Miksi 6-vuotiaalla on koko ajan vatsa kipeä?
Usein syömisen jälkeen valittaa. Ihan samamitä syö varsinkin maitotuotteiden jälkeen sattuu. Ollaan käyty kaksi kertaa allergiatesteissä, eikä niissä ole näkynyt mitenkään.
Kommentit (13)
happovaivat, itse refluksioireilevana. Itse kärsin lapsesta asti jatkuvasti epämääräisistä vatsavaivoista, joiden takaa löytyi 30 vuoden ihmettelyn jälkeen refluksi.
Allergiat kai harvemmin enää tuon ikäistä vaivaavat. Ehdottomasti kannattaa tutkia ainakin laktoosi-intoleranssi ja keliakia. Meillä 5-v vatsakivut paljastuivat jälkimmäiseksi.
kannattaisiko koittaa vähän aikaa vaikka vähäläktoosista ruokavaliota? meillä pojan oireet katosivat täysin kahdessa viikossa, kun siirryttiin hyla-tuotteisiin.
Sieltä kun ei mun mielestä yleensä mitään apua saa, niin kyselin siksi että voin jotain epäillä. Saa sitten terkkari määrätä siis verikokeet ja miten noi laktoosi yms testit tehdään? ap
Meillä ainakin 6v valittaa vatsaansa ja päätänsä ja mitä milloinkin jatkuvasti!
Mutta se on enemmän sitä, että ei haluaisi mennä eskariin.
Huono puoli tässä on vain se, että en enää tiedä, milloin hän on oikeasti kipeä :( Voin luottaa vain kuumemittariin.
ja ei varmasti jaksaisi turhaan valittaa mahaansa joka päivä, varsinkin ruuan jälkeen.
Sieltä kun ei mun mielestä yleensä mitään apua saa, niin kyselin siksi että voin jotain epäillä. Saa sitten terkkari määrätä siis verikokeet ja miten noi laktoosi yms testit tehdään? ap
Keliakia selviää verikokeilla (keliakia-seula) jonka tulos varmistetaan gastroskopialla - siis vain jos verikokeissa vasta-aineet koholla.
Laktoosi-intoleranssi selvitetään nykyisin verikokeella myös
Ei kannata liian helposti kuitata lapsen mahakipuja psyykkisiksi. Minä luulin että oma 5-vuotiaani vain jännittää päiväkotia, kun valitteli outoja mahakipuja. Vasta kun kivut olivat jatkuneet yli puoli vuotta vein lääkäriin ja olikin oikea sairaus!
Eli vaihdetaan ruokavalio laktoosittomaksi ja katotaan miten käy.
sillä voi olla sukupuolitauti. vie jo ihmeessä lääkäriin.
Siirryttiin hyla tuotteisiin paitsi maito laktoosittomana,maistuu normaalilta maidolta.
ruokavaliota kannattaa kokeilla? onko myös verikokeen otettu sen selvittämiseksi?