Uskaltaisitko ajaa itsesi synnärille?
Meillä tämä mahdollisesti edessä. Mies töissä 7-17 välillä ma-pe. Viimeiset viikot edessä ja merkkejä lähestyvästä synnytyksestä on alkanut olla enemmän.
Olen esikoisen kanssa yksin kotona. Kun synnytys käynnistyy, vien esikoisen isoäidilleni ja sitten pitäisi päästä sairaalaan. Mieheltä kestää työpaikalta kotiin tuleminen suunnilleen kolme varttia. Sairaalaan matkaa hänellä vain 20 minuuttia.
Jos synnytys käynnistyy päiväsaikaan ja ennen lauantaita, on aika todennäköistä, että joudun itse ajamaan itseni sairaalaan sen jälkeen kun olen vienyt esikoisen mummolle hoitoon.
Kaverit kaikki on töissä päivisin, enkä keksi ketään joka pääsisi päiväaikaan kuskiksi extempore.
Mitenköhän onnistuu ajaminen jos on polttoja? Kertokaa kokemuksianne.
Kommentit (58)
Minullakin sinne n 20 minuutin matka. Eli jos itse pystyisin ajamaan, pääsisin sinne nopeammin kuin taksilla. Mummo asuu parin minuutin ajomatkan päässä, eli ihan lähellä. Ambulanssi ei varmaan lähde kuskaamaan lasta hoitoon mummulaan.
Kaipailisin lähinnä niitä kokemuksia, jos joku on ajanut itse synnärille. Onko mennyt hyvin? Entä kun tullut poltto, onko sen pystynyt ennakoimaan siten, että on päässyt tienviereen siksi aikaa?
Edellisellä kerralla asuttiin muualla ja taksi saatiin 10ssä minuutissa kotiovelle. Mies ei olisi pystynyt silloin ajamaan ja auto kaikenlisäksi tuolloin huollossa. Jos samalla lailla menisi kuin silloin, olisin pystynyt hyvin itse olemaan kuskina. Poltot alkoivat vasta sairaalassa.
en vain olisi halunnut.
Mene taksilla, vie lapsi taksilla. Mites tiedät missä kohtaa menee kipurajan väärälle puolelle, et varmasti halua olla just jossain autonratissa sillä hetkelle, vielä lapsi kyydissä.
Minullakin sinne n 20 minuutin matka. Eli jos itse pystyisin ajamaan, pääsisin sinne nopeammin kuin taksilla. Mummo asuu parin minuutin ajomatkan päässä, eli ihan lähellä. Ambulanssi ei varmaan lähde kuskaamaan lasta hoitoon mummulaan. Kaipailisin lähinnä niitä kokemuksia, jos joku on ajanut itse synnärille. Onko mennyt hyvin? Entä kun tullut poltto, onko sen pystynyt ennakoimaan siten, että on päässyt tienviereen siksi aikaa? Edellisellä kerralla asuttiin muualla ja taksi saatiin 10ssä minuutissa kotiovelle. Mies ei olisi pystynyt silloin ajamaan ja auto kaikenlisäksi tuolloin huollossa. Jos samalla lailla menisi kuin silloin, olisin pystynyt hyvin itse olemaan kuskina. Poltot alkoivat vasta sairaalassa.
en vain olisi halunnut. Mene taksilla, vie lapsi taksilla. Mites tiedät missä kohtaa menee kipurajan väärälle puolelle, et varmasti halua olla just jossain autonratissa sillä hetkelle, vielä lapsi kyydissä.
Vaikka se mies ajaisi töistä luoksesi ja veisi lapsen hoitoon ja sitten vasta sinut synnärille tai sillä taksilla menisi jokunen hetki ennen kuin ehtii tulla, niin aivan varmasti ehtisit hyvin sairaalaan. Itse en synnytyspoltoissa todellakaan olisi pystynyt keskittymään autolla ajamiseen enkä missään tapauksessa ottaisi riskiä, että oma lapseni on kyydissä (ja toinen mahassa) ja minun huomiokykyni liikenteessä olematon.
matka kestää 20 min. Ja kahden lähdin vauvan kanssa sairaalasta itse ajaen kotiinkin.
