Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avo- tai avioliitossa elävä kotiäiti/työtön. Paljonko sinulla kk omaa rahaa?

Vierailija
07.12.2009 |

Asumiskulujen jälkeen? Mukaan ei saa laskea lapsilisiä eikä miehen osuutta maksuista. Paljonko voit rehellisesti käytäväsi omiin menoihisi?

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minua ainakin ärsyttää tällainen puljailu asumistukien, toimeentulotukien, lapsilisien yh-korotusten ja muiden vuoksi!

Se on eri juttu, jos molemmat maksavat itse asuntonsa ilman mitään yhteiskunnan tukia palkkatuloillaan, eivätkä hae yh-korotuksia.

Vierailija
22/74 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kummallakin omat käyttötilit. Mies maksaa asuntolainan lyhennuksen joka kk. Minä maksan autolainan, opintolainan lyhennyksen, yhtiövastikkeen. Muut laskut maksetaan yhdessä, sen mukaan miten toisella on rahaa tilillä. Bensat ja ruuat maksetaan yhdessä, vähän miten sattuu. Tavallaan yhteiset rahat, mutta kyllä kumpikin kysymättä saa itellensä juttuja ostella. Tai isommat osto neuvotellaan yhessä. Mies käy töissä, minä äitiyslomalla.

Hyvä ja toimiva systeemi. Oikeestaan meillä vois olla yhteinen tili. Tämä systeemi meillä ollu aina käytössä, paitsi suhteen alkuaikoina oli enemmän "omat rahat".

En oo ikinä ymmärtäny sitä, että on "omat" rahat kummallakin ja kauheen tarkkaa, että suunnilleen velaksi annetaan toiselle rahaa! Kuitenki pääasiassa, ainakin meillä, rahat menee asumiseen, kulkemiseen, ruokaan ja lapseen. Yhteisiin asioihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ei tarvitse perustella miehelleni ostoksia, tai kysellä lupia vaikka nollaisin koko tilin.

Olemme avoliitossa ja olen kotiäitinä. Itse saan kuukaudessa n. 400€ joten on itsestään selvää että käytän "miehen rahoja".

Vierailija
24/74 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä jää miehellekään. Kaikki menee mikä tulee. Jos ostetaan itselle jotain, niin kyllä se on pois lapsilta tai yhteisestä kodista.

Kun jossain kuussa ostan vaikka kosmetiikkani, niin siinä kuussa ei sitten mitään leluja tai vaatteita hankitakaan.

juuri eilen mietin kun kolmelle lapselle pitää ostaa uudet talvivaatteet, niin oaa takkia ja kenkiä oottelen sitten joulukuussa :) Toivotaan ettei tule kovia pakkaisa ennen sitä.

Vierailija
25/74 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun "omaa rahaa" on kotihoidontuki, kuntalisä ja lapsilisä. Niistä maksan puhelinlaskuni ja yhden aikakauslehden laskun ja ostan perheelle ruokaa silloin kun käyn kaupassa(mies käy myös aika usein). Välillä ostan lapsille jotain myös niillä rahoilla. Mies maksaa auton käytön(hän sitä käyttääkin), asumisen kulut, vakuutukset yms. Joskus jos tarvii jotain isompaa esim. lapsille jotain suojapukuja ja kenkiä niin saatan joutua pyytämään mieheltä rahaa, mutta niihinkin on kyllä nää rahat usein riittäneet. Harvoin ostan mitään itselleni mutta eipä sitä kotona ollessa kauheesti tarvitse uusia vaatteita. En harrasta mitään maksullista.

Vierailija
26/74 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksan hoitotuesta lastenvaatteet, omat vaatteet (niitä on noin pari kertaa vuodessa), ruuat koko perheelle, netti/puhelinlaskut

Vierailija
27/74 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyttöoikeus molemmilla toisen tiliin. Maksetaan tililtä esim. laskut missä rahaa on. Välillä on ollut tiukempaa ja välillä taas helpottaa. Pärjätty kuitenkin.

Vierailija
28/74 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kotiäiti, hoidan kotona kahta lastamme. Mies käy töissä. En kyllä käyttänyt omiin menoihini paljon rahaa kun kävin töissä, ja nyt vielä vähemmän, kun siihen on vähemmän aikaa (mm. omat harrastukset). Itse asiassa mies melkein patistaakin mua käyttämään itseeni enempi rahaa. Hänen mielestään voisin hyvin mennä vaikka kanalaisopistoon johonkin kurssille. Mutta itse en halua mitään säännöllistä juttua, mihin pitää ehtiä. Meillä tapahtuu aina kotona jotain odottamatonta just ennen lähtöä ja sitten saisin hiki hatussa polkea johonkin kurssille. Ja minusta harrastuksista pitää nauttia, eikä ne saa olla mitään pakkopullaa. Myöhemmin sitten.

Vierailija
29/74 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään lainoja, eikä muutakaanvelkaa. Mies maksaa juoksevat menot, minä saan käyttää omiin menoihini tuon 300 euroa.

Vierailija
30/74 |
07.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, jolle jää 420€ omiin menoihin kuukaudessa ja siitä en tingi vaikka olisin työtön ja avoliitossa.

mennä naimisiin, jos onnen perustana on omat sataset, joita saa tuhlata ihan mihin haluaa.

Meillä sellainen ei ole mahdollista, kun toinen on pääasiallinen elättäjä ja toinen hoitaa lapsia kotona minimituloilla. Sitä rahaa vain ei tipu mistään niin paljon, että kellään olisi varaa hurvitella mielensä mukaan. Kaikki raha menee ainakin tässä lapsiperheessä elämiseen.

Vierailija
31/74 |
07.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselleni rinsikat ja sen ostanko halpiskuukautissiteitä vai niitä vähän kalliimpia. Itsenäisyyttäni en siviilisäädyn takia myy.

Kaksi lasta samalle miehelle, mutta päivääkään ei olla asuttu virallisesti yhdessä.

Vierailija
32/74 |
07.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnellisempi olen etäavoliitossa jossa saan itse päättää ostanko itselleni rinsikat ja sen ostanko halpiskuukautissiteitä vai niitä vähän kalliimpia. Itsenäisyyttäni en siviilisäädyn takia myy.

Kaksi lasta samalle miehelle, mutta päivääkään ei olla asuttu virallisesti yhdessä.

Kukin päättää, mikä on elämässä tärkeää. Sinällään ihmettelen vain, miten tuollainen sitten on mahdollista, ilmeisesti elät yhteiskunnan tuilla.

Mä taas jaan mieluummin omakotitalon rakkaan mieheni kanssa miellyttävällä alueella ja venytän kulutustavaroiden hankinnassa penniä sen ajan, kun olen kotiäitinä.

Vierailija
33/74 |
07.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka olis enemmänkin yhteisiä lapsia. Yhteiskunnalta saan ihan kivasti rahaa niihin omiin hankintoihini. Mies vastaa kyllä lastensa elatuksesta omalta osaltaan.

Mullakin on mukava ja hyväkuntoinen vuokra-asunto lähellä keskustaa. Miehellä on kiva rivitalokolmio lähiössä ja siellä sitten vietämme viikonloput, vähän kuin lomalla olisi.

Vierailija
34/74 |
07.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä kotiäiti vaan puolen vuoden vuorotteluvapaalla, ja mies maksaa lainan ja vastikkeen+ muut laskut. Minä ostan ruokaa ja maksan sähkölaskun ja oman puhelinlaskuni. Vuorottelukorvaukseni on 710 puhtaana + saan pitää lapsilisät 210 euroa, ja aika tarkkaan tuo 210 euroa on omiin menoihin jäänyt. Taita olla miehellä aika sama summa.

Vierailija
35/74 |
07.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

verojen jälkeen.

Vierailija
36/74 |
07.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

palata äitiysloman jälkeen.

Mies maksaa tällä hetkellä palkastaan kaikki juoksevat kulut, minä säästän uutta autoa varten.

Vierailija
37/74 |
07.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä on otettu huomioon lasten etu tuossa järjestelyssä? Tuskin on paljon heidän kannaltaan asiaa ajateltu...

Vierailija
38/74 |
07.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kummallinen ajatus edes "omasta" rahasta. Yhteiset on tulot, yhteiset on menot ja jos jotain tarvitsen, katsotaan mitä on tilillä. Kampaajalla käyn silloin kun tarvetta, ostan paidan tai housut kun tilin saldo sen sallii.

Avioliitossa, 13v, viimeiset reilu 7v ollut kotona.

Vierailija
39/74 |
07.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ehtivät ne viikossa unohtaa. Ja isä on tekemisissä meidän kanssamme myös viikolla, tänäänkin menee isomman kanssa uimakouluun ja huomenna tulee minun asunnolleni lapsenvahdiksi kun minä menen syntymäpäiväglögilleni kaupunkiin.

Ihan kivasti lapsilla menee.

Vierailija
40/74 |
07.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen naimisissa ja silti on omat jaa yhteiset rahat. Yhteiselle tilille joka kuu mistä maksetaan asuminen, ruoka, laskut, lapsen hoito jne muuta yhteistä. Sen lisäksi molemmilla jää omille tileille vielä yli 1000 euroa kuussa millä saa tehdä mitä haluaa. Toki pitää olla varautunut jos perheessä tulee jotain yllättävää ja yhteiset rahat eivät siinä kuussa riitä. Mutta eipä tarvi kysellä tai selitellä mitä omilla rahoillaan tekee. Ostan vaatteita, käyn kampaajalla ja maksan oman autoni kulut jne.