskitysleiri ole...