Uskaltaisitko ajaa itsesi synnärille?
Meillä tämä mahdollisesti edessä. Mies töissä 7-17 välillä ma-pe. Viimeiset viikot edessä ja merkkejä lähestyvästä synnytyksestä on alkanut olla enemmän.
Olen esikoisen kanssa yksin kotona. Kun synnytys käynnistyy, vien esikoisen isoäidilleni ja sitten pitäisi päästä sairaalaan. Mieheltä kestää työpaikalta kotiin tuleminen suunnilleen kolme varttia. Sairaalaan matkaa hänellä vain 20 minuuttia.
Jos synnytys käynnistyy päiväsaikaan ja ennen lauantaita, on aika todennäköistä, että joudun itse ajamaan itseni sairaalaan sen jälkeen kun olen vienyt esikoisen mummolle hoitoon.
Kaverit kaikki on töissä päivisin, enkä keksi ketään joka pääsisi päiväaikaan kuskiksi extempore.
Mitenköhän onnistuu ajaminen jos on polttoja? Kertokaa kokemuksianne.
Kommentit (58)
Ei mitään järkeä lähteä tuonne liikenteeseen vaarantamaan itsensä ja muiden henkeä. Tilaa se taxi heti kun alkaa supistelee ja vie lapsi sillä taxilla sinne mummolle ja jatkat samalla taxilla matkaa sairaalaan, miehes voi sit itse tulla sinne sairaalaan sieltä missä nyt sillä hetkellä sit onkaan. Ei ne vauvat normaalisti synny 60 minuutissa!!! Sairaalaan voit jäädä osastolle sisään jos nyt se synnytys ei vaikka vielä olisikaan ihan täydessä vauhdissa käynnissä... NÄIN oli meillä kun toista lasta menin synnyttämään... (meilläkin matkaa synnärille 20min ilman ruuhkaa.. ruuhkassa varmaan noin 45min.) pk-seudulla asutaan...
Mulla supistuksia jo rv14 alkaen, mutta autolla ajaminen luonnistuu vielä rv37 oikein hyvin. Ajaessa ei supistele lainkaan. Tosin autokin on valittu sitä ajatellen, että minä ajan pitkiä matkoja ja penkit pitää olla minun helposti kipeytyvälle selälle hyvät.
Mitä tulee ajamiseen lapsiveden mentyä tai synnytyssuppareiden alettua, sehän on ihan tilanteesta kiinni. Jos supparit on kipeitä, eikä niiden aikana pysty keskittymään mihinkään muuhun kuin kivun sietämiseen, niin silloin ei tietenkään pidä rattiin lähteä. Jos vesien menosta ei ala heti poltot, niin kyllä tollanen pikkumatka menee helpostikin.
Mulle ajaminen jo nyt aiheuttaa lieviä supistuksia (rv. 29) joten en voi edes kuvitella ajavani itse sairaalaan synnytyksen käynnistyttyä.
Esikoista menin synnyttämään taksilla. Ja niin varmaan nytkin. Mies voisi kyllä viedä minut, mutta jos ei esikoisen hoitaja kerkeä paikalle ajoissa, niin sitten menen taksilla yksin.
Silloin synnytys käynnistyi vesien menolla eikä vielä supistellut säännöllisesti tai kipeästi. Kaikki sujui oikein hyvin, ei ollut mitään paniikkia tai kiirettä. Pystyin keskittymään ajamiseen ihan tavallisesti. Jos supistukset olisivat olleet kipeitä tai olo muuten huono, olisin tietysti tilannut taxin. Tilanteen mukaan siis.
...oli nimittäin juhannusaatto. Taksia ei saanut ja olin käskenyt miehen ottamaan saunakaljaa, kun "ei tää kumminkaan vielä synny". No, oltiin kahdeltatoista yöllä Kättärillä ja esikoinen syntyi luomuna 1.25.
Onneksi matka oli motaria ja mulla automaattivaihteinen auto. Aina viiden minuutin välein supistuksen tullessa painoin kaasua. Mies oli kyllä naama valkoisena siinä vieressä, mutta loppu hyvin kaikki hyvin.
Meillä ainakin annettiin sairaalasta suoraan ohje, että ei pidä tulla niin kauan kun vielä pärjää kotona. Ja sitten kun on sellainen tunne, ettei enää pysty olemaan kotona, niin ei todellakaan kykene enää rattiin, minä siis. Tämä siis, kun synnytys alkaa supistuksilla.
Esikoisen aikana supistukset olivat todella tuskallisia jo automatkalla, enkä olisi kehä kolmosta uskaltanut ajaa siinä kunnossa. Kuopuksen kohdalla lähdin sairaalaan vesien mentyä, silloin ei ollut supistuksia eli olisin voinut ajaakin. Mies oli kuitenkin paikalla, eli kyydissä pääsin.
on toki otettava huomioon että lähtee jo ajoissa, eivät ne häädä sairaalasta kotiin :)
Minä sanoin mennessä kun itse ajoin, että tulin hyvissä ajoin kun jouduin ajamaan ja ihan hyvin suhtautuivat ja ymmärsivät. Vaikka ohjeena onkin että viimeiseen asti olis koton, niin järjen käyttö ei ole kiellettyä, tilanteiden mukaan saa mennä :)
Eikö teillä raksuta ollenkaan arkijärki? Kuka riskeeraa itsensä, olemassa olevan lapsensa, syntymättömän lapsensa ja muut autoilijat lähtemällä liikenteeseen kesken synnytyksen?