Supistuksia oli mennessä aika paljon, mutta matka meni ihan hyvin.
synntys, joten sinne sairaalaan ehtii ajaa ihan rauhassa. Pahempi homma oli ajaa portailta tippunut lapsi sairaalaan, silloin pelotti aivan hirveästi ja nastat meinasi jäädä matkan varrelle.
ettei tarvinnut pysähdellä matkalla, eikä oikein olisi voinutkaan liikenteen vuoksi :)
ihan hyvin meni ja ehkä ajaminen vei pahimmalta kivulta huomion.
Pitänee vain odotella h-hetkeä ja katsoa mikä silloin on kunto.
ap
Minulla onneksi sellainen matka, että pystyisin tarvittaessa pysähtelemäänkin.
Pidän silti peukkuja pystyssä, että lähtö tulee vasta ilta-aikaan, jolloin mies kotona :-)
ap
matka kestää 20 min. Ja kahden lähdin vauvan kanssa sairaalasta itse ajaen kotiinkin.
Supistuksia oli mennessä aika paljon, mutta matka meni ihan hyvin.
Jos sulla supistusten alettua tulee niin kova kiire sairaalaan, että et ehdi miestä odottamaan tai taksia tilaamaan, niin et kyllä silloin voi itsekään autolla ajaa!
Josko vaan kiltisti soitat miehelle tai taksille heti ekojen merkkejen ilmettyä ja teette vaikka pari turhaa reissua.
Itse en lähtisi ajamaan, jos vaan joku muu vaihtoehto olisi olemassa. On liian vaarallista.
En ollut varma, oliko synnytys alkanut vai ei. Edelliselläkin kerralla yllätyin kuinka helppoja supistukset ovat. Niinpä päätin lähteä näyttämään synnärille. Pakkasin esikoisen autoon.
Sairaalassa sitten kävi ilmi, että synnytys oli kovaa vauhtia käynnissä ja vauva syntyisi kohta.
Mieheni oli silloin työmatkalla, eikä olisi päässyt paikalle kuin illalla. Soitin omalle isälle, jonka tiesin voivan lähteä töistä million vain. Hän tuli paikalle hakemaan poikaa ja vie hänet kotiimme. Isäni ja poikani lähtivät sairaalasta 12:20, vauva syntyi 14:30. Ja siinäkin oli odottelua.
Kävin itse suihkussa jne. jne. En ole koskaan kokenut synnytystä fyysisesti raskaana ja/tai kivuliaana.
Sen vaan pidin huolen, etten ajanut moottoritietä vaan pikkukatuja, jos vaikka olisi pitänyt pysähtyä, ei tarvinnut.
siis synnytyksen käynnistyminenhän ei tarkoita samaa kuin että pillit päällä sairaalaan...?? Kun alkaa olla säännöllisiä supistuksia, vedet menee tai muita MERKKEJÄ synnytyksen käynnistymisestä, niin etkö voisi soittaa miehellesi että lähtee pikkuhiljaa kotia kohti, hyvin harvoin ne vauvat sieltä tipahtaa ekan tunnin sisällä synnytyksen käynnistymisestä...
Jos taas jostain syystä tulisi tosi syöksytilanne niin soittaisin sinuna sen taksin, heittäisin muksun mummolaan ja niinpäinpois...
Ihmettelen vaan, että miten täällä jengi on ihan kuumana siitä sairaalaan lähdöstä, oletteko kotona tosiaan siihen asti että alkaa päätä pilkottaa jalkojen välistä, ja jos olette, niin eikö siinä odotellessa ehtisi ajoissa ilmoittaa miehelle tms. että lähtö olisi sitten kohtapuoliin?
Itellä viime synnytyksessä olisi ollut aikaa ja mahdollisuus ajaa sairaalaan itse, mutta en nähnyt siinä mitään järkeä, koska autohan olisi sitten jäänyt sinne. Joten siis sovin kyydin etukäteen, käynnistykseen menin. Nyt sovittu käynnistys tälle toisellekin, ensi viikolle, ja kyydin ajattelin kyllä hommata. Siinä tapauksessa että mulla menisi vedet tässä ennen käynnistystä, olisi syytä lähteä semireippaasti sairaalaan (antibioottitippaan heti vesien jälkeen...) mutta siltikin uskon, että aikaa jäisi soittaa lapsenvahti hakemaan esikoinen, ja soittaa sit itelle vaikka taksi kun esikoinen on järjestetty hoitoon.
vedet meni yöllä ja mies ja lapset jäi nukkumaan. Mietin taksin tilaamista mutta tuntui sitten niin turhalta. Mutta toki jos olisi ollut kovia supistuksia tms. niin sitten olisin mennyt taksilla mieluummin.
kannattaa kuitenkin miettiä omaaa ja lapsen turvallisuutta. Turvallisempaa odottaa taksia kuin lähteä urheilemaan supistusten kanssa itse autolla!! Ja taksi tulee halvemmaksi kuin auton parkkimaksut sairaalassa. (ainakin isoilla paikkakunnilla).
en olisi voinut itse ajaa. Mutta kuopuksen aikaan kyllä. Niin kivuttomia oli supistukset viimeiseen tuntiin asti.
Mutta kuten moni on jo sanonut, niin ei kuitenkaan välttämättä kannata yksin lähteä ajamaan. Eihän sitä koskaan tiedä miten tilanne muuttuu.
keskellä yötä lähdin.
supistuksien väli oli noin seitsemän minuuttia, ja lähdin ajamaan sairaalaan, matkaa oli tasan tuo supistusten väli.
kyllä ne kätilöt hieman ihmetteli että yksinkö tulit? :)
esikoinen ja mies jäivät nukkumaan kotiin ja mies tuli sitten aamulla kun sai hälyytettyä lapsenvahdin eli äitini meille.
en silti suoisttele.
jos tieliikennelaki kieltää kännykään puhumisen autoa ajaessa, niin EHKÄ myös synnyttäminen auton ratissa vaarantaa liikenneturvallisuuden.
Vai luuletko pystyväsi ihan täysillä seuraamaan liikennettä supistusten aikana? Miten uskaltaisit vaarantaa esikoisesi hengen moisella temppuilulla?
Itse en ainakaan missään nimessä olisi pystynyt ajamaan supistusten aikana autoa. Pikemminkin ajaisin promillen humalassa.
Ajattelin, etta ensisynnyttaja kysyy, mutta ei sittenkaan. ;-) Eli en tosiaankaan uskaltaisi, synnytys voi edeta nopeastikin ja supistukset muuttua akkia hyvin kivuliaiksi. Aika vaarallista seka sinulle, vauvalle, etta muille tiellaliikkujille. Mikset voi kayttaa taksia?
Mulle ajaminen jo nyt aiheuttaa lieviä supistuksia (rv. 29) joten en voi edes kuvitella ajavani itse sairaalaan synnytyksen käynnistyttyä.
Esikoista menin synnyttämään taksilla. Ja niin varmaan nytkin. Mies voisi kyllä viedä minut, mutta jos ei esikoisen hoitaja kerkeä paikalle ajoissa, niin sitten menen taksilla yksin.
Ihmettelen vaan, että miten täällä jengi on ihan kuumana siitä sairaalaan lähdöstä, oletteko kotona tosiaan siihen asti että alkaa päätä pilkottaa jalkojen välistä, ja jos olette, niin eikö siinä odotellessa ehtisi ajoissa ilmoittaa miehelle tms. että lähtö olisi sitten kohtapuoliin?
Mulla on kaksi viimeista synnytysta mennyt siten, etta saannollisten supistusten alkamisesta on mennyt vain parisen tuntia etta vauva on ollut sylissa. Eka synnytys ei mennyt ollenkaan taman kaavan mukaan, eli ei edes olisi ollut ennakoitavissa. Eli varovaisuuteen kehottaisin ap:ta, aina ei tieda miten synnytys etenee.
noin 40 km. Meillä ainakin neuvolassa mainittiin taksimahdollisuudesta, jossa kyydin omavastuu oli todella pieni. Kysy sitä omasta neuvolastasi.
Muistaakseni taksin joutuu ensin itse maksamaan ja sairaalasta pitää muistaa pyytää todistus ja hakea sitten kuitin ja todistuksen kanssa Kelalta takaisin.
Tosin ei tarvittu taksia, kun lähdettiin ihan rauhallisesti käynnistykseen.
Itse en ainakaan olisi voinut ajaa, kun aikaisemmissa synnytyksissä se kipu sai minut voimaan todella pahoin ja en olisi voinut keskittyä täysillä mihinkään, kuten liikenteeseen. Riskit onnettomuuteen ovat todella suuret.