Vaikka kotona olo voisi olla siedettävä, voivat supistukset koventua matkalla ja silloin tanssitaan todella heikoilla jäillä. Jos haluatte harrastaa extremeä, on siihen muitakin keinoja.
Toivon kyllä, että ap on provo.
ettet edes pystyisi.. jos supistukset on voimakkaita ja kunnolla käynnissä niin miten voit niiden aikana ajaa edes?
järkeä saa käyttää ja itsensä tuntee kyllä. Saahan sen autonkin pysäytettyä tien poskeen ja soitettua ambulanssin jos nyt alkaisi hätäsynnytys yhtä-äkkiä kesken matkan. Enemmän rattijuopot vaarantaa liikennettä ja muita kuin synnyttämään ajava nainen !!!
Ennen esikoisen syntymää kuvittelin, että voisinkin ajaa, mutta kun supistukset alkoivat niin ei mitään puhettakaan et olisin kuskin paikalle istunut!!!!
järkeä saa käyttää ja itsensä tuntee kyllä. Saahan sen autonkin pysäytettyä tien poskeen ja soitettua ambulanssin jos nyt alkaisi hätäsynnytys yhtä-äkkiä kesken matkan. Enemmän rattijuopot vaarantaa liikennettä ja muita kuin synnyttämään ajava nainen !!!
ihan uskoisin että synnyttävistä naisista voi olla vaaraa liikenteessä jos supistus tulee ja on jossain pahassa paikassa ajamassa.
vaikka itselläni nopeita synnytyksiä takana 6 kpl, vain yksi oli sellainen etten olisi pystynyt ajamaan autoa, meni vedet ja heti alkovat kovat ja tiheät supistukset. viimeisessä synntyksessä ajoinkin itse sairaalaan ja ehdin olla vielä viitisen tuntia ennen vauvan syntymää siellä. Luottakaa naiset itseenne !
Minusta ap teet nyt ihan tavallisesta asiasta ongelman. Useimmilla vauvan saavilla on mies töissä. Ja ellei mies ole töissä toisella puolella suomea, hän useimmiten ehtii mukaan ihan hyvin.
Yleensä lähestyvä synnytys ilmoittelee itsestään jo pidemmänkin aikaa. Ja kaikella todennäköisyydellä supistelu alkaa tunteja ennen synnytystä, joten ehdit kyllä soittaa miehellesi vaikka monta kertaa ja tiedottaa tilanteesta.
Kun jonain päivänä supistukset alkavat olla erityisen kipeitä, tai tulla säännöllisesti, ilmoitat heti miehellesi, että alkaa olla h-hetki käsillä. Jospa mies sitten vaikka tulee samantien kotiin, ja odottelette yhdessä milloin pitää lähteä sairaalaan.
Harvemmin varmaan tulee tilannetta, jossa ei voida ennakoida yhtään, että vauva syntyy esim. 1-2 tunnin sisään! Ja jos tulee, on ambulanssi sinun valintasi. Ja lapsenhoito sen ajan murhe. Varmasti joku viranomaistaho kyllä jää vaikka lapsenvahdiksi siksi aikaa jos tällainen tilanne tulisi, että miehesi tulee ja voi vielä lapsen mummolaan.
Entä eikö mummolan väki voi tulla teille?
Mun mies on töissä 5 min matkan päässä sairaalasta, ja asumme 30 min päässä sairaalasta. Ihan varmasti mieheni tulisi silti kotiin hakemaan minua ja isompia lapsia, jos olisi synnytys alkamassa kesken työpäivän. Mielestäni ei ole mitään järkeä lähteä itse koettamaan onneaan ajamisen sujumisessa tai alkaa miettimään kuinka mies pääsisi suoraan ja nopeasti sairaalaan töistä.
vedet meni yöllä ja mies ja lapset jäi nukkumaan. Mietin taksin tilaamista mutta tuntui sitten niin turhalta. Mutta toki jos olisi ollut kovia supistuksia tms. niin sitten olisin mennyt taksilla mieluummin.
että jos veet menee niin pitää heti tilata ambulanssi et itte ei saa ajaa ja pitää olla makuullaan! joku vaara siinäkin vissiin onpi.
jos lapsivedet menee... Silloin jos tietää vauvan olevan laskeutunut ja raivotarjonnassa, ei ole mitään vaaraa istua tai jopa ajaa autoa. Jos perätilassa tai vauva ei laskeutunut, silloin mahd. syytä ambulanssin tilaamiseen?
että hui kauhistus, mitenhän mun raskausaika mahtais sujua (jos joskus raskaaksi tulen) kun joudun työn takia ajamaan autolla pitkiäkin matkoja.
Ois aika veemäistä joutua jäämään vaikka noin aikasessa vaiheessa saikulle supistelun yms autolla ajoa rajoittavien tekijöiden takia.
Kävis mun luonnolle "pinnata" töistä